Apache/ rechtenprobleem

Pagina: 1
Acties:

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 22:44
Ik zit met een vervelend rechtenprobleem. Als ik het volgende doe:
sudo -u apache mkdir -p /opt/applicatie/82/MAP

Dan werkt dit gewoon. Haal ik de -p weg, en verwijder ik 82, dan geeft hij een "No such file or directory" foutmelding.

Voer ik nu mijn PHP-script uit, wat ooit heeft gewerkt, met dat commando erin, dan krijg ik een "permission denied".
Als ik het php-commando mkdir doe, dan krijg ik de volgende fout in mijn apache log:
[client 172.29.5.102] PHP Warning:  mkdir(/opt/applicatie/82/MAP): Permission denied in /var/www/applicatie/xml-rpc/server.php on line 297

ongeacht of 82/ bestaat.

Als ik een scriptje wat recursief mkdir toepast gebruik, dan zie ik dat hij bij elke directory (die gecheckt wordt met is_dir) een fout verschijnen:
[client 172.29.5.102] PHP Warning: is_dir(): Stat failed for /opt/application/82/MAP (errno=13 - Permission denied) in /var/www/application/xml-rpc/server.php on line 10
[client 172.29.5.102] PHP Warning: is_dir(): Stat failed for /opt/application/82 (errno=13 - Permission denied) in /var/www/application/xml-rpc/server.php on line 10
[client 172.29.5.102] PHP Warning: is_dir(): Stat failed for /opt/application (errno=13 - Permission denied) in /var/www/application/xml-rpc/server.php on line 10[/]

Enig idee waar ik dit in kan zoeken? Ik heb /opt/application met chmod op 0777 gezet, en uiteraard is /opt readable en executable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Heeft niemand een idee wat ik hieraan kan doen? Ik snap echt totaal niet wat er hier fout gaat namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Volgens mij; je PHP script draait met de rechten van de apache (of de php, afhankelijk van je distro) user. Heeft deze user uberhaupt sudo rechten?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Nee. Daarom doe ik vanaf de console sudo -u apache om 'zijn' rechten te simuleren. Als apache inloggen gaat namelijk zo rottig, aangezien /bin/false erg weinig doet ;).

Ik zal morgen eens proberen wat hij doet als ik php de commando's users en groups laat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ok, als ik het users en groups commando uitvoer dan krijg ik dus gewoon apache te zien. Maar hij doet het niet 8)7

Maar het probleem heb ik, hopelijk, al gevonden: http://nl3.php.net/manual/en/function.clearstatcache.php
PHP checkt het kennelijk nooit opnieuw, ook niet na een week |:( Dan snap ik nog steeds niet waarom de exec() commando's raar doen/deden, maar is_dir doet nu iig iets normaler.

En dan blijft er het probleem over dat hij de zipfiles niet mag lezen. Dat blijkt te komen van SELinux. Goh, dat ik daar niet aan heb gedacht. Ik wist niet eens dat dat erop stond 8)7 Anyway, ik kan weer verder.

[ Voor 37% gewijzigd door MBV op 05-12-2006 10:07 ]