[XP] loopt vast op proces `desktop`

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 09:54
Ik heb een beetje een vreemd en vervelend probleem. Ik heb sinds kort een nieuwe computer. Een Giga-byte GA-M55S-S3 moederbord, 1 gb aan geheugen en een AMD XP 64 3800 processor. Windows XP professional UK geinstalleerd, samen met alle drivers (dus ook van het moederbord enzo). Ik heb echter een vervelend probleem dat de computer soms vastloopt. Het is niet echt vastlopen, maar meer bevriezen van het onderdeel 'bureaublad' volgens mij. Als ik namelijk op alt-tab druk, dan verschijnt de taskbar-replacement wel en ook het drukken op ctrl-escape zorgt voor enige beweging op het beeld. Echter het bureaublad blijft bevroren en ik kan de computer alleen nog maar uitzetten door 1 keer te drukken op de aan/uit-schakelaar. Windows sluit dan netjes af, dus de computer wordt niet "hard uitgezet". Enig idee hoe dit kan komen? En wat kan ik hieraan testen?

Ik heb Sysinternal's Process Explorer (nu van Microsoft!?!?!) al geprobeerd, maar ik krijg het idee dat wanneer er weer een 'vast'-loper komt, ook deze thread niet geupdate wordt; ik kan dus niet zien welk proces de boosdoener is.

Wie helpt mij?

[EDIT]
Zie deze post voor een [mogelijke] oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door smeerbartje op 20-02-2007 18:41 ]

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:29
als je ctrl + alt + del indruk en vervolgens in de taksmanager uitvoeren kiest en explorer.exe invoet. Wat gebeurd er dan? want het lijkt erop dat dit niet geladen wordt...

• smeerbartje
Als het systeem 'vast' zit, dan kan ik wel op ctrl-alt-del drukken, maar vervolgens kan ik niets met de tasmanager doen. De muiscursor gaat niet vastzitten, maar ik kan domweg niet op de onderdelen van de taskmanager klikken.

Om maar even aan te geven: 'hoveren' op de tijd geeft ook de datum niet weer. Het 'buraublad' zit gewoon vast ofzoiets.

Verwijderd

Kun je de pc wel in veilige modus opstarten?

En heb je al gescand op spyware en virussen etc.
Dit zou je kunnen doen vanuit veilige modus (als je dat wel werkend krijgt tenminste)

En heb je dit vanaf het begin, of is het pas later ingetreden?

De windows installatie verliep ook zonder foutmeldingen?
Zonee, draai eens een memtest

• smeerbartje
De fout treedt niet altijd op. Nu kan ik bijvoorbeeld prima de computer gebruiken. De vorige keer dat de fout optrad was toen ik Mozilla Thunderbird op wou starten. Windows setup verliep probleemloos; scannen op spyware en virussen heb ik gedaan: geen virus, niks gevonden.

Verwijderd

smeerbartje schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:10:
De fout treedt niet altijd op. Nu kan ik bijvoorbeeld prima de computer gebruiken. De vorige keer dat de fout optrad was toen ik Mozilla Thunderbird op wou starten. Windows setup verliep probleemloos; scannen op spyware en virussen heb ik gedaan: geen virus, niks gevonden.
Dan zou ik voor de zekerheid een memtest draaien.

De hardeschijf scannen op fouten. (dmv door hd fabrikant vrijgegeven diagnostische software)
Kijken of de power connector van de hd goed vast zit. En eventueel een andere ide of sata kabel proberen te gebruiken

In de gaten proberen tehouden wanneer en met welk programma de pc weer vastloopt.
Kijken of er een patroon in zit. Gebeurt het steeds na gebruik van een programma dan is dat de oorzaak.

Blijf je het probleem houden en je kunt geen patroon vinden, en in de logboeken staat ook geen melding van het probleem.
Dan zou ik Windows opnieuw installeren.
Met alleen de cruciale hardware geinstalleerd.
En geen onnodige software installeren en alleen maar voor zover mogelijk signed drivers gebruiken.
Dus een zo kaal mogelijke windows houden.

En op deze manier kijken of het systeem dan beter draait.

• smeerbartje
Eigenlijk bedenk ik me nu dat het telkens wel iets met Mozilla Thunderbird te maken heeft. Of het staat geminimaliseerd op de achtergrond, of ik wil het starten. Ik houd het in de gaten en jullie op de hoogte :).
Pagina: 1