Toon posts:

PC spontaan uitgebrand

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond, ik start dit topic voor een goede vriend van me, van wie de PC helaas spontaan uitgebrand was ( en stond nog in brand )

Hier zijn de specs:

voeding Enermax Galaxy 850 watt
4GB Corsair DDR2 RAM
Asus AM2 n32 SLI Deluxe
Nvidia geforce 8800 gtx
AMD FX62 2,8 ghz dual core ( niet OC'ed geweest)
Zalman Reserator 2 watercooling system
BenQ dvd writer
Samsung dvd speler
Thermaltake lcd temperature control center.
Nexus 120mm fan

De PC was aan het downloaden, dus geen zware load zou je zeggen.
Opeens kwam er een grote steekvam uit zijn pc en daarna was er een brandje in de pc, je zou zeggen dat de voeding dan zou moeten uitschakelen, maar die bleef gewoon aan zonder load :/
Het probleem is dus dat niks het meer doet, zelfs de 8800 gtx niet meer :(

Nu wil ik vragen of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en betreft garantie bepalingen, en of je garantie kan claimen...
Ikzelf heb hier ( helaas ) geen kaas van gegeten, alle hulp zou welkom zijn :)

Marco

Verwijderd

Ouch! :(

Ik zou inderdaad zeggen: Voeding!

Gewoon terug gaan met voeding, verder niet aankomen, niet open maken en de waarheid vertellen, dan krijg je bij vrijwel iedere normale winkel een nieuwe.

Verwijderd

heb je het systeem zelf in elkaar gezet of in zn gehel gekocht? dat is een heel verschil

succes met de afhandeling

Verwijderd

En de reserator heeft geen water gelekt?

update:

Heb je alle onderdelen bij 1 shop weg?
Zoja, dan zou ik contact opnemen met de shop en het voorval voorleggen.
Ik zou daarna dan na overleg de onderdelen retour sturen.
De shop taxeert de schade dan en de onderdelen kunnen dan voor onderzoek naar de fabrikant gestuurd worden voor onderzoek. of iets dergelijks.
Ik weet zo niet wat de normale gang van zaken is bij zo'n voorval/ketting reactie.

Misschien dat ze de boosdoender boven water kunnen krijgen.

Wordt wel een moeilijk geval lijkt me zo.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:23:
heb je het systeem zelf in elkaar gezet of in zn gehel gekocht? dat is een heel verschil

succes met de afhandeling
Sorry, ja het systeem is zelf gebouwd en heeft een week goed gedraaid, oblivion etc deed het gewoon super goed.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Wij willen foto's, duur systeempje om je dat te laten gebeuren zeg :s

Verwijderd

Trouwens... je hebt toch wel iets van een fan ofzo in die kast en niet alleen die waterkoeling?

Kan nogal heet worden, met alleen een waterkoeling staat de lucht praktisch stil in de kast, wordt alleen heel licht naar de voeding gezogen, maar die lucht is zelf ook al vrij hard opgewarmd, niet echt fijn voor voeding.

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

(als niemand het vraagt, doe ik het wel)

geen gewonden????

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• Hellsystem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-02 17:14
;( zonde van die pc...

Verwijderd

Staat er niets in jou brandverzekerings polis. Als dat zo is kan je ook bij je verzekering aan kloppen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:23:
En de reserator heeft geen water gelekt?
Hmm ja dat zou kunnen de slangetjes waren iig gesmolten en er zat nu geen water meer in die slangetjes, maarja dan zou die voeding toch uit moeten springen oid?

Verwijderd

da word het idd heel moeilijk, wel alles gekocht bij de zelfde zaak?

denk niet dat je iets vergoed gaat krijgen, of het moet de voeding misschien zijn, maar veel meer niet.

en je misschien rechtsbijstand verzekerd? dan kun je er een zaak van maken en iig vragen of er iets tegen te doen is.

Verwijderd

Hmm ja dat zou kunnen de slangetjes waren iig gesmolten
Hoe lang heeft dat systeem in hemelsnaam in de fik gestaan!!?? Zolang die waterkoeling nog draait (en dat deed ie, wordt de hitte aan de buitenkant van de slang gekoeld door het water binnenin de slang. Met andere woorden, als je die slang wilt laten smelten moet je met vrij veel hitte te maken hebben gehad, of in ieder geval, langdurige hitte.

Verwijderd

Topicstarter
BadMotha schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:31:
(als niemand het vraagt, doe ik het wel)

geen gewonden????
hehe, nee gelukkig zijn er geen gewonden :D hij zei wel dat hij niet 123 bij de stekker kwam door de vlammen :(

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou het probleem toch in de waterkoeling zoeken. Dat er helemaal geen water meer in zit klopt niet echt. Misschien toch lekkage of de pomp die het niet deed ?

Ik heb in meerdere PC's waterkoeling gehad en heb het ook in mijn huidige maar de eerste paar weken hou ik het altijd goed in de gaten. Ik ga dan ook niet weg als de PC nog aan staat.

Qua garantie zal het moeilijk worden aangezien het een zelf bouw PC is en dat er waterkoeling in zat.

[ Voor 49% gewijzigd door PilatuS op 29-11-2006 23:46 ]

• Doekie19
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-01 17:00
oef even snel gerekend: een systeem van ongeveer 2000 euro

heeeeeeel veel sterkte gewenst

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-02 10:47
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:40:
[...]

Hoe lang heeft dat systeem in hemelsnaam in de fik gestaan!!?? Zolang die waterkoeling nog draait (en dat deed ie, wordt de hitte aan de buitenkant van de slang gekoeld door het water binnenin de slang. Met andere woorden, als je die slang wilt laten smelten moet je met vrij veel hitte te maken hebben gehad, of in ieder geval, langdurige hitte.
Dat beetje water wat daar door stroomt is heel snel heet, en dan gaat het snel smelten. Die slangen zijn ook slechte geleiders, dus als ze van binnen koud zijn, kunnen ze toch smelten aan de buitenkant.

• Wapster
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-02 06:30
Misschien lekte de water cooling en is daardoor de pomp doorgebrand? Tsja het is waarschijnlijk door 1 onderdeel ontstaan, maar ik vraag me af of je die schade kan declareren bij het bedrijf of het merk van het onderdeel...
Misschien dat ze het wel doen zodat er niet te veel negatieve reclame komt...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:40:
[...]

Hmja, hij zegt ong 5 a 10 minuten, hij was tv aant kijken en rook iets, daarna is hij bij de PC gaan kijken en die stond in brand, door de vlammen kon hij niet bij de stekker komen en naar de meterkast is gegaan om de stroom af te zetten.

Maja dan nog, het zou idd wel aan de WC setup kunnen liggen, maar die voeding moest dan toch ook uitspringen ofzo, ik neem aan dat er door de fik ook wel kortsluiting ontstaat.

Die PC stond dus nog gewoon AAN, zonder load....

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 11:41
Zoals al eerder in dit topic gemeld....check je brandverzekering. Bij ons is een keer de wasdroger uitgebrand. We hadden al een nieuwe gekocht toen iemand ons erop wees dat je dit via de brandverzekering terug kon krijgen (anders hadden we wel een duurdere gekocht ;) )

Ik weet niet of het helemaal hetzelfde is, maar je kunt het iig proberen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS, ik zou eens bij de/een brandverzekering aankloppen, dit meen ik overigens serieus.

edit: Ik ben traag... ik moet gaan pitten... :z

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 30-11-2006 00:07 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

weertenaar schreef op donderdag 30 november 2006 @ 00:03:
Zoals al eerder in dit topic gemeld....check je brandverzekering. Bij ons is een keer de wasdroger uitgebrand. We hadden al een nieuwe gekocht toen iemand ons erop wees dat je dit via de brandverzekering terug kon krijgen (anders hadden we wel een duurdere gekocht ;) )

Ik weet niet of het helemaal hetzelfde is, maar je kunt het iig proberen.
Als je onder een bepaald bedrag zit dan komen ze volgensmij niet eens langs.
Maar aangezien de waarde van de pc die opgefikt is best wel hoog ligt. -O-
Komen ze denk ik wel ff langs om de schade op te meten.
En dan zien ze de reserator 2 staan .......

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Ik vraag me af in hoeverre een waterkoeling nou onder je brandverzekering kan vallen. Op de een of andere manier is dat nogal risicovol.
Een wasdroger of een koelkast moeten aan allerlei eisen voldoen, opdat het ding niet ineens doorbrand. Daar zijn organisaties voor. Maar als jij thuis een waterkoeling in elkaar zet, dan ligt dat natuurlijk wel anders.
Ik blijf je topic volgen.

PSN: djmurcielago

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-01 13:40
Dus helemaal niks doet het meer? Das balen zeg....

Misschien is het handig om eens voorzichtig de kast open te maken en kijken of je een oorzaak kan vinden. Dus of de WC is gesmolten door de hitte, of andersom(WC hitte veroorzaakt heeft).
De slangetjes zijn zo dik en isolerend dat ze makkelijk kunnen smelten als er water doorheen stroomt. Pak maar eens een pompje met slang en zet em aan, en hou een aansteker náást de slang.....

Verwijderd

Murcielago schreef op donderdag 30 november 2006 @ 00:16:
Ik vraag me af in hoeverre een waterkoeling nou onder je brandverzekering kan vallen. Op de een of andere manier is dat nogal risicovol.
Een wasdroger of een koelkast moeten aan allerlei eisen voldoen, opdat het ding niet ineens doorbrand. Daar zijn organisaties voor. Maar als jij thuis een waterkoeling in elkaar zet, dan ligt dat natuurlijk wel anders.
Ik blijf je topic volgen.
Alle spullen op de Nederlandse markt moeten toch aan kwaliteitseisen voldoen, dus zo ook een waterkoeler :?

Als het al aan de waterkoeling zou hebben gelegen dan zou de pc toch vanzelf uitschakelen om de CPU te beschermen ? Lijkt me niet als daar een blok op schroeft is dat daar brand uit ontstaat.

Ik denk persoonlijk dat het je voeding is geweest, of dat het nou aan de voeding zelf heeft gelegen of dat het nou aan een spanningspiek lag. Misschien dat het stopkontakt waar de pc in huiste niet helemaal lekker was. Een punt kan zijn dat de PC niet geaard is geweest, in dat geval springt de aardlek er meestal wel uit, als hij die al heeft.

Ik zou de verzekering even bellen en sowieso vast foto's ervan nemen. Als ze het nodig achte dan komt er een expert langs om te bekijken hoe of wat. Maar wees ten alle tijde eerlijk, bij achterdocht of onraad van een vekeerd verhaal is het niet uit betalen en kom je op de zwarte lijst van verzekeraars te staan, waardoor je mogelijk geen verzekering meer kan afsluiten. Probeer er ook geen slaatje uit te slaan door bij de winkel en de verzekeraar te claimen, daar hebben ze 1 database voor.

Verder is het zo dat men aan het brandproces kan zien waar de brand is ontstaan, en vaak zelfs hoe deze is ontstaan. En het kan gebeuren dat een voeding niet goed heeft gewerkt, misschien zat er zelfs wel helemaal geen zekering in. Anyway, laat het aan de verzekering over, je hebt per slot van rekening niet voor niets een brandverzekering en in geval van een hardware fout keren ze je gewoon uit.

Wel zonde, maar heb het wel eens eerder meegemaakt, bij mij aan de overkant, een stekkerdoos waar de PC op aangesloten stond, ook niet geaard, een hele zolder uitgebrand. Ook een keer een wasmachine die was ontploft. Ook nieuwbouw, allemaal niet geaard.

Tevens iets om bij stil te staan, maak gebruik van rookmelders, je zal maar liggen te slapen, downloaden en niet meer wakker worden :/ Gelukkig maar dat er geen gewonden zijn, voor hetzelfde geld vertel je het niet meer na ;)

Succes

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
misschien is het een idee om een of meer pics te plaatsen... Je kunt meestal aan de brandsporen wel; zien waar de fout heeft gelegen...

Carpe Diem

Verwijderd

Misschien is er gewoon een slang gesprongen en is er water in de voeding gelopen? Dat lijkt me de meest logische oorzaak in ieder geval.

Sterkte met het verlies van de pc in ieder geval

edit: Zit de voeding gewoon bovenin de kast, of onderin zoals bij de Antec P180 / Coolermaster Stacker?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 00:53 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 00:45:
[...]

Alle spullen op de Nederlandse markt moeten toch aan kwaliteitseisen voldoen, dus zo ook een waterkoeler :?

Als het al aan de waterkoeling zou hebben gelegen dan zou de pc toch vanzelf uitschakelen om de CPU te beschermen ? Lijkt me niet als daar een blok op schroeft is dat daar brand uit ontstaat.

Ik denk persoonlijk dat het je voeding is geweest, of dat het nou aan de voeding zelf heeft gelegen of dat het nou aan een spanningspiek lag. Misschien dat het stopkontakt waar de pc in huiste niet helemaal lekker was. Een punt kan zijn dat de PC niet geaard is geweest, in dat geval springt de aardlek er meestal wel uit, als hij die al heeft.

Ik zou de verzekering even bellen en sowieso vast foto's ervan nemen. Als ze het nodig achte dan komt er een expert langs om te bekijken hoe of wat. Maar wees ten alle tijde eerlijk, bij achterdocht of onraad van een vekeerd verhaal is het niet uit betalen en kom je op de zwarte lijst van verzekeraars te staan, waardoor je mogelijk geen verzekering meer kan afsluiten. Probeer er ook geen slaatje uit te slaan door bij de winkel en de verzekeraar te claimen, daar hebben ze 1 database voor.

Verder is het zo dat men aan het brandproces kan zien waar de brand is ontstaan, en vaak zelfs hoe deze is ontstaan. En het kan gebeuren dat een voeding niet goed heeft gewerkt, misschien zat er zelfs wel helemaal geen zekering in. Anyway, laat het aan de verzekering over, je hebt per slot van rekening niet voor niets een brandverzekering en in geval van een hardware fout keren ze je gewoon uit.

Wel zonde, maar heb het wel eens eerder meegemaakt, bij mij aan de overkant, een stekkerdoos waar de PC op aangesloten stond, ook niet geaard, een hele zolder uitgebrand. Ook een keer een wasmachine die was ontploft. Ook nieuwbouw, allemaal niet geaard.

Tevens iets om bij stil te staan, maak gebruik van rookmelders, je zal maar liggen te slapen, downloaden en niet meer wakker worden :/ Gelukkig maar dat er geen gewonden zijn, voor hetzelfde geld vertel je het niet meer na ;)

Succes
Tja, als je het zo speelt...(dat van die kwaliteitseisen dan)
Stel, ik koop een auto, ik noem maar wat, een Renault Megane Scenic.
Die nieuwste heeft 5 Euro-NCAP sterren. Veilige auto dus.
Als ik daarmee met 120 km/h tegen een boom in de berm aan dender, kloppen mijn nabestaanden toch ook niet bij Renault aan, dat die auto helemaal niet zo veilig is?
Er bestaat ook nog zoiets als "normaal gebruik". Een Reserator is normaal gesproken inderdaad goed, koelt voldoende, en is stil. De TS vertelt er echter op dit moment niet bij of er misschien door het verschuiven van de PC niet een slang knel heeft gezeten, of dat de machine stevig overclocked was of niet. Misschien zijn temperatuursbeveiligingen met het oog op overclocken/waterkoelen, wel uitgeschakeld.
Zolang je niet het hele verhaal en de complete situatie kent, is het moeilijk oordelen.

Mijn ingeving, gezien het verdwenen water: Lekkage heeft sluiting veroorzaakt. Hierdoor raakte de voeding oververhit, maar omdat de beveiliging van de voeding m.b.t. het kortsluiten niet goed functioneerde, heeft de boel kunnen smeulen, en is uiteindelijk in brand gevlogen.
De tip voor wat betreft de rook/brandmelder, is in ieder geval een heel verstandige...

@ TS:
Zoals al eerder aangeven, informeer gewoon eens bij verzekeringen. Iedere winkelier zal zich beroepen op het feit dat je waterkoeling hebt gebruikt. Bij de meeste producten vervalt garantie nou eenmaal wanneer je andere dan de standaard koeling gebruikt in een systeem.

Verwijderd

Het wordt nu gewoon gissen naar de oorzaak.
Als er een lek ontstaat dan is dat vaak bij de aansluiting.
Ik neem aan dat alleen de cpu gekoeld wordt dmv water.
En laat die nou net boven de vga kaart zitten.
Als het gaat lekken bij die aansluiting dan druppelt dat allemaal op de vga kaart.
Al dan niet glijdt het water langs de slang en bij een bocht wint de zwaartekracht het.
Heb dat zelf ook meegemaakt, maar dat was tijdens een test run met alleen de waterpomp aan.
Toen had ik ook een klein plasje op de vga kaart.

Water + electriciteit is en blijft altijd riskant.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 01:32 ]

Verwijderd

titelfix ;)

• StevenK
  • Laatst online: 13:04
Brandverzekering is het meest logisch.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

StevenK schreef op donderdag 30 november 2006 @ 06:23:
Brandverzekering is het meest logisch.
Logisch want? Een verzekering is er niet om je rommel te vergoeden als je zelf hebt lopen prutsen bij het in elkaar zetten van je systeem. Ik zeg niet dat het is gebeurt, maar het is wel het meest "logisch" dat je verzekeraar er weinig zin in heeft dit soort schade te vergoeden.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 07:23:
[...]

Logisch want? Een verzekering is er niet om je rommel te vergoeden als je zelf hebt lopen prutsen bij het in elkaar zetten van je systeem. Ik zeg niet dat het is gebeurt, maar het is wel het meest "logisch" dat je verzekeraar er weinig zin in heeft dit soort schade te vergoeden.
Een brandverzekering is juist als je hebt lopen prutsen.

Met je trui in een kaars gehangen -> brandverzekering
Blok hout uit de openhaard gevallen -> brandverzekering

Het hangt wel een beetje af van je polis, maar schade door de brand wordt eigenlijk altijd vergoed.

Het enige dubieuze in dit geval is, is dat de PC is vernield, en weinig andere schade. Dan is de vraag of de verzekering de PC als een geheel ziet, waarbij de PC gewoon stuk is gegaan, of dat het losse onderdelen zijn, waarna een falend onderdeel de rest heeft vernield. Anders zou een rookpluim uit je oude wasmachine ook onder brandschade vallen, terwijl dat gewoon ouderdom is.

Maar kijk ook naar andere schade, zoals tafels, stoelen, de muur etc. Dat valt 100% zeker onder brandschade en daarmee mogelijk onder je verzekering

[ Voor 16% gewijzigd door TheGhostInc op 30-11-2006 07:46 . Reden: Toevoeging ]

• StevenK
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 07:23:
[...]

Een brandverzekering dekt brandschade, behalve wanneer er opzet in het spel is geweest. De meeste branden ontstaan juist door onvoorzichtig handelen, biereco verherbouwingen en andere onhandigheden en juist daar is die verzekering voor.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 10:11

vinnie1908

Appel != peer

Ik wil wel eens een foto zien, zeker met zo'n opstelling en verhaal is het wel een mooie:

"Let op wat je doet, anders kost het veel geld!" foto

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• tinus89
Misschien een domme vraag, maar heb weinig verstand van waterkoeling. Deze vraag kan dus alleen de TS beantwoorden he!!

Zat er gewoon of gedestilleerd water in de waterkoeling? Gedestilleerd water mag niet kunnen geleiden, of wel?

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 03:33
Als je stekker van je voeding niet in geaarde stopkontact zit, kan je de verzekering ook vergeten.
PC's moeten namelijk in een geaard stopcontact zitten, heb je dat neit en er gebeurt wat met je pc heb je peg word niet vergoed door verzekering.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 12:33
tinus89 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 10:14:
Misschien een domme vraag, maar heb weinig verstand van waterkoeling. Deze vraag kan dus alleen de TS beantwoorden he!!

Zat er gewoon of gedestilleerd water in de waterkoeling? Gedestilleerd water mag niet kunnen geleiden, of wel?
gedistilleerd water geleid niet, totdat het in aanraking komt met stof.. dan is het weer net als normaal water, te laden...

het is een beetje tricky, ik had er ook demi in zitten (in mn oude res. 1+) en dat water werd uiteindelijk ook verkleurd...

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het verbaasd iedereen dat die voeding niet uitsloeg door kortsluiting, maar volgens de specs perst die voeding er op iedere lijn minimaal 30A continue uit. Dit is bij een de 12V lijn 12/30 = 0.4Ω. Als je een niet geheel perfecte kortsluiting hebt (goed mogelijk als er water in het spel is), dan is het voor die voeding al snel een zware last ipv een kortsluiting. (uiteraard druipt na verloop van tijd wel de isolatie van de kabels als die 30A door één kabel moet :) )

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-01 23:30
Ik denk dat je het niet meteen in de papieren van de verzekering moet duiken:

1. Als eerste zou ik gewoon contact opnemen met waar je de onderdelen vandaan hebt, kijken wat ze te zeggen hebben.
2. Mocht dat niet lukken kan je altijd nog je brandverzekering aanspreken.

[editje]
als het echt een prutvoeding was (waar het wel op lijkt, omdat hij gewoon bleef draaien), hoor je gewoon alles terug te krijgen van je shop waar je de boel hebt besteld.
[/dat was 'm weer]

[ Voor 27% gewijzigd door BlackBull op 30-11-2006 15:03 ]

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Jezus :| Je weet toch wel dat je met een passieve cooling die CPU en GPU niet kan koelen hè? O-)

• StevenK
m0nkey schreef op donderdag 30 november 2006 @ 15:07:
Jezus :| Je weet toch wel dat je met een passieve cooling die CPU en GPU niet kan koelen hè? O-)
Passieve waterkoeling ? Wa's da ? Je PC in een volle badkuip leggen ?

Verwijderd

StevenK schreef op donderdag 30 november 2006 @ 15:10:
[...]

Passieve waterkoeling ? Wa's da ? Je PC in een volle badkuip leggen ?
Nee een zalman reserator is passief (zonder de optionele fan)
Vraag me inderdaad if die reserator al die warmte wel kan afvoeren idd.
tinus89 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 10:14:

Puur gedestilleerd water zal niet geleiden nee, maar aangezien het water in een waterkoelingssysteem snel smerig zal worden zal dit altijd electriciteit geleiden.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
* heeft nav. dit topic zojuist maar een paar extra rookmelders opgehangen ;)

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe die PC er nu precies uitziet van binnen. Plaats eens wat foto's.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
persoonlijk vind ik het wel raar dat er veel vlammen zijn, bijna alle kortsluitingen die ik heb meegemaakt geven een knal, wat rook en dat is het (waarna dan 1 of meerdere onderdelen stuk zijn)
bij een echte brand lijkt het mij logisch dat alles kapot is (alleen al door de hitte: ultradunne koperbanen smelten ogenblikkelijk...)
maar WAT heeft er dan echt gebrand?
zoveel plastiek zit er niet in de doorsnee pc en printplaten lijken mij ook niet zo'n brandhaard
of is het zo'n "mooie" plastieken kast?
een stalen of aluminium kast en koelelementen branden toch gewoon niet?

btw, ik snap niet direct waarom hij de stekker wou uittrekken? indien kortsluiting zou ofwel de zekering van de voeding moeten springen of de hoofdzekering van je huis
de brand stopt toch niet als de stroom wegvalt?

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:51
Toevallig de WC slangen niet met Spiritus gevult ofzo? omdat dat schoner is 8)7

• tinus89
nu je dat zegt, waren er geen mensen die daar een of ander koelvloeistof-achtig brandbaar goedje voor gebruikten?

En inderdaad, maak eens foto's niet(alleen) als ramptoerisme(kan het juiste woord niet vinden), maar ook zodat wij ook een beeld krijgen van wat er precies gebeurt is, want ik heb moeite me dit voor te stellen. Volgens mij is een pc bij dat soort lage temperaturen helemaal niet zo brandbaar....

• Ray
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

StevenK schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:02:
[...]

Een brandverzekering dekt brandschade, behalve wanneer er opzet in het spel is geweest. De meeste branden ontstaan juist door onvoorzichtig handelen, biereco verherbouwingen en andere onhandigheden en juist daar is die verzekering voor.
yepz als er daadwerkelijk sprake is geweest van brand (en daar lijkt het op) dan is er op elke minimaal e-ugv polis gewoon dekking. Foto's maken, verzekering bellen, expert optrommelen en volgende pc in elkaar (laten) zetten

• Ray

Ray

devil-strike schreef op donderdag 30 november 2006 @ 10:24:
Als je stekker van je voeding niet in geaarde stopkontact zit, kan je de verzekering ook vergeten.
PC's moeten namelijk in een geaard stopcontact zitten, heb je dat neit en er gebeurt wat met je pc heb je peg word niet vergoed door verzekering.
waar heb je die onzin vandaan ? dit is totaal niet waar. Er is geen enkele eis op dit gebied in de normale voorwaarden te vinden. Wellicht in specifieke electronica polissen maar onder geen enkele inboedel polis. Dit is gewoon brand en dus gedekt (mits er sprake is van grove nalatigheid of schuld / opzet)

Verwijderd

Topicstarter
Mjah de kast waar alles inzit was een Thermaltake Armor de vloeistof was idd gedestilleerd water + waterwetter.

Met de verzekering had hij gebeld maar dat kon hij vergeten zei hij, het is niet mijn PC maar van een vriend van me, ik probeer hem te helpen via dit topic.

Hij zou morgen naar de winkel gaan waar de spullen aangeschaft zijn en daar zijn verhaal doen.

Foto's komen er wss ook aan, ik zal ze posten hier.

Het was ook een geaard stopcontact.

• Ray

Ray

'Met de verzekering had hij gebeld maar dat kon hij vergeten zei hij

ook dat is onzin, als hij voor inboedel is verzekerd dan valt brand gewoon onder de dekking. Geef anders maar maatschappy plus dekking en ik kan het zo voor je onderbouwen. Hij moet zich zeker niet af laten schepen en duidelijk zijn dat het om BRAND gaat (dus vuur dat zich buiten een haard zelfstandig heeft uitgebreid) en als hij een verzekering heeft moet er dekking zijn

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 08:09

henri8096

BIM is not a software!

catfish schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:13:
persoonlijk vind ik het wel raar dat er veel vlammen zijn, bijna alle kortsluitingen die ik heb meegemaakt geven een knal, wat rook en dat is het (waarna dan 1 of meerdere onderdelen stuk zijn)
Ja, voor zover ik weet zijn alle componenten ook gemaakt van vlamdovende materialen.
Dus veel vlammen is wel vreemd.
Het enige wat ik zou kunnen verzinnen wat niet vlamdovend zou kunnen zijn, dat zijn de
waterslangen.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• tinus89
maar die zijn toch niet zo extreem brandbaar? :?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Inderdaad, hoe brandbaar is PVC? Het schroeit en smelt wat, maar dan heb je het ook wel gehad.

🖥️ | 🚗

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

En daarom is er FluidXP uitgevonden! 100% niet geleidende vloeistof voor je waterkoelsetup! :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• tinus89
XP? werkt dat net zo goed als het gelijknamige besturingssysteem? 8)7

Laten we maar even ophouden met gissen en de foto's afwachten.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

tinus89 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:53:
XP? werkt dat net zo goed als het gelijknamige besturingssysteem? 8)7

Laten we maar even ophouden met gissen en de foto's afwachten.
lol :P nee, kijk maar eens in de webshop van Dangerden. FluidXP is maar 1 van de verschillende soorten niet-geleidende vloeistoffen die ze daar hebben.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Inderdaad, hoe brandbaar is PVC? Het schroeit en smelt wat, maar dan heb je het ook wel gehad
Dat klopt, ik werk in de pvc industrie en het is moeilijk om pvc aan het branden te krijgen. Daar heb je al een flinke vlam voor nodig die etterlijke seconden moet branden om de pvc in de fik te krijgen.

Ik ben benieuwd naar de foto's.

[ Voor 5% gewijzigd door KneppaH op 01-12-2006 06:34 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 15:28

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hmm .. interesaant topic, en voor vrijwel iedereen op dit forum relevant. Ik bedoel, stel dat mijn nagelnieuwe Core 2 Duo PC met alles er op en d'r aan uitfikt .. heb je toch een schadepost van 2500 euro ongeveer, afgezien van alle data die je waarschijnlijk kwijt bent .. als de inboedelverzekering dit dekt is er niet zoveel aan de hand, en heb je een behoorlijke pleister op de wond, maar zo niet ben je mooi de sjaak! Het zal je gebeuren zeg ... omg :/

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Ray

Ray

ik heb het bij ons nog eens in de groep gegooid (werk zelf bij een verzekeraar / tussenpersoon) en het antwoord is eenduidig. Op elke inboedel verzekering vanaf brand/storm dekking (welk eigenlijk al niet eens meer bestaan, minimale dekking is al (e) ugv) is brand gedekt.

Dit is gewoon de regel, mits er sprake is van grove schuld / opzet

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 08:09

henri8096

BIM is not a software!

KneppaH schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 06:26:
[...]

Dat klopt, ik werk in de pvc industrie en het is moeilijk om pvc aan het branden te krijgen. Daar heb je al een flinke vlam voor nodig die etterlijke seconden moet branden om de pvc in de fik te krijgen.

Ik ben benieuwd naar de foto's.
Tjsa, maar er zijn ook PUR slangen en die Tygon slangen. (Nu weet ik zo niet hoe brandbaar, of niet, dat spul is.)
Oh ja, ook niet te vergeten, de siliconen slangen.
En ik kan hier niet zien wat het is.
Maar daarom zei ik: wat het zou kunnen zijn

[ Voor 4% gewijzigd door henri8096 op 01-12-2006 11:55 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
:| gecondoleerd met de computer, voor zo'n systeem niet echt een waardige afgang.
Ik denk dat iedereen dit systeem wel later als een 2e hands webserver o.i.d ergens had willen zien maar het heeft niet zo mogen zijn ;(

Normal mode; ik wacht ook op de foto'

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik wil jullie alvast bedanken voor de reacties.

Die gast heeft nou op het moederbord en CPU na alles van de winkel vergoed gekregen. :)

De foto's weet ik helaas niet of het nog wat word anders zal ik ze zsm hier posten, ( tjah ik zou zelf ook geen fotoshoot gaan maken van mijn dure systeem als het uitgefikt is, 8)7 dusjah daar ga ik niet over )
Dus mocht ik ze krijgen dan post ik ze.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Foto's zouden zeer welkom zijn, er zijn hier veel mensen die zich afvragen hoe het in godsnaam mogelijk is dat een computer in brand vliegt.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

ik snap niet dat zo iets kan gebeuren
Maar het zet me wel aan het denken.
Ik heb een stel katten in huis en zal zo iets maar gebeuren als je niet thuis bent.
Liefer compleet mijn huis uitgefikt dan mijn poesjes wat overkomt.
Voortaan de woonkamer groep uit gooien als ik weg gaat .(waar de pc's staan)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Voortaan de woonkamer groep uit gooien als ik weg gaat .(waar de pc's staan)
Je kunt ook gewoon je pc's helemaal uitzetten met de voedingsknop of een schakelverdeeldoos.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-02 18:57
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 23:19:

Die gast heeft nou op het moederbord en CPU na alles van de winkel vergoed gekregen. :)
Zijn die nog in orde?

700 berichten alweer :D .

[ Voor 8% gewijzigd door hello_moto op 02-12-2006 10:50 ]

Verwijderd

Dawm.. Is alles kapot :S whaat

dat zijn de game pc's waar mensen spontaan natte dromen van krijgen.

• tinus89
wat ik me afvraag, is de cpu ook stuk? Kunnen meestal wel kortdurig heel wat hebben, en is tegen de brand 'beschermd' door het koelblokje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 23:19:
Beste mensen,

.

Ik vind het vreemd dat het niet middels de verzekering is gegaan, of was hij niet verzekerd ?

En dan rest de vraag, waarom zijn het MoBo en de CPU niet vergoed ? Wel het geheugen en de andere zaken ?

Dan even een andere vraag, is het niet zo dat wanneer je een woning of kamer betrekt dat je dan verplicht bent om een verzekering af te sluiten, ook tegen brand ? Neig nu te denken dat hij niet verzekerd was. Niet dat ik hem een zwarte piet wil toeschuiven maar het is misschien voor andere lezers hier wel fijn om een compleet plaatje te krijgen, zo kan een ieder zijn eigen situatie nog eens evalueren :)

Overigens is het wel een algemeen bekend feit dat veel mensen onderverzekerd zijn, met name voor brand. Men gaat vaak uit van de waarde van de inboedel, maar volgens komen veel meer kosten om de hoek kijken bij brand. Sowieso, met name in de nieuwbouw zie je het steeds meer, dat er wel meer aan preventie gedaan word. Ben zelf op zoek naar een nieuw huis en zie in 80% van gevallen van nieuwbouw al dat er standaard rookmelders worden geplaatst. Overigens een goeie zaak, maar voor vele 24/7 PC gebruikers misschien toch iets om bij stil te staan als zo een hok de hele dag aan staat :) Beter voorkomen dan genezen.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb in mijn serverruimte (lees; zolder, met 3 servers, wat clients, switches e.d). Ook nooit gedacht aan een rookmelder, na dit verhaal gelijk 1 besteld.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Pagina: 1