Raid 0 probleem op Asus K8V SE Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Iddefridde
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb hier al een paar keer eerder gepost en ben iets verder gekomen, maar ik blijf nog steeds 1 groot probleem houden en die luid als volgt.

Ik heb momenteel 2x WD Caviar SE 250GB aangesloten op de onboard raid-controller van me mobo, de VIAVT6420 om precies te zijn. Maar wat ik ook doe ik word telkens in Windows overladen met verscheidenene foutmeldingen voor de meest onnozele dingen en ik krijg zo nu en dan een blauw scherm (lukraak bijv. bij het opstarten, het proberen te spelen van een spel, tijdens een film/serie etc.)
Na enkele formats en dergelijke kom ik er maar niet uit hoe mijn systeem werkende te krijgen.

Mijn Mobo beschikt overigens over maar liefst 2 onboard controllers respectievelijk: PROMISE 378 fasttrak en een VIAVT6420. Nou luidt mijn vraag heeft iemand hier ervaringen mee en of adviezen voor, is bijvoorbeeld toch de Promise een betere raidcontroller?

Overige specs:
AMD64 3400+
1 gig geheugen
Asus AX800 XTX PE
350w PSU
Windows XP Proffesional SP 2

Hulp zou enorm gewaardeerd worden want mijn systeem is bijkans onbruikbaar....

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik heb hetzelfde mobo en ik gebruik de Promise controller met goede resultaten hoor:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vvanmeurs/benchmark.JPG

Gewoon even in het begin op cntrl+f klikken en dan array aanmaken ;)

Leuke is dat je PRECIES dezelfde hardware als mij hebt, ik hebe chter 1.5 gb geheugen.

[ Voor 17% gewijzigd door Blue_Fear op 30-11-2006 15:08 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:43
Goede performance? Kan zat beter IMO, je kan duidelijk zien dat de boel gelimiteerd wordt door de PCI-bus. De access time is nog wel OK, maar dat CPU gebruik is echt belachelijk hoog. En ook die burst rate klopt van geen kant...

• Iddefridde
The__Virus schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:42:
Goede performance? Kan zat beter IMO, je kan duidelijk zien dat de boel gelimiteerd wordt door de PCI-bus. De access time is nog wel OK, maar dat CPU gebruik is echt belachelijk hoog. En ook die burst rate klopt van geen kant...
Dus de Promise fastrak is aangesloten op de PCI-bus en de VIA VT6420 gewoon direct op de southbridge als ik het goed begrijp? Dus zou de VIA in principe beter moeten presteren. En wat is trouwens het daadwerklijke prestatie verschil tussen een striping van 64k en 128k? De VIA is gelimiteerd op 64k.

Maar heeft niemand hier verder ervaring met de blauwe schermen en errors icm met dit of een vergelijkbaar mobo?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Kan je de foutmeldingen beschrijven die je in Windows krijgt (sceenshotje mss)?

Heb hetzelfde mobo en wat ervaring met beide controllers. En met beide geen problemen gehad in WinXP.

d:)b :henk d:)b

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

het hetzelfde mobo en draai in raid 0 op de promise met 2 x 160 GB WD schijven. Al 2 jaar volledig probleemloos, is tevens mijn os schijf :)

daarnaast nog wel 250 gb op de via liggen voor backups natuurlijk !

waarom trouwens een nieuw topic ?

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 30-11-2006 17:21 ]

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:22

Johnny E

Dôh !!

Heb hier dezelfde plank icm 2x Maxtor 160GB in Raid-0 draait al ruim 2,5 jaar perfect.
Hoe werkt jouw combo als je de Harddisks gewoon gebruikt, dus zonder Raid?
Zijn je schijven identiek en van de zelfde serie?

Specs!

• Iddefridde
Kan je de foutmeldingen beschrijven die je in Windows krijgt (sceenshotje mss)?
Nou de foutmeldingen in windows zijn gewoon van het kaliber programma reageert niet (rapport verzenden bla bla) en verschillende "acces violations", ik heb windows nog nooit zo brak gezien.
En de blauwe schermen kan ik geen screenshotje van maken aangezien ie dan automatisch reboot of ik zelf moet resetten.
Heb hier dezelfde plank icm 2x Maxtor 160GB in Raid-0 draait al ruim 2,5 jaar perfect.
Hoe werkt jouw combo als je de Harddisks gewoon gebruikt, dus zonder Raid?
Zijn je schijven identiek en van de zelfde serie?
Nou voorheen draaide het gewoon goed met een WD Raptor 36gb 10.000 rpm en een Maxtor Diamondmax Plus 160 GB op die VIA controller. En ja het zijn 2 identieke schijven, ik heb ze tegelijk gekocht en volgens alle diagnostische tools zijn ze identiek. Tevens heb ik ze middels jumpers ingesteld op sata1 (1,5gb/s) omdat ik gehoord heb dat dit voor problemen kan zorgen.

Maar wat ik begrijp draait iedereen hier dus zijn RAID opstelling met de (tragere?) Promise Fastrak 378 controller zonder problemen...

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

volgens mij maken die controller onderling geen reet uit omdat het ze uiteindelijk geen van beide echt volgwaardig zijn. Er lopen hier diverse topic over dit onderwerp met als eindconclusie dat er meetbaar wellicht een heel klein verschil is maar niet merkbaar

Verwijderd

StuiTeR schreef op donderdag 30 november 2006 @ 19:37:
volgens mij maken die controller onderling geen reet uit omdat het ze uiteindelijk geen van beide echt volgwaardig zijn. Er lopen hier diverse topic over dit onderwerp met als eindconclusie dat er meetbaar wellicht een heel klein verschil is maar niet merkbaar
Behalve dan dat de bus waarop de controllers aangesloten zijn heel verschillend is, en je dat ook zeker zult terugzien in je benchmarks. :)

Ik heb zelf ook veel benchmarks gedaan met de Silicon Image 3114-controller (SiI3114) en daaruit blijkt dat zelfs bij sterk random I/O accesspatterns @ 14.4MB/s een duidelijke vermindering te zien is qua performance dan de nVidia controller via embedded bus. Als je performance wilt, wil je niet dat je via een PCI bus bezig bent.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Ik heb hier een A8V met vergelijkbare problemen, nu met fan op VT8237 gericht blijkt het goed te gaan. (p.s. blijkt dat het zig voornamenlijk voordoet als ik veel USB misbruik en alle SATA gebruik en het ligt niet aan de voeding (Antec treu power550 met toen een GF8600XT)
Ik ga nu over op ander bord (en merk) om van deze ellende af te zijn.

Probeer eens een koeler (of koelblok) op de SB te zetten.

• Iddefridde
vierkant228 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 20:03:
Ik heb hier een A8V met vergelijkbare problemen, nu met fan op VT8237 gericht blijkt het goed te gaan. (p.s. blijkt dat het zig voornamenlijk voordoet als ik veel USB misbruik en alle SATA gebruik en het ligt niet aan de voeding (Antec treu power550 met toen een GF8600XT)
Ik ga nu over op ander bord (en merk) om van deze ellende af te zijn.

Probeer eens een koeler (of koelblok) op de SB te zetten.
Het lijkt me toch dat het hier niet aan kan liggen aangezien het al 2 jaar goed gaat met me southbridge...niks geen last van warmte of wat dan ook....Maar het nieuwe mobo inclusief geheel nieuwe pc komt pas over een half jaar dus als ie het tot die tijd nog uit zou houden zou fijn wezen.

verder nog suggesties?
Pagina: 1