performance/noise in HDDlife instellen

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-02 14:54
Ik heb zojuist een nieuw systeem gekocht:

aerocool aeroengine
550 watt antec smartpower
C2D E6600
Asus P5B
XFX geforce 8800 gtx
maxtor 250 GB 16 MB cache
2 GB RAM
Arctic freezer PRO

Nu was ik eens aan het kijken wat het meeste kabaal maakte. Als ik de twee caekoelers stillegde en de harde schijf dan was het bakje volledig geruisloos(CPUkoeler draait maar op 29 procent en dan heeftie 39 graden. HD maar 27 met die grote koeler:D) En ik ging nog eens kijken in HDDlife(93 procent health) en ik zag ook iets staan van performance/noise. Ik zette het eens op stilte en jawel het werkt. Als hij nu schrijft/leest/zoekt, dan hoor ik hem amper meer, terwijl dit voorheen heel duidelijk te horen was.(ik heb het nu niet over het spinnen van de HD, maar over schrijven en lezen en al) Weet iemand of dit slecht(of juist beter qua levensduur) is voor de HD? Er stond ook op dat dit de performance zou verzwakken, maar in HDtune haal iik nog steeds 70 MB/sec. Heeft dit op ander vlak performancedrops?(bv laden van games ofzo) want dit vind ik wel zeer goed, was al van plan andere HD te kopen, maar nu hoeft dit niet.(enkel nog zo'n HDDsilencer zou handig zijn, dan zal hij helemaal geruisloos zijn.

http://specs.tweak.to/16567

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:28
Je access time zal er, door wat rustiger de koppen te bewegen, wat op achteruit gaan. De access time is het 'gevoel' van snelheid, reponse. Maar meestal zijn het zulke kleine verschillen als je kijkt wat je er aan stilte voor terugkijkt, dat het niet de moeite is daar moeilijk over te doen. Slecht voor je schijf zal het vast niet zijn, misschien alleen maar beter omdat de kop wat rustiger bewogen wordt. Maar ik weet niet wat voor manier er gebruikt wordt om de snelheid van de koppen te laten dalen...

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-02 14:54
Die access times zal ik morgen (zit nu op mijn laptop, mijn nieuwe computer staat voorlopig beneden daar er nog geen wireless kaartje inzit) eens bekjiken of het veel scheelt. Het scheelt allesinds enorm qua geluid(ja ik weet dat maxtors veel kabaal maken, maar ik kreeg een maxtor in plaats van seagate en heb geen zin om die HD te gaan omwisselen.) Ik merkte allesinds nog niet echt vertraging, zal ook wel komen door dat de HD juist gedefragmenteerd was zeker(installatie is ook nog maar een dag oud)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Dit is gewoon AAC/AAM (Auto Acoustic Control/Management), een uitvinding van Hitachi afaik en in licentie genomen door Maxtor. En nu Seagate Maxtor heeft overgenomen heeft Seagate het ook in zijn recente 7200.10-serie geimplementeerd.

Erg nuttig, je kan er mooi jouw voorkeur mee instellen: wil je performance of wil je stilte. Ik zelf vind het 'ratelen' wel fijn omdat ik dan weet wanneer de schijven bezig zijn. Maar een ander wil het ding gewoon stil hebben en dan is een beetje performance opofferen een goed compromis.