hoge upload

Pagina: 1
Acties:
  • 479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39
Ik hoop dat ik in het goede forum zit, deze zit tussen "Internetproviders en Hosting" en "Netwerken" in.

Achtergrond:
we zijn een software bedrijf dat projectmatig werkt, tot nu toe hebben we dit allemaal in 1 locatie gedaan. Echter moeten we nu samen gaan werken met een club(13man) ontwikkelaars in België. We hebben hier een CVS server voor onze archieven en code, hier zijn we zeer tevreden mee. Daarnaast heb ik een Linksys RV082 VPN router. Dit is een firewall/router/vpn server in 1 en heeft 2 wan poorten. We gebruiken een standaard Planet internet abbo-tje met 8 mbit down en 1 mbit up. Home abbo's zijn waarschijnlijk niet aan te raden in een professionele omgeving, maar ik zit hier midden in een industriegebied waar de meeste bedrijven internet hebben via een speciale internet verbinding. De verbinding werkt altijd supersnel en ik heb dan ook het id dat ik geen/heel weinig overboeking heb.

Het is redelijk eenvoudig om een VPN verbinding op te zetten naar België, maar 13 man die via een 1mbit verbinding gebruik gaan maken van CVS gaat een beetje moeizaam. Iets meer upload snelheid is dus gewenst.

Ik ga er even vanuit dat ik met 2 mbit up voldoende heb, het gaat om embedded software dus ook kleine bestanden.

Deze samenwerking met Belgie is tijdelijk(1 jaar), ik heb dus weinig zin om veel te investeren in dure verbindingen/apparatuur.

Ik heb zitten zoeken, en SDSL komt dan in aanmerking. Of een 2e ASDL abbo op de 2e wan poort.

Wat ik me daarbij afvraag:
1. Hoe komt SDSL binnen, gewoon over ISDN lijnen, net als ASDL? De postcode check kent het adres waar ik zit niet, dus ik kan het niet op die manier controleren. Maar ik heb nu wel gewoon een ASDL lijn(BBNED\Planet).

2. Als je 2 lijnen(bijvoorbeeld: 2x ASDL, 2x SDSL of 1x ASDL en 1x SDSL) combineert op die Linksys(2 wan poorten), kun je dan in een VPN gebruikmaken van de totale snelheid van deze verbindingen? Ik dacht, 2 verbindingen, 2 ip's, VPN maak je met 1 IP, dus je krijgt alleen de upload\download van die verbinding, klopt dit? Zijn hier oplossingen voor?

3. Hoe werkt dat met ASDL, als ik nog een ander abbo pak van een andere provider. En ik plug die in mijn router, word mijn andere verbinding dan trager? Dus maw waar word die bandbreedte verdeeld? Is het zo dat BBNED verdeelt, per klant of per provider?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-02 14:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ligt eraan of de Linksys RV082 VPN router kan loadbalancen / truncen...zou daar ff op zoeken. Dat kun je zelf het beste doen.

Als je twee lijnen hebt mag je er vanuit gaan dat die gewoon allebij dezelfde opgegeven bandbreedte hebben.

• borgdaville
Mr_gadget schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:17:
ligt eraan of de Linksys RV082 VPN router kan loadbalancen / truncen...zou daar ff op zoeken. Dat kun je zelf het beste doen.
Dit staat op de datasheet: "2 WAN ports for load balanced connectivity to the Internet"
Ik kan me voorstellen hoe dat zou werken met downloaden, de router kan gewoon met beide verbindingen dingen binnenhalen. Maar VPN werkt toch direct op een 1 IP adres(vpn server), dat kan dan toch niet via 2 verbindingen(met ieder een eigen IP)???

Verwijderd

Dan kun je ervoor kiezen om 6.5 man via het ene IP te laten verlopen en nog eens 6.5 man via het andere IP :) . Ik denk toch echt dat je eens op zoek moet naar een abbo met voldoende upload; en ADSL valt dan gewoon af, SDSL is er niet in goedkope consumenten producten, dus zit je waarschijnlijk vast aan een iets duurder, maar wel betrouwbaar en snel (qua upload dan) internetverbinding.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 23:15
Heb je al overwogen om 't CVS ergens in een datacenter te hangen ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

StevenK schreef op donderdag 30 november 2006 @ 19:12:
Heb je al overwogen om 't CVS ergens in een datacenter te hangen ?
dan heb je het probleem natuurlijk nog steeds met committen.

Ik zou gewoon een SDSL verbinding bijnemen (die moet wel fysiek over een ander koper-paar lopen) en deze via een tweede poort, maar liefst via een separate router laten lopen. Vervolgens de SDSL verbinding alleen voor CVS gebruiken en al je internetverkeer via je adsl laten gaan (allebei het verkeer heeft namelijk een andere verkeerskarakteristiek).

Waar je ook naar kan kijken is een VPN tussen deze 2 locaties, bijv. van KPN, BBned of Versatel. Dan heb je gewoon 2 mbit dedicated voor je CVS verkeer.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
borgdaville schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:09:

Wat ik me daarbij afvraag:
1. Hoe komt SDSL binnen, gewoon over ISDN lijnen, net als ASDL? De postcode check kent het adres waar ik zit niet, dus ik kan het niet op die manier controleren. Maar ik heb nu wel gewoon een ASDL lijn(BBNED\Planet).
SDSL kan niet 'shared' met telefonie op een koperlijn. Voor een SDSL lijn wordt altijd een dedicated koperlijn gebruikt zonder dat daar KPN telefonie op zit.

Soms heb je als aansluitmogelijkheid om een nieuwe koperlijn in gebruik te laten nemen als je het aanvraagt. Of ook de mogelijkheid om het aan te vragen op een bestaande lijn met telefonie, maar dan vervalt telefonie gelijk bij de oplevering (pas op! geen weg terug dan).

BBned biedt ook de mogelijkheid om SDSL lijnen 'te stapelen' dacht ik. Kijk eens bij bbyond wat de prijzen zijn bijvoorbeeld. Zo kan je in plaats van 2.3Mbps up- en downstream ook tot hogere snelheden gaan.

quote van bbyond.nl:
Gebundeld SDSL levert via twee of meer SDSL-verbindingen één breedbandverbinding tot maximaal 9,2 Mbps voor het ontvangen èn verzenden van data.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

bjck schreef op donderdag 30 november 2006 @ 22:02:
SDSL kan niet 'shared' met telefonie op een koperlijn. Voor een SDSL lijn wordt altijd een dedicated koperlijn gebruikt zonder dat daar KPN telefonie op zit.

Soms heb je als aansluitmogelijkheid om een nieuwe koperlijn in gebruik te laten nemen als je het aanvraagt. Of ook de mogelijkheid om het aan te vragen op een bestaande lijn met telefonie, maar dan vervalt telefonie gelijk bij de oplevering (pas op! geen weg terug dan).
Ligt eraan hoeveel koper er naar je gebouw ligt. Met een beetje geluk heb je nog vrije aderparen waarop SDSL normaal geprovisioned kan worden. Het tegenovergestelde is dat je heel veel pech hebt en dat het vrije koper in de koperboom op is.
BBned biedt ook de mogelijkheid om SDSL lijnen 'te stapelen' dacht ik. Kijk eens bij bbyond wat de prijzen zijn bijvoorbeeld. Zo kan je in plaats van 2.3Mbps up- en downstream ook tot hogere snelheden gaan.
KPN en Versatel bieden dit ook. Is niets meer dan 4 standaard SDSL lijnen (2,3 x 4 = 9,2) die op een router gebundeld worden.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
_DH schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:40:
[...]

KPN en Versatel bieden dit ook. Is niets meer dan 4 standaard SDSL lijnen (2,3 x 4 = 9,2) die op een router gebundeld worden.
Inderdaad. Als de TS inderdaad 2 mbps nodig heeft, en er is 2 of 2,3 haalbaar op die locatie, dan hoeft ie niet eens te bundelen.

Edit; typo, het is nog vroeg

[ Voor 7% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 01-12-2006 07:53 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• borgdaville
Bedankt allemaal. Het is me redelijk duidelijk.

Ik heb hier in mijn serverhok bij de telefooncentrale 6 van die ISDN kastjes. Ik gebruik er daar 3 van voor mijn telefooncentrale(3x2 lenen). Dus ik heb nog 3 kastjes over en dus genoeg koper!

Ik ga voor een 2mbit SDSL verbinding, echter nu vraag ik me iets af.

Xenosite bied Business SDSL aan, dit is SDSL die je kunt bestellen met overboeking tegen zeer interessante tarieven. Overboeking betekend toch dat jeje bandbreedte moet delen. Dus overboeking 1:10 dan word die bandbreedte op 10 klanten verdeelt, dus als 1 van die andere klanten veel verkeer genereert dan kun je nog wel eens pech hebben, klopt dit?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

borgdaville schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 10:01:
Bedankt allemaal. Het is me redelijk duidelijk.

Ik heb hier in mijn serverhok bij de telefooncentrale 6 van die ISDN kastjes. Ik gebruik er daar 3 van voor mijn telefooncentrale(3x2 lenen). Dus ik heb nog 3 kastjes over en dus genoeg koper!

Ik ga voor een 2mbit SDSL verbinding, echter nu vraag ik me iets af.

Xenosite bied Business SDSL aan, dit is SDSL die je kunt bestellen met overboeking tegen zeer interessante tarieven. Overboeking betekend toch dat jeje bandbreedte moet delen. Dus overboeking 1:10 dan word die bandbreedte op 10 klanten verdeelt, dus als 1 van die andere klanten veel verkeer genereert dan kun je nog wel eens pech hebben, klopt dit?
Het is niet zoals bij kabelmodems dat je op hetzelfde fysieke kabeltje zit. Het is dus ook niet dat je met 10en gezamelijk shared bandbreedte hebt. Dus als een van die 'andere tien' hard zit te downloaden, merk je daar niets van.

Overboeking van 1:10 komt uit een set ingewikkelde berekeningen die de bezetting op het core netwerk voorspellen en is dus niets meer dan een wiskundig sommetje in de computers van je provider.

• borgdaville
_DH schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 10:06:
[...]

Het is niet zoals bij kabelmodems dat je op hetzelfde fysieke kabeltje zit. Het is dus ook niet dat je met 10en gezamelijk shared bandbreedte hebt. Dus als een van die 'andere tien' hard zit te downloaden, merk je daar niets van.

Overboeking van 1:10 komt uit een set ingewikkelde berekeningen die de bezetting op het core netwerk voorspellen en is dus niets meer dan een wiskundig sommetje in de computers van je provider.
Maar wat is dan concreet het verschil tussen een SDSL verbinding met 1:1 en eentje met 1:10?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

borgdaville schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 10:11:
[...]

Maar wat is dan concreet het verschil tussen een SDSL verbinding met 1:1 en eentje met 1:10?
Garantie, en niets anders dan dat

Eerst het probleem, dan de oplossing

• borgdaville
lier schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 10:21:
[...]

Garantie, en niets anders dan dat
dus met een overboeking van 1 op 1 is 2 mbit gegarandeerd 2 mbit. Bij 1 op 10 is 2mbit gegarandeerd 200 kbit?

Maar over het algemeen zal een 1:1 SDSL verbinding ongeveer even snel zijn als een 1:10 SDSL verbinding?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Elke provider heeft wel een duidelijke uitleg over overboeking.

Waarom neem je niet een tweede ADSL lijn (met 1 Mbit upload) en gebruikt deze dedicated voor het andere kantoor ? Lijkt mij prijstechnisch iets aantrekkelijker !?

Daarnaast, hoe heb je bepaald hoeveel upload je nodig hebt ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• JackBol
  • Niet online

JackBol

borgdaville schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 10:46:
[...]

dus met een overboeking van 1 op 1 is 2 mbit gegarandeerd 2 mbit. Bij 1 op 10 is 2mbit gegarandeerd 200 kbit?
Het heeft niet veel met gegarandeerde bandbreedte te maken. Als je ver van de DSLAM zit, kan je fluiten naar de 2 mbit SDSL. Het heeft ook niets met SLAs of FUPs of wat dan ook te maken. Het is voor de provider een theoretisch intrument om te kunnen zeggen wanneer zijn core netwerk 'vol' zit. Voor de klant is overboeking totaal onrelevant. Het klinkt alleen leuk in marketing speak.

Overboeking is het gemiddelde internet gebruik op een type verbinding.

Neem een 8mbit adsl abonnement, met een overboeking van 1:25 (nomaal voor consumenteninternet). Een provider zegt: "een gemiddelde gebruiker gebruikt 1:25e deel van zijn verbinding volcontinue (theoretisch natuurlijk). 8000/25 = 320 kbit/sec (=40kbyte/sec).
Ik heb op centrale XYZ een Gigabit glasvezel verbinding naar mijn DSLAMs, dus volgens mijn rekenmodel kan ik 1000000k/320k = max. +/- 3000 thuisgebruikers op deze centrale aansluiten."

Als de 3000 bereikt is, word een stop ingesteld, of de bandbreedte geupgrade.

Omdat nooit 3000 mensen in een gebied tegelijkertijd hun internet volle bak gebruiken, zal de gigabit link nooit verstopt raken (al word dit natuurlijk wel gemonitored) en kun jij dus naar hartelust 2M/sec volcontinue gebruiken.

Het lijkt inderdaad op een vorm van bandbreedte garantie, maar dat is het zeker niet. Het is capaciteitsplanning.
Maar over het algemeen zal een 1:1 SDSL verbinding ongeveer even snel zijn als een 1:10 SDSL verbinding?
Ja. Het is allebij 2,3 Mbit.

Pagina: 1