Toon posts:

Voeding dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn PC. Bij het opstarten krijg ik de melding dat er iets niet in de haak is en dat ik in de bios moet kijken, ik kan ook op f1 drukken en dan gaat ie gewoon naar Windows. Zodra de computer aanstaat hoor ik een costant irritant gepiep uit de computerspeaker

Nu zag ik in de Hardware monitor t volgende bij de voeding:

Vcore Voltage = 1,56V
+3.3V Voltage = 2,92V ===> deze is rood gekleurd
+5V Voltage= 5,08V
+12V Voltage = 11,96V

Blijkt hieruit dat de voeding stuk is? Omdat de +3.3V zo laag is? Of is er iets anders aan de hand?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:01
Heb je toegang tot een multimeter? meet daar de voltages mee op. Of probeer eens met een andere (sterkere) voeding.

Wat zijn je specs? (systeem, voeding)

De rest van lijnen zien wel goed uit.

[ Voor 11% gewijzigd door asfaloth_arwen op 30-11-2006 09:02 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
De PC heeft het altijd perfect gedaan (t is een ouwetje: nu al zon 4 jaar) dus of een sterkere voeding iets uithaalt?

De specs zijn de volgende:

P4 2,4 GHZ
512 MB intern
Asus 128M Geforce 4Ti
WD 80GB 7200
Voeding= Enlight 300W

en dan nog DVD-speler + aparte DVD-brander

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 10:11

vinnie1908

Appel != peer

Heb je de voltages al gemeten met een multimeter?! Wat zijn de echte waardes?! Wat heb je allemaal zelf nog meer geprobeerd?!

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• asfaloth_arwen
Die voeding zou moeten voldoen in principe, maar 4 jaar oud dus kan altijd. Ik zou hem nameten met een multimeter als ik jou was. Heb je (buiten wat je aangaf) verder problemen met de pc? (crashes etc?)

Geef aub ff de precieze melding door wat je krijgt, misschien gaat het wel om wat anders en is bijv. je geheugen niet meer helemaal lekker of heeft je mobo kuren.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ok alles op een rijtje:

Ik heb nog nix gedaan/gemeten etc. omdat ik niet al te veel kennis heb.

Precieze probleem:
Gewoon opeens bij t opstarten gister, begint de PC te piepen en krijg ik de melding dat er iets niet klopt. (Ik heb dus niets hardwarematigs/softwarematigs veranderd!)

"Hardware monitor error press DEL to enter BIOS or F1 to continue"

Als ik dan F1 druk blijft de PC piepen, maar werkt alles perfect, soms verdwijnt het piepen opeens en dan komt t weer terug.

Druk ik op DEL dan kom ik in de BIOS en dan zie ik dus bij hardware monitor dat gene wat ik aangave in OP. (vooraal het feit dat die van +3.3V rood is valt erg op).

• asfaloth_arwen
Ok, dan wordt de voedingswaarde of fout uitgelezen of is deze niet in orde. Je kunt proberen:
- een nieuwe bios (lijkt me niet dat het opeens fout gaat als je jaren dezelfde bios gebruikt, maar toch)
- andere voeding proberen (eerst lenen van andere pc/pc van andere persoon)
- als het gaat voeding (onder belasting) nameten.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kast opengegooid, was al een tijd niet meer gebeurd, en t was er dus één grote stofboel.
Nu heb ik alle koelers schoongemaakt, ook die van de voeding.

Opnieuw opgestart: Voltage staat nu ineens op 3.25V en geen error meer. Ook de fanspeed van de fan van de voeding is een stuk hoger geworden.

Volgens mij is het probleem nu opgelost....
Is het aannemelijk dat de snelheid van de fan, de koeling, er voor kan zorgen dat een voeding te lage voltages afgeeft?

• asfaloth_arwen
Als de voeding te warm wordt kan ie inderdaad instabieler worden.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Nou goed dan, (waarschijnlijk) opgelost. Bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Is het aannemelijk dat de snelheid van de fan, de koeling, er voor kan zorgen dat een voeding te lage voltages afgeeft?
Nee. Ik snap ook niet waarom het betrouwbaar wordt gevonden om het via software uit te lezen. Er zijn honderden topics over of de Voedingswaarde wel correct was via speedfan progjes. Als we die allemaal mochten geloven dan hadden we allemaal een nieuwe voeding nu :z

Beste manier blijft gewoon met een multimeter op een molex.
Pagina: 1