Vastlopen systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 739 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjen86
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn systeem:

Amd64-3000
Asus k8v deluxe
2 x 512mb geheugen twinmos
Ati radeon 9800 128mb
creative audigy 2 zs
2x maxtor 80gb S-ata raid 0
Voeding: Tagan 380W

Temps niet boven de 40 graden

Voltage lijnen: 12+ = 12.224
5+ = 5.117
3.3+ = 3.296
vcore = 1.454

Na een behoorlijke periode van irritatie vanwege vastlopen met Battlefield 2 ben ik gaan proberen waar het vastlopen aan kon liggen.

Windows opnieuw geinstalleerd, geluidskaart, tv-kaart en om en om de geheugenmodules geprobeerd, maar telkens liep die weer vast.

Meestal was bij het vastlopen een hoge piep te horen en het scherm bevroor, de muis reageerde ook nergens meer op. Het gebeurde ook dat bij het laden van windows het systeem vastliep, net voor inlogscherm. Of tijdens surfen op internet... Behoorlijk klote dus!

Maar ondanks alles blijft het systeem vastlopen.

Ik heb het vermoeden dat het aan het Mobo of aan de proc zal liggen, maar weet het niet zeker.

Mijn vraag is of iemand mij verduidelijking kan geven.

Bij voorbaat veel dank!

(alles heeft nieuwste drivers)

Bij prime95 loopt het systeem ook vast, kan de oorzaak niet achterhalen.
Ik merk dat op het moment dat het systeem aan het gas moet, het vastloopt. Probeerde Mark3d 06 ook even, op het moment dat laadschermpje klaar zou zijn, stond het vast..

[ Voor 11% gewijzigd door Arjen86 op 30-11-2006 18:42 ]

Foto

• Arjen86
  • Niet online
Kick

Foto

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Draai eens Memtest86. Het zou kunnen dat je RAM niet meer helemaal goed is.

Probeer ook eens wat dingen die in de volgende link staan.
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 44% gewijzigd door PilatuS op 01-12-2006 18:10 ]

• Arjen86
  • Niet online
Zojuist Memtest86 gedaan, het heeft 4 uur en een kwartier gelopen. Alle tests 11 keer gedaan waarbij geen enkele fout naar voren kwam.

Ik ga straks proberen een andere videokaart te gebruiken en de bios te resetten.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en weten waar het aan ligt of een tip hebben?

Foto

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Ik herken dit probleem!

Ik heb 100% hetzelfde gehad, de pc was volledig stabiel alleen liep de pc na een tijdje een freeze op in BF2, de enige weg hieruit was een harde-reset.

De oplossing bleek uiteindelijk, mijn pc niet meer te overklokken OF/EN een betere cooler te installeren, (normale clocks was de snelle oplossing, later weer overclock met nieuwe cooler)

Ik maakte gebruik van de boxed cooler die bij mijn AMD XP 2400+ geleverd was en had maar een lichte overklok van 5%. Voor de rest was mijn pc compleet stabiel, maar voor mijn computer was BF2 gewoon net te veel hitte.

Misschien kun je de kast zijkant eens open maken en daar een grote mensen koeler op zetten, als je pc dan niet vast loopt is het de temperatuur.

Groeten en Succes!

~ Mijn prog blog!

• Arjen86
  • Niet online
De koeling is volgens mij wel goed. Zit zon grote koperen zalman koeler (Zalman CNPS 7000B-CU) op, asus probe geeft aan dat het systeem niet warmer wordt dan 42 graden.

Het systeem was wel licht overklokt, maar was alweer terug voor het prpbleem ontstond.

2 outtake fans, boven achter, boven top

intake voor onder en zijkant middenonder

Vidkaart ook die zalman koeler, blauwe blok + de ventilator (Zalman 80D-HP videokaartkoeler + de fan)

De kast heeft al een tijdje open gedraaid zodat ik snel hardware kon uithalen etc. ventilator kan ik voorlopig hier niet aan komen op de kazerne.

Ik ga morgen de bios reset doen, nu is het even tijd voor een biertje.

Bedankt voor de reacties

[ Voor 21% gewijzigd door Arjen86 op 01-12-2006 23:05 ]

Foto

Verwijderd

probeer eens zonder audigy

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 11:28
Ehm... is dit alleen met battlefield? Want dan kan het een andere oorzaak hebben. Punkbuster genaamd. Probeer is te spelen met servers die geen punkbuster draaien en kom dan maar tot de conclusie.

Ikzelf zit dus nog steeds met het probleem dat call of duty online mijn pc crasht (bsod zonder tekst) vanwege punkbuster. Als ik speel in punkbuster disabled servers, doet hij het gewoon zoals het hoort, zie mij post historie dan snap je wat ik bedoel. Ik wil niet zeggen dat het hetzelfde is maar het kan zijn...

• Arjen86
  • Niet online
Nee gebeurt nu ook met andere dingen en ook voor dat ik een server betreedt, het spel opstarten is al voldoende om te staken.

Heb al pb update geprobeert iddm had al langs zien komen dat het zoiets kon zijn. Bedankt voor de reactie in elk geval!!

Gegroet

Foto

• Arjen86
  • Niet online
Al ;)

Bedankt voor tip

Systeem draait momenteel alleen op processor 2x 512 geheugen ook al afzonderlijk gedaan en de 2 hdd raid 0 + vidkaart. Laatste ga ik morgen testen met andere.

[ Voor 32% gewijzigd door Arjen86 op 01-12-2006 23:10 ]

Foto

• Arjen86
  • Niet online
Op het moment dat ik ati catalyst control center gebruik met de 3D opties, dan loopt het systeem telkens, zon 5x geprobeerd vast.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat mn radeon 9800 aan het sterven is. Nu kan ik momenteel niet een ander vidkaart gebruiken om te testen, die k had gekregen van een collega werkt hier niet.

Mijn geheugen is volgens memtest86 dus goed
De processor volgens mij ook, althans, prime95 geeft geen problemen aan.

Kan het wat anders zijn dan de vidkaart? het mobo misschien?

Foto

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:30

Nemesizz

Untouchable

Ik las in know-issues van Ati driver release notes dat er dus issues waren met Radeon en BF2 (metname hoge resoluties als ik me niet vergis).

Dus het kan ook heel goed een driver probleem zijn.

• Arjen86
  • Niet online
Heb de driver vervangen door de 6.10 en later de 6.8

Het probleem blijft zich voordoen. Het is overigens bij alles waarbij de gpu belast wordt. De Audigy 2 ZS blijft ook nog vastlopen, zelfs bij alleen muziek spelen. Na een tijdje hoge piep en alles helemaal vast.

Ik snap er momenteel even heel weinig meer van....

Foto

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Heb je je INF drivers voor je moederbord wel geinstalleerd eigenlijk?

~ Mijn prog blog!

• Arjen86
  • Niet online
De INF drivers voor het moederbord zijn geinstalleerd. Daar zal het dus ook niet aan liggen.

Bedankt voor je reactie, ik probeer ondertussen te zoeken naar waar het in kan zitten.

Foto

• Arjen86
  • Niet online
Een schopje om te hopen op welwetende bezoekers,

raak er beetje moedeloos van zo..

Foto

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Zet eens de kast open en zet er een grote fan die naar binnen blaast, en dan testen.
Van de zomer had ik ook problemen in spellen, de temps waren goed volgens mij.
Daarna heb ik een andere driver geinstalleerd van www.guru3d.com, ngo optimized driver ati.

Daarna heb ik:
enable write combining uitgezet.
fastwrite uitgezet
agp op 4x
3d settings- opengl en direct 3d op optimal performance
Toen had ik geen vastlopers meer.

Elke week heb ik toen steeds weer iets aangezet, om te kijken wanneer het vastliep.

enable write combining aangezet.
fastwrite aangezet
agp op 4x, deze staan gelaten.
3d settings- opengl en direct 3d op optimal performance, deze staan gelaten

Nu dus geen probleem meer, oorzaak ?????

• Arjen86
  • Niet online
Ik gebruik nu een lichtere videokaart van mijn buurman een radeon 9600. Deze zal wel minder stroom verbruiken ofzo. Met die kaart kan ik alles doen. Spelletje spelen, mn geluidskaart gebruiken, gewoon ok.

Ik denk dus dat het aan mijn voeding licht, de tagan 380W, die ga ik even vervangen door een andere voeding die ik nog wel ergens heb liggen thuis.

Scheelt weer hoop als dat alles is!

Foto

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Een Tagan 380 watt zou meer dan genoeg voor jou systeem moeten zijn. Of je hebt een brakke voeding maar ik denk eerlijk gezegd ook dat het aan je GPU ligt.

• Arjen86
  • Niet online
Ik heb de videokaart bij de buuv geprobeerd; die kan XIII goed spelen met mijn vidkaart... Dat moest ik niet proberen met Bf2 of zelfs Soldier of Fortune II. Dan liep het zeker te weten vast..

Bedankt voor je reactie, ik zal wel blijven proberen! Wat je zei is ook waar, maar de voeding kan natuurlijk naar een der zeven hemelen vertrokken zijn.... Of in elk geval onderweg zijn...

De L*L

Foto

Verwijderd

Heb precies hetzelfde probleem gehad als jij. Lag aan mijn videokaart een X800XT. Ik liet deze dynamisch overclocken door ATI Control Center. Heb vervolgens de overclock uitgezet en daarna nooit meer probleem gehad.
Dus ik denk dat je videokaart aan het overlijden is. Of er zit ongelofelijk veel stof in de fan van je videokaart, dat wil ook wel eens problemen veroorzaken.

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Al eens een herinstallatie gedaan?

Aan je processor zal het iig niet liggen, die gaan bijna nooit defect en als deze echt verrot is zie je ook geen beeld meer.. Verder is dit ook een heel bekend moederbord probleem.

[ Voor 73% gewijzigd door Woohooo op 06-12-2006 17:14 ]

• Arjen86
  • Niet online
Ik had inderdaad al een volledig schone installatie gedaan. Na tijdje de videokaart van de buurman te gebruiken, de radeon9600 zijn er geen problemen meer, helemaal niets.

Mijn videokaart loopt in zijn systeem ook prima, nergens problemen mee.

Ik denk dus dat mijn voeding de 9800 niet meer trok, zal er van het weekend eens naar kijken. Keer andere voeding erin stoppen als het nodig mocht zijn.

Foto

• Arjen86
  • Niet online
Nu heb ik de radeon 9600 van de buurman er weer uit en mijn eigen 9800 er weer in gestopt. Na een korte periode begon het systeem weer moeilijk te doen. Weer exact hetzelfde probleem, vastlopen, piepen etc.

Zou het probleem zijn dat de voeding mijn systeem niet meer trekt? Met die lichtere videokaart waren er totaal geen problemen.

Als ik mijn geluidskaart (audigy 2 zs) eruit haal, blijft het systeem vastlopen. Dan lijkt het weer raar dat het de voeding zou zijn.

Ik twijfel dus tussen de voeding en de videokaart, iemand die daar uitsluitsel of andere ideeen over kan geven?

Hoii

Foto

• Arjen86
  • Niet online
Kick

Foto

• Razer86
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 11:08

Razer86

Hmm....

Als je 9800 bij je buren wel goed werkt en die 9600 van je buren bij jou, zit ik toch te denken aan een voeding die het niet meer trekt en langzaam aan het verslechteren is. Als ik jou was zou ik toch echt beginnen met een andere voeding proberen en dan eens testen wat hij doet, is dat niet het geval moet je toch eens gaan kijken naar je moederbord.

SystemSpecs - D2 LOD *Razernl

• Arjen86
  • Niet online
Ik heb nu de 9600 van de buuv er weer in zitten. Maar nu doet het systeem eigenlijk niets meer. Hij start op tot windows XP laadscherm, dan is er geen beeld of wat. Als ik dan op een willekeurige toets druk start hij weer tot zelfde punt op.

WinXP opnieuw installeren doet hij niet, na accepteren voorwaarden BSOD met bericht

Page_Fault_ in_ Nonpaged_area

STOP: 0x00000050 (0xE126B004, 0x00000000, 0x8090E4D7, 0x00000001)

[ Voor 9% gewijzigd door Arjen86 op 13-12-2006 12:02 ]

Foto

Pagina: 1