Professioneel forum met phpbb?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.037 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:06

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Ik ga binnenkort een forum opzetten voor breed publiek. Nou was de bedoeling dat dit op phpBB ging draaien. Echter zie ik dat het niet bepaald bekend staat als veilig. Daarom heb ik ook een aantal alternatieven bekeken zoals React natuurlijk. Dat deze geld kosten is geen bezwaar alleen daarmee is nog niet gezegd dat ze ook echt veilig zijn. Bovendien zijn een aantal best duur (React: +/- 7000 euro). Verder zou ik er eventueel dan ondersteuning of garanties bij willen, alleen wordt je dan vaak naar een supportforum gewezen. Dan kan ik net zo goed phpBB nemen.
Daarom zou ik willen weten: Is phpBB echt zo onveilig en wat is de meerwaarde van (of motivatie om) een commercieël systeem zoals (my)React, vBulliten etc. te nemen? Graag jullie ervaringen :)

Verder eisen aan het forum zijn o.a.:
  • meer dan 100 active gebruikers mogelijk (dus de gratis versie van React valt al af)
  • aanpasbaar thema (meestal standaard)
  • Mogelijkheid voor RSS feeds
  • makkelijk beheerbaar
  • als database MySQL (ook vrij standaard)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[quote]Mr_gadget schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:57:
  • meer dan 100 active gebruikers mogelijk (dus de gratis versie van React valt al af)
Je mag 100 concurrente gebruikers hebben, dat betekent dat je 100 tegelijktijdige gebruikers op je forum mag hebben. Dat is iets totaal anders dan 100 actieve gebruikers, omdat die niet per se allemaal tegelijk actief hoeven te zijn.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
En je kunt die licentie voor myReact afkopen, kost geloof ik €279

We are shaping the future

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Dat bedoelde ik ook, actief in de zin van ingelogd. Maar ik verwacht meer gebruikers.
Alex) schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:10:
En je kunt die licentie voor myReact afkopen, kost geloof ik €279
Maar is myReact dan zoveel beter en veiliger dan phpBB?
Trouwens:er is ook een jaarlijkse licentie voor € 79,- per jaar.

[ Voor 64% gewijzigd door Mr_gadget op 29-11-2006 21:12 ]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:34

Snow_King

Konijn is stoer!

phpBB is daarnaast ook nogal traag, echt efficiënt met je database gaat het niet om. Dat is in ieder geval wat ik in de tests gezien heb.

Ook met security zit het gewoon niet al te geweldig met phpBB, ik zie toch dat er vaak weer hacks voor uit komen of dat er ander gezeik mee is.

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 14:01
Misschien moet je eens Simple Machines Forum bekijken.
Mooi, uitgebreid, veilig en gratis ;)

[ Voor 10% gewijzigd door PhoenixT op 29-11-2006 21:12 ]

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

Verwijderd

PunBB is ook wel een goede.

Op opensourcecms.com staan er heel veel goede meningen. En mijn ervaringen zijn voor het grootste deel ook beter met PunBB dan PHPBB. PunBB is soms even wennen en iets minder opties, maar verder een heel fijn en veilig forum.

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 20:47

SilentSimon

Have you been hopped?

Ik weet niet of het persé met PHP moet enzo. Maar voor ASP is webwiz forums een hele goede imho. Veel mods en skins, druk bezochte community sites zoals www.scriptgecko.com en www.skingecko.com.
Ook komen er regelmatig updates uit wat ook best belangrijk is lijkt me. Verder kost het geen drol als je de copyright statements eronder wilt verwijderen.

[ Voor 44% gewijzigd door SilentSimon op 29-11-2006 21:33 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Misschien kunnen mensen wat meer toelichting geven over de betreffende forum software... Simpelweg roepen: veilig, hele goede, ook wel een goede... heeft natuurlijk weinig discussie-waarde...

Belangrijkste voor jouw forum is:

* schaalbaarheid
(my)React is wellicht iets te overdone voor een kleine site, maar gaat zich snel terugverdienen performance wise als je echt groot wordt

* veiligheid
Wat is veilig...? Elke software kan bugs bevatten... Voordeel (en nadeel) van hele grote (zoals phpBB) is dat lekken sneller worden gevonden, maar ook sneller worden misbruikt... Bij kleine c.q. onbekende geldt precies hetzelfde voor en nadeel

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties :)
SilentSimon schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:17:
Ik weet niet of het persé met PHP moet enzo. Maar voor ASP is webwiz forums een hele goede imho.
ASP is geen optie, het moet het echt PHP zijn.

Dus phpBB wordt relatief traag met veel gebruikers? Is er ook iets te zeggen over de host zelf? Ik kan helaas zelf nog niet zeggen hoeveel gebruikers er zullen zijn, het is een beetje de vraag of het aanslaat of niet. Maar doet bijvoorbeeld een shared (dus geen dedicated server) met 10 Gb traffic per maand het goed genoeg? (verschilt natuurlijk per host, maar als ik de hoeveelheid dedicated servers van Got zie ;) )

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tjsa of je bak zwaar genoeg is hangt af van meer dan alleen de software.
users komen op piekmomenten (om 20.00 is het drukker dan 0400, iig bij een site waarvan de doelgroep op hetzelfde continent ligt).
Wanneer komen ze?
Wat doen ze?

en hoeveel users.
ik draai op mijn forum phpBB: het is toch niet echt groot (150 man...) en ik patch alles meteen.
nooit via phpBB gehackt (1x mogelijk gehackt in 4 jaar verder)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:17

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik gebruik zelf phpbb op een paar fora maar kan dit zeker niet aanraden. Voor een groot forum zou ik het zelfs absoluut afraden. Een paar punten op een rij:

- Phpbb heeft een behoorlijke history wat betreft hacks , exploits etc
- Phpbb heeft een behoorlijke history met het traag reageren op bovenstaande
- Phpbb is niet echt schaalbaar tot echt niet schaalbaar (traag, onefficient omgaan met db etc)
- Phpbb mist nogal wat features die ik graag zou zien (zoals forum in forum etc)
- Phpbb support is eigenlijk non existant op een support forum na wat een behoorlijke puinhoop is
- Mods zijn vaak niet veilig, niet stabiel of niet meer compatible met nieuwere subversies van Phpbb
- Phpbb is niet echt stabiel, ik heb op meerdere fora precies dezelfde database problemen etc

Voordelen van Phpbb zijn:
- Erg populair dus makkelijk bepaalde zaken / problemen op te lossen
- Gratis
- Erg veel mods beschikbaar (hoewel de meeste erg belabberd zijn geschreven (zie ook veiligheid)
- Database opzet is redelijk transparant (met een beetje sql kennis kun je zelf behoorlijk veel doen)

Kortom: voor een groot en mogelijk commercieel forum in mijn ogen absoluut geen aanrader. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Phpbb 3 beloofd overigens veel verbetering op sommige van deze punten maar verkeert helaas nog in beta stadium. Afaik is Phpbb ook niet echt ontwikkeld als schaalbaar forum.

Als ik weer een forum zou moeten opzetten zou ik zeker eerst kijken naar iets anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 29-11-2006 21:42 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben zelf ook een beetje bezig met een businessplan voor een forum en heb min of meer dezelfde vraag. Ik moet zeggen dat ik Invision Power Board er eigenlijk best aardig uit vond zien, en niet duur. Neem die eens mee in je vergelijking...
BtM909 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:25:

* schaalbaarheid
(my)React is wellicht iets te overdone voor een kleine site, maar gaat zich snel terugverdienen performance wise als je echt groot wordt
React vind ik er ook wel interessant uitzien en die kosten zijn te overzien. Echter, wat bedoel je met 'echt groot'? Waar ligt grofweg de bovengrens tussen waar phpBB te klein en de ondergrens waar React echt lucratief wordt? Dat is voor de TS ook wel handig om te weten...

[ Voor 46% gewijzigd door Maurits van Baerle op 29-11-2006 21:50 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
offtopic:
:w Mr_gadget

Er zijn gewoon erg veel fora op de markt, elk met eigen voor- en nadelen. Er zijn hier al een heel aantal genoemd, maar zodra je voor goede support wil gaan, kom je gauw uit bij betaalde software.
Niet vanzelfsprekend, maar wat je toch vaak merkt, is dat bij betaalde fora het ook beter gesteld is met veiligheid en de snelheid waarmee patches uitkomen.

Het betaalde forum wat je vaak ziet langskomen is vBulletin. Deze kost als lease-pakket 74,- per jaar, 139,- als eenmalige aanschaf (en een jaar lang recht op nieuwe features). Dat valt op zich dus reuze mee.
Als tweede kan je voor React of myReact kiezen. Deze is wat minder bekend omdat het een Nederlands product is, maar heeft zich hier @ GoT natuurlijk ook bewezen als zijnde een stabiel product. De kosten van React zeg je zelf liggen rond de 7000,-. Ik kon er niets over vinden op de react site, maar wel wat over myReact. Die is gewoon gratis te gebruiken (want je gaat toch geen commerciële dingen doen).

Als je er vrij zeker van bent dat je meer dan 100 ingelogde gebruikers tegelijkertijd wil bedienen, moet je denk ik voor vBulletin gaan. Anders blijft myReact een mooi stukje software.
Ik zou toch eerst met je commissie even bij elkaar gaan zitten of je écht >100 ingelogde users tegelijk verwacht.

Dit alles natuurlijk onder de aanname dát je voor een betaald pakket gaat. Je kan voor gratis (opensource) software kiezen, maar met deze eisen denk ik niet dat je je daar aan wil wagen (support, veiligheid en professionaliteit vooral niet te vergeten).

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
ik wist dat je ging reageren :D

Helaas wist ik deze dingen dus al, zie TS. De stelling dat betaalde fora veiliger zijn dat wil ik ook wel aannemen, maar is dit echt zo?

Prijzen wist ik al, het gaat wel vooral om de meerwaarde (zie TS). Velen betaalde fora verwijzen voor ondersteuning ook naar supportfora. Dat heeft phpBB ook en dat is gratis. vBulletin heeft wel support via een fora en email. Maar telefonisch support (als we dat nodig zouden hebben) is duur omdat je naar VS moet bellen..

MyReact kan ik niet gebruiken vanuit de organisatie, het mag alleen persoonlijk gebruik zijn. MyReact heeft ook een licentie voor € 79,- per jaar. Dat de prijs van React niet gevonden kon worden klopt, dit is omdat ze een nieuwe versie hebben maar het is dus € 6.900,-. Over de 100 gebruikers limiet hebben we het al gehad en dit is wel een beperking voor ons. Maar wat zijn er nou aan extra features?
Maurits van Baerle schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:44:
Ik ben zelf ook een beetje bezig met een businessplan voor een forum en heb min of meer dezelfde vraag. Ik moet zeggen dat ik Invision Power Board er eigenlijk best aardig uit vond zien, en niet duur. Neem die eens mee in je vergelijking...

React vind ik er ook wel interessant uitzien en die kosten zijn te overzien. Echter, wat bedoel je met 'echt groot'? Waar ligt grofweg de bovengrens tussen waar phpBB te klein en de ondergrens waar React echt lucratief wordt? Dat is voor de TS ook wel handig om te weten...
Invison had ik ook al meegenomen deze kost $185.00 of $69 jaarlijks. Zoals de bedragen al verraden zijn ze dus niet echt op Europa gericht. Verder kan ik ook niet veel vinden over support.
Maar ik zou graag ook nog willen weten wannneer React echt lucratief wordt.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Mr_gadget schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:48:
ik wist dat je ging reageren :D

Helaas wist ik deze dingen dus al, zie TS. De stelling dat betaalde fora veiliger zijn dat wil ik ook wel aannemen, maar is dit echt zo?

Prijzen wist ik al, het gaat wel vooral om de meerwaarde (zie TS). Velen betaalde fora verwijzen voor ondersteuning ook naar supportfora. Dat heeft phpBB ook en dat is gratis. vBulletin heeft wel support via een fora en email. Maar telefonisch support (als we dat nodig zouden hebben) is duur omdat je naar VS moet bellen..
SkypeOut? Kost het je vrij weinig hoor...
MyReact kan ik niet gebruiken vanuit de organisatie, het mag alleen persoonlijk gebruik zijn. MyReact heeft ook een licentie voor € 79,- per jaar. Dat de prijs van React niet gevonden kon worden klopt, dit is omdat ze een nieuwe versie hebben maar het is dus € 6.900,-. Over de 100 gebruikers limiet hebben we het al gehad en dit is wel een beperking voor ons. Maar wat zijn er nou aan extra features?
Er is ook een commerciële versie van myReact, daarvoor moet je contact opnemen (zie www.myreact.nl).
[...]

Invison had ik ook al meegenomen deze kost $185.00 of $69 jaarlijks. Zoals de bedragen al verraden zijn ze dus niet echt op Europa gericht. Verder kan ik ook niet veel vinden over support.
Maar ik zou graag ook nog willen weten wannneer React echt lucratief wordt.
Invision heeft ook een verleden dat nogal buggy is. Vooral in de 1.x-reeks (toen nog gratis, 2.x is betaald). Het lijkt mij belangrijk dat je eerst eens gaat opsommen wat belangrijk is.

Hoeveel budget heb je? Hoeveel users verwacht je? Wat voor server heb je? Heb je dedicated hosting of shared? Wat voor DB heb je, wat voor scripting heb je, etc. etc.

We are shaping the future

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07 19:11

TommyGun

Stik er maar in!

Maurits van Baerle schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:44:

[...]

Ik gebruik zelf vooral IPB en ben daar erg, erg tevreden over. Ik heb ook nog een phpBB boardje draaien en heb ook met vB gewerkt maar die zijn niks vergeleken bij IPB. Ik zou daar serieus eens naar kijken als ik jou was. (Aan de TS dus)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Ehm, als het een Professioneel forum moet worden, waarom maak je dan niet je eigen forum?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:43:
Ehm, als het een Professioneel forum moet worden, waarom maak je dan niet je eigen forum?
Ik denk echt niet dat de topicstarter van plan is om zijn eigen forum te schrijven; daarnaast schat ik de kans dat het daadwerkelijk professioneler wordt dan bestaande fora erg klein :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• skabouter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-07 13:00

skabouter

Skabouter

Alex) schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:55:
[...]
Invision heeft ook een verleden dat nogal buggy is. Vooral in de 1.x-reeks (toen nog gratis, 2.x is betaald).[...]
Waar baseer je dat op? Ik heb zelf erg veel ervaring met de 1.x reeks en moet zeggen dat nooit noemenswaardige problemen heb gevonden. Het is wel teleurstellend dat de 2.x reeks betaald is, ze hadden beter een licentie systeem al la react kunnen gebruiken (dus gratis voor kleine fora) je ziet nu dat de community ernstig aan het afslanken is ;(

[ Dislect ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:17

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:43:
Ten eerste moet je dat natuurlijk kunnen maar het is ook nog maar de vraag of zelfbouw uberhaubt wel meer "professioneel" is dan een goed ontwikkeld en ondersteund product als bv React. Daarbij komt ook dat de tijd misschien te kort is om alles zelf van scratch te ontwikkelen.

Als zelfbouw een optie was zou ts niet naar zaken als phpbb kijken lijkt me.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1