Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hardnekkige spyware maakt oa Google onbruikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werd net opgebeld door een vriend. Hij heeft klaarblijkelijk een of ander spyware iets te pakken gekregen.

De problemen:
- Zijn startpagina veranderd continue. Het adres blijft staan, maar de inhoud van de pagina is telkens anders.
- Als hij iets via Google op zoekt en de link aanclicked krijgt hij wederom de goede link in de browser maar niet de gewenste inhoud.

In het verleden heb ik daar ooit de computer geinstalleerd met winXP home (legaal) en dit op automatisch updaten gezet waardoor ook de sp updates geinstalleerd zijn. Daarna ook oa Spybot Search & Destroy, Microsoft anti spyware (ben de exacte naam even kwijt), Ad Aware 6se en NOD32 geinstalleerd en allen op automatisch updaten en eens in de week scannen gezet. Verder Firefox, maar men gaat stiekem toch altijd terug naar Iexplorer..

Ik heb hem het volgende geadviseerd:
1. Alle geinstalleerde tools updaten en uitgebreid runnen. (dit bracht geen oplossing)
2. Online scannen met Housecall en daarna Bitdefender (ook dit verhielp het probleem niet, niets gevonden)
3. Hitman Pro installeren, en alles laten runnen en ook dit verhielp het probleem niet.

Hijack This snapte hij niks van en zelf vind ik dat ook niet echt een fijne tool. Ik weet nu alleen niet wat wél te doen. Ik heb via Google gezocht op de symptomen maar kan niets vinden. Hebben jullie wellicht een idee welk soort spyware dit is en hoe dit te bestrijden?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 13:58 ]

Verwijderd

Misschien de computer eens in veilige modus opstarten en dan scannen ? Misschien eens alle cookies en temp internet files folder legen ?

Ik gebruik zelf Norton NIS en ik zie de laatste tijd wel vaker deze meldingen voorbij komen, dat iets mijn startpagina wil veranderen. Gelukkig laat NIS niets toe, omdat vanaf install je startpagina word vastgelegd en dat blijft zo, totdat je het veranderd en je goedkeuring voor geeft. Ik weet, het is even geen oplossing voor je probleem, maar daarmee wil ik even aangeven dat mijn ervaring met NIS goed is voor dit soort zaken. Ik vind het al erg genoeg dat ik 60 euro per jaar moet neertellen om die ongein tegen te gaan, maarjah, een schone pc is me ook wel wat waard.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 22:13
Als je Hijaxk This hebt laten scannen, post hier dan de lijst die je aan het eind krijgt, dan kunnen we zien wat je kan aanvinken om te verwijderen. Persoonlijk zou ik geen NIS gebruiken want dat vind ik een t*ring sloom programma.... Gebruik liever zoneAlarm (of firewall in router ) + Gratis AntiVir...

• CBass
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2022

Verwijderd

Topicstarter
Veilige modus is inderdaad een goede tip! Bedankt daarvoor. Temp files waren overigens al verwijderd, was dat vergeten te melden.

Ik zal vragen naar zijn Hijack This. De firewall stond trouwens altijd aan in WinXP, tevens zit er eentje op zijn router.

Bedankt voor de MS link, als de startpagina weer terug is zijn we weer een stapje verder. :)

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-11 21:41
Soms moet je zelf TIJDELIJK systeem recovery uitzetten, zodat scanners ook in die files kunnen cleanen.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:14

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Over hijackthis, hier staat een tutorial die een beetje uitlegt wat het allemaal betekent, en hier kun je de log copy 'n pasten en laten melden wat gek is en wat niet. En als hij een bestand als "waarschijnlijk niet correct" of onbekend aanmerkt, dan kun je hier het bestand door verschillende virusscanners laten checken.

[ Voor 27% gewijzigd door hufkes op 01-12-2006 12:29 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
Wederom bedankt voor de tips en de links. Ik zal hier direct melden wat de oplossing is als ik deze gevonden heb. Het is op afstand een beetje moeilijk inschatten. Ondertussen laat ik hem jullie tips uitvoeren.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wel kijk, doe een backup naar een andere schijf.

Formateer dan. Wat je ook doet, die spyware krijg je nooit volledig weg.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Pagina: 1