Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

alarmsysteem maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.757 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien niet duidelijk was waar dit topic te plaatsen, ik kon kiezen uit complete systemen, OH en programming, heb ik voor deze gekozen. Neem het me niet kwalijk als het verkeerd is. Het is een apart probleem dat niet direct over pc's gaat, maar ik denk dat de meeste mensen hier er wel wat vanaf weten. Het is immers ook hardware.

Aangezien er op de boerderij waar ik werk wordt ingebroken door zadeldieven wil ik een alarmsysteem maken onder het mom van een PWS (ik zit in klas 6). Ik heb gekozen voor een infrarood-laserstraal die op een sensor (LDR) schijnt. wordt het licht onderbroken word de weerstand groter etc. iig wordt de spanning minder. Dit gaat naar de verwerker. Deze moet op het laatst een relais aansturen.

Goed de verwerker: ik zal beschrijven eerst beschrijven hoe die eruit moet zien. men drukt op een knop (switch?) aan/uit. Er wordt 5 seconden gewacht voordat het systeem in werking wordt gesteld/ voordat het signaal van de sensor wordt gecontroleerd. (eventueel: als het signaal direct wordt onderbroken moet het alarm niet direct afgaan, maar iets piepen oid. dus de controle of er niks voor de laser staat: is bijzaak)
Nu is het systeem in werking. wordt de straal onderbroken, dan moet de relais gesloten blijven totdat er op de 'reset'-knop wordt geduwd.

Nu de vraag: Wie weet hoe je de verwerker het beste en makkelijkste kan maken? graag uileggen in begrijpelijke taal ;)

OF: Met programma's als systematic (systeembord op de computer) krijg ik de schakeling wel compleet, hoe kan ik dit programma echter in de praktijk werkend krijgen, dus in de meterkast van een paardenstal ;)?

Kortom: Ik wil een kast hebben waar een signaaltje 0-5 volt ingaat, als deze even onder de 5 komt moet een relais in de kast gesloten worden. Het systeem moet in werking gaan, 5 seconden nadat het aangezet wordt en eventueel ondertussen gecontroleerd worden. Is dit het makkelijkst door te programmeren en met een één of andere computerkaart, of zijn er ook zelf te bouwen systeempjes met comparators, pulstellers/generators en de hele meuk?

Mensen alvast bij voorbaat dank als je het bericht alleen al leest :)

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
Lijkt me vrij simpel, gebruik een tor tussen relais en ldr en je bent er een heel eind, velleman heeft kant en klare inschakelvertragers....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, als je ervaring hebt, zou je dan wat meer kunnen uitleggen hoe die werken en hoe ik die kan instaleren?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:20

Thandor

SilverStreak

Dit past beter in Elektronica :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:46:

Aangezien er op de boerderij waar ik werk wordt ingebroken door zadeldieven wil ik een alarmsysteem maken onder het mom van een PWS (ik zit in klas 6). Ik heb gekozen voor een infrarood-laserstraal die op een sensor (LDR) schijnt. wordt het licht onderbroken word de weerstand groter etc. iig wordt de spanning minder. Dit gaat naar de verwerker. Deze moet op het laatst een relais aansturen.
ik zou de LDR vervangen door een fotodiode, dat werkt wat sneller. verder bestaan er volgens mij gewoon lichtsluizen van conrad bijvoorbeeld

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan ook gewoon van die bewegingsmelders kopen voor een paar tientjes, die hebben ook een maak of verbreek contact. Dan hang je er een relais aan met inschakelvertraging en klaar :)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:01

Theo

moederbord

Jew kunt denk ik beter niet een lichtsluis maken (laser) omdat je bereik dan alleen dat ene laserstraaltje is. Als je een bewgingsmelder heb kan deze de hele ruimte bewaken, ipv alleen één doorgang.

Je wilt zelf aan de gang gaan, dus een kant en klaar pakket van de conrad valt dus eigelijk af. Een bewegingsmelder heeft of een maak of een verkreek contact. Met een paar transistors kun je een schakeling maken dat bijv een lamp aangaat als de bewegingsmelder iets ziet. Vervolgens kun je ipv een lamp een sirene aansluiten en een zwaailicht. Om de sensor uit te zetten gebruik je een sleutelcontact die je buiten hangt zodat je zelf buiten het alarm aan kan zetten zonder dat deze afgaat.

Als je meer verstand van electronica heb kun je oko proberen met een microcontroller aan de gang te gaan. Je hangt hier een toetsenbordje aan en je heb een echt alarm

[ Voor 10% gewijzigd door Theo op 01-12-2006 12:10 ]

7400 Wp op het dak

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
theodouma schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 12:09:

[...]

Als je meer verstand van electronica heb kun je oko proberen met een microcontroller aan de gang te gaan. Je hangt hier een toetsenbordje aan en je heb een echt alarm
Ben weleens in Xilinx bezig geweest met het maken van een 'echt' (dus dat je met een toetsenbord een 4 cijferige alarmcode in moet voeren) alarm. Met wat schuifregisters, comperators en tellers ziet dat er dan ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~movie-zone/mainschematic%20got2.JPG
clickbaar

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor alle reacties,

@ virus_elektro, je hebt gelijk, ik zal een fotodiode gebruiken. Je hebt iid ook lichtsluizen bij conrad, maar die zijn maar tot 15 m., als er wat mee is moet je eerst wachten tot zo'n vent komt en inbrekers weten meestal wel hoe zoiets werkt en ontregelen het systeem. Maar het belangrijkste, ik vind het leuk om zelf te maken. :)

@ Megamind en theodouma, In een stal met paarden en af en toe een muis, kat en vogels is een bewegingsmelder niet zo praktisch ;)

@ theodouma, Dankjewel, als ik dat maak of breekcontact eenmaal heb, sluit ik waarschijnlijk het licht in de stal en een wekker in huis erop aan zodat de eigenaar van de stal met een cameraatje kan kijken wat er loos is: is het een paard, dief of loos alarm...
Het gaat me erom, hoe programmeer ik de schakeling op een printplaatje tussen de fotodiode en het maak/breekcontact of relais?

@ NLS87, dankjewel dat kan van pas komen...

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11 16:22
Eventueel zou je ook zoiets kunnen doen (iets simpeler. Zojuist in elkaar gezet met Crocodile Technology)

Afbeeldingslocatie: http://pics.mrngm.com/alarmgeval.png

De voltmeter moet je dan wegdenken en de aansluiting naar de thyristor (rood omkaderd) tussen de weerstand en de LDR (of fotodiode) zetten. Je zou (denk ik) ook het gehele circuit op slechts 1 voedingsdraad aan kunnen sluiten. (edit: zie onder)

De enige schakelaar die erin zit, is voor de thyristor. Als iemand langs de lichtbundel doorbreekt (voltage wordt hoog over de sensorweerstand) dan sluit de thyristor. Door de voeding naar de thyristor te verbreken (de schakelaar indrukken) gaat het lampje uit. Uiteraard kan je het lampje vervangen door een zoemer, relais e.d.

Succes!

edit: het gehele circuit op 1 voedingslijn.

Afbeeldingslocatie: http://pics.mrngm.com/alarmgeval2.png

[ Voor 8% gewijzigd door MrNGm op 08-12-2006 23:25 . Reden: extra circuit ]

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik weet niet of je kunt programmeren (basic) maar anders zou je ook eens wat kunnen proberen met een ATtiny2313 en bascom-avr.
Een attiny2313 heeft een comparator waarmee je eenvoudig de waarde van de ldr kunt bepalen (boven of onder de ingestelde grens) je kunt hem makkelijk programmeren om alles te doen wat jij wilt. Dingen doen als 5 seconden wachten of ledjes aan en uit zetten is geen probleem.
Een attiny is veel goedkoper dan allerlei schuifregisters en losse dingen. Als je wilt kan ik een schematje voor je tekenen om je op weg te helpen. Je kunt attiny's en een programmer bijvoorbeeld bestellen bij aavrs.nl.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
MrNGm schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 23:11:
Eventueel zou je ook zoiets kunnen doen (iets simpeler. Zojuist in elkaar gezet met Crocodile Technology)

[afbeelding]

De voltmeter moet je dan wegdenken en de aansluiting naar de thyristor (rood omkaderd) tussen de weerstand en de LDR (of fotodiode) zetten. Je zou (denk ik) ook het gehele circuit op slechts 1 voedingsdraad aan kunnen sluiten. (edit: zie onder)

De enige schakelaar die erin zit, is voor de thyristor. Als iemand langs de lichtbundel doorbreekt (voltage wordt hoog over de sensorweerstand) dan sluit de thyristor. Door de voeding naar de thyristor te verbreken (de schakelaar indrukken) gaat het lampje uit. Uiteraard kan je het lampje vervangen door een zoemer, relais e.d.

Succes!

edit: het gehele circuit op 1 voedingslijn.

[afbeelding]
Dit gaat natuurlijk niet werken he, dit is gewoon een binnenkomst zoemertje, waar is het overname contact? Zo blijft de zoemer natuurlijk nooit bekrachtigd totdat iemand hem weer uitzet

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11 16:22
Megamind schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 11:11:
[...]

Dit gaat natuurlijk niet werken he, dit is gewoon een binnenkomst zoemertje, waar is het overname contact? Zo blijft de zoemer natuurlijk nooit bekrachtigd totdat iemand hem weer uitzet
Dan ken jij je elektronica niet goed. Waarvoor dient een thyristor ook alweer?

Juist ja :z

edit: Zie mijn korte demonstratievideo op YouTube. Kwaliteit is niet bepaald om van naar huis te schrijven, maar goed, het gaat om het idee :)

[ Voor 19% gewijzigd door MrNGm op 09-12-2006 15:41 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40
Ik zie dit meer als een hobby-project, in die vorm: vooral doorgaan.

Ben je serieus iets van plan om te beveiligen, haal dan een dozijn deurmelders, en een paar bewegingssensoren. En ja, die kan je ook inzetten met een kat.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Pagina: 1