[PS] Document meerdere keren op zelfde bladzijde

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05
Ik heb een visitekaartje gemaakt, maar nou wil ik eigenlijk dat die gewoon automatisch onder en langs elkaar komen te staan, zodat er meerdere op een A4 komen, waarna ik het uit kan snijden.
Het liefst ook met van die kruisjes er tussen zodat ik weet waar ik moet snijden.
Is zoiets mogelijk?
Kan ik ook makkelijk een rand maken om die kaartjes eventueel? Nu trek ik een vierkant en maak de binnenkant dan transparant, en zet er een stroke om heen, dat lijkt me makkelijker kunnen.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44
Kan prima, in Illustrator, of beter nog InDesign (of de weliswaar nog niet op dezelfde hoogte, maar opensource-programma's InkScape en Scribus). In Photoshop zelf maak je geen A4 op, daar is het niet voor, zeker niet met tekst. Niet dat het niet kan, maar het is net als een e-mail typen in Word!
Voordeel van bovennoemde programma's zijn makkelijk te plaatsen snijtekens, paskruizen en als je een aantal keren dezelfde afbeelding plaatst word het bronbestand niet automatisch ook zoveel keer groter (wat in Photoshop wel het geval zou zijn).

[ Voor 29% gewijzigd door Savantas op 30-11-2006 14:02 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05
Hmm ik vroeg me altijd het verschil nou al af tussen PS en AI...
Meestal maak ik dit soort dingen in Photoshop, maar jij wil zeggen dat dat in IA beter ken?

Ik moest ook een soort opdruk maken, dit heb ik ook in PS gemaakt, alleen het bedrijf wat het uiteindelijk wilde drukken moest het in AI hebben, wat is het verschil hier dan precies tussen?

Is Photoshop dan ook echt meer om foto's te bewerken en niet om illustratie's (zoals dus een visitekaartje) te maken, en AI net weer andersom?

Verwijderd

AI is bedoeld om vector illustraties te maken
PS is bedoeld om foto's te bewerken
ID is bedoeld om de 2 bovenstaande in 1 opmaakbestand samen te voegen en er tekst bij te voegen en er een druklaar bestand van te maken (cPDF)

neem het Photoshop bestand zonder tekst en maak er een tif van, plaats die in Indesign(houd rekening met 3 mm afloop) en voeg in Indesign tekst toe, daarna kun je er een PDF van maken waar de drukker genoeg aan heeft

voor meerdere visitekaartjes op 1 pagina kun je AI gebruiken. kopieer en plak de afbeelding en tekstin AI en trek een kader ter grootte van het netto formaat van je kaartje en Filter => create => crop marks en plaats deze op je kaartje

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 19:51:
AI is bedoeld om vector illustraties te maken
PS is bedoeld om foto's te bewerken
ID of Quarkexpress (wordt welliswaar ingehaalt door ID, maar is naar mijn mening zeker het handigst als het om iets als visietekaartjes gaat) is bedoeld om de 2 bovenstaande in 1 opmaakbestand samen te voegen en er tekst bij te voegen en er een druklaar bestand van te maken (cPDF)

neem het Photoshop bestand zonder tekst en maak er een tif van, plaats die in Indesign(houd rekening met 3 mm afloop) en voeg in Indesign tekst toe, daarna kun je er een PDF van maken waar de drukker genoeg aan heeft

voor meerdere visitekaartjes op 1 pagina kun je AI gebruiken. kopieer en plak de afbeelding en tekstin AI en trek een kader ter grootte van het netto formaat van je kaartje en Filter => create => crop marks en plaats deze op je kaartje

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44
Er zit wel steeds meer overlap tussen de verschillende programma's. Maar zoals boven gezegd hebbne ze alledrie hun eigen gebruiksgebied. Tekst in Photoshop word tegenwoordig ook strak gerenderd, ook als de afbeelding verder een lagere resolutie heeft (correct me if i'm wrong).
Overigens is er tegenwoordig geen noodzaak meer om de PSD eerst op te slaan als TIF hoor, gewoon in een keer in Illustrator of Indesign zetten.
Maar ik vind het wel wat vreemd dat je zelf voor de drukker meerdere kaartjes op een pagina moet zetten. Is voor een opmaker 3 seconden werk als je gewoon één visitekaartje als eps of pdf aanlevert!

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1