Ramzzz schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:16:
Ik ben het met je eens dat zo'n 2-seconden-afstand leuk is voor in de tekstboekjes, maar in de praktijk totaal niet haalbaar/practisch.
Ik rijd - overigens zonder te bumperkleven' - meestal zo snel mogelijk een gat dicht tot een soort 'oncomfortabele' invoegruimte. Een ruimte waar je net niet lekker kunt invoegen met een aanzienlijk snelheidsverschil.
Puur uit eigenbelang (doorrijden) en zelfbescherming (niet telkens op de rem hoeven). Dat zal officieel niet geadviseerd worden (is immers geen 2 seconden) maar is eigenlijk met de auto's van tegenwoordig, met goede remmen/banden/ABS, etc best haalbaar. Mits je de aandacht erbij houdt en je reactiesnelheid op peil is.
Het klakkeloos, zonder spiegelen of fatsoenlijk snelheid inschattend, invoegen zou ook zwaarder be-/gestraft moeten worden, nu lijkt een achteroprijder al snel op een bumperklever terwijl hij dat juist niet is.
Het nadeel voor de invoegers is dan wel de kleine ruimte, je komt moeilijker 'van je plek'.
^O^
Doe hetzelfde
Waarom, omdat ik moe wordt van al die mensen die zodra er even ruimte is gelijk de rechterbaan op duiken achter je flink het gas intrappen en er voor de vrachtwagen er nog even tussen willen.
Leuk, maar bij mij mooi niet dus. Naar mijn inziens te vergelijken met een rij bij de kassa, en op het moment dat iemand klaar is met afrekenen en de volgende een stap naar voren doet er iemand toevallig aan komt lopen die ook net naar de kassa moet en er even tussenstapt. Dat doe je toch ook niet, of in 99% van de gevallen wordt er wat van gezegd. Netjes achteraan aansluiten.
Ik ga zelf ook geen mensen rechts inhalen in de file en hem er dan weer tussenrammen.
Laatst dus iemand die pist was. Reed op de rechterbaan en ik links achter een groepje auto's aan. Die persoon zat dus achter een vrachtwagen rechts en deed z'n knipper naar links aan.(ergens bij maarsbergen A12)
Leuk zo'n knippertje, maar dat geeft je geen recht op voorrang. Ten alle tijden moet je het overige verkeer voor laten gaan bij een speciale verrichting (wisselen van rijstrook).
Zoals het in de verkeersregels staat:
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Niet dat ik mensen opzettelijk aanrijdt over een aanrijding veroorzaak, maar ik laat me auto dus mooi staan. Die persoon zat dus een paar keer te kijken en wilde 1 keer naar links, tja ruimte van mij krijg je niet hoor.
Vervolgens wel achter me invoegen en een paar keer grootlicht geven, erg volwassen hoor. Je hebt zelf het verkeersinzicht van een mol en een rijstijl van een paashaas, vervolgens rij je jezelf klem en dan heb ik het gedaan
Ik rijd met een normale afstand achter mensen. Bumperkleven nooit, niet omdat het niet mag, maar omdat ik me zelf niet fijn voel omdat ik geen zak zie m.b.t. vooruit kijken en overzicht.
Wat ik wel doe is op het moment dat ik achter iemand aanrijdt bij het inhalen wat dichter naar die auto toe rijdt zodra we langs een auto komen die op de rechterbaan zit. Dit om tegen te gaan dat mensen denken, oh gaatje hop er even tussen.
Verder ga ik ook gewoon naar rechts zodra dit gaat, ik ga niet elke keer naar rechts in de spits want om de 200 meter rijdt een trage vrachtwagen en ik vind dat geslinger helemaal irritant. Plus het feit dat juist dat baanwisselen tot het effect heeft dat je files creeërt.
Ik val niet onder de asociale rijder, geen ruimte en laat mensen ertussen. Ik kijk eerst in me spiegels voordat ik in ga halen, en ga soms vroeg naar links om de snelheid erin te houden. Heerlijk mensen die strak op de rechterbaan blijven rijden tot het moment dat hun motorkap in de kont van die vrachtwagen hangt, vervolgens erachter komen dat er op de linkerbaan weinig ruimte is en dus vol moeten remmen tot 80. Ja en dan een te klein gaatje vinden waar je hem mooi in kan plakken, liefst nog zonder je knipperlicht te gebruiken.