Toon posts:

Mediacenter als server??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hier in ons studentenhuisje (4 man) willen we een centrale server maken om alle muziek op te gooien en onze documenten te backupen. Verder om wat te downloaden, misschien in de toekomst nog een webservertje, of een COD-servertje.
Een natuurlijk de dvd'tjes branden aangezien onze laptops daar niet goed in slagen.

Nou viel ons oog op de volgende pc:

Mediacenter
Pentium 4 3000mhz fsb 800 hypertrading
Asrock moederbord intel chipset (nieuw)
512mb ddr geheugen pc3200 400mhz (nieuw) (voor €35 meerprijs 1024mb)
80gig hardeschijf Maxtor 7200 toeren
Dvd brander +/-
96mb videokaart intel
Vrij agp slot voor losse videokaart
Diskette station 1,44"
5.1 geluidskaart 6 kanaals
Tv tuner kaart (fm tuner,tv tuner s.video,video out)
2x usb 2.0 voorzijde
4x usb 2.0 achterzijde
Netwerkkaart 10/100

We willen nog een 250 GB schijfje erbij halen. evenals nog een 512MB DDR'tje (totaal dus 1 GB)

Het lijkt ons een prima ding, zitten er echter nog haken en ogen aan? en op welk vlak zal deze als eerste te kort schieten?

Alvast bedankt,

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Stroomverbruik? En voor die extra harde schijf zou ik dan een Samsung halen. Lekker stil d:)b .

[ Voor 72% gewijzigd door hello_moto op 29-11-2006 22:57 ]

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:22
Ik heb zelf ook een mediacenter als een verkapte server draaien.
Aangesloten op de tv, voor het afpelen van video, opnemen van tv en daarnaast draait er een dev webservertje, een download bak, ftp servertje en nog een paar kleine dingen.
Ik vind het zelf ideaal werken en de specs zijn een stuk lager als het systeem dat jullie hebben, namelijk:

Intel Celeron mobile 1300Mhz
512mb ram
Geforce 6200
DVD brander.
Hauppauge 150mce.
Nic/Audio onboard

Edit:
Het enigste waar je aan kan/moet denken is het stroomgebruik.
Een P4 is nou niet echt de meest zuinige processor die er te krijgen is, maar je moet nou eenmaal roeien met de riemen die je hebt

[ Voor 18% gewijzigd door Volk op 29-11-2006 23:02 ]

Verwijderd

Lijkt me geen goed idee:

- Waarschijnlijk een te kleine harddisk 80 gb voor muziek ben je snel klaar ;)
over het 250gb stukje heen gelezen ;)
- Het systeem is over het geheel genomen veel te zwaar om dit soort dingen, zelfs allemaal tegelijkertijd te doen. Je kunt al deze dingen makkelijk door een oude P3 bak laten doen.
- Enne, een webserver op een fileserver = not a very good idea, in mijn ogen dan.

Ga gewoon naar de sloop bij wijze van en besteed je geld aan wat harde schijven van 300gb, dan ben je klaar.

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 23:01 ]

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09-2025
Zoals erbij staat zeggen ze ook dat er een 250 GB hd bij komt...

Je kunt naar mijn mening beter een te zware dan een te lichte pc gebruike, en als je met cod sd gaat hoste op een "trage" pc is het niet te spelen. Waarom zou een webserver op een fileserver verkeerd zijn? ik zie geen probleem, alleen ff zorge dat je je files die je download niet op je webserver zet.. Ik heb ook wel downloads, 2 codservers, php, webserver, ftp, backups, teamspeak server op m'n pc (waar ik dan ook nog normaal op kan spelen). Als ik hier een langzamere pc voor zou gebruiken werkt het echt niet..

Inventaris | WhatPulse

Verwijderd

In ieder geval heb je voor al deze toepassingen: downloads, php, webserver, ftp, backups, teamspeak server, echt nauwelijks CPU power en memory nodig. Kan allemaal makkelijk op een P3 met 512 ram, 50 eetjes op marktplaats zou ik zeggen ;)

COD is wellicht een ander verhaal, geen ervaring met COD server zelf, zelfs niet met het spel :p Maar ik weet wel dat je voor 64slot BF2 server vrij hoge specs nodig hebt.

Aangezien je zei: wellicht in de toekomst COD zou ik zeggen, niet teveel geld hieraan besteden, dan kun je later altijd nog een dikkere bak kopen als je games wilt gaan hosten.
Waarom zou een webserver op een fileserver verkeerd zijn?
Zou ik gewoon niet doen persoonlijk, geen lekker gevoel bij, maar het kan inderdaad wel, maar dat is een kwestie van wat je zelf het liefste hebt.

Verwijderd

Topicstarter
ah ok dus de grootste struikelblokken zijn eigenlijk:
- stroomverbruik
- overkill

maar idd hij komt ook onder de tv om de filmpies af te spelen.. red je dat ook met de P3 512 bak? en we hopen er eigenlijk 6 jaar mee te kunnen doen... dus dan lijkt het overkill probleem redelijk opgelost?

over het stroomverbruik, wij hebben het daar ook over gehad, maar we hebben eigenlijk geen idee wat hij aan stroom verbuikt... hij zal niet constant max stroomverbruiken, maar wat is een redelijke schatting?

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
6 jaar, ja hamai :). dan zou ik zeker een p3 nemen. binnen 6 jaar is er allang iets anders dan cod en die shizzle, dan zul je toch moeten upgraden. als je pc het al half zolang uithoudt...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Mhh, dit klinkt aardig als een Intel-Viiv oplossing. Tenminste, zoals ik het verhaal op vat, klinkt het alsof de TS en huisgenoten daar naar op zoek zijn. 1 stevige machine, waarop eventueel op meerdere kanalen tegelijkertijd kan worden opgenomen, waar de nodige DivX-jes etc. op kunnen worden opgeslagen, waar iedereen vanaf zijn eigen computer/kamer op kan inloggen om bij de bestanden te kunnen...

Tja, da's kort samengevat eigenlijk wel waar het Viiv-platform op gericht is...
Misschien is het iets voor de TS om zich in in te lezen?!?

Verwijderd

Topicstarter
nou het systeem is er gekomen hoor, werkt in principe prima, hoewel hij nog niet echt is ingericht..

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is om een dvdtje op de pc te draaien en op de tv te bekijken.. er zit enkel een tvkaartje in die waarschijnlijk nog niet goed geinstalleerd is (onbekend apparaat in apparaatbeheer).
Even de situatie:
We runnen de server via remote desktop vanaf onze laptop en gebruiken hem als opslag en muziekplayer. Hij staat onder de tv en de geluidsset, geluid afspelen kan prima over de geluidsset maar hoe kunnen we een dvdtje bekijken? hebben we daar daadwerkelijk een videokaartje voor nodig? of is er iets te realiseren met de tv Kaart? het is een Medion kaart met een philips chip...

• Mr A
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-03-2025
Tv instellen als primair beeldscherm, vervolgens het programma waarmee je dvd afspeelt ff op full screen zetten. Klaar!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:24
Je zou denken dat je wel een videokaart nodig hebt om het op de TV-te toveren...

NB: vanuit Windows Mediacenter kan je ook rechtstreeks DVD's spelen vanaf harddisk, tenminste, als de map een VIDEO_TS folder bevat; scheelt weer switchen naar een ander programma.... Mooi lui vanaf de bank met de afstandsbediening....

Haters everywhere but I don’t really care

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
:o ik lees hier dat downloads niet veel cpu en mem. kosten.
Ik zelf heb een aparte download server, met 1gb en een sempron 3000+. En naast downloaden werkt het echt niet lekker als je nog andere dingen doet. Nu is er natuurlijk wel een verschil tussen sempron en p4.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Je kunt het beste de PC via een S-video kabeltje op de TV aansluiten (kijk even in de TV-out FAQ van het subforum Videoplanken & Beeldkanonnen). Het punt is alleen dat je moederbord met zijn integrated graphics wel zo'n uitgang moet hebben. Zo niet, dan zul je een losse videokaart moeten kopen.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Je zal eerst moeten beslissen wat je er écht mee wilt, want een CoD server zal meer resources nodig hebben en dus meer stroom verbruiken. Hoewel je dit bij een Media/Server pc aardig kan beperken.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm toch wel weer leerzame reacties, we hebben besloten dat we eerst wat geld gaan sparen voordat we door ontwikkelen aangezien we een videokaart nodig hebben en een tv die ook minimaal 1 ingang meer heeft dan alleen antenne (onze huidige bak heeft dat namelijk alleen) Bedankt voor alle support!

Gegroet,
Bart

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:24
Je zou zo'n ding kunnen kopen:
http://www.erconline.nl/marmitek-megavideo-55-p-498.html

TV-kabel IN + computer output IN --> TV-signaal UIT met daarin het computerkanaal als extra zender.

Als je dat ding "vooraan" je TV-kabel lus zet, kan je ook op andere TV's mediacenter afspelen...

Haters everywhere but I don’t really care

• appel22
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09-2025
rb338 schreef op maandag 04 december 2006 @ 10:24:
Je kunt het beste de PC via een S-video kabeltje op de TV aansluiten (kijk even in de TV-out FAQ van het subforum Videoplanken & Beeldkanonnen). Het punt is alleen dat je moederbord met zijn integrated graphics wel zo'n uitgang moet hebben. Zo niet, dan zul je een losse videokaart moeten kopen.
Waarom mieter je dat ding niet gewoon in de hoek met powerkabel en netwerk kabel, ga je er gewoon in met extern bureaublad.. :*)

Inventaris | WhatPulse

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
appel22 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:52:
[...]

Waarom mieter je dat ding niet gewoon in de hoek met powerkabel en netwerk kabel, ga je er gewoon in met extern bureaublad.. :*)
Media Center werkt niet over extern bureaublad. Maar mocht je een Xbox360 in huis hebben, dan heb je een pracht van een extender en kun je idd dat ding in de hoek mieteren met power+lan :)

[ Voor 18% gewijzigd door rb338 op 07-12-2006 08:07 ]

Verwijderd

Iso's laden vanuit mediacenter klinkt handig!

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2006 15:47 ]

Pagina: 1