Toon posts:

Welke SCSI controller kan met Microtek 6400XL scanner omweg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier op de zaak hebben wij een A3 professionele scsi scanner staan, een microtek 6400xl.
Deze heeft jaren goed gewerkt op een windows 2000 pc, maar een half jaar terug is spontaan het moederbord overleden en deze bleek nergens meer na te bestellen, noch 2e hands aan te komen.
Welnu, er is een nieuwe pc gebouwd, licentie windows 2000 overgezet, scsi kaartje erin, kabel erop, driver geïnstalleerd, en ik dacht dat het opgelost is.
Maar helaas, de scanner wordt niet gevonden!
Vervolgens een ander scsi kaartje geprobeerd, en weer niets, en nog een ander en wee niets.
Vervolgens maar een andere kabel gepakt en weer niets, en een andere en ook al niets.
In totaal heb ik alle volgende combinaties uitgeprobeerd die je maar kunt bedenken:

* 3 verschillende pc's
* 3 verschillende kaartjes:
Advansys ABP-915H (origineel meegeleverd bij de HP pc)
Adaptec 2904
Adaptec usb changer
* 3 verschillende kabels
* 3 verschillende drivers:
2.60
3.09
3rd party SilverFast SE Plus

Maar geen van deze combinaties resulteert in een werkbare setup.
Een andere scanner van deze kwaliteit kost een 2500e dus het is niet interessant een nieuwe te kopen eigenlijk, daar gebruiken we het niet vaak genoeg voor.
Ook wegbrengen is niet interessant want het gaat om te veel werktekeningen.
We zijn er zeker van dat de scanner nog werkt dus het zou ook een hoop geld over de balk smijten zijn een nieuwe te kopen.

Zoals hij het hoort te doen met de originele drivers:

In de tool van de drivers zie je je scsi kaart, doe je probe en vind hij hem, save.
Daarna kun je via de import van willekeurig elk programma scannen zoals gebruikelijk is.

In SilverFast zegt ie gewoon dat er geen ondersteunde scanner gevonden kan worden.

Ik vermoed zelf dat het kaartje niet goed is, maar aangezien ik er 3 getest heb durf ik niet gewoon er nog een bij te halen, sterker nog ik heb geeneens een idee waar ik het zoeken moet, daarom dit topic!

En voordat er iemand mee aankomt ja er is een Mustek A3 scanner te koop voor 108E maar dat ding scant onscherp, heeft slechte drivers, en komt kwa specs niet eens in de buurt van deze!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels voor de zekerheid alle kabels gechecked op kabelbreak, en niks kunnen vinden.
Ook de scanner komt door de zelftest heen, en maakt geen aparte geluiden, dus eigenlijk wijst alles op de scsi controller kaart.

Ik wil daarom ook een verzoekje voor een schop naar /21 opslag en i/o controllers doen, ik denk dat er daar meer kans is om tot een oplossing te komen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:50

Thandor

SilverStreak

Op aanvraag een verplaatsing naar Opslagmedia & I/O Controllers :).

Aangaande het probleem:
Een lastig probleem zo te zien. Was de Microsoft Windows 2000 installatie van toen exact hetzelfde als de huidige? Daarmee doel ik voornamelijk op updates, bepaalde software en instellingen.

Een andere ingeving: Ik lees dat er een ander moederbord aangeschaft is. Dit moederbord heeft mogelijk een andere chipset en hoogstwaarschijnlijk een ander BIOS. In dat laatste - het BIOS - zijn vaak een aantal zaken te finetunen. Wellicht kun je dus eens spelen met bepaalde instellingen die gerelateerd zijn tot interne verbindingen en de bus waar de controller aanhangt. (Zoals bv. PCI Latency). Uiteraard zou het een poging waard zijn om alles eens op de veiligste instellingen te zetten.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
De installatie van win2k is identiek, SP4 met alle updates.
Deze computer was vrij kaal, win2k, photoshop 6, acdsee en een calibratie programma voor de schermen, dat was het, en dat zit er nu weer op.

Er zit een compleet nieuw moederbord in ja, met nieuw geheugen en een nieuwe cpu.
Een ander moederbord met dezelfde chipset pakte hij niet, dat resulteerde telkens in bsod's en andere vage vastlopers, en aangezien het een oem bordje was heb ik de hoop opgegeven deze ook maar te vinden.

Ik kan in de bios de pci latency veranderen, maar zodra ik te hoog zit, want lager dan standaard kan ik niet, dan krijg ik op een gegeven moment bsod's, wat ook vrij logisch is, en dit verhelpt het probleem ook niet.
In de boot order kan ik wel selecteren dat ik wil booten van pci cards maar aangezien deze scsi kaart geen bios heeft is dat vrij zinloos.
Verder kan ik nog mem en/of irq's toewijzen aan bepaalde psi sloten maar ook dat heeft geen zin, een hele morgen spelen met de settings in de bios leert me dat daar het probleem niet ligt.

Dus weer terug bij af en ik verdenk de controller er nog steeds zwaar van, ook al weet ik dat de combinatie gewerkt heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Na met wat mensen gesproken te hebben denken zij dat ik een kaartje nodig heb met een bios, zodat ik snelheid en andere dingen kan instellen.
Echter kan ik niets vinden dat dit onderbouwd, anyone?
Verkapte schop :P

Verwijderd

Topicstarter
Schopje :'(

Weet iemand dan soms een instantie die wij tegen betaling kunnen inschakelen voor dit probleem?
Niemand in de wijde omgeving lijkt er hier verstand van te hebben en we hebben alleen een mogelijkheid naast dit laten maken: een nieuwe kopen a 2750e terwijl deze perfect aan onze eisen voldoet...

Verwijderd

Topicstarter
Na wat rondgebeld te hebben werd mij deze kaart aangeraden:
http://www.zercom.nl/inde....php?p=35&f=1&s=1&a=26736
Een Adaptec Aha-2930u

In de manual vind ik het volgende hierover waarvan ik denk betrekking heeft op bovenstaande:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Using an Adaptec 2940, 3940, 2920 interface card

When using an Adaptec 78xx series card such as one of the models above,
   make sure you have Sync. Negotiation disabled for SCSI ID 6 (or whatever
   SCSI ID you set your scanner to).  Also, Disable the Disconnect option and
   set the Maximum Transfer rate to the lowest number of megabytes per second
   possible (for example, set it to 10 MB for 2940UW).  In addition, you may
   need to obtain the latest drivers for your interface card.  You need to
   have version 1.30 or later of the interface card drivers.

en:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
"Can't comunicate with scanner -6" error when you try to scan or prescan

This error could happen if you are using a third-party SCSI card other than
   the one bundled with the Microtek scanner.  If you are using a SCSI card
   with an older chip (firmware or ROM) dated a few years back, your card may
   not properly work with some of the newer ASPI devices, such as scanners.

For example, the Adaptec 1520 with a ROM dated 1990 will not work unless
   you install a new ROM on the card or use the card that came with your
   scanner.

Hier heb ik op gechecked en is niet aan de orde

en:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Communication problems, Can't find any scanner

If you have trouble communicating with the scanner and are using an
   Adaptec card, you can use the Adaptec SCSI Interagator in EZ SCSI group 
   file for troubleshooting.

Run Adaptec's SCSI Interrigator which will help you search and troubleshoot your
   system.  If Showscsi cannot find any interface card or scanner, then
   your software and interface card are not properly installed.  You need to 
   review your installation and make sure there are no conflicts.

Die software zat helemaal niet bij onze 2904?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
ScanWizard Pro does not see the ASPI interface card. Instead, it will see a
   ESDI_506 SCSI controller card and it can't communicate with the scanner

This is a known bug in the Adaptec driver software.  If you have a 
   CD ROM in your computer, it sometimes is seen as a SCSI card.  You can just
   ignore this option. Using the Probe or SCSI Chain information select
   the correct SCSI Adapter card you have (it could be Sparrow, 1502 or
   AIC 6230/6360).  If there is no other option that shows up, you may have
   not configured your SCSI card properly or you have a bad cable. If you have
   Windows 95 make sure your card shows up under the Device Manager option of System 
   icon in Control Panel and that it does not have a yellow exclamation 
   mark next to it.  If there is a yellow mark next to it, it is conflicting 
   with another device and you need to change its settings (resources).

Hier laat ie helemaal niks zien

code:
1
2
3
4
"Can't communicate with scanner (0)"

You need to install a terminator on your scanner.  Your scanner may not
   have a solid green ready light.

Ik krijg die error wel in photoshop, maar ik heb wel een terminator en wel een groen licht.

Dus, de kaart die aanbevolen wordt, is dat een waardige kaart waarvan ik met enige zekerheid kan vast stellen dat het gaat werken?
In de manual staat als enigste iig duidelijke beschrijvingen over adaptec kaarten, andere kaarten die genoemd zijn zijn "3rd party" of "bundled card" zodat je er nog geen wijs uit wordt...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix op verzoek :)

Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven. Ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen. Je zou eens kunnen proberen contact te opnemen met Microtek. Of heb je dat al gedaan tijdens "rondbellen"? :)

Verwijderd

Topicstarter
Mja, oud model en niet echt support meer :X
Wilde alleen de settings van windows doorlopen, verder garanderen ze alleen werking met bijgeleverde scsi kaarten :|
Support zit alleen nog op de 9600xl en de 9800xl, niet onze oudere 6400xl.
Bedrijf die het hier als complete set neer gezet heeft doet niet meer in profi spul of is overgenomen ofzo, konden ons iig niet helpen.
Maar er moeten hier op het forum toch mensen zitten die ook met zulke apparatuur werken?
Welke scsi kaarten gebruiken jullie dan? Zoveel A3 scanners zijn er eigenlijk niet...

Verwijderd

Topicstarter
Maar een 2940UW en een 2940 kaart gehaald aangezien deze als enige gedocumenteerd met settings staan.
En je raad het al, helemaal _NIETS_
Word er echt een beetje moe van, vooral omdat het lijkt alsof niemand ons kan helpen.

Als ik een scan doe in de bios van de 2940's vind ik ook geen scanner, ik weet niet zo of dat zo hoort maar vind het wel verdacht...

Iemand nog een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar voorgesteld dat we 2500e in het budget van volgend jaar vrij moeten maken voor een nieuwe scsi scanner...
Toch weer scsi want die paar usb's die er zijn zijn of niet toereikend of het dubbele.
Iemand nog een idee wat ik nog kan proberen?
Ook een 68 -> Centronics kabel laten komen maar heeft ook geen werkbaar resultaat opgeleverd.
Pagina: 1