Toon posts:

PC te langzaam door videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd (moeilijk om te zeggen wanneer het begonnen is) verscheidene problemen met mijn pc. Het grootste probleem is dat ie (naar mijn idee) veel te langzaam is voor zijn kunnen.

Probleem 1:
De pc is op sommige momenten (meer dan 3 programma's aan, Windows Media Player, MSN en Internet Explorer) zo langzaam dat m'n muis niet eens vloeiend van punt A naar B kan gaan (haperingen). Ik merk het ook met muziek luisteren, dat liedjes gewoon ongelooflijk haperen als ik een aantal dingen tegelijk doe. Als ik alleen WMP aan heb staan en niks anders heb ik nergens last van. Als je naar mijn specs kijkt lijkt het me niet dat die zo langzaam hoort te zijn.

Probleem 2:
Dit probleem heeft er denk ik een hoop mee te maken en daarom zet ik ook beide problemen in 1 topic en dan is het algemeen bekende probleem van NVIDIA. Als ik m'n pc met 512MB geheugen draai krijg ik bij het opstarten wel 15 a 20 pop-ups met: "The Nvidia system sentinel is reporting that Nvidia-powered graphics card is not receiving sufficient power.

To protect hardware from potential damage or causing a potential system lockup, the graphics processor has lowered its performance to a level that allows continued safe operations."

Als ik dan de extra geheugenmodule erbij doe en met 1024MB draai, dan krijg ik maar 1 pop-up met dit bericht.

Dit bericht heb ik al sinds dat ik de nieuwe kaart erin heb gedaan, dus kocht ik een nieuwe voeding. Van 350W naar 500W, maar het mocht niet baten. Memtest ookal gedraaid, geen errors in 13 uur.

Specs:
- Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz
- Moederbord: ASUSTeK Computer Inc. P4P800-E
- Totaal Geheugen: 1GB DDR-SDRAM
- Videokaart: NVIDIA GeForce 7600 GS
- Harde Schijf: Maxtor 6Y160P0 160GB

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:16

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Enkele vragen rijzen nog bij mij:

- Specs van je voeding? (oude én nieuwe)
- Extra molexje op je videokaart aangesloten? (weet niet zeker of dit bij 7600GS nodig is) (net even snel een Googletje gedaan, maar ik geloof dat dit bij de 7600GS niet nodig is...)
- Chipsetdrivers geïnstalleerd?
- Videokaartdrivers opnieuw geïnstalleerd?
- Defragmentatie gedaan?

edit:

En, heb je ook de search gebruikt? http://gathering.tweakers...30&select_forum=#hitstart
Er waren meer mensen met dit probleem en het lijkt opgelost te zijn door een simpele driver update :)

[ Voor 58% gewijzigd door Mad Marty op 30-11-2006 17:18 . Reden: ook maar eens gezocht :P ]

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Voeding: Procase CRS2051 voeding, 500W, 12cm Fan, ATX12V

Extra molex is aangesloten ja
Chipsetdrivers: ja
Videokaartdrivers: ja, gister nog

Defragmentatie wilde ik net doen, maar ik zag dat dat te lang ging duren, dus die ga ik vannacht ff aanzetten.

EDIT: Hmm, ik gebruik altijd de search, maar ik search nooit goed hehe, ik ga ff kijken

EDIT2: Zoals je misschien gezien heb, ben ik voor Probleem 2 ook al actief geweest in 1 van die topics, maar het blijft terugkomen en om nou in msconfig nwiz uit te schakelen lost mijn probleem niet op, omdat de performance van de kaart nog steeds 'gelowered' wordt dan. (volgens mij)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 17:27 ]

• Mad Marty

Mad Marty

Die Procase ken ik zo niet, maar check je voedingslijnen ook eens met een programma als Speedfan oid, ik weet niet hoe je je molexen allemaal aangesloten hebt, maar probeer je videokaart direct en alleen aan te sluiten op je voeding.
Heb je bij het installeren van de videokaartdrivers de oude (voor de zekerheid) ook even volledig verwijderd? (alvorens de nieuwe te installeren uiteraard :P)
En wat betreft de search, gewoon de foutmelding overtypen in het searchboxje ;)
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:20:

EDIT2: Zoals je misschien gezien heb, ben ik voor Probleem 2 ook al actief geweest in 1 van die topics, maar het blijft terugkomen en om nou in msconfig nwiz uit te schakelen lost mijn probleem niet op, omdat de performance van de kaart nog steeds 'gelowered' wordt dan. (volgens mij)
Ow, ja, heb ze niet allemaal doorgelezen en niet echt op de nicks gelet :>

[ Voor 33% gewijzigd door Mad Marty op 30-11-2006 17:30 ]

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet zeggen dat ik van voedingen vrij weinig weet, maar naar mijn idee zien de voltages er goed uit. De videokaartdrivers heb ik ook zeker weten correct geinstalleerd, dus daar kan het niet aan liggen.

Maar m'n grote vraag is eigenlijk, denk jij dat Probleem 1 en 2 met elkaar te maken hebben, want pas dan kan je je echt op de videokaart gaan richten denk ik.

EDIT: Kijk zelf maar: http://img156.imageshack.us/img156/7057/speedfanwa1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 17:41 ]

• Mad Marty

Mad Marty

Ik zat onder andere aan de voeding te denken, voor zowel 1 als 2. Maar die waarden zien er prima uit, niks mis mee.
1 kan duiden op teveel fragmentatie, vooral als je zegt dat de schatting van tijd dat het nog ging duren erg lang was. Ook kan dit duiden op veel spyware / andere zut, heb je hier op gecheckt? Kijk op de momenten dat het erg langzaam is ook in je Taakbeheer welk proces maakt dat het langzaam gaat ;)
Bij 2 dacht ik slechts aan voeding en drivers (heb je de oude volledig verwijderd voor je de nieuwe installeerde?)

Rail Away!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:50
Ehh, als ik die screenshot bekijk, is iets in je pc 126 graden? Geen wonder dat het traag gaat? Alles clocked zichzelf dan terug lijkt me :P Controleer je koeling en zo eens ;).

Verwijderd

Topicstarter
Haha moizie, die temperaturen zijn nergens van, kan je overheen kijken.

Verder zijn de grootste mem-users MSN en iexplore en ik heb idd de oude drivers eerst verwijderd. Spyware was ik vergeten te zeggen, heb ik inderdaad op gecheckt met ad-aware. Maar misschien moeten we die fragmentatie dan maar even afwachten. Wel raar eigenlijk, want ik heb nog niet eens zo lang geleden (3 a 4 maanden) geformatteerd.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:50
Wat laat taskmanager zien dan (mem en cpu dus)? En controleer eens met wat meer programma's dan alleen adaware, hijackthis eroverheen gooien en hitman pro gebruiken wil nog wel eens wat meer weghalen. Virussen ook al uitgesloten? Harde schijf in DMA?

En om nou meteen over de temperaturen heen te lezen.. Voel eens in je kast of er niet echt iets zo warm wordt :)

Verwijderd

Topicstarter
Het ziet er naar uit dat de pc weer aardig op snelheid is. Misschien heeft het defragmenteren dan toch z'n werk gedaan.

Alleen Probleem 2 blijft nog steeds erg vervelend en in andere topics kom ik toch echt niet tot de oplossing. Ik heb Club3d zelf ook al ge-emaild en die geven mij de oplossing van uitschakelen in het register, maar of dit nu werkelijk effectief is betwijfel ik.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Probleem 2 ligt aan je drivers. Had dit ook met een 6600GT Nader ik nieuwere drivers erop had heb ik nooit meer last gehad :)

Verwijderd

Topicstarter
Kan je misschien wat concreter zijn, want ik heb gister wéér de nieuwste NVIDIA drivers opnieuw geinstalleerd en krijg nog steeds dezelfde melding alleen nu in het Nederlands:

"De prestaties van de GPU zijn verlaagd tot een niveau waarop deze veilig kan blijven werken. Zodoende wordt voorkomen dat de hardware beschadigt of het systeem vastloopt."

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
hoeveel ampere kan jouw 12v lijn leveren?

Heeft ook een computer!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
ik heb een 7600GS icm een 400W (Antec), dus ik denk dat de voeding het probleem niet kan/mag zijn
de meeste van de problemen worden veroorzaakt door je AGP poort
ik heb zelf ook wat (kuh) problemen gehad met die kaart, maar meestal zijn oplossingen nogal aan de vage kant
deze kaart is echt niet zo'n grote verbruiker en heb dus al op meerdere forums gelezen dat veel mensen een nieuwe voeding kochten zonder dat het nodig was (maar die heb je nu toch al)

enkele mogelijke oplossingen:
- eerst opstarten ZONDER de molex, driver installeren, restart, boodschap die jij krijgt, uitzetten, molex aansluiten, opstarten
- AGP8x op AGP4x zetten
- verhogen van het AGP voltage (eerder niet aan te raden aangezien je hiermee je kaart kan beschadigen)
- AGP driver installeren

Ik krijg eigenlijk de indruk dat alle agp kaarten op niet veel support meer moeten rekenen, maar eens werkend is het wel een mooie upgrade (vind ik toch)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles geprobeerd, maar die klote message blijft komen.

Ook moet ik concluderen dat mijn pc nog net zo langzaam is als voorheen. Met meer dan 5 programma's aan gaat ie al haperen en is m'n muziek in WMP onluisterbaar door de vele haperingen in de liedjes. Dit kan toch niet met de specs van mijn pc, ik begrijp er niks van.

Verwijderd

Heb je al geprobeerd je agp poort meer spanning te geven?
Ik heb dit namelijk ook dit soort meldingen gehad met een 6600 gt, mijn broertje die meer verstand van computers heeft dan ik heeft toen meer voltage op de agp poort gezet en toen zijn alle meldingen verdwenen.

Je hebt alleen je spyware met ad-aware nagekeken? Probeer het dan eens met Hitmanpro te vinden op www.hitmanpro.nl. Verder toch eens kijken naar virussen en trojans. je hebt vrijwel van elke virusscanner
een online scansysteem die gestart wordt vanaf hun website. Denk hierbij aan TrendMicro, Kaspersky
en bijvoorbeeld McAfee

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2006 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die spanning verhogen.. hoe moet dat precies?

Verwijderd

Dat doe je in de bios of jumper settings...

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

ligt inderdaad aan de videokaart waarschijnlijk, probeer eens of je de kaart kan omruilen of rma-en

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Ik heb hier bij mij in de bios gekeken, bij ons met de zelfde foutmelding staat onze agp poort op 1.5 volt. Dat is de normale voltage. Probeer het eens bij 1.6 volt op de agp slot. Mocht je dan nog de melding krijgen dan zou ik je kaart toch ff terug sturen/brengen. Neem aan dat je nog garantie hebt...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm óf ik kan de voltages niet veranderen in m'n bios óf ik ben blind, maar ik heb toch vrij goed gekeken denk ik.

Zou er nog een andere optie kunnen zijn of kan ik die ergens anders (mee) veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
kick, k kan er nergens wat over vinden..

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit kan soms ook door een jumper op je mobo

check je manual even, ergens moet iets over agp spanning staan. Misschien dat het niet gaat.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
Kan je ms ff een andere low-end kaart in je pc proberen?
Verder, heb je de P4-stekker e.d. wel aangesloten? :) Probeer eens met wat minder onderdelen op te starten (1 harddisk ipv 5 en dat soort dingen :P).
En kijk eens in de taskmanager of er ms een proces is dat al je recources opvreet, zoals MoiZie al zei. Heb je hypertheading?

[ Voor 23% gewijzigd door stefan001 op 20-12-2006 15:24 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Vermeld zoals eerder gevraagd eens je processen in taakbeheer, met de CPU tijd die ze opslokken...

• Z0di4k
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-07 15:26
heb zelf ook zulk probleem denk ik...
wil graag 7600 agptje... maar ben bang dat processor het niet trekt...

amd 2500+
1024 mb
6800 nvidia
350w voeding
asus v7v8x-7
Pagina: 1