Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ik heb nu mn laatste dag bij mijn werkgever, heb hier 6 jaar gewerkt, en dus wel een band met het bedrijf.

Ook heb ik voor het bedrijf een internet site gebouwd, waarin klanten hun storingen kunnen melden, en de monteurs de storingen kunnen afmelden. helaas door tijdgebrek, is het nooit van gekomen om de site functioneel helemaal af te maken, er zitten nog wat bugs in, die dan alleen nog te corrigeren zijn door hard in de database te werken.

Nu zou ik het geen probleem vinden om af en toe in mn avonduren verder te werken met de site, en indien nodig meer functionalteit in te bouwen.
Natuurlijk gaat dat niet voor niks gebeuren, maar dan is het de vraag, hoe ga ik dit fatsoenlijk factureren, want mijn oude werkgever wil het natuurlijk wel in zn boeken weg kunnen werken.
Ik zat zelf te denken aan +-20 euro per uur, dus het zal zeker niet om mega bedragen gaan.

Hoe zit dit? kan ik gewoon een bon zonder btw maken? (ik dacht dat dat gewoon zwart kon zolang je onder een bepaald jaarinkomen blijft)

Of moet ik voor zoiets kleins een kvk aanvragen, en ook nog btw afdragen? (wat mij dan gelijk een stuk duurder maakt als ik netto hetzelfde wil overhouden)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Ik maak dan altijd een factuur zonder BTW, dan kunnen zij het prima verwerken :)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nee, zou ik niet doen. Gewoon ff officeel wit doen en er gewoon een net bedrag voor rekenen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Wel even de inkomsten op je belastingaangifte invullen onder overige inkomsten ;)

KVK, BTW daar kun je buiten. Als je een bepaald bedrag netto wilt verdienen: netto bedrag / (1-0.42) (als je in de 42% schaal valt, etc.) en dat als bruto bedrag in rekening brengen.

[ Voor 54% gewijzigd door Rukapul op 30-11-2006 09:10 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Zonder BTW != zwart.

Jij kunt gewoon bij je ex-werkgever een declaratie indienen, maar dat geld moet je dan, zoals Rukapul zegt, opgeven in je aangifte.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
ok, dat is redelijk duidelijk dan, ik ben totaal niet thuis in administratie en belasting enzo :P

maar over het verdiende bedrag, ga ik natuurlijk wel inkomstenbelasting betalen als ik het opgeef.
Maar dat moet ik natuurlijk wel doen, anders kunnen zien ze mijn facturen bij mn oude werkgever, en ze zien mij geen belasting afdragen.

En als ik dan 20 euro per uur netto over zou willen houden, hoeveel moet ik dan berekenen? uit de post van Rukapul begrijp ik dat ik 42% inkomstenbelasting moet betalen?

• franssie
  • Laatst online: 01:37

franssie

Save the albatross

RonnieB82 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 09:28:
ok, dat is redelijk duidelijk dan, ik ben totaal niet thuis in administratie en belasting enzo :P

maar over het verdiende bedrag, ga ik natuurlijk wel inkomstenbelasting betalen als ik het opgeef.
Maar dat moet ik natuurlijk wel doen, anders kunnen zien ze mijn facturen bij mn oude werkgever, en ze zien mij geen belasting afdragen.

En als ik dan 20 euro per uur netto over zou willen houden, hoeveel moet ik dan berekenen? uit de post van Rukapul begrijp ik dat ik 42% inkomstenbelasting moet betalen?
Nee dat verschilt per persoon - zal je toch even op je laatste aangifte moeten kijken.
Maar als je met 42% rekent zal het denk ik eerder meevallen voor jou dan tegen vallen gok ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

RonnieB82 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 09:28:

Die 42% is gewoon afhankelijk van welke schaal je in valt. Hoe meer je verdiend, hoe meer belasting je moet betalen (en dus hoe meer %). Zo heb je dus meerdere schalen met belastingtarieven

• Rukapul
  • Laatst online: 22:52
Kijk om de belastingschaal te bepalen even naar je laatste loonstrook en kijk daar welk percentage bij 'bijzonder tarief' staat. Korte uitleg: elke euro die je meer verdient wordt tegen dat percentage belast.

• feca
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 09:25
Ik zie dat er gesproken wordt over 42% inkomstenbelasting :?

Ik heb geen ervaring met deze situatie, maar ik weet wel dit:
Wanneer je minder dan € 1345 aan BTW zou moeten betalen, dan kom je in aanmerking voor vrijstelling bij de belastingdienst. Je betaalt dan dus 0% BTW (regeling voor kleine ondernemers).
Als je alles netjes volgens de regeltjes wilt doen zonder veel te moeten inleveren kan het interessant zijn om je bij de KvK in te schrijven. Wellicht ook handig voor als je later nog eens wat gaat "bijklussen".

Enkele links:
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=46934
http://www.belastingdiens...b02-125.html#P1522_155547
http://www.belastingdienst.nl/download/511.html

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
feca schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:01:
Ik zie dat er gesproken wordt over 42% inkomstenbelasting :?

Ik heb geen ervaring met deze situatie, maar ik weet wel dit:
Wanneer je minder dan € 1345 aan BTW zou moeten betalen, dan kom je in aanmerking voor vrijstelling bij de belastingdienst. Je betaalt dan dus 0% BTW (regeling voor kleine ondernemers).
Als je alles netjes volgens de regeltjes wilt doen zonder veel te moeten inleveren kan het interessant zijn om je bij de KvK in te schrijven. Wellicht ook handig voor als je later nog eens wat gaat "bijklussen".

Enkele links:
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=46934
http://www.belastingdiens...b02-125.html#P1522_155547
http://www.belastingdienst.nl/download/511.html
als ik dan dus (1345/42)*100 doe, kom ik dus rond de 3200 euro uit.
ik denk niet dat ik dat bedrag ga halen, dus dan zou ik geen rekening hoeven te houden met de inkomstenbelasting?

KvK gaat me misschien net iets te ver, daar komt ook weer een hoop administratie bij kijken?

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
StevenK schreef op donderdag 30 november 2006 @ 09:19:
Zonder BTW != zwart.

Jij kunt gewoon bij je ex-werkgever een declaratie indienen, maar dat geld moet je dan, zoals Rukapul zegt, opgeven in je aangifte.
Want?

Als het een eenmalig iets is hoef je geen BTW nummer aan te vragen,
alleen bij bepaalde eenmalige transacties is dat nodig (of gewenst). Gewoon bon uitschrijven zonder BTW. Als hij het niet in zijn administratie kan verwerken moet zou hij een keer een extra cursus boekhouden moeten volgen.

Zo gauw je merkt dat je meerdere klanten hebt en/of het idee hebt om hier langer mee door te blijven gaan, dan komt het ondernemerschap om de hoek kijken.

Het voorval dat je nu aanhaalt geeft een ander probleem, en dat is van verkapt dienstverband. Weliswaar heb je een andere werkgever, maar er gold eerder een bepaalde verzagsverhouding met deze opdrachtgever. Verder is het uurtarief van 20 euro niet realistisch, ook niet zonder BTW, waardoor de haren van een inspecteur overeind gaan staan.

• StevenK
Iblies schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:42:
[...]

Want?

Als het een eenmalig iets is hoef je geen BTW nummer aan te vragen,
Dat zeg ik. Zwart en 'zonder BTW' zijn verschillende dingen.

• feca
RonnieB82 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:26:
[...]

Ik volg dit even niet. Bij een BTW van 19% kom je op 1345/19*100= € 7078,95 uit.
ik denk niet dat ik dat bedrag ga halen, dus dan zou ik geen rekening hoeven te houden met de inkomstenbelasting?
Dat weet ik niet precies, maar ik denk dat het er ook vanaf hangt wat je met het geld doet. Je kunt het opzuipen, gebruiken voor studie/cursussen (dat is dan weer fiscaal aftrekbaar), op je spaarrekening zetten (let dan wel op dat je niet uitkomt boven circa € 20.000, want dan moet je daarover belasting gaan betalen), enz.
KvK gaat me misschien net iets te ver, daar komt ook weer een hoop administratie bij kijken?
Dat kan volgens mij best meevallen.

Maargoed, ik heb hier zelf geen ervaring mee. Misschien is er hier een mede-tweaker die je meer kan vertellen hierover. Neem anders eens contact op met de KvK en de Belastingdienst, leg je situatie uit en zij kunnen je vast wel vertellen wat het beste is.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
RonnieB82 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:26:
[...]
B.T.W. afdracht en inkomstenbelasting zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen. Onder die grens hoef je geen B.T.W. af te dragen (en waarschijnlijk dus geen B.T.W. nummer aan te vragen). Inkomstenbelasting moet je altijd afdragen, al verdien je maar 10 euro bij.
De B.T.W. grens is rond de 7000 euro aan omzet.

• StevenK
cowgirl schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:54:
[...]

B.T.W. afdracht en inkomstenbelasting zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen. Onder die grens hoef je geen B.T.W. af te dragen (en waarschijnlijk dus geen B.T.W. nummer aan te vragen).
Zeker wel: de KOR is juist zo mooi omdat je wel BTW-fakturen kunt schrijven, waardoor de zakelijke afnemers blij zijn.
Inkomstenbelasting moet je altijd afdragen, al verdien je maar 10 euro bij.
Helemaal mee eens.

• feca
[...]
Inkomstenbelasting moet je altijd afdragen, al verdien je maar 10 euro bij.
O ja?
Als jouw eigen bedrijf inkomsten heeft, wil dat nog niet zeggen dat alles daarvan opgemaakt wordt aan een salaris dat je jezelf geeft.
Je kunt ook het geld in het bedrijf laten zitten, of je geeft het uit aan studiekosten (die je dan weer kunt aftrekken van de belasting), enz.

Ik weet er het fijne niet van, maar het is onjuist om te stellen dat je per definitie inkomstenbelasting moet afdragen.

• StevenK
feca schreef op donderdag 30 november 2006 @ 13:03:
[...]

O ja?
Als jouw eigen bedrijf inkomsten heeft, wil dat nog niet zeggen dat alles daarvan opgemaakt wordt aan een salaris dat je jezelf geeft.
Je kunt ook het geld in het bedrijf laten zitten
Dat kan niet. Bij een IB ondernemer geldt winst == inkomen. (fiscale faciliteiten daargelaten).

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
StevenK schreef op donderdag 30 november 2006 @ 13:09:
[...]

Dat kan niet. Bij een IB ondernemer geldt winst == inkomen. (fiscale faciliteiten daargelaten).
Correct. BV daargelaten, maar dan krijg je weer met (fictieve) salarissen te maken voor de directeur-eigenaar e.d. Voor inkomsten waar de TS het over heeft m.i. totaal oninteressant

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09

Q-bone

Dusss...

is gewoon resultaat uit overige werkzaamheden. Box 1 dus. Je zou eventueel je gemaakte kosten er van af kunnen halen... 8)

bla?

Verwijderd

[...]

B.T.W. afdracht en inkomstenbelasting zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen. Onder die grens hoef je geen B.T.W. af te dragen (en waarschijnlijk dus geen B.T.W. nummer aan te vragen). Inkomstenbelasting moet je altijd afdragen, al verdien je maar 10 euro bij.
De B.T.W. grens is rond de 7000 euro aan omzet.
Om precies te zijn: als je minder dan dan € 1.345 aan BTW moet betalen.

Via http://www.belastingdienst.nl/zakelijk, staan wel meer leuke dingen op ;)
Pagina: 1