RAID0 Drive failure. Welke is het?

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Hallo,

Ik heb een RAID0 opstelling met 2x WDC320 16MB cache schijven. Beide vallen nog binnen de garantieperiode van 3 jaar.

Nu is het zo dat regelmatig één schijf er uit klapt. Vooral met virusscan of defragmenteren.

Deze melding verschijnt dan in de eventviewer.
Access failure: Critical error on disk WDC WD3200KS-00PFB0 (Port: SATA 2.1).
WDC's tooltje er over heen haalt niets uit. Geeft dus ook geen errors. De vraag is nu dus welke schijf geeft hiero problemen. SATA 2.1 is het dan de schijf op de 2e SATA aansluiting of op de 1e?

Dat ik data ga verliezen hoeft niemand me te vertellen dat is een afweging die ik gemaakt heb (gelukkig staat belangrijke data toch servers).

Thanks

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem gehad bij mijn raid array een paar jaar terug, telkens als ik ging scannen met een virusscanner klapte de raid array eruit en kon ik opnieuw beginnen met builden.

Na lang gekloot lag het aan de pci kaart die er niet goed in zat, ik neem aan dat je dit al hebt gecontroleerd?

de enige oplossing die je nu hebt is de schijven apart testen...

• LollieStick
Het gaat om NVRAID. Dus onboard softraid controller. Alles werkt wel gewoon door hoor. Alleen even soms 3x in een paar minuten dat de schijf er uit klapt, reageert het systeem even niet en daarna gaat het vrolijk verder.

Op google zijn meldingen bekend dat er ook bij zou staan dat het een controller fout betreft. Dit heb ik dus niet! Enkel bovenstaande melding.

[ Voor 85% gewijzigd door LollieStick op 30-11-2006 00:19 ]

Verwijderd

Het is erg lastig te controleren welke schijf het is...

Je zal de schijven apart moeten testen...

• LollieStick
Nog lastiger. Beide schijven komen door de DLGDIAG tests ook zonder uit te vallen. Ik ga vannacht MAXDIAG er nog even overheen rossen. Kijken wat die geeft. Die werkt ook met alle schijven namelijk.

edit:
Ik heb een driver update gedaan naar de drivers voor nForce 6 met aangepaste inf file. Virusscan lukt nu zonder problemen. Even afwachten wat er gaat gebeuren. Ik ben al wat optimistischer als eerst :)

[ Voor 35% gewijzigd door LollieStick op 30-11-2006 00:44 ]