Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stroboscoop van 230 volt AC geschikt maken voor 12 volt DC

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:47
Ik loop hier al een tijdje rond te lurken en een beetje aan het rond lezen. Ik heb laatst aan de hand van een ne555 een knipperlicht voor mijn brommer gemaakt.

Nu heb ik een stroboscoop van iemand meegekregen om een beetje mee te kloten. Ik heb hem vammidag maar eens opengeschroefd om te kijken of ik hem om zou kunnen bouwen naar 12 volt. Ik heb geen idee wat makkelijker is? Of de print iets aanpassen (en wat?) of een kleine omvormer van 12 volt naar 230 volt, ik neem aan dat er geen nette 230 volt uit hoeft te komen.

Als dat zou lukken zou ik hem graag 3 maal snel laten ontsteken en dan een kleine tussenpauze, een soort politie effect zegmaar. Ik heb al een beetje gekeken hoe ik dit zou kunnen doen want orgineel zit er een potmeter op die heb ik eraf gesoldeert en 2 weerstandjes voor in de plaats gezet, nu knippert hij met ongeveer 6 hertz per seconde. Zou ik nu met een ne555 zoiets kunnen maken: ---....---....---....---
Dus ongeveer een halve seconden aan en dat hij dan ongeveer 3 keer snel knippert en dan weer een tijdje uit.

Hieronder heb ik nog wat foto's voor de duidelijkheid.

Bovenkant van de print met 2 spoelen en linksbovenin een neon lampje (die zwart is gemaakt?)
Afbeeldingslocatie: http://img149.imageshack.us/img149/928/dsc00028rf4.th.jpg

Onderkant
Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/466/dsc00031zr2.th.jpg

Hier de potmeter die er eerst opzit en nu de weerstandjes dan.
Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/193/dsc00030qm4.th.jpg
(Ik weet trouwens dat de weerstand los zit hoor ;))

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Lijkt me lastige klus worden, zo te zien zijn die condensatoren speciaal gekozen om op 230v te werken. De lamp werkt natuurlijk ook op 230v.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 11:11
Megamind schreef op donderdag 30 november 2006 @ 15:44:
Lijkt me lastige klus worden, zo te zien zijn die condensatoren speciaal gekozen om op 230v te werken. De lamp werkt natuurlijk ook op 230v.
Nope, die lamp werkt op ongeveer 1kV tot 3kV, net iets meer dus.
Daar zijn nou net die condensatoren voor.

Overigens gaat dit niet lukken, of in ieder geval gaat het meer kosten dan een 12V strobeje.

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
OverSoft schreef op donderdag 30 november 2006 @ 15:46:
[...]

Nope, die lamp werkt op ongeveer 1kV tot 3kV, net iets meer dus.
Daar zijn nou net die condensatoren voor.

Overigens gaat dit niet lukken, of in ieder geval gaat het meer kosten dan een 12V strobeje.
Dan zou het toch een kwestie zijn van condensatoren wisselen? Ik neem aan dat een scooter accu genoeg stroom kan leveren om deze snel op te laden

• XyRuS
Jawel, ik heb een accu van 8 ampere erin zitten. Maar ik bedacht mezelf nu net als ik nou een kleine trafo op de secundaire spoel dan komt er op de secundaire spoel toch 230 volt uit (met de juiste trafo).

Er komt namelijk wisselspanning uit mijn lichtspoel en gaat naar mijn voorlicht en daartussen zit dan weer een aftakking naar een gelijkrichter en spanningsbegrenzer voor mijn led remlicht en voor het accu laden. Maar dan zit je weer met het probleem van de frequentie ervan die uit de lichtspoel komt.

En overigens, ik kan wel een 12 Volt stroboscoop halen maar ik wil het liever zelf eerst proberen zodat ik er nog wat van leer :)

[ Voor 11% gewijzigd door XyRuS op 30-11-2006 16:11 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 11:11
Ja, ik gok dat je daar ook problemen mee gaat krijgen.
Een stroboscope trekt zijn flits frequentie uit de 50hz die het net em geeft.

Let overigens heel goed op als je trafo's omgekeerd gaat aansluiten e.d. 230volt is 230volt en zeker als je een lage frequentie hebt kan dat dodelijk zijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
OverSoft schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:12:
...Een stroboscope trekt zijn flits frequentie uit de 50hz die het net em geeft...
Nee hoor, je laad gewoon een condensator op uit de gelijkgerichte netspanning (door een ferme weerstand, om de stroom te beperken). Daarnaast is er een kleine condendsator, die traag opgeladen word (door een potmeter, deze verdraaien bepaalt de snelheid van het laden), en met een diac verbonden is met de ingang van een schakelend element. Eenmaal de spanning op het kleine condensatortje hoog genoeg is opgelopen (20 à 40V) slaat de diac door, dan zal het schakelend element schakelen, en de grote condensator (opgeladen op 315V ongeveer) verbinden met de transformator, die de stroompiek opslingert naar een voldoende hoge spanning om een vonk te genereren in de flitsbuis (de energie die in die vonk wordt gestoken, wordt bepaald door de energie die in de grote condensator kan min de omzettingsverliezen, de grote stroombeperkende weerstand voorkomt dat energie uit het net bij kan dragen aan de vonk).

Daaruit blijkt dat het aanpassen van de transformator niet voldoende is om het geheel op 12V te laten werken, daarmee kan je de diac uit het triggercircuit niet doen doorslaan, je moet een eigen triggercircuit voorzien. Dat triggercircuit is geen probleem, waar je het meeste moeite mee zal hebben is het aanpassen van de transformator, deze moet het piekvermogen aankunnen, de stroom door de flitsbuis beperken,... das niet simpel om te berekenen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:36
^^ Niet helemaal mee eensch. Stel dat je een transformator koppelt aan de stroomspoel van de brommer, dan kun je daarmee de 12V(?) omhoog transformeren naar 230V, waar de strobe normaal op werkt. Het nadeel is dan wel dat je nog niet het gewenste flitspatroon heb en het de vraag is of je brommer genoeg ac vermogen levert.
Eleganter, maar ook moeilijker te maken, zou een DC/AC omvormer zijn met een instelbaar triggercircuit.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

niet aan ombouwen beginnen
als ik jou was zou ik gewoon de type R strobo kopen
deze zijn relatief goedkoop
heeft meerdere functies
zijn 20x zo fel als de strobo die je nu hebt
en je hebt er ook nog eens 2 :p
Mr-Beamer denkt aan voor en achter

http://www.marktplaats.nl...robe-lights-de-echte.html

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Maar mensen, je mag toch helemaal geen stroboscoop (licht) op je brommer hebben? Althans niet rijdend, werkend op de openbare weg?

O-) LOL O-)

• XyRuS
Whehe heb mezelf maar even een mooi Sinterklaas kadotje gekocht, een type R stroboscoop met 2 flitsbuizen van 50 watt :) Voor 35 euro ga ik niet moeilijk doen en nu werkt het op 12 volt en het heeft verschillende functies. Als ik klaar ben hier in de mazda garage met werken post ik wel even een foto'tje van wat ik heb bestelt.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

graag gedaan

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Pagina: 1