Toon posts:

[XP] PC loopt vast bij bepaalde processen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst de specs van de pc:
Moederbord MSI KT4V
384MB geheugen, 1x128 en 1x256 DDR2100
Videokaart Geforce MX200
Amd Athlon 1600, 1,4Ghz
SMC Usb WLAN stick

Het probleem
Tijdens de installatie kreeg ik een melding dat er te weinig virtueel geheugen was, en dat Windows deze automatisch verhoogde. Dit kwam omdat er toen nog maar 128MB geheugen in zat, hier heb ik na de installatie 256MB bijgedaan. Het vreemde is dat de pc nu bij sommige processen vastloopt. Onder andere bij IE, Outlook Express, Beveiligingscentrum. Ik kan ook in het configuratiescherm komen en verschillende items aanklikken, maar bij bijv. gebruikersaccounts loopt de pc helemaal vast, en is een reset alleen nog maar mogelijk om de pc opnieuw op te starten.

Wat kan ik hieraan doen? Ik heb al zoveel problemen gelezen, maar dit is een apart probleem, omdat de pc met Word, Excel, en Outlook XP niet vastloopt, maar bij IE wel, enz.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat heb je zelf al geprobeerd? Als het een schone installatie is waar je niks aan kan missen - installeer nog een keer. Misschien is er iets mis gegaan op het moment dat je die melding kreeg. Andere optie is om het geheugen van de PC eens grondig te testen met memtest86.

Verwijderd

Topicstarter
rodie83 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 18:01:
Wat heb je zelf al geprobeerd? Als het een schone installatie is waar je niks aan kan missen - installeer nog een keer. Misschien is er iets mis gegaan op het moment dat je die melding kreeg. Andere optie is om het geheugen van de PC eens grondig te testen met memtest86.
Het was inderdaad een schone installatie (ik had een back-up op een andere partitie staan). Ik denk ook dat er tijdens die melding iets fout gegaan is, want anders had de pc misschien wel overal vastgelopen. De pc heeft in ieder geval voldoende capaciteit om XP te draaien. Eerst stond er Windows ME op de pc, maar dat draaide fijn met de 128MB geheugen.(alhoewel het wel sneller kon) Toen de pc telkens vastliep, dacht ik dat het gelijk aan het geheugen lag, dus plaatste ik er iets bij, maar nog steeds telkens een vervelende vastloper...

Zou ik weer een schone installatie doen, of kan ik gewoon een reparatie uitvoeren? :'(

Verwijderd

ik heb ooit eens een gelijkaardig probleem gehad na het bijsteken van geheugen (alleen liep ie bij mij random vast, later bleek dat ik het nieuwe latje in het verkeerde memory-slot had gestoken 8)7 )

384 MB lijkt me wel een beetje weinig voor XP. Je kan mss proberen om een (groter) deel van je HD te reserveren als virtueel geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 18:09:
384 MB lijkt me wel een beetje weinig voor XP. Je kan mss proberen om een (groter) deel van je HD te reserveren als virtueel geheugen.
384MB is zat voor XP, omdat ik hier ook een P3 - 500 met 196MB heb draaien op XP, en dat werkt perfect! >:)

Ik heb alle visuele effecten uitgezet, en het virtuele geheugen per partitie verhoogd naar 1024MB. Ondanks dat, toch telkens die stomme vastloper.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 18:12 ]

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 18:07:
[...]

Het was inderdaad een schone installatie (ik had een back-up op een andere partitie staan). Ik denk ook dat er tijdens die melding iets fout gegaan is, want anders had de pc misschien wel overal vastgelopen. De pc heeft in ieder geval voldoende capaciteit om XP te draaien. Eerst stond er Windows ME op de pc, maar dat draaide fijn met de 128MB geheugen.(alhoewel het wel sneller kon) Toen de pc telkens vastliep, dacht ik dat het gelijk aan het geheugen lag, dus plaatste ik er iets bij, maar nog steeds telkens een vervelende vastloper...

Zou ik weer een schone installatie doen, of kan ik gewoon een reparatie uitvoeren? :'(
Puur gevoelsmatig zou ik een volledig nieuwe install doen. Misschien dat repair ook wel werkt, maar dan blijven er toch wellicht weer bestandjes staan die er niet zouden moeten staan enzovoorts. Gewoon volledig nieuwe install. Blijft je systeem dan zo instabiel - test dan direct het geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb (weer) een nieuwe installatie gedaan, heel de schijf geformatteerd, en weer krijg ik een instabiel systeem. Dus heb ik met MEMTEST86 het geheugen getest, 4 volledige testen (12 stuks) 4 keer gedraaid, en ik krijg helemaal geen errors.

Modem, die toch niet meer werd gebruikt, heb ik eruit geschroefd. Voor de rest hebben de apparataten geen conflicten!

Iemand oplossing?

Verwijderd

2 verschillende geheugen merken in gebruik ? Kan wel eens conflicten geven met elkaar. Doe eens een reset naar factory instellingen in de BIOS van je MoBo, kan nog wel eens het probleem oplossen.

• avdr2
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04-2021
Check het virtueel geheugen, is dat voldoende ? My computer-eigenschappen-advanced-performance.

Gooi er een hd met een partitie bij, ken ook daar wat vm aan toe.

Haal die 256 eruit, zal wel wat trager worden maar krijg je ook dan vastlopers ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 18:53:
2 verschillende geheugen merken in gebruik ? Kan wel eens conflicten geven met elkaar. Doe eens een reset naar factory instellingen in de BIOS van je MoBo, kan nog wel eens het probleem oplossen.
Inderdaad twee verschillende merken geheugen in gebruik, maar dit geeft geen conflicten. Ik heb het probleem ook, als ik maar één van de beide geheugenmodules erin zet. Reset van BIOS heb ik nog niet geprobeerd, kan dit geen kwaad als ik dit doe?
avdr2 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 18:55:
Check het virtueel geheugen, is dat voldoende ? My computer-eigenschappen-advanced-performance.

Gooi er een hd met een partitie bij, ken ook daar wat vm aan toe.

Haal die 256 eruit, zal wel wat trager worden maar krijg je ook dan vastlopers ?
Ik heb het virtueel geheugen van elke partitie op 1024MB gezet, dus dit kan geen probleem zijn. Ik heb de 256MB eruit gehaald en getest, maar dan krijg ik ook vastlopers. Eveneens als ik de 128MB eruit haal.

• avdr2
De originele videodrivers voor de mx200 deugen niet, kijk hier eens.

meuktracker: nVidia Detonator 23.22 WHQL

Verwijderd

Topicstarter
avdr2 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 19:25:
De originele videodrivers voor de mx200 deugen niet, kijk hier eens.

meuktracker: nVidia Detonator 23.22 WHQL
kheb gekeken, maar ik kan de Windows Update niet draaien, vanwege het feit dat de pc gelijk weer vastloopt. Ik download de driver van de Gainward GeForce2 MX200 64MB wel van www.driverguide.com en installeer hem dan, checken of die dan niet meer vastloopt.

Misschien kan ik het ook testen door de kaart eruit te halen, en de VGA kabel in de video-onboard te doen?

• avdr2
yep

Verwijderd

Topicstarter
Kheb de nieuwste driver van de website van Nvidia gedownload, geinstalleerd, en getest, maar de pc loopt vast bij telkens dezelfde dingen: Gebruikersaccounts, Beveiligingscentrum, enz. Bij de andere items niet.

Wat me wel opvalt is het volgende:
Ik installeer Windows, heel de installatie gaat zonder errors, maar als de computer opnieuw opstart om de installatie te voltooien, loopt de computer vast bij het gedeelte waarbij je de laatste stappen moet configureren voordat je Windows ingaat.(automatische updates inschakelen, internetverbinding testen, activeren, enz)

Wat kan er aan de hand zijn?

• avdr2
Gek hoor.
Ik installeer i.i.g. nooit met een aktieve netwerkconnector naar router, internet enz.

Veilige modus, wat doet dat ?

Verwijderd

Topicstarter
avdr2 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 20:23:
Gek hoor.
Ik installeer i.i.g. nooit met een aktieve netwerkconnector naar router, internet enz.

Veilige modus, wat doet dat ?
Nee, ik ook niet, maar zodra ik de firewall aan heb gezet + de antivirus heb geinstalleerd draai ik de updates.

Ik heb de veilige modus geprobeerd, dan werkt alles gewoon perfect, dus dat betekend dus dat er een driver o.i.d. niet goed is, maar wat? Kheb geen andere videokaart liggen om te testen, en de video-onboard is een mannetjes connector i.p.v. een vrouwtje.

• avdr2
In BIOS ingebouwde VGA uitzetten, driver mx200 verwijderen, opnieuw starten, hardware gevonden, niet naar mx200 drivers gaan maar vga "installeren" voor de mx200.

Niet OK ? Het wordt dan lastig ...

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 15:38
Ok het zou misschien ook nog aan de instellingen van je transfer-mode van je harde schijf kunnen liggen. Als deze per ongeluk op PIO staat ipv DMA dan kan het hele systeem wel eens ernstig traag worden bij enig HD gebruik.

Je kunt dit controleren/instellen in het apparaatbeheer scherm:
Rechter muisknop op DEZE COMPUTER -> Beheren
Apparaatbeheer
IDE ATA/ATAPI controllers
Bekijk de eigenschappen (tabblad geavanceerde instellingen) van de IDE controllers en zet ze indien ze op PIO staan op DMA.

Verwijderd

Topicstarter
De CPU FSB clock staat op 134MHz, kan ik deze op 266MHz zetten? Want er zit een geheugenmodule in van 266Mhz, en eentje van 333Mhz!

Bij Primairi Graphics Adapter staat PCI geselecteerd, terwijl er een AGP kaart inzit.Mag ik hier gewoon AGP selecteren?

Ik rommel eigenlijk nooit in de BIOS vandaar mijn vragen, wat doet de BIOS als ik hem terugzet naar factorysettings? :?
Gody schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 20:47:
Ok het zou misschien ook nog aan de instellingen van je transfer-mode van je harde schijf kunnen liggen. Als deze per ongeluk op PIO staat ipv DMA dan kan het hele systeem wel eens ernstig traag worden bij enig HD gebruik.

Je kunt dit controleren/instellen in het apparaatbeheer scherm:
Rechter muisknop op DEZE COMPUTER -> Beheren
Apparaatbeheer
IDE ATA/ATAPI controllers
Bekijk de eigenschappen (tabblad geavanceerde instellingen) van de IDE controllers en zet ze indien ze op PIO staan op DMA.
Ik heb even gekeken bij de IDE ATA/ATAPI controllers en zie er daar 2 staan:
Een primair en een secundair IDE kanaal.
De primaire staat op DMA, indien beschikbaar, maar de secundaire staat op alleen PIO.
Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2006 20:56 ]

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-03 15:38
Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 20:51:
[...]
Ik heb even gekeken bij de IDE ATA/ATAPI controllers en zie er daar 2 staan:
Een primair en een secundair IDE kanaal.
De primaire staat op DMA, indien beschikbaar, maar de secundaire staat op alleen PIO.
Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?
Het verschil zit hem in de wijze waarop de data van de harde schijf in het geheugen van je computer komt. Bij PIO wordt daarvoor gebruik gemaakt van de processor en bij DMA(direct memory access) is dat niet het geval.

Hier nog een linkje met wat meer info over de verschillende dma modi mocht je daarover iets willen lezen: http://www.bay-wolf.com/harddrive.htm#19

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de transfermode van beide schijven op DMA gezet. Dit lost echter ook niets op.

De CPU FSB clock staat op 134MHz, kan ik deze op 266MHz zetten? Want er zit een geheugenmodule in van 266Mhz, en eentje van 333Mhz!

En ligt het wel aan de videokaart? Ik heb alles getest, en er zit niets meer in de PCI sloten dat conflicten o.i.d. kan geven. Alleen de videokaart zit in het AGP-slot. Kunnen er andere componenten of onboard-hardware zijn die conflicten geven? :?

Internet heb ik afgezocht, maar er zijn tientallen verschillende problemen!
Pagina: 1