Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 seconden afstand houden

Pagina: 1
Acties:
  • 980 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het valt me op dat als je in de spits probeert netjes een beetje afstand te houden (hoeft niet eens 2 seconden te zijn), je echt direct gestraft wordt voor deze poging door mensen die met 80km/u naar links invoegen vlak voor je auto, terwijl jij dus met 120 op de linkerbaan rijdt.

Beetje n.a.v.:
Pollewob schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:27:
120 km/h 2 sec afstand houden is toch al snel 66 meter :)
66 meter, daar passen 3 vrachtwagens tussen, goed, twee als ze een beetje afstand houden. Zijn jullie het met me eens dat 2 seconden afstand houden eigenlijk alleen vol te houden is op wegen met 1 rijstrook per richting of weinig verkeer? Ik geloof nml best dat het veiliger is en files kan voorkomen als iedereen niet superdicht op z'n voorganger rijdt, maar als ik dat wil doen (afstand houden) moet ik hoe langer hoe langzamer rijden op de linker baan :/ Iedere auto die voor je invoegt zorgt ervoor dat je afstand van 2 naar 1 seconde gaat, je moet je dus 33m laten zakken t.o.v. je voorganger, wat weer een mooi gat creëert voor anderen, zo blijf je dus bezig...

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 30-11-2006 07:34 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 17:05

TwoR

Gekleurde stippen

Eensch

En het is heel irritant, maar ik geef toe dat ik me er zelf ook wel eens schuldig aan maak. Als je bijvoorbeeld achter een vrachtwagen zit en je wil er voorbij is het onmogelijk om meteen 120 te rijden. Als er dan inderdaad een gat valt van >50m ga ik toch naar links.

Volgens mij is hiet ook geen oplossing voor behalve minder afstand houden of je er niet meer druk over maken. Het maakt namelijk niks uit als je 1 minuut later bent.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Stel al gebeurt dat 100x op een reis, dan verlies je 100x 33 meter. Dat is een goede 1,5 minuut rijden :P

Het is denk ik meer een mentaal/gevoelsprobleem dat je het idee hebt dat je steeds verder achteraan komt te rijden, want in tijd verlies je er eigenlijk maar heel weinig mee :)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:10
Pollewob schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:02:
Stel al gebeurt dat 100x op een reis, dan verlies je 100x 33 meter. Dat is een goede 1,5 minuut rijden :P

Het is denk ik meer een mentaal/gevoelsprobleem dat je het idee hebt dat je steeds verder achteraan komt te rijden, want in tijd verlies je er eigenlijk maar heel weinig mee :)
Ja, als je het zo gaat bekijken kun je net zo goed de hele weg rechts rijden, scheelt ook niet zo heel veel in tijd.

Ik persoonlijk 2 seconden ook erg veel. Het is niet dat de regel verkeerd is maar het is gewoon altijd druk op de Nederlandse snelwegen. Je bent vaak al blij, tenminste ik, als je uberhaubt al fatsoenlijk naar de linkerbaan te kunnen schuiven.

Ik denk ook dat het systeem beter zou werken als iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt, wat ik vaak heb, en ik ben denk ik niet de enige, is als ik bijvoorbeeld een vrachtauto inhaal met 120 KM/h dat er zodra ik hem voorbij ben er alweer een auto met 140 aan komt rijden. Je gaat dan maar weer terug naar de rechter rijbaan omdat die mensen zich toch al niet aan de 2 seconden regel houden. Na 500 meter rijden is er weer een vrachtauto en maar weer naar links om in te halen.

Conclusie: 2 seconden regel is goed, maar als het druk is nauwelijks na te leven.

Verwijderd

2 seconden afstand.. als iedereen dat zou doen in Nederland zouden alle snelwegen in en om de spits continue vol zijn volgens mij. Echt zo'n theoretische oplossing waar niemand wat mee kan. Okee het is beter als je het doet... maar hier in NL kán het gewoon vaak niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 08:26 ]

• Arnout
  • Laatst online: 19-11 21:03
De 2 seconden regel is een theoretische regel. In de praktijk werkt het ook wel goed, als je op een rustige snelweg of op een 2 baans autoweg rijdt is het prima te doen, maar zodra het druk is lukt het mij ook niet meer. Je moet er ook een beetje handig mee omgaan. Sowieso als het druk is rijdt het geen 120 meer, dus is 66 meter afstand ook niet meer nodig (volgens de regel).

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

TwoR schreef op donderdag 30 november 2006 @ 07:37:
En het is heel irritant, maar ik geef toe dat ik me er zelf ook wel eens schuldig aan maak. Als je bijvoorbeeld achter een vrachtwagen zit en je wil er voorbij is het onmogelijk om meteen 120 te rijden. Als er dan inderdaad een gat valt van >50m ga ik toch naar links.
Gewoon een auto met genoeg vermogen.. :P
Ik probeer altijd zo min mogelijk overlast te veroorzaken; af en toe word ik dan wel "klemgereden" (ik wil een vrachtwagen inhalen, maar er komt iemand van op de linkerbaan. Wel irritant dat ze dan niet opschieten).

Overigens hou ik me meer aan de twee seconden t.o.v. de auto die ik nog kan zien (maar ook nog genoeg ruimte tot mijn voorganger). Bij een busje lukt dat dus niet, maar bij de meeste auto's kan je ver genoeg vooruit kijken.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Pollewob
  • Niet online
GH45T schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:20:
Ik denk ook dat het systeem beter zou werken als iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt, wat ik vaak heb, en ik ben denk ik niet de enige, is als ik bijvoorbeeld een vrachtauto inhaal met 120 KM/h dat er zodra ik hem voorbij ben er alweer een auto met 140 aan komt rijden. Je gaat dan maar weer terug naar de rechter rijbaan omdat die mensen zich toch al niet aan de 2 seconden regel houden. Na 500 meter rijden is er weer een vrachtauto en maar weer naar links om in te halen.
Nieteens zozeer de maximumsnelheid maar ook het gelijkmatige zou al heel veel schelen. Golfbewegingen op drukke wegen veroorzaken files.
Conclusie: 2 seconden regel is goed, maar als het druk is nauwelijks na te leven.
Eens :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

2 seconden afstand is inderdaad niet vol te houden op de snelweg in de spits. Ik pas zoals MrSleeves mijn afstand aan aan het zicht. Daarom baal ik ook altijd van die enorme autos waar je niet langs/doorheen kan kijken. Je kan nergens op anticiperen.

• GH45T
MrSleeves schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:36:
[...]

Gewoon een auto met genoeg vermogen.. :P
Ik probeer altijd zo min mogelijk overlast te veroorzaken; af en toe word ik dan wel "klemgereden" (ik wil een vrachtwagen inhalen, maar er komt iemand van op de linkerbaan. Wel irritant dat ze dan niet opschieten).

Overigens hou ik me meer aan de twee seconden t.o.v. de auto die ik nog kan zien (maar ook nog genoeg ruimte tot mijn voorganger). Bij een busje lukt dat dus niet, maar bij de meeste auto's kan je ver genoeg vooruit kijken.
Tja, als 20 jarige ben ik al blij dat ik een auto kan betalen, of het dan een snelle is of niet doet er verder niet toe, de verzekering van een auto met bovengemiddeld vermogen is voor mij praktisch onbetaalbaar.

maar terug ontopic, als je door de ramen van auto's heen kunt zien of er een stuk verderop al geremd wordt is dit natuurlijk een welkome aanvulling om de verloren afstand tov je voorligger te compenseren.

• Pollewob
  • Niet online
GH45T schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:41:
maar terug ontopic, als je door de ramen van auto's heen kunt zien of er een stuk verderop al geremd wordt is dit natuurlijk een welkome aanvulling om de verloren afstand tov je voorligger te compenseren.
Dan ben je alleen wel in je eigen marge aan het snijden. Als de auto voor je om een of andere reden schrikt of meent hard te moeten remmen hang je gewoon. Dichter achterop een andere auto rijden gaat heel vaak gewoon goed, maar juist in de 'als, dan' situaties heb je geen kans meer om te remmen :)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

TrailBlazer schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:39:
2 seconden afstand is inderdaad niet vol te houden op de snelweg in de spits. Ik pas zoals MrSleeves mijn afstand aan aan het zicht. Daarom baal ik ook altijd van die enorme autos waar je niet langs/doorheen kan kijken. Je kan nergens op anticiperen.
en dan kun je met 2 seconden afstand houden zorgen dat je minder/niet niet hoeft te anticiperen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• GH45T
Pollewob schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:47:
[...]

Dan ben je alleen wel in je eigen marge aan het snijden. Als de auto voor je om een of andere reden schrikt of meent hard te moeten remmen hang je gewoon. Dichter achterop een andere auto rijden gaat heel vaak gewoon goed, maar juist in de 'als, dan' situaties heb je geen kans meer om te remmen :)
Tja, bumperkleven omdat je door de auto voor je heen kunt kijken is natuurlijk niet de bedoeling ervan, maar het is wel handig om er kortstond gebruik van te kunnen maken en voor korte tijd bijvoorbeeld 1 seconde afstand te houden.

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
De twee seconden regel is juist bedoeld voor het soort situaties waarin iemand voor je neus invoegt met 40km snelheids verschil. Als die persoon dat namelijk doet terwijl jij maar 0,5-1 seconde afstand hebt van je voorganger...nouja je begrijpt wel waar ik naar toe wil.

En zoals wel vaker gezegd : "The code : It's more of a guidline anyway"

• TrailBlazer
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

YellowCube schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:50:
[...]

en dan kun je met 2 seconden afstand houden zorgen dat je minder/niet niet hoeft te anticiperen.
dus houd ik in dat geval ook meer afstand. Zoals alles in het verkeer moet je alles tegen elkaar afwegen. Die 2 seconden zijn imho geen wet maar meer een richtlijn
empheron schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:55:
De twee seconden regel is juist bedoeld voor het soort situaties waarin iemand voor je neus invoegt met 40km snelheids verschil. Als die persoon dat namelijk doet terwijl jij maar 0,5-1 seconde afstand hebt van je voorganger...nouja je begrijpt wel waar ik naar toe wil.

En zoals wel vaker gezegd : "The code : It's more of a guidline anyway"
hmm zelfde quote en had serieus je post nog niet gelezen.
Als ik iemand met 40 op de invoegstrook zie rijden dan ga ik er al vanuit dat hij niet spoort en dat hij hem er zometeen gewoon voor gaat gooien. (ervan uit gaand dat de rest gewoon 100 rijdt)

[ Voor 48% gewijzigd door TrailBlazer op 30-11-2006 09:04 ]

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-11 08:10
Het is waar dat de 2-seconden regel erg lastig is te handhaven, omdat er altijd wel mensen zijn die gebruik/misbruik maken van de gecreeerde ruimte. Desondanks ben ik er zeker van dat het aantal files zou dalen als iedereen het zou doen, om het simpele feit dat het aantal kop-staart ongelukken drastisch zou dalen. Dit is nog steeds een van de grootste fileveroorzakers.
Zo gauw ik al die blinkende remlichtjes aan de linkerkant zie ga ik naar rechts, daar gaat het beter. Als het druk is, houden die vrachtwagens het tempo er juist een beetje is door constant te rijden.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Grrrrrene schreef op donderdag 30 november 2006 @ 07:32:
66 meter, daar passen 3 vrachtwagens tussen, goed, twee als ze een beetje afstand houden. Zijn jullie het met me eens dat 2 seconden afstand houden eigenlijk alleen vol te houden is op wegen met 1 rijstrook per richting of weinig verkeer?
Je doet net of het heel veel is, maar als je 120 rijdt valt het nog best mee. Tel maar eens hoe lang je er over doet om naar een lantarenpaal te rijden die de gene voor je al voorbij is. Als ik dat doe met een voor mijn gevoel 'normale afstand' dan zit ik toch eigenlijk altijd wel op het eind van het woordje twee op het moment dat ik die lanterenpaal voorbij kom.
Een ander leuk iets om naar te kijken is de belijning op de weg. Die 'korte streepjes' zijn over het algemeen drie (!) meter lang en de tussenruimte is negen meter. Als je rijdt zien ze er veel korter uit, maar let er maar eens op hoe het zich verhoudt tot een auto die er net langs gaat, meestal loopt de streep dan van voor- tot achterwiel.

Bij normaal rijden houdt ik zelf misschien niet precies die twee seconden ruimte, maar wel degelijk een stuk of vier van die witte streepjes -> al gauw 50 meter.
Ik geloof nml best dat het veiliger is en files kan voorkomen als iedereen niet superdicht op z'n voorganger rijdt, maar als ik dat wil doen (afstand houden) moet ik hoe langer hoe langzamer rijden op de linker baan :/ Iedere auto die voor je invoegt zorgt ervoor dat je afstand van 2 naar 1 seconde gaat, je moet je dus 33m laten zakken t.o.v. je voorganger, wat weer een mooi gat creëert voor anderen, zo blijf je dus bezig...
Ik rij dagelijks op drukke snelwegen en ervaar vrijwel nooit wat je nu suggereert. Het gebeurt vrij weinig dat iemand hem er bij mij voor gooit, zonder dat ik dat triviaal en met nihil inhouden kan corrigeren. Wellicht juist doordat ik wel moeite doe genoeg afstand te houden... Maar mij overkomt het nauwelijks dat er meer dan een auto voor me komt, terwijl ik wel degelijk over het algemeen mensen vaak - en dan ook ruim - voor me laat.
Als de snelheid er ergens uit gaat, dan was ie er meestal al flink uit door mensen die gewoon niet harder dan 100 voorbij een stel vrachtwagens willen. En een enkele keer gooit iemand hem met 80 er voor terwijl 'we' 100 op die vrachtwagens af reden en dan moet je op de rem... maar daar heb je juist voordeel van wat meer afstand houden ;)

Dat gat weer op maat maken moet je natuurlijk ook niet zo snel mogelijk doen, maar als je slechts wat minder hard optrekt dan je voorganger heb je binnen een paar seconden al weer een mooi gat voor je, je hoeft er in mijn ervaring maar zelden het gas voor los te laten als het (drukke) verkeer een beetje doorrijdt.

• Grrrrrene
  • Niet online
ACM schreef op donderdag 30 november 2006 @ 09:12:
[...]

Je doet net of het heel veel is, maar als je 120 rijdt valt het nog best mee. Tel maar eens hoe lang je er over doet om naar een lantarenpaal te rijden die de gene voor je al voorbij is. Als ik dat doe met een voor mijn gevoel 'normale afstand' dan zit ik toch eigenlijk altijd wel op het eind van het woordje twee op het moment dat ik die lanterenpaal voorbij kom.
Ja, 66 meter is zo afgelegd, in 2 seconden ja. Maar het gaat me erom dat die 66 meter uitlokt om voor jou in te voegen waardoor je niet meer voldoet aan die 2 seconden afstand. Als jij hier serieus wil beweren dat je dit nooit meemaakt, maar wel 2 seconden afstand houdt, dan rij je niet op drukke wegen. Het zou wel heel frappant zijn dat alleen jij dit niet ervaart. Kijk bijvoorbeeld 's naar vrachtwagens of bussen op de rechter baan en kijk 's hoe lang je erover doet om 66 meter aan auto's op de rechter baan in te halen, dat is nml iets wat ook meetelt: hoelang doe je erover om na je voorganger die auto die links in wil voegen in te halen.
Een ander leuk iets om naar te kijken is de belijning op de weg. Die 'korte streepjes' zijn over het algemeen drie (!) meter lang en de tussenruimte is negen meter. Als je rijdt zien ze er veel korter uit, maar let er maar eens op hoe het zich verhoudt tot een auto die er net langs gaat, meestal loopt de streep dan van voor- tot achterwiel.

Bij normaal rijden houdt ik zelf misschien niet precies die twee seconden ruimte, maar wel degelijk een stuk of vier van die witte streepjes -> al gauw 50 meter.
Ik hou ook op "gevoel" afstand en dat is zelden 2 seconden op een (drukke) autosnelweg. Op 80km wegen met 1 rijstrook per richting hou ik vaak ruim 2 seconden afstand omdat het relaxter en zuiniger rijdt dan vlak op je voorganger. Je wordt daar ook niet spontaan door alles en iedereen ingehaald waardoor het gat wat je had tot je voorganger wordt gehalveerd, dus dat is prima vol te houden.
[...]

Ik rij dagelijks op drukke snelwegen en ervaar vrijwel nooit wat je nu suggereert. Het gebeurt vrij weinig dat iemand hem er bij mij voor gooit, zonder dat ik dat triviaal en met nihil inhouden kan corrigeren. Wellicht juist doordat ik wel moeite doe genoeg afstand te houden... Maar mij overkomt het nauwelijks dat er meer dan een auto voor me komt, terwijl ik wel degelijk over het algemeen mensen vaak - en dan ook ruim - voor me laat.
Dan snap je m'n punt niet denk ik, _als_ ik 2 seconden afstand houd, kan er makkelijk een auto voor duiken. Als die dan ook snelheid maakt (doen ze vaak niet), hoef je inderdaad alleen wat gas in te houden en het gaat prima. Punt is gewoon dat je afstand van 2 seconden wordt gehalveerd. Mensen interpreteren zo'n gat van 2s in de spits als "duik er maar voor".
Als de snelheid er ergens uit gaat, dan was ie er meestal al flink uit door mensen die gewoon niet harder dan 100 voorbij een stel vrachtwagens willen. En een enkele keer gooit iemand hem met 80 er voor terwijl 'we' 100 op die vrachtwagens af reden en dan moet je op de rem... maar daar heb je juist voordeel van wat meer afstand houden ;)

Dat gat weer op maat maken moet je natuurlijk ook niet zo snel mogelijk doen, maar als je slechts wat minder hard optrekt dan je voorganger heb je binnen een paar seconden al weer een mooi gat voor je, je hoeft er in mijn ervaring maar zelden het gas voor los te laten als het (drukke) verkeer een beetje doorrijdt.
Misschien verschilt de rijstijl wel per regio ofzo? Ik herken absoluut niet wat je hier verkondigt. 2 Seconden is vragen om mensen die hem er met 80 tussen gooien. Dat zijn ook vaak de mensen met een 1.0L motor die er tergend lang over doen om op de 120km/u uit te komen of zoals je al zegt met 90km/u zo'n vrachtwagen in gaan halen. Gevolg is zo'n golfbeweging achter je met auto's die van 120 naar 90 moeten remmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 30-11-2006 12:11 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik ben het met je eens dat zo'n 2-seconden-afstand leuk is voor in de tekstboekjes, maar in de praktijk totaal niet haalbaar/practisch.

Ik rijd - overigens zonder te bumperkleven' - meestal zo snel mogelijk een gat dicht tot een soort 'oncomfortabele' invoegruimte. Een ruimte waar je net niet lekker kunt invoegen met een aanzienlijk snelheidsverschil.

Puur uit eigenbelang (doorrijden) en zelfbescherming (niet telkens op de rem hoeven). Dat zal officieel niet geadviseerd worden (is immers geen 2 seconden) maar is eigenlijk met de auto's van tegenwoordig, met goede remmen/banden/ABS, etc best haalbaar. Mits je de aandacht erbij houdt en je reactiesnelheid op peil is.

Het klakkeloos, zonder spiegelen of fatsoenlijk snelheid inschattend, invoegen zou ook zwaarder be-/gestraft moeten worden, nu lijkt een achteroprijder al snel op een bumperklever terwijl hij dat juist niet is.

Het nadeel voor de invoegers is dan wel de kleine ruimte, je komt moeilijker 'van je plek'.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 13:30
Zoals de meeste ervaar ik het ook dat het gat van 2 seconden wordt gebruikt door automobilisten die achter een vrachtwagen hangen. Je zal altijd een aantal kloothommels houden maar als je een dergelijke situatie aan ziet komen en wat extra ruimte geeft kan de auto achter de vrachtwagen makkelijk invoegen zonder dat er rare acties uitgehaald hoeven te worden.

Ik geef op zo'n moment ook een heel klein lichtsignaal met het grote licht om aan te geven dat hij/zij kan invoegen. Dit wordt door mannen overigens bijna altijd goed begrepen, vrouwen hebben er duidelijk meer moeite mee :+

Hoewel ik af en toe dus de heer kan spelen zal ik (proberen) dit nooit ten koste laten gaan van de doorstroming, ik zal dus niet vol in de rem gaan springen om iemand er tussen te laten. Soms laat je per ongeluk een oude opa voor die niet harder dan 100km/pu langs een vrachtwagen durft... mja dat heb je soms.

Over het algemeen zit ik op zo'n 1 - 1,5 seconden afstand een beetje afhankelijk van de relatieve snelheid van beide auto's ten opzichte van elkaar en het overzicht van de weg.

Eve char: Warock <TEST>

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:03

Gé Brander

MS SQL Server

Ramzzz schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:16:
Ik ben het met je eens dat zo'n 2-seconden-afstand leuk is voor in de tekstboekjes, maar in de praktijk totaal niet haalbaar/practisch.

Ik rijd - overigens zonder te bumperkleven' - meestal zo snel mogelijk een gat dicht tot een soort 'oncomfortabele' invoegruimte. Een ruimte waar je net niet lekker kunt invoegen met een aanzienlijk snelheidsverschil.
Je gunt je medeweggebruikers dus niet de ruimte om ook in te halen? Heel sociaal...
Puur uit eigenbelang (doorrijden) en zelfbescherming (niet telkens op de rem hoeven). Dat zal officieel niet geadviseerd worden (is immers geen 2 seconden) maar is eigenlijk met de auto's van tegenwoordig, met goede remmen/banden/ABS, etc best haalbaar. Mits je de aandacht erbij houdt en je reactiesnelheid op peil is.
Het zou beter zjin te rijden zonder rekening te houden met dat soort zaken. In de optimale situatie (die bijna nooit voorkomt) heb je gelijk, maar er is altijd wel iets wat er voor zorgt dat die optimale situatie niet gehaald wordt. Niet alleen door jezelf maar ook door externe factoren waar je geen invloed op hebt.
Het klakkeloos, zonder spiegelen of fatsoenlijk snelheid inschattend, invoegen zou ook zwaarder be-/gestraft moeten worden, nu lijkt een achteroprijder al snel op een bumperklever terwijl hij dat juist niet is.
Is het niet zo dat het op jou overkomt als klakkeloos, zonder spiegelen en juist snelheid inschatten, maar dat het in weze zo lijkt omdat je je medeweggebruiker de ruimte niet gunt om ook in te halen? Je geeft ze de ruimte niet zoals je hierboven bij de eerste quote meldt... Waarom moet iedereen maar achter jou gaan inhalen en mogen ze niet ook voor je langs?
Het nadeel voor de invoegers is dan wel de kleine ruimte, je komt moeilijker 'van je plek'.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

c70070540 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:30:
[...]

Je gunt je medeweggebruikers dus niet de ruimte om ook in te halen? Heel sociaal...

[...]

Het zou beter zjin te rijden zonder rekening te houden met dat soort zaken. In de optimale situatie (die bijna nooit voorkomt) heb je gelijk, maar er is altijd wel iets wat er voor zorgt dat die optimale situatie niet gehaald wordt. Niet alleen door jezelf maar ook door externe factoren waar je geen invloed op hebt.
[...]

Is het niet zo dat het op jou overkomt als klakkeloos, zonder spiegelen en juist snelheid inschatten, maar dat het in weze zo lijkt omdat je je medeweggebruiker de ruimte niet gunt om ook in te halen? Je geeft ze de ruimte niet zoals je hierboven bij de eerste quote meldt... Waarom moet iedereen maar achter jou gaan inhalen en mogen ze niet ook voor je langs?
[...]
Ik heb het hier over een situatie op een drukke weg met veel snelheidsverschil (meer dan 5 km/u) tussen de rijstroken, waar men vaak maar 100 rijdt waar je 120 mag.

Ik geef al aan dat ik niet bumperkleef, en uiteraard, als een gat erg groot is (meer dan 2 sec) ga ik daar ook niet het gat dichtrijden.

Don't worry, ik ben geen wegpiraat!

Ik kijk juist altijd goed en ver vooruit, schat inhaalmanoeuvres ruim van tevoren in, maak ruimte door zelf een strookje op te schuiven - mits ruimte - en, last but not least, probeer voor iedereen de doorstroming optimaal te houden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ramzzz op 30-11-2006 12:37 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 18:52
Het geheel zit hem ook nog in het verschil van de mensen die voor je invoegen.
Sommigen pleuren hem er zonder richting aangeven direct voor zodat je direct bij iemand op de bumper zit. Aan dat soort mensen heb ik echt een pesthekel.

Er zijn er ook die rechts rijden, en dan richting aangeven en hem niet meteen ervoor gooien.
Voor zo iemand haal ik de voet van het gas en laat hem er netjes tussen. Daar heb ik helemaal geen probleem mee.
Is dus ook gewoon een kwestie van "netjes vragen" of je ertussen mag, dan kan het altijd wel.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Iemand had pas geleden een link gepost over hoe filevorming ontstaat door verschil in snelheid.

Was best realistisch want op een gegeven moment slipt de boel dicht en rijden we met zijn alle 80.

• HaaZ
  • Laatst online: 00:02

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

[...]

Dat kun je heel gemakkelijk oplossen als invoeger door de ruimte met je voorligger op te laten lopen, vervolgens je snelheid grotendeels aan te passen aan de linkerbaan en dan mooi inritsen.

Het gevolg van het 'ik laat niemand voor mij'-gedrag van de gemiddelde automobilist zorgt er ook vaak voor dat er bij een rij vrachtwagens op de rechterhelft, de linkerhelft honderden meters aan auto's telt, terwijl de rechterhelft compleet leeg is of er 1 of 2 auto's rijden. Ik ga dan vaak mooi naar rechts, heb dan al gauw 100-200 meter lege ruimte voor me, maar blijf de snelheid van de auto (links)voor me aanhouden. Vaak moet de linkerhelft in een kettingreactie ineens op de rem, ik laat dan gewoon gas los en tuf zo mooi een stukje rapper dan de auto's links, ik ga daar niet apart voor bijremmen om te voorkomen dat ik een auto rechts voorbij ga. Wanneer ik in de buurt van de vrachtwagens kom die ingehaald moeten worden, voeg ik mooi weer links in :P

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• The - DDD
  • Laatst online: 21-11 22:48
Tenzij je net Ramzzz naast je hebt op de linkerbaan. :+

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

HaaZ schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:47:
[...]

Dat kun je heel gemakkelijk oplossen als invoeger door de ruimte met je voorligger op te laten lopen, vervolgens je snelheid grotendeels aan te passen aan de linkerbaan en dan mooi inritsen.

Het gevolg van het 'ik laat niemand voor mij'-gedrag van de gemiddelde automobilist zorgt er ook vaak voor dat er bij een rij vrachtwagens op de rechterhelft, de linkerhelft honderden meters aan auto's telt, terwijl de rechterhelft compleet leeg is of er 1 of 2 auto's rijden. Ik ga dan vaak mooi naar rechts, heb dan al gauw 100-200 meter lege ruimte voor me, maar blijf de snelheid van de auto (links)voor me aanhouden. Vaak moet de linkerhelft in een kettingreactie ineens op de rem, ik laat dan gewoon gas los en tuf zo mooi een stukje rapper dan de auto's links, ik ga daar niet apart voor bijremmen om te voorkomen dat ik een auto rechts voorbij ga. Wanneer ik in de buurt van de vrachtwagens kom die ingehaald moeten worden, voeg ik mooi weer links in :P
Helemaal mee eens, de afstand 100-200m is vaak veel groter, kan me er dan ook niet druk om maken als ik een stel auto's rechts inhaal.
(ps. ik ben dan ook wel weer sociaal dat ik vervolgens weer op mn oorspronkelijke plaats naar rexhts voeg)

edit: deze ergernis van afgelopen weekend past ook perfect in dit topic overigens:

Reed op de A12, 120km/u ong. gewoon op de linkerrijstrook (kon niet naar links omdat iemand anders me aan het inhalen was). Zover niets aan de hand. Er kwam alleen in invoegstrook aan waar een of ander hok reed die waarschijnlijk wel wilde invoegen. Dus goed opletten voor het geval het een minder begaafde automobilist is en kijken of je toch niet toevallig naar links kan, nee andere autos waren ook al aan het inhalen of zouden mij gaan inhalen. Daarbij heeft invoegend verkeer geen voorrang, dus ben ik niet verplicht om op te schuiven naar links.

Pleurt die dwaas met er met iets van 80km/u zijn auto al voor de blokmarkering de snelweg op.

Het is dat je altijd fout zit als je ergens achterop rijdt, maar op dat moment beuk je ze het liefst de snelweg af...

[ Voor 24% gewijzigd door DopdeDouwer op 30-11-2006 13:13 ]

• Janoz
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

TwoR schreef op donderdag 30 november 2006 @ 07:37:
Tja, met dit soort acties veroorzaak je juist files (verstoren van de verkeersstroom). Wat ik zelf vaak doe is een beetje opletten hoe de linkervulling eruit ziet. Vervolgens laat ik me wat terugvallen zodat er wat ruimte is tussen de vrachtwagen en mij en trek vervolgens op op mijn eigen baan totdat ik gelijk met de linkerbaan rijd. Eigenlijk dus hetzelfde als je ook (hoort te) doen/t bij het invoegen vanaf een invoegstrook.

Wat ik niet begrijp zijn die mensen die ontiegelijk dicht op een vrachtwagen gaan rijden en vervolgens sjaggo lopen te kijken omdat ze er niet tussen komen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Wat bedoel ik met mijn rijstijl:

Een voorbeeld van een stuk weg waar enorm veel midden- en linksgereden en gezigzagd wordt is dit:
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/8945/a16zj0.jpg

De in/uitvoegstrook van de parallelbaan van de A16 (net ten noorden van de Brieneroordbrug) en de A20, met als bonus een verdwijnende vrachtwagen- en busstrook die na een 1,5 km weer terugkomt. Lekker overzichtelijk (nót), lekker veel zigzaggende auto's - spiegelen is geen aangeboren eigenschap - en een plek waar mijn rijgedrag erg gunstig afsteekt bij het gemiddelde. O-)

Velen rijden er erg langzaam wegens angst voor de nep-flitskasten, velen veel harder vanwege de ruimte die er vaak is (buiten de spits). Een plek waar ik vrijwel altijd laatste-moment-in/uitvoegers voor mijn auto geworpen krijg (snelheidsverschil!), en van de weeromstuit maar links ga rijden. Is dat dan nog onnodig? ;)

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

YellowCube schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:50:
[...]

Allemaal leuk en aardig idd die 2 sec regel maar ik vind het knap irritant dat als ik netjes een beetje afstand bewaar tussen mijzelf en mijn voorligger dat mensen mij dan heel irritant rechts ingaan halen en dan nog net ff bij mij er tussen schieten.. En zij schieten dan er uiteindelijk maar 1 auto mee op en zijn weer lekker aan het bumperkleven plus dat ze er voor zorgen dat mijn afstand tot de voorligger weer ingekort wordt.
Iets wat ik persoonlijk ook knap irritant vind en een van de redenen dat ik wel graag wat afstand van mijn voorligger bewaar is niet zozeer het feit dat ik dan nog genoeg tijd heb om te remmen, maar zeker ook dat ik de kans heb een "uitweg" te vinden als mijn achterligger een beetje te hard op de file in komt zetten... |:(

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Grrrrrene schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:09:
Ja, 66 meter is zo afgelegd, in 2 seconden ja. Maar het gaat me erom dat die 66 meter uitlokt om voor jou in te voegen waardoor je niet meer voldoet aan die 2 seconden afstand.
Tuurlijk voldoe je dan niet meer aan die 2 seconden. Maar die bouw je rustig aan weer op door minder hard of niet op te trekken of eventueel het gas los te laten. Als je het een beetje goed in weet te schatten kan het sowieso zonder noemenswaardig afremmen. Als je inschat dat iemand hem er voor wil gooien kan je natuurlijk stug die 2 seconden blijven rijden, het gat gauw nog even dicht rijden, of ervoor kiezen de afstand alvast wat op te laten lopen. Dat laatste doe ik vrij vaak.
Als jij hier serieus wil beweren dat je dit nooit meemaakt, maar wel 2 seconden afstand houdt, dan rij je niet op drukke wegen. Het zou wel heel frappant zijn dat alleen jij dit niet ervaart.
Ik heb geregeld dat er mensen voor me komen, maar ik probeer het wel zo uit te mikken dat ik daar geen last van heb. Ik heb echter maar zelden dat er twee tegelijk voor me komen, dat kan meestal domweg niet want die afstand van 2 seconden heb ik dan nog niet opnieuw opgebouwd. 't Is niet dat ik daar haast mee maak om zo snel mogelijk die afstand weer te krijgen, dat komt "vanzelf" wel ;)
Dan snap je m'n punt niet denk ik, _als_ ik 2 seconden afstand houd, kan er makkelijk een auto voor duiken. Als die dan ook snelheid maakt (doen ze vaak niet), hoef je inderdaad alleen wat gas in te houden en het gaat prima. Punt is gewoon dat je afstand van 2 seconden wordt gehalveerd.
Dat dat gat tijdelijk kleiner is boeit toch helemaal niet? Je hoeft echt niet de allergrootste moeite te doen om dat gat weer op 2s te krijgen, je moet dat geleidelijk weer opbouwen. Bovendien geef je zo meestal niet meer dan 1 auto tegelijk de ruimte om voor je te komen, de rest moet dan maar een plekje achter je zoeken, want tegen die tijd ben je er toch al voorbij.
Mensen interpreteren zo'n gat van 2s in de spits als "duik er maar voor".
In de spits rijd ik door omstandigheden zelden 120, dus dat 2s gat is dan ook lang niet zo groot. Maar als ik zie dat iemand schuin voor mij verderop wil gaan inhalen, zie ik over het algemeen geen reden hem in de weg te gaan zitten omdat ik zelf zo nodig voor wil. Die laat ik geregeld voor, ook als dat betekent dat ik wat gas in moet houden of wat langer over het inhalen van diezelfde vrachtwagens doe.
Als ik er al bijna naast zit geef ik juist gas bij om zo het gat achter me open te trekken. Alles uiteraard voor zover mogelijk in de specifieke omstandigheden en vooropgesteld dat ik door heb wat ie wil.
Misschien verschilt de rijstijl wel per regio ofzo? Ik herken absoluut niet wat je hier verkondigt. 2 Seconden is vragen om mensen die hem er met 80 tussen gooien. Dat zijn ook vaak de mensen met een 1.0L motor die er tergend lang over doen om op de 120km/u uit te komen of zoals je al zegt met 90km/u zo'n vrachtwagen in gaan halen. Gevolg is zo'n golfbeweging achter je met auto's die van 120 naar 90 moeten remmen.
Ik heb vaak (meerdere keren per dag) dat ik niet harder dan 100 of zelfs 80 langs een rij vrachtwagens kan, en daar zit inderdaad geregeld een paar auto's voor me (zelden direct voor me) dat iemand hem er gewoon tussen kwakt. Zoals gezegd probeer ik voor zover mogelijk en comfortabel haalbaar de rechterbaanrijders voor of achter me ruimte te geven. Wellicht dat ik daardoor minder last heb van die lui die er met 80 voor proberen te komen.
Als ik er echter 120 kon rijden, gebeurt het maar zelden dat de langzaamrijder hem er nog voor weet te krijgen, tegen de tijd dat hij/zij bij de vrachtwagen is heb ik al lang wat gas bij gegeven om voor hem uit te komen. Mocht ik echter de indruk hebben dat ik hem/haar dan in een fuik en hard op de rem dwing en de overige omstandigheden voor mijzelf verder niet al te ongunstig zijn, dan geef ik hem/haar juist ruimte voor me.
Mirreke schreef op donderdag 30 november 2006 @ 13:52:
Iets wat ik persoonlijk ook knap irritant vind en een van de redenen dat ik wel graag wat afstand van mijn voorligger bewaar is niet zozeer het feit dat ik dan nog genoeg tijd heb om te remmen, maar zeker ook dat ik de kans heb een "uitweg" te vinden als mijn achterligger een beetje te hard op de file in komt zetten... |:(
Zelf laat ik ze dan nog wel eens met mijn remlicht "schrikken" terwijl je ik door de grotere afstand de achterligger nog wel de tijd geef te reageren, omdat ik dan zelf wat rustiger kan remmen.

[ Voor 7% gewijzigd door ACM op 30-11-2006 15:25 ]

• The - DDD
  • Laatst online: 21-11 22:48
Heel simpel, als je afstand hebt en er is file, zorg dat je naast een vrachtwagen rijdt en leg je poot lichtjes op je rempedaal. Je remt dan ongeveer net zo hard als die vrachtwagen naast je en alles achter schijt zeven kleuren omdat ze rooie lampjes zien. Ookal sluiten ze het gat niet eens met een idiote snelheid. Het is niet zo zuinig als echt uitrollen, maar mensen achter je zien dan in ieder geval dat je aan het afremmen bent.

UIteraard geen gare acties uithalen waardoor mensen tegen de vangrail aan schrikken. Als ik ergens een hekel aan heb dan is dat van dat eigen rechter gedrag: Jij kleeft? Nou dan rem ik wel even, ookal zit er niks voor me. Bah!! Vind ik dat.

[ Voor 15% gewijzigd door The - DDD op 30-11-2006 16:15 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
ACM schreef op donderdag 30 november 2006 @ 15:23:
[...]

In de spits rijd ik door omstandigheden zelden 120, dus dat 2s gat is dan ook lang niet zo groot. Maar als ik zie dat iemand schuin voor mij verderop wil gaan inhalen, zie ik over het algemeen geen reden hem in de weg te gaan zitten omdat ik zelf zo nodig voor wil. Die laat ik geregeld voor, ook als dat betekent dat ik wat gas in moet houden of wat langer over het inhalen van diezelfde vrachtwagens doe.
Als ik er al bijna naast zit geef ik juist gas bij om zo het gat achter me open te trekken. Alles uiteraard voor zover mogelijk in de specifieke omstandigheden en vooropgesteld dat ik door heb wat ie wil.
Ik bedenk me net dat jij natuurlijk niet in het oosten van het land rondrijdt in de spits, ik wel. Je kunt hier doorgaans het hele eind 120km/u rijden op de linker baan, de rechterbaan wordt qua snelheid beperkt door vrachtwagens. Gas loslaten is echt niet voldoende als iemand in wil halen, maar ik ben het met je eens: als iemand _aangeeft_ in te willen halen, is het voor mij een kleine moeite om even gas los te laten. Zo haal ik zelf ook in overigens: alleen als ik een ander niet onmogelijk in de weg zit, haal ik in. Anders wacht ik de stroom auto's even af. Steeds gas loslaten en bijgeven is niet goed voor je brandstofverbruik en niet goed voor het milieu. Allemaal zaken waar je tijdens het autorijden best rekening mee mag houden.
[...]

Ik heb vaak (meerdere keren per dag) dat ik niet harder dan 100 of zelfs 80 langs een rij vrachtwagens kan, en daar zit inderdaad geregeld een paar auto's voor me (zelden direct voor me) dat iemand hem er gewoon tussen kwakt. Zoals gezegd probeer ik voor zover mogelijk en comfortabel haalbaar de rechterbaanrijders voor of achter me ruimte te geven. Wellicht dat ik daardoor minder last heb van die lui die er met 80 voor proberen te komen.
Als ik er echter 120 kon rijden, gebeurt het maar zelden dat de langzaamrijder hem er nog voor weet te krijgen, tegen de tijd dat hij/zij bij de vrachtwagen is heb ik al lang wat gas bij gegeven om voor hem uit te komen. Mocht ik echter de indruk hebben dat ik hem/haar dan in een fuik en hard op de rem dwing en de overige omstandigheden voor mijzelf verder niet al te ongunstig zijn, dan geef ik hem/haar juist ruimte voor me.
Als ik 120 rijd, zit ik meestal in zo'n rijtje van een paar auto's met daarachter een tijdje niks. Ik begrijp in zo'n situatie totaal niet waarom iemand hem er bij mij voor kwakt, terwijl hij achter mij een kilometer ruimte zou hebben gehad. Is die ene auto die ik dan vorm zo belangrijk om hem ertussen te gooien?

Ik zal trouwens niet ontkennen dat een ergernis altijd vaker voor lijkt te komen dan iets fijns als iemand die je voor laat zonder dat je voorrang hebt, maar goed: het valt me gewoon op dat bepaalde mensen een flink gebrek aan verkeersinzicht hebben door dat soort acties uit te halen op de autosnelweg. De manier van Janoz is precies hoe het zou moeten: laat een gat vallen t.o.v. je voorligger, kijk waar op de linker baan een gat is en ga 120km/u rijden op de rechter baan zodat je zonder problemen in kunt voegen op de linker baan. Zo voorkom je files, want niemand heeft last van je :) Probleem is alleen dat mensen doorgaans ontzettend dicht op zo'n vrachtwagen gaan rijden en dan met 80km/u invoegen naar links omdat ze geen snelheid kunnen maken zo dicht achter die vrachtwagen :)
[...]

Zelf laat ik ze dan nog wel eens met mijn remlicht "schrikken" terwijl je ik door de grotere afstand de achterligger nog wel de tijd geef te reageren, omdat ik dan zelf wat rustiger kan remmen.
Mjah, dat laten schrikken werkt goed, ik weet het, maar eigenlijk is het bijzonder gevaarlijk. Als zo'n kerel achter je schrikt van jouw plotselinge remactie en hij geeft een ruk aan het stuur... Naja, je kunt er dus ongelukken door veroorzaken :X

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Grrrrrene schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:45:
Ik bedenk me net dat jij natuurlijk niet in het oosten van het land rondrijdt in de spits, ik wel. Je kunt hier doorgaans het hele eind 120km/u rijden op de linker baan
En dat noemt ie spits ... :P Ik ken overigens de situaties die je bedoelt, maar die zijn bij mij juist buiten de spits en mede daardoor maak ik ze niet zo vaak mee :)
Anders wacht ik de stroom auto's even af. Steeds gas loslaten en bijgeven is niet goed voor je brandstofverbruik en niet goed voor het milieu. Allemaal zaken waar je tijdens het autorijden best rekening mee mag houden.
Idd, een beter milieu begint bij je zelf. Ik reset expres de rit-brandstof-meter in mijn auto elke keer, zodat ik hem half bewust tijdens de rit zie. Zo ga ik toch onbewust net wat zuiniger rijden (meestal rond de 5L/100km).
Als ik 120 rijd, zit ik meestal in zo'n rijtje van een paar auto's met daarachter een tijdje niks. Ik begrijp in zo'n situatie totaal niet waarom iemand hem er bij mij voor kwakt, terwijl hij achter mij een kilometer ruimte zou hebben gehad. Is die ene auto die ik dan vorm zo belangrijk om hem ertussen te gooien?
In zo'n situatie probeer ik er dan voor te komen. Maar je kan het vaak toch nog wel zien dat ie er voorbij wil (niet dat ie het dan ook doet). Duidelijkst is natuurlijk als ie vrij vlot op een vrachtwagen oid inloopt, of wat naar links begint te neigen terwijl ie eerst netjes midden op de baan reed. En als je er dan niet fatsoenlijk voor kan komen kan je iig alvast beginnen met wat afstand opbouwen.
De manier van Janoz is precies hoe het zou moeten: laat een gat vallen t.o.v. je voorligger, kijk waar op de linker baan een gat is en ga 120km/u rijden op de rechter baan zodat je zonder problemen in kunt voegen op de linker baan.
Yep, zo zou het moeten. En als dan de linker baan ook nog even rekening met jouw handeling houdt en de ruimte wat vergroot waar je in kan komen, dan gaat het bijzonder soepel. Beide delen gebeuren helaas lang niet altijd, waardoor je natuurlijk weer bij jouw ergernis terecht komt :)
Mjah, dat laten schrikken werkt goed, ik weet het, maar eigenlijk is het bijzonder gevaarlijk. Als zo'n kerel achter je schrikt van jouw plotselinge remactie en hij geeft een ruk aan het stuur... Naja, je kunt er dus ongelukken door veroorzaken :X
Zo bedoel ik het niet, en ook niet zo abrupt.

Ik heb het over de situatie dat je zelf hoe dan ook moet gaan remmen, dus niet over de situatie dat je het gewoon irritant vindt dat er zo iemand vlak achter je zit :) Dan kan je kiezen tussen "normaal" eerst gas los en dan opbouwend remmen en zo mogelijk de gene achter je te weinig tijd geven om te remmen (eigen schuld, maar jij hebt er dan last van), of gelijk al het rempedaal indrukken maar langzamer opbouwen, zodat degene achter je door heeft dat je toch echt aan het afremmen bent en hij dus (meer) tijd heeft om te reageren.
Tegen de tijd dat je dan de afstand groter ziet worden achter je kan je zelf ook verder normaal afremmen.

Verwijderd

Daarom rij ik altijd 140 als t kan, en rij ik alleen rechts als het rustig is. Al dat gekut achter vrachtwagens is niet weggelegd voor mij.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 19:22:
Daarom rij ik altijd 140 als t kan, en rij ik alleen rechts als het rustig is. Al dat gekut achter vrachtwagens is niet weggelegd voor mij.
De reden van de 2 seconde regel komt niet alleen voort uit het bumperkleven, maar ook het links hangen ;) Hou voor de gein eens 2 seconde afstand, wedden dat je sneller naar die rechterbaan gaat ;)

(ja, tenzij er 1 of andere vertegenwoordiger met zijn audi rs6 langs komt scheuren en je daar 2 seconde afstand van gaat nemen.....)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Mirreke schreef op donderdag 30 november 2006 @ 13:52:
[...]

Allemaal leuk en aardig idd die 2 sec regel maar ik vind het knap irritant dat als ik netjes een beetje afstand bewaar tussen mijzelf en mijn voorligger dat mensen mij dan heel irritant rechts ingaan halen en dan nog net ff bij mij er tussen schieten..
Ah, de geneugten van het in je spiegels kijken... dit kun je gewoon vóór zijn ;)
Ik weet niet of het asociaal is om het te blokkeren, maar ik vind ook dat als je links loopt te sukkelen en er is ruimte én plek om je rechts in te halen dat je dan óf naar rechts had gemogen óf aan had mogen sluiten. Dus als je dit regelmatig overkomt (niet alleen af en toe zo'n 25 jarige Senior Consultant in een lease-Polo met petje) moet je even bij jezelf te rade gaan waarom je zoveel rechts ingehaald wordt. Ik hou zelf bijvoorbeeld best goed afstand, altijd tussen de anderhalf en twee seconden, maar word nooit rechts ingehaald.

Toegegeven, ik rij nu ietsje meer pk's dan gebruikelijk, maar vroegah met m'n Astra 1.6 8-klepper gebeurde het ook niet, en niet eens omdat ik het gat dicht pleur. Meestal O-)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-11 15:14

Crazy D

I think we should take a look.

Je noemt nu al 2 punten die bij 99% van de bestuurders niet op peil is: aandacht erbij en reactiesnelheid. De 2e is overigens meestal een gevolg van het 1e, en in de overige gevallen is het een gevalletje 'chill op de cruise control' en dan zit je met je voet niet boven de rem --> meestal dus een tragere reactietijd. Daarnaast is het nog maar de vraag of bij zoveel mensen de banden (en ook de bandenspanning!) echt goed is. Maar jij beweert dus eigenlijk dat bv 1 seconde ruim zat is? 99% van de mensen heeft die seconde al nodig om zich te realiseren dat ze moeten remmen! Uiteraard staat het verkeer niet in 1 sec voor je neus stil (iig, dat hoop ik ;)), dus met 1 sec reactietijd zit je niet meteen vol op je voorgangers, maar dat is dan ook werkelijk de enige reden dat er niet nog meer kop-staartjes gebeuren in Nederland.

Daarnaast durf ik ook te beweren dat juist door het gedrag zoals een gat voor je zo snel mogelijk dichtrijden 'want anders prikt iemand anders hem ervoor en oh jee, dat kost me 3 seconden extra' juist dit soort gedrag extra opwekt, bumperkleven meer promoot dan tegengaat, en juist gevaarlijkere situaties veroorzaakt. Ik weet ook wel dat als je echt altijd 2 sec afstand wilt houden, je zeker op de drukkere momenten van de dag (= 24 uur per dag tegenwoordig??) je bijna nergens op tijd komt... maar dat mag nooit een reden zijn om dan maar lekker te bumperkleven.

Sterker, toevallig gisteravond op de A27 (vanuit Nieuwegein richting Gorichem) nog mooi kunnen 'testen'. Op de linkerbaan een hoop stresvolle rakkers die allemaal met hun mooie snelle leasebakken het natuurlijk niet kunnen accepteren dat ik in mn huur-Golf (zit te wachten op mn lease BMW 1 :X) ervoor duik (hallo minimaal 10.000 euro verschil in nieuwwaarde, dat kun je natuurlijk niet voor je accepteren). Vervolgens ben ik maar heerlijk rechts gaan cruisen met de vrachtwagens mee, en aan het eind (nou ja, ik moest de A15 op...) had ik ongeveer 1 km voorsprong op alle stresskippen die een stuk ervoor nog naast me reden, en op de linkerbaan non-stop bezig waren met het spelletje "gaatje dichtrijden, en weer in de ankers". En het verkeer op de rechterbaan rolde gewoon ontspannen door, ik heb ruim 2 sec afstand aan kunnen houden bij 100km/u, want wie wil er nou rechts rijden. En links net geen noodstoppen, maar wel de beruchte golfbeweging van remmen - sprintje trekken om gat dicht te rijden - en weer remmen == file.

Exact expert nodig?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-11 15:14

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 07:32:
Dus als je dit regelmatig overkomt (niet alleen af en toe zo'n 25 jarige Senior Consultant in een lease-Polo met petje) moet je even bij jezelf te rade gaan waarom je zoveel rechts ingehaald wordt
Ik reed vanmorgen rond 9.30 de A13 op richting Rijswijk en werkelijk zonder te overdrijven, als je op de rechterbaan reedt had je ongeveer 30 sec. afstand op je voorgangenr 8)7 Alsof er een besmettelijke ziekte ronddwarrelde op die bana zo rustig was t... (linkse 2 banen uiteraard gewoon druk :P).

Exact expert nodig?

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-11 21:12
Je moet naar mijn mening nooit teveel afstand houden. (wel veilig genoeg natuurlijk en dat verschilt per auto)
Je hebt van die automobilisten die aan het 'rustig inhalen' zijn op de linkbaan.
Gevolg is dat ze dan ook de een na de andere auto op de rechterbaan er tussen laten waardoor het inhalen al helemaal niet meer opschiet.
Heel erg irritant als je daar achter zit.

Voor de duidelijkheid, ik hou er van om door te rijden en of ik er tijdwinst mee pak vind ik niet zo interessant.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Arnout schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:26:
De 2 seconden regel is een theoretische regel.
Twee seconden is niet alleen theoretisch nodig. Je hebt dat in de praktijk ook nodig! Ik heb 1x goed gekettingbotst, en dat kwam gewoon doordat ik geen 2 seconden afstand had, maar eerder 1 seconde ofzo. En ik heb nog weleens iemand van achteren aangereden omdat hij z'n wagen voor de mijne smeet, terwijl hij nog geen snelheid had EN z'n wagen in m'n 2-seconden gat stuurde. Slippend en wel verloor ik nog niet genoeg snelheid om een tikje te voorkomen.

Goed, ik heb van m'n fouten geleerd en houd gewoon *ruim* afstand. Soms 2 seconden, soms meer. Soms stuurt iemand zijn auto in het 2-seconden gat voor mij, en dan zak ik af om het gat weer aan te laten groeien. Wanneer iemand in het 2-seconden gat achter mij rijdt, laat ik het gat aan mijn voorkant groeien om extra marge te creeren.

Werkt gewoon goed, het rijdt relaxed (je hoeft nooit te remmen), en het valt reuze mee hoeveel mensen misbruik maken van zo'n gaatje.

Siditamentis astuentis pactum.

• Yohost!
Varienaja schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 12:27:
Twee seconden is niet alleen theoretisch nodig. Je hebt dat in de praktijk ook nodig! Ik heb 1x goed gekettingbotst, en dat kwam gewoon doordat ik geen 2 seconden afstand had, maar eerder 1 seconde ofzo.
Ok, in bovenstaand geval is 2 seconden wel belangrijk ja.
Echter als er voor die auto voor jou niks reed kan je volgens mij wel weer wat dichter erop zitten.(Hij zal niet ineens uit het niets remmen)
Je moet altijd naar het totaal beeld kijken en niet alleen naar de auto voor je!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Yohost! schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 12:36:
Echter als er voor die auto voor jou niks reed kan je volgens mij wel weer wat dichter erop zitten.(Hij zal niet ineens uit het niets remmen)
Je moet altijd naar het totaal beeld kijken en niet alleen naar de auto voor je!
En als ie schrikt van de vrachtwagen rechts voor hem die een beetje slingert? ;) Sterker nog ik heb wel mensen zien remmen die er echt totaal geen reden voor hadden, voor zover ik kon zien...

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Yohost! schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 12:36:
Denk je echt dat ik niet op het totaalbeeld lette? Minder dan twee seconden is gewoon te weinig. En stel dat een auto met niemand voor zich plots remt voor een ree ofzo, dan ben je alsnog de Sjaak.

Nee, jouw vergoeilijking voor het kort achter iemand rijden overtuigt mij niet. Gewoon op safe spelen!

Siditamentis astuentis pactum.

• Yohost!
Ik zeg toch ook nergens dat jij niet op het totaalbeeld let, ik bedoelde gewoon over het algemeen.

Zelf vind ik gewoon dat je wel iets dichter erop mag als er verder toch niemand voor hem rijdt.
Je moet hierbij natuurlijk wel een veilige afstand houden.

En de ene auto kan gewoon beter remmen dan de andere auto en daarom vind ik niet dat je zomaar 2 seconden kan zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Yohost! op 01-12-2006 14:28 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Yohost! schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 14:26:
En de ene auto kan gewoon beter remmen dan de andere auto en daarom vind ik niet dat je zomaar 2 seconden kan zeggen.
Je bent al een van die twee seconden kwijt aan de tijd die je nodig hebt om te reageren en/of in te schatten hoe hard je eigenlijk moet remmen... Dus als de ene auto sneller remt dan de andere kan je er misschien 1.5 seconde achter gaan zitten, ipv 2, maar ik zou toch maar even uitkijken met dat soort uitspraken.

Verwijderd

Grrrrrene schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:09:
verhaal over wegpiraten die hun auto er te pas en te onpas tussen prakken
My word! Dit gebeurt dus de héle dag. Mensen die beweren hier geen last van te hebben zijn waarschijnlijk de types die zelf met 80 km/h vanachter een vrachtwagen komen zonder kijken of knipperen. En dus blijkbaar ook zonder verstand.

imho he, imho.

• Viper®
  • Niet online

^O^

Doe hetzelfde

Waarom, omdat ik moe wordt van al die mensen die zodra er even ruimte is gelijk de rechterbaan op duiken achter je flink het gas intrappen en er voor de vrachtwagen er nog even tussen willen.
Leuk, maar bij mij mooi niet dus. Naar mijn inziens te vergelijken met een rij bij de kassa, en op het moment dat iemand klaar is met afrekenen en de volgende een stap naar voren doet er iemand toevallig aan komt lopen die ook net naar de kassa moet en er even tussenstapt. Dat doe je toch ook niet, of in 99% van de gevallen wordt er wat van gezegd. Netjes achteraan aansluiten.

Ik ga zelf ook geen mensen rechts inhalen in de file en hem er dan weer tussenrammen.

Laatst dus iemand die pist was. Reed op de rechterbaan en ik links achter een groepje auto's aan. Die persoon zat dus achter een vrachtwagen rechts en deed z'n knipper naar links aan.(ergens bij maarsbergen A12)
Leuk zo'n knippertje, maar dat geeft je geen recht op voorrang. Ten alle tijden moet je het overige verkeer voor laten gaan bij een speciale verrichting (wisselen van rijstrook).

Zoals het in de verkeersregels staat:
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Niet dat ik mensen opzettelijk aanrijdt over een aanrijding veroorzaak, maar ik laat me auto dus mooi staan. Die persoon zat dus een paar keer te kijken en wilde 1 keer naar links, tja ruimte van mij krijg je niet hoor.
Vervolgens wel achter me invoegen en een paar keer grootlicht geven, erg volwassen hoor. Je hebt zelf het verkeersinzicht van een mol en een rijstijl van een paashaas, vervolgens rij je jezelf klem en dan heb ik het gedaan 8)7

Ik rijd met een normale afstand achter mensen. Bumperkleven nooit, niet omdat het niet mag, maar omdat ik me zelf niet fijn voel omdat ik geen zak zie m.b.t. vooruit kijken en overzicht.
Wat ik wel doe is op het moment dat ik achter iemand aanrijdt bij het inhalen wat dichter naar die auto toe rijdt zodra we langs een auto komen die op de rechterbaan zit. Dit om tegen te gaan dat mensen denken, oh gaatje hop er even tussen.
Verder ga ik ook gewoon naar rechts zodra dit gaat, ik ga niet elke keer naar rechts in de spits want om de 200 meter rijdt een trage vrachtwagen en ik vind dat geslinger helemaal irritant. Plus het feit dat juist dat baanwisselen tot het effect heeft dat je files creeërt.

Ik val niet onder de asociale rijder, geen ruimte en laat mensen ertussen. Ik kijk eerst in me spiegels voordat ik in ga halen, en ga soms vroeg naar links om de snelheid erin te houden. Heerlijk mensen die strak op de rechterbaan blijven rijden tot het moment dat hun motorkap in de kont van die vrachtwagen hangt, vervolgens erachter komen dat er op de linkerbaan weinig ruimte is en dus vol moeten remmen tot 80. Ja en dan een te klein gaatje vinden waar je hem mooi in kan plakken, liefst nog zonder je knipperlicht te gebruiken.

Verwijderd

Viper® schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 15:11:
Laatst dus iemand die pist was. Reed op de rechterbaan en ik links achter een groepje auto's aan. Die persoon zat dus achter een vrachtwagen rechts en deed z'n knipper naar links aan.(ergens bij maarsbergen A12)
Leuk zo'n knippertje, maar dat geeft je geen recht op voorrang. Ten alle tijden moet je het overige verkeer voor laten gaan bij een speciale verrichting (wisselen van rijstrook).

Zoals het in de verkeersregels staat:

[...]

Niet dat ik mensen opzettelijk aanrijdt over een aanrijding veroorzaak, maar ik laat me auto dus mooi staan. Die persoon zat dus een paar keer te kijken en wilde 1 keer naar links, tja ruimte van mij krijg je niet hoor.
Vervolgens wel achter me invoegen en een paar keer grootlicht geven, erg volwassen hoor. Je hebt zelf het verkeersinzicht van een mol en een rijstijl van een paashaas, vervolgens rij je jezelf klem en dan heb ik het gedaan 8)7
Je zou natuurlijk wel ook eventueel kúnnen overwegen om even die persoon voor te laten gaan, héél misschien hoor, omdat deze achter een vrachtwagen zat en we weten allemaal hoe irritant dat kan zijn. Deze persoon gaf dan nog netjes richting aan, maar meer dan de helft doet dat niet eens. Bij mij was ie ervoor gekomen, inderdaad niet omdat het anders in de regeltjes staat, maar puur omdat ik waarschijnlijk wat socialer autorijd dan jij.

En achteraf gaan seinen, tja misschien was ik dat wel :+

• Viper®
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 15:17:
[...]

Je zou natuurlijk wel ook eventueel kúnnen overwegen om even die persoon voor te laten gaan, héél misschien hoor, omdat deze achter een vrachtwagen zat en we weten allemaal hoe irritant dat kan zijn. Deze persoon gaf dan nog netjes richting aan, maar meer dan de helft doet dat niet eens. Bij mij was ie ervoor gekomen, inderdaad niet omdat het anders in de regeltjes staat, maar puur omdat ik waarschijnlijk wat socialer autorijd dan jij.

mensen die zich opzettelijk klemrijden of gewoon asociaal rijden of iets dergelijks wachten maar mooi.
Ik ben actief aan het autorijden en ik weet heel goed welke auto wel of niet al achter me zat of hard rijdt en snel bij de eerste remlichten van baan wisselt.

Hey, ik zeg ook niet dat ze er nooit tussenkomen, vaak genoeg proppen ze hem er ergens in de rij voor, maar het zal iig niet direct voor mijn voorbumper zijn. Mochten ze erlangs komen, goed gedaan voor ze, ik laat ze er alleen niet meer tussen.

In de file met langzaamrijdend verkeer laat ik er genoeg mensen tussen, ik douw niet en ik laat een gat want continue remmen word je gek van.

Maar als het dan rijdt, tja dan voeg je maar lekker achter me in hoor.
Jij mag zo sociaal rijden als je wilt, ik ben op dat gebied zeker wat asocialer, dat moet je tegenwoordig ook wel zijn anders sta ik een uur lang stil zodat iedereen er fijn voor kan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 15:17:
[...]

het probleem is dat veel mensen je niet eens de kans geven om ruimte te maken, en ook geen moeite doen om hun snelheid aan de baan aan te passen waar ze naartoe willen. Iemand die tijdig richting aangeeft en althans probeert zijn snelheid op te voeren krijgt van mij alle ruimte.
Maar meestal is het, hop, ram 'm d'r maar tussen zonder richting aangeven en mag de achterligger zien hoe hij een ernstig ongeluk gaat voorkomen. Dat is pas asociaal!

Gisteren nog, idioot in een Lupo rijdt al tijden achter een treintje auto's met 90 km/h, en net op het moment dat ik 'm aan het inhalen ben met 120-130 komt ie naar links DWEILEN. En wie mag het weer oplossen met de simultane GL-T-R* reflex? Yep, that's me.

groot licht, toeter, rem :{

Verwijderd

Dat is dubbel op denk ik dan. Maar vooruit.

Ik zie nogal wat mensen hier zich bedienen van akoustische, somatische en optische signalen om medeweggebruikers er van te overtuigen dat de investering in rijlessen geen maximaal rendement heeft geboekt. Nou is in het geval van iemand die rijdt met zo'n wit stuur met rode ringen eromheen de toeter en de rem wel zinvol als hij afdwaalt naar jouw rijstrook en snap ik ook wel dat je er licht bij zet (alhoewel ie als het drie ringen zijn daar niets mee zal doen) maar bijvoorbeeld dat geknipper naar mensen die je er niet tussen laten of niet snel genoeg of nog mooier niet snel genoeg terwijl je gewoon even had moeten wachten tot die vent niet meer direct langs je rijdt... ben ik de enige die daar accuut giflink van wordt?

Ik bedoel, als je over de rechterbaan komt knallen om me effe snel in te halen voor die vrachtauto dan ga je d'r misschien wel onder als je heel aso hard probeert te duwen en/of snijden nadat ik het gat dicht gooi en je remmen niet aangepast zijn aan je rijgedrag. dat doe je dan in wezen zelf: ik duw je niet en ik gooi het gat al dicht als je wiel en de streep elkaar een handje geven. Het zit dus dicht voor je goed en wel gas geeft en je rijdt op een dichte muur van staal en aluminium af, verpakt in zwart metallic lak.

Maar als je gaat zwaaien, dreigende gebaren maken, leunen op het midden van je stuur en klieren met het linker hendeltje achter je stuur; dan ga je kans lopen op een bezoekje aan de onderkant van de vangrail, een vrachtauto of je gaat tenminste veertig plekken terug in de file. Of de uitrit op als ik je d'r heen geduwd kan krijgen, en dan ga je maar lekker binnendoor of die andere snelweg over.
Dat schijnt niet goed te zijn maar ik kan me toch wel een beetje opwinden over dat gedrag en heb dan meestal de bijna-boem situatie al op m'n geweten voor m'n geweten weet dat er reden is wakker te worden. Dat is misschien wel iets om even rekening mee te houden als je weer eens in non-verbale communicatie treed met een mede-weggebruiker. Ik begin daarmee dus nooit omdat ik precies weet hoe dat afloopt en ook wel weet dat als je zo'n kort lontje hebt als ik het wellicht handiger is om dingen te pikken omdat er anders gekut bij de rechter van komt. Daar was ik tot nu toe nog altijd niet voor mezelf en dat bevalt prima. Bekeuringen zijn al ergerlijk genoeg, rijontzegging en taakstraffen daar ben ik niet zo van.

Nou ben ik niet de enige die éérst ontploft en dán bedenkt dat je dat zo niet moet doen. Hoe gelijk je ook vind dat je hebt, als je je als "een échte vent"* gaat gedragen door te schelden, toeteren, lichten en éénvingerig zwaaien dan moet je niet gek opkijken als je een keer door een vent van de snelweg gereden wordt of in de file uit je auto gevist wordt om de zegelring te bestuderen, van dichtbij. Dit nog effe afgezien van het feit dat je moet uitleggen waaróm je op je waffel gemept werd... dat staat ook zo lekker stoer bij je vrienden en je komt er zo lekker mee thuis: "Ja, die vent die ergerde me dus ik schelden, middelvinger omhoog, flink lichten en léúnen op die claxon heh, je weet wel, zoals je dat doet. Maar ja, je hebt nu eenmaal van die mensen die dat dan raar vinden en die gaan dan meppen. Geen idee waarom dat soort aggressievelingen vrij rond mag lopen."

*Echte vent: zo één die zich gedraagt als een klein kind dat z'n zin niet krijgt

Verwijderd

:D @ verhaal van KnetterGek
Pagina: 1