Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Onderhandelen huidige werkgever bij aanbod nieuwe werkgever

Pagina: 1
Acties:
  • 4.197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een baan aangeboden gekregen waar ik er 700 euro op vooruit ga. Wel heb ik dan geen leaseauto meer. Op zich heb ik het prima naar mijn zin bij mijn huidige werkgever en hoef dan ook niet per se weg. Btw: als zijn mij een paar honderd euro meer salaris zouden geven, zou ik gewoon blijven. Heeft iemand tips om dit aan te geven bij de huidige werkgever? Hoe pak je zoiets aan. In december komen de beoordelingsgesprekken er weer aan dus...

Gacoo

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Typefoutje uit de titel gehaald en iets proberen te verduidelijken.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Even wachten op je beoordeling, ga je er na je beoordeling op vooruit, en is het voldoende voor je, waarom zou je het dan melden? Als je er niet genoeg op vooruit gaat naar je mening, dan kan je het ter sprake brengen en alsnog een beslissing nemen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Meldt dat je marktwaarde hoger is dan het salaris wat je nu krijgt. Uiteraard moet je dit alleen gebruiken, als het ook daadwerkelijk zo is.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Genghis Khan
  • Niet online
Ik denk dat je hierbij heel erg moet kijken naar jouw relatie tussen jou en je huidige werkgever :).

Als je zeker weet dat je in wilt gaan op het aanbod, kun je het beste gewoon opzeggen bij je huidige werkgever – dus naast een persoonlijk gesprek ook via de formele weg met een (aangetekende) ontslagbrief – en de reacties even afwachten. Als ze je willen houden zullen ze gaan vissen wat voor aanbod je precies gehad hebt (met name hoeveel meer) en hoeveel jij minstens op je huidige salaris wilt hebben om niet weg te gaan.

Toch wil ik je adviseren hier niet op in te gaan, tenzij het een heel erg royaal aanbod is. Echter gezien je huidige salaris en wat de concurrent daar bovenop kan bieden denk ik niet dat je moet verwachten erg veel meer uit de kan te kunnen halen bij je huidige werkgever – die zal ook rekening moeten houden met verhoudingen tegenover jouw directe collega’s etc.

Het kan hoe dan ook alleen maar ‘backfiren’ als je aangeeft op te willen stappen – of hier minstens oren naar te hebben – en vervolgens te blijven voor meer geld. Dit zou hoe dan ook de werkverhouding met je huidige werkgever vaak onherstelbaar verstoren.

Persoonlijk zou ik het voor €700 euro wel weten, maar het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe je zelf met dit soort dingen in elkaar zit :).

Verwijderd

Topicstarter
Ja zoiets dacht ik ook, probleem is dat de nieuwe werkgever me per 1-1-2007 wil hebben...

De nieuwe baan is echt heel wat anders. Geen detachering meer, maar een vaste baan met vaste werkplek. Helaas wel op een uur reizen van mijn huis, maar ik krijg er een trajectkaart bij voor de trein...Nu heb ik een leaseauto (565 p/m en gratis privérijden), dus in principe heb ik niet het gevoel dat ik er erg veel op vooruit ga...

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 21:41 ]

• Genghis Khan
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:38:
Ja zoiets dacht ik ook, probleem is dat de nieuwe werkgever me per 1-1-2007 wil hebben...

De nieuwe baan is echt heel wat anders. Geen detachering meer, maar een vaste baan met vaste werkplek. Helaas wel op een uur reizen van mijn huis, maar ik krijg er een trajectkaart bij voor de trein...Nu heb ik een leaseauto (565 p/m en gratis privérijden), dus in principe heb ik niet het gevoel dat ik er erg veel op vooruit ga...
Als je er voor jouw gevoel niet op vooruit gaat, waarom overweeg je dan überhaupt deze overstap? Een aanbod van een andere werkgever is per definitie absoluut niet iets wat je moet gebruiken tijdens functioneringsgesprekken.

Je moet nooit impliceren op te willen stappen als je dit niet daadwerkelijk van plan bent.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, financieel ga ik er dan niet veel op voorruit. Netto zal het salaris een stuk hoger zijn, maar ik mis dus mijn leaseauto en daarmee een heel stuk vrijheid. Vind ik wel belangrijk maar niet doorslaggevend. Belangrijker vind ik een stuk vastigheid (vast plek).
Het is misschien allemaal een beetje tegenstrijdig wat ik schrijf, maar ik weet het gewoon nog niet.. ;)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Netto ga je er dus eigenlijk helemaal niet op vooruit (voor dat geld kun je niet dezelfde auto rijden). Een loonsverhoging afdwingen bij je huidige werkgever door te zeggen dat je een andere aanbieding hebt heb ik 1x gedaan en zal ik niet weer doen. Ik heb wel een gelijke verhoging bij mijn toenmalige werkgever gehad, maar de eerst volgende promotie ging naar iemand anders. Je werksfeer wordt er niet beter op. Wil je weg? Ga dan weg. Weet je het niet zeker of ga je er (zoals ook in dit geval) nauwelijks op vooruit (in salaris, maar vooral ook in werkzamheden en secundaier en tertiaire arbeidsomstandigheden), blijf dan gewoon zitten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Genghis Khan
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:49:
Nou ja, financieel ga ik er dan niet veel op voorruit. Netto zal het salaris een stuk hoger zijn, maar ik mis dus mijn leaseauto en daarmee een heel stuk vrijheid. Vind ik wel belangrijk maar niet doorslaggevend. Belangrijker vind ik een stuk vastigheid (vast plek).
Het is misschien allemaal een beetje tegenstrijdig wat ik schrijf, maar ik weet het gewoon nog niet.. ;)
Oh ik ken het gevoel wel hoor, maar je moet wel bedenken dat kunnen kiezen uit 2 werkgevers een enorme luxepositie is :). Het klopt wel wat je zegt dat je er financiëel niet erg op vooruit gaat, zeker gezien je je auto kwijt raakt met onbeperkt privé kilometers en tankpas. Als je erg veel privékilometers maakt zou je er misschien zelfs op achteruit gaan ondanks dat je netto meer overhoudt. Dit is precies het argument wat ik zou gebruiken bij de salarisonderhandeling van de andere werkgever - kijken hoeveel meer je er nog uit kan slepen - en dan een weloverwogen keuze maken. De belangrijke vraag blijft echter hoe bereid jij persoonlijk bent om een overstap te maken en hoe loyaal jij bent naar een werkgever toe.

Wat ik alleen niet zou doen is dit aanbod gebruiken als argument om meer salaris te krijgen bij je huidige werkgever. Het is moeilijk om te voorspellen hoe deze gaat reageren. Je kan dit wel proberen als je daadwerkelijk bereid bent ook echt op te stappen.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, OK, goede tips.
Alleen wil de nieuwe werkgever zo snel mogelijk antwoord, ze hebben dus nu een voorstel gedaan dat 700 euro boven mijn huidige salaris ligt, en eigenlijk willen ze een afronddingsgesprek plannen...

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:26

ralpje

Deugpopje

Aanvullig op bovenstaande: vergeet niet in je 'berekening' (voor zover dat meepseelt naast de 'emotionele' aspecten) je bijtelling van je huidige leaseauto mee te nemen. Je krijgt niet alleen bruto meer salaris, je bijtelling vervalt ook, waardoor je netto nóg meer overhoudt. Genoeg waarschijnlijk om privé van in een auto te kunnen rijden, maar niet dezelfde (luxe?) als je nu rijdt.
Daarnaast is werksfeer een belangrijk aspect, maar naar mijn gevoel ook uitdaging. Je werkt nu op detacheringsbasis, en zit dus waarschijnlijk regelmatig bij verschillende klanten. Straks zit je vast op 1 plek. Wil je dat, of ga je de afwisseling die je nu hebt missen?
Ik heb tussen mijn verschillende buitendienstfuncties een paar maanden echt op een kantoor gezeten, en ik werd gillend gek. Wat afwisseling nu en dan (als is het om de paar maanden), zou ik echt niet kunnen missen....
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:02:
Mmm, OK, goede tips.
Alleen wil de nieuwe werkgever zo snel mogelijk antwoord, ze hebben dus nu een voorstel gedaan dat 700 euro boven mijn huidige salaris ligt, en eigenlijk willen ze een afronddingsgesprek plannen...
Gewoon deze week nog naar je huidige werkgever laten blijken dat je een aanbieding hebt gehad, die behoorlijk boven jouw huidige salaris ligt. Geef subtiel de indruk dat je overweegt erop in te gaan, maar dat je alle opties open houdt. Dan is het kwestie van de reactie van je huidige werkgever peilen...

[ Voor 26% gewijzigd door ralpje op 29-11-2006 22:04 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Genghis Khan
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:02:
Mmm, OK, goede tips.
Vergeet niet dat jij in de luxepositie verkeerd en al een prima baan hebt waar je het uitstekend naar je zin hebt met fijne collega's. Weerhoud je er ook niet van dit duidelijk aan te geven bij je tweede gesprek aldaar. Als ze je echt graag willen hebben begrijpen ze dit heel goed. Natuurlijk willen zij snel antwoord, krappe arbeidsmarkt maar jij bent hier degene die de eisen kan stellen :). Kijk eens of je er nog meer uit kan slepen en ga dan eens goed nadenken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al 2 gesprekken gehad...Volgens mij gaan ze er al van uit dat ik kom... :(
Lastig.
De nieuwe functie is echt een uitdaging voor mij. (Maar meer naar de negatieve kant...) Ik moet gewoon oppassen dat ik het niet alleen voor het geld doe, want vaak pakt dat verkeerd uit...

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:16:
Ik heb al 2 gesprekken gehad...Volgens mij gaan ze er al van uit dat ik kom... :(
Lastig.
De nieuwe functie is echt een uitdaging voor mij. (Maar meer naar de negatieve kant...) Ik moet gewoon oppassen dat ik het niet alleen voor het geld doe, want vaak pakt dat verkeerd uit...
Laat je niet gek maken. Als ik je reacties hier zo lees, dan krijg ik sterk het gevoel dat de nieuwe werkgever druk op je ze om je zodoende in zijn voordeel te laten beslissen. Denk er eens rustig over na, zet de voor- en nadelen eens naast elkaar en wijk niet voor dit soort druk.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Topicstarter
Morgen bellen ze me, nog iemand tips om dit gesprek aan te pakken?
Ik heb dus het gevoel er niet op vooruit te gaan omdat:
- leaseauto kwijt ben
- nog 1 uur met OV moet reizen

Positief:
- 700 euro meer
- stabiele werkgever (semi-overheid)
- goede secundaire arbeidsvoorwaarden.

Verwijderd

De leasewagen koste je waarschijnlijk tussen de 200 en 250 euro per maand (dit bedrag is excl. eventuele eigen bijdrage).
Voor dat bedrag kan ik prive rijden (ik houd dan ook rekening met onderhoud, maar niet met afschrijving). En dan rijd ik zo'n 10.000 tot 12.000 per jaar.
Qua vrijheid hoef je er dus niet op achteruit te gaan.

En als negatief geef je het uur reizen met de trein op. Hoe lang zat/zit je nu in de auto naar je werkplek ? En afhankelijk van de lokatie waar je werkplek is, kan de trein vele malen sneller zijn ...

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

Wok

Dakloos...

De vraag is: Wat wil je zelf?

Je zegt zelf al dat het je het prima naar je zin hebt bij je huidige werkgever. Wat is voor jou het doorslaggevende argument om je huidige baan op te zeggen?

Als je geen _duidelijke_ reden kunt formuleren om je huidige werk op te zeggen, blijf dan gewoon zitten waar je zit :)

Meer salaris is natuurljk altijd verleidelijk, maar je werk moet niet alleen om het geld gaan. Ik heb misschien makkelijk praten omdat ik naar mijn maatstaven een goed salaris heb ;) maar mijn werk gaat ook om mijn collega's, de werksfeer, etc..

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Topicstarter
Is het nog handig om bij de nieuwe werkgever aan te geven dat ik eerst mijn functioneringsgesprek wil afwachten?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nee, gewoon aangeven dat je nog wat langer er over wil werken. En ik zou ook bij je huidige werkgever het gewoon aankaarten. Zeg eerlijk dat je in dubio zit.

Maar dit is erg afhankelijk van de baas die je hebt.

En als je blijft, maakt dan duidelijk dat je dit doet vanwege de werkinhoud en dat je er voor wil gaan. (dit nadat ze je meer salaris hebben gegeven natuurlijk). Het moet duidelijk zijn dat je niet voor je portemonee gaat.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
Maar ja, ze willen het vandaag weten eigenlijk.
Ze hebben echt per 1-1 iemand nodig ivm opleidingen enzo.

Verwijderd

Topicstarter
Is het eigenlijk raar om te zeggen: in principe zeg ik 'ja', maar ik heb nog een functioneringsgesprek met mijn huidige werkgever en ik wil ook weten wat daar uit komt?

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 09:23:
Is het eigenlijk raar om te zeggen: in principe zeg ik 'ja', maar ik heb nog een functioneringsgesprek met mijn huidige werkgever en ik wil ook weten wat daar uit komt?
Ja, waarom geef je bij die nieuwe toko niet gewoon aan dat je het gemis van je leaseauto te groot vindt? Dat die 700 euro het voor jou gewoon niet geheel compenseert, maybe komen ze nog met iets beters.
Zodat je later geen spijt krijgt van deze beslissing.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 09:18:
Maar ja, ze willen het vandaag weten eigenlijk.
Ze hebben echt per 1-1 iemand nodig ivm opleidingen enzo.
En jij kunt het per 1/1 nog niet zeggen. De werkgever is niet de enige die bepaalt wanneer er besloten moet worden.

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:31
Komt bij dat het nu al december is en dat je dus je opzegtermijn er bij moet rekenen. Als dit slechts 1 maand is moet je wel erg overhaast reageren om per 1-1-2007 te beginnen.

Zoals je zelf al aangeeft ga je er in principe op achteruit. Verder bevalt het je goed waar je nu zit.
Dus waarom zou je......................

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het wegvallen van een leaseauto, waarmee je mocht rijden wanneer je wilt, vrij groot is. Een trajectkaart heb je buiten je woon-werkverkeerssituatie niet veel aan.
Meestal moet je ook je treinabo eerst voorschieten waarna je hem vergoed krijgt.

En een uur met het OV... *shivers*, dat worden er snel al meer, reken op vertragingen en andere ellende.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

En waarschijnlijk zullen we er nooit achter komen wat Gacoo gedaan heeft...

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Rejgun
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Als hij slim is blijft hij bij zijn huidige werkgever.

Overstappen naar een nieuwe werkgever moet je mijn inziens alleen doen als je 100% zeker van je zaak bent. Aangezien TS erg veel twijfels heeft, zou dit in mijn geval een 100% no-go zijn.

Audi: Vorsprung durch Technik

Pagina: 1