Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met informatica studies in het buitenland

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:40
Ik zit nu in 5HAVO en ik wil Technische Informatica gaan studeren. Nu kan ik dat natuurlijk dicht bij huis gaan doen, op de Fontys in Eindhoven maar waarom zou ik dat ook niet wat verder weg doen. Het lijkt me heel leuk om langere tijd in een ander land te verblijven. Van te voren heb ik hier nog eigenlijk niet nagedacht en het kwam eigenlijk meer doordat ik hoorde dat een meisje uit mijn klas in Australië naar de High School gaat. Nu vraag ik me eigenlijk af of er hier tweakers zijn die in het buitenland hebben gestudeerd en dan met name Informatica studies. Het liefst Technische Informatica of iets wat daar mee vergelijkbaar is. En misschien dat mensen goede tips hebben voor eventuele High School's waar je het beste kan studeren of weten in welk land je het beste kan gaan studeren. Zelf denk ik trouwens dat ik ook een beetje laat ben met kiezen en eventueel inschrijven omdat het in het buitenland is. Of zou dat nog gaan lukken?

_@/'

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:40

Garyu

WW

1) je zit nu nog net op tijd met orienteren, in een half jaar heb je zoiets wel geregeld als je wilt.
2) kijk op www.nuffic.nl, héél veel informatie voor mensen die in het buitenland willen studeren
3) Informeer eens bij de Fontys in Eindhoven wat voor contacten ze hebben
4) Binnen de EU is dit allemaal een eitje om te regelen, wil je buiten de EU studeren dan heb je iets meer werk (maar het is niet ondoenlijk)

Verder is Google je vriend om op zoek te gaan naar pagina's over buitenlandse hogescholen en universiteiten. Bedenk wel dat allerlei toelatingseisen moeilijk zijn aangezien niemand in het buitenland weet wat de Havo is :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Steephh
Garyu schreef op donderdag 30 november 2006 @ 15:24:
1) je zit nu nog net op tijd met orienteren, in een half jaar heb je zoiets wel geregeld als je wilt.
2) kijk op www.nuffic.nl, héél veel informatie voor mensen die in het buitenland willen studeren
3) Informeer eens bij de Fontys in Eindhoven wat voor contacten ze hebben
4) Binnen de EU is dit allemaal een eitje om te regelen, wil je buiten de EU studeren dan heb je iets meer werk (maar het is niet ondoenlijk)

Verder is Google je vriend om op zoek te gaan naar pagina's over buitenlandse hogescholen en universiteiten. Bedenk wel dat allerlei toelatingseisen moeilijk zijn aangezien niemand in het buitenland weet wat de Havo is :).
Ik wilde eigenlijk buiten de EU.. Ik weet het nog niet zeker, maar Canada lijkt me wel een mooi land om te gaan studeren. Volgens de site van de Canadese Ambassade in Nederland zijn alle Universiteiten en Colleges in Canada met het Nederlandse studiesysteem bekend. Ik moet wel uitkijken dat ik niet te overhaast ga beslissen.. Maar ja.. Het is meer een idee van de laatste paar weken.

Verder is het (misschien niet onbelangrijk) ook te vermelden dat ik het Syndroom van Asperger heb.. Niet dat je dat snel merkt bij mij, bij mij is het maar heel licht. Voor meer informatie daarover verwijs ik naar: http://www.autisme-nva.nl/ Maarja.. Om nu te gaan vragen op een forum naar ervaring met mensen die in het buitenland informatica hebben gestudeerd en autisme hebben. Jaa... Het nadeel is dan wel dat mijn begeleiding gewoon compleet wegvalt en ik weet ook niet hoe het qua PGB zit, of dat eventueel opnieuw kan worden gebruikt in het buitenland voor begeleiding.

Er komt dus nog een hoop bij kijken.. Naast dat studeren in het buitenland op zich al een onderneming is. Maar ik heb dus nog niet voor Canada gekozen, alleen wel een pré daarvoor. Canada schijnt qua studie heel erg goed te zijn en ik heb er ook familie wonen.. Niet dat dat veel uitmaakt maar het is wel altijd gezellig.. In Australië heb ik trouwens ook familie wonen. :P

Nouja.. Als er dus mensen zijn met ervaring, laat maar horen.. :)

_@/'

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-10 22:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Momenteel zit ik in het buitenland voor mijn studie en het is een superleuke ervaring. Hou er wel rekening mee dat je dat als je buiten de EU wil studeren dat het college geld erg hoog is. Binnen de EU is er een tarief voor binnenlandse en EU studenten en een tarief voor niet-EU studenten. Meer dan 10.000 euro college geld is geen uitzondering. Als je voor niet een hele lange tijd in het buitenland wil zitten kan je ook overwegen om een uitwisselingsprogramma te volgen (vaak in het derde jaar). Je betaald dan alleen het collegegeld in nederland en het is maar voor een beperkte tijd (half of een heel jaar).

Je kan heel veel vinden over studeren in canada op http://www.studyincanada.com

• Steephh
Ik heb van de Fontys al een mailtje teruggehad. Daarbij zat een mailtje bijgevoegd van ervaring van iemand die in canada studeert. Hij was er erg positief over in ieder geval. De contactpersoon bij de Fontys vond het in ieder geval wel heel goed dat ik daar al over nadacht, vooral omdat studeren in het buitenland heel veel kan bij dragen aan je persoonlijke ontwikkeling.. :)

_@/'

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

Ik heb Informatica op de Fontys EIndhoven gedaan, en het niveau is daar laag.
Ben ook in Australie geweest (afstuderen) en het niveau is daar een stuk hoger.

En los daarvan, een super levenservaring.... dus go for it! :)

Verwijderd

Misschien is het net iets slimmer om gewoon je studie in NL aan te vatten, en dan een Erasmus project te doen? (3 maanden stage of 6 maanden studeren).

• Nvidiot
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ik zit zelf al bijna twee jaar in Perth, Australië. Ben hier bezig met m'n master informatica en het bevalt me hier erg goed, als het even kan blijf ik mooi hier :) Als je de kans krijgt: DOEN! Heb er geen seconde spijt van gehad, je leert er enorm veel van.

Dit is in principe in ongeveer een half jaar wel te regelen, het enige wat nog even lastig kan worden is toelatingseisen. Ik moest een officieel vertaalde en ondertekende versie van m'n cijferlijst opsturen en dat was even wat regelwerk.
Ook was de TOEFL test verplicht om de kennis van mijn Engels te toetsen. De test op zich stelt helemaal niks voor, maar de test locaties en tijden zijn behoorlijk beperkt.
Verder moest ik nog een medische keuring ondergaan (rontgenfoto van de longen en algehele gezondheid) wat ook nog tegenvalt qua snelheid waarmee dat te regelen valt.

De meeste grote universiteiten kunnen in ieder geval tijdelijke woonruimte regelen zodat je niet aankomt en meteen van alles moet regelen qua wonen, een aantal kunnen ook permanentere (on-campus) woonruimte regelen als je vroeg genoeg bent. Ik heb zelf gekozen (ook omdat ik erg laat was met inschrijven) om bij vrienden van me te verblijven tot ik zelf woonruimte geregeld had.

Wat al gezegd is, kijk niet op van stevige prijzen voor collegegeld, wat je in Nederland betaalt is echt een lachertje vergeleken met de rest van de wereld.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Garyu

Garyu

WW

DeoDupke is trouwens ook voor zijn HBO-studie (afstuderen) naar Australie geweest...

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:24:
Misschien is het net iets slimmer om gewoon je studie in NL aan te vatten, en dan een Erasmus project te doen? (3 maanden stage of 6 maanden studeren).
Erasmus- en Leonordo-daVinci-programma's zijn programma's die uitwisseling binnen de Europese Unie bevorderen. Reken er dus maar niet op dat je met zo'n programma naar Australie of Canada komt O-).

Verder kan je een Erasmus-beurs ook krijgen voor 12 maanden, en is de Leonardo-beurs voor stage interessanter (max ongeveer 5000 euro tov 2500 euro).

[ Voor 14% gewijzigd door Garyu op 01-12-2006 16:46 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik weet niet hoe oud je bent,
maar je zou gewoon een keer een jaartje tussenuit kunnen gaan en een studie volgen in de Canada en je ziet wel waar het schip strand,
je moet daar wel iemand hebben die je terug naar school stuurt als je een beetje achteropraakt, en dat is wel logisch aangezien je vanuit het buitenland komt.

Als student vanuit het buitenland hebben ze ook vaak de mogelijkheid om in de zomer extra lessen te volgen, of een schakeljaar, wat ook ideaal is aangezien er wat meer tijd wordt besteed aan het ontwikkelen van gespreksvaardigheden en je krijgt alvast een aantal vakken die je gewoon mee kunt nemen.

Misschien een keer op vakantie alles door te nemen.

• Steephh
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik was zowieso al van plan om waarschijnlijk na mijn examen (na een 10 dagen cursus voor m'n rijbewijs te doen) naar Canada te gaan voor een aantal weken/maanden). Gewoon eens dat land verkennen.

Op dit moment ben ik 18. Een heel jaar wil ik eigenlijk niet en vind ik ook 'zonde' omdat ik al 2 keer ben blijven zitten op de middelbare school (luiheid, liever computeren e.d.). Misschien dat het ook verstandiger is dus om eerst te gaan studeren in Nederland en dan in het buitenland af te studeren. Ik ga nog eens mailen naar een aantal mensen en meer informeren.

Wat ik ook kan doen is High School in het ene land doen en daarna University doen. Maar ik kan natuurlijk ook eerst VWO doen en dan University in het buitenland. Of HBO en dan University in het buitenland. Of.. ja. van alles.. Trouwens, bij High School heb ik echt zo een zeer fout beeld. Of ik heb de High School van de film 'Elephant' voor me, of de High School uit de film 'Not Another Teen Movie'.. :P Maar dat beeld gaat wel weg als ik er eventueel op zou gaan.. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Steephh op 02-12-2006 03:53 ]

_@/'

• Steephh
Een voorzichtig kickje.. Er zijn *hopelijk* toch wel meer mensen met ervaringen..?

_@/'

Pagina: 1