Toon posts:

[2003] Clusteren zonder san*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik heb hier al eerder een topic gestart(het idee is een hoge uptime garanderen door een clustering met op beide servers IIS en MSSQL), maar ben ondertussen al veel verder en had nog een vraag. Ik heb nu 3 oplossingen om een relatief hoge uptime te houden(behalve bij oplossing 1):

1. 1 server mirrored of Raid 5 laten draaien. Een identieke server achter de hand houden voor evt. onderdelen + een paar extra harde schijven.
2. Neverfail, een programma wat precies doet wat ik nodig heb zonder dat ik de enterprise licenties nodig heb.
3. Een clustering met het volgende:
- 2x HP proliant DL320
- windows server 2003 enterprise
- windows sql 2000 enterprise

Nu was mijn vraag is het met de laatste opstelling(nr.3) ook mogelijk te werken zonder een shared storage(San)? Dus het idee om hetzelfde als neverfail te bereiken maar dan zonder hun software maar met windows. Het idee is dan om de beide servers wel clustered te laten draaien maar dan allebei nog wel raid 1 als lokale opslag(dus ze hebben allebei precies dezelfde informatie eropstaan):
Afbeeldingslocatie: http://www.neverfail.nl/assets/images/neverfail_cluster.jpg

Verder is het bij neverfail zo dat de primaire server hetzelfde kan zijn als de secundaire zolang deze passief is, aangezien zijn ip adres verborgen wordt gehouden. Geldt dit ook voor windows 2003 enterprise?

over deze 2 onderwerpen is op de windows site weinig te vinden vandaar dat ik me afvraag of iemand hier het paraat heeft.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het uitgangspunt van MS clustering is dat er binnen je cluster administrator een "virtuele server" gedefineerd worden, die op één clustermember gehost wordt. Deze virtuele servers hebben hun eigen ip-adres (en hostname). Failed de server die deze virtuele server host, dan gaat een andere member deze virtuele server hosten.

Voor MS clustering heb je altijd shared storage nodig. Een SAN wordt aangeraden, maar het is technisch ook mogelijk om middels iscsi disken van een andere host te gebruiken als shared storage -> Microsoft Support for iSCSI Clusters

Er is meer dan genoeg info te vinden op de MS site over de werking en architectuur van MSCS.

Zie bijvoorbeeld: Technical Overview of Clustering Services

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 30-11-2006 12:07 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
OS nog even in de topictitel gezet, let daar in het vervolg zelf even op :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters