Overclocken 1,6 GHz?

Pagina: 1
Acties:

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo,

Ik heb een PC met de volgens configuratie:

Processor: Pentium 4 1,6 GHz (Socket 478)
Geheugen: 768 MB SDRAM - 133 MHz (1x 512MB en 1x 256 MB)
Grafischekaart: Nvidia Geforce Ti4200 128 MB

Ik weet het, niet al te best, maar ik vroeg me af of ik mijn processor kan overclocken met standaard koeler. Ik heb de bus speed al in de bios van 100 MHz naar 105 MHz gezet, en heeft nu een core snelheid van rond de 1675 MHz.

Je zult je echter afvragen warschijnlijk, waarom met zo'n PC overclocken. Nou ik heb speciaal een spel uitgezocht dat mijn PC kan runnen (Rollercoaster Tycoon) Alleen loopt hij na een tijdje erg traag dus wil ik hem een beetje overclocken, misschien scheeld dit. En ik heb het ook nog nooit extreem gedaan dus lijkt me wel leuk.

Nu heb ik de volgende site gevonden: http://www.digit-life.com...entium416ghzoc/index.html Hier staat een overgeclockte 1,6 GHz proc naar 2,4 GHz, ik neem aan dat ik dat niet kan bereiken met standaard koeler en ik zie dat de voltage omhoog is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je hier eens moet beginnen: Frequently Asked Questions T&C

Is denk ik interessant leesvoer voor je :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SOEPSTENGEL13
Oke zal ik even lezen, BTW mijn PC is rond de 40 graden.

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Dit topic hoort eigenlijk hier niet thuis maar in Tweaking & Cooling, maar dat terzijde.

Zoals hierboven vermeld zul idd best eerst wat inlezen zodat je niets mis doet en dus ook niets kapot maakt aan je setup. Verder zal de pc niet zoveel versnellen maar misschien dat je lag in rollercoaster wel weg zal zijn ja.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:44:
Oke zal ik even lezen, BTW mijn PC is rond de 40 graden.
40 graden? Niets aan de hand!

Hoi!

Verwijderd

het ligt er aan welke core je hebt.
Als het een willamette is valt er niet zoveel te overclocken..
Als het een northwood is kan je zo maar 3ghz halen als het mee zit :)

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

rimpeldinky

nani?

3ghz? op stock lucht koeler? weinig kans...

zoek even uit of je moederbord een fsb lock heeft voor de PCI/agp poorten, dat beperkt heeel erg hoever je kan overclocken (standaard 33/66mhz, veel meer als 35/70 kunnen ze niet hebben)

*burp*

Verwijderd

Willamette. Niet proberen, veel krijg je er toch niet uit. Kan erger hoor. Een willamette op het 423 voetje bijvoorbeeld.

Hmm, ik lees nu op BalusC site dat er ook northwood 1.6 GHz p4's zijn. Dacht dat die pas vanaf 2.0GHz waren.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2006 19:32 ]

Verwijderd

rimpeldinky schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:41:
3ghz? op stock lucht koeler? weinig kans...

zoek even uit of je moederbord een fsb lock heeft voor de PCI/agp poorten, dat beperkt heeel erg hoever je kan overclocken (standaard 33/66mhz, veel meer als 35/70 kunnen ze niet hebben)
Hmm ik dacht dat ik dat ergens las.. ik zal nog ff zoeken voor de zekerheid :P

hier doet iemand iig wel 2.4ghz met stock koeler (filmpje)
http://video.google.nl/vi...5996679&q=intel+overclock

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Allereerst zullen we deze toch maar weer richting T&C schoppen. DOC is voor het extreme overclock-werk :)

Verder is het gewoon een kwestie van proberen. Als je die FAQ leest zul je zien dat het op zich allemaal best wel meevalt. Kleine stapjes nemen en proberen dan kan er niet zoveel fout gaan.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:43

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 21:23:
het ligt er aan welke core je hebt.
Als het een willamette is valt er niet zoveel te overclocken..
Als het een northwood is kan je zo maar 3ghz halen als het mee zit :)
3 Ghz is een beetje overdreven. Van de 1.6 Ghz Northwood was vroeger wel bekend dat hij vaak de 2.4 Ghz aankon, dus een overklok van 50%.

Nu met WP, PV, EV en PC

• SOEPSTENGEL13
Ik heb in iedergeval een northwood processor, maar het gene waarvoor ik bang ben is dat misschien niet de processor te warm wordt, aangezien daar een sensor opzit, maar het geheugen of iets anders. Want zover ik weet is dat je FSB dus verhoogd zullen alle onderdelen snellerlopen, en dus warmer worden. Ik heb nu in iedergeval 2 fans in m'n kast, misschien helpt dat.

Ik had hem zonet nog even op 1,8 GHz, maar toen werkte het geluid niet meer, na keer restarten ook niet en toen hij weer op 1,6 GHz sotnd wel weer. Puur toeval?

Voor de rest is mijn bios niet zo uitgebreid, ik kan ook alleen de FSB verhogen.
BTW. Ik weet trouwens niet of is een PCI / AGP FSB lock heb, ff gezocht in de FAQ, daar stond er weing hierover.

[ Voor 8% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 30-11-2006 16:33 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:53
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:37:
Ik weet het, niet al te best, maar ik vroeg me af of ik mijn processor kan overclocken met standaard koeler.

Nou ik heb speciaal een spel uitgezocht dat mijn PC kan runnen (Rollercoaster Tycoon) Alleen loopt hij na een tijdje erg traag dus wil ik hem een beetje overclocken, misschien scheeld dit. En ik heb het ook nog nooit
1. Met standaard koeler kom je sowieso al niet hoog.
2. Na een tijdje zeg je, dus eerst loopt hij wel goed? Want dan ligt het niet aan je processor, maar eerder aan de software (Windows vervuild oid)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:43

Theo

moederbord

SOEPSTENGEL13 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:27:
Ik heb in iedergeval een northwood processor, maar het gene waarvoor ik bang ben is dat misschien niet de processor te warm wordt, aangezien daar een sensor opzit, maar het geheugen of iets anders. Want zover ik weet is dat je FSB dus verhoogd zullen alle onderdelen snellerlopen, en dus warmer worden. Ik heb nu in iedergeval 2 fans in m'n kast, misschien helpt dat.

Ik had hem zonet nog even op 1,8 GHz, maar toen werkte het geluid niet meer, na keer restarten ook niet en toen hij weer op 1,6 GHz sotnd wel weer. Puur toeval?

Voor de rest is mijn bios niet zo uitgebreid, ik kan ook alleen de FSB verhogen.
Je moet in de bios een agp/pci locvk aanzetten. Dit zorgt ervoor dat als je cpu en evt mem sneller gaan lopenn, dat alle andere onderdelen waarvan je niet wilt dat ze sneller gaan lopen ook niet sneller gaan lopen.
Verder hoef je je om temps echt geen zorgen te maken.
ThinkPadd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:28:
[...]

1. Met standaard koeler kom je sowieso al niet hoog.
2. Na een tijdje zeg je, dus eerst loopt hij wel goed? Want dan ligt het niet aan je processor, maar eerder aan de software (Windows vervuild oid)
Dat van de cooler is onzin. Ik heb zelf een P4 northwood 2.0 Ghz en met de originele cooler kon ik makkelijk tot 2.7 Ghz komen. Met een Zalman 9500 LED kon ik echter tot 2.84 komen. Met de stockcooler kun je dus best ver komen met een overklok.

Nu met WP, PV, EV en PC

• SOEPSTENGEL13
Windows vervuild lijkt me niet logisch, ik heb namelijke alle windows software in C:\ en daar doe ik sowieso niks bij. En ik heb ook niet super veel programmas op m'n PC.

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik heb zo'n vermoeden dat je CPU OCén niet echt gaat helpen. Ik heb het vermoeden dat het spel of een memory leak heeft of dat je zoveel attracties/popetjes in je park hebt dat je videokaart en/of je geheugen helemaal vol zitten.

Test eens uit of je door een leeg park een nacht of dag te laten draaien hetzelfde probleem krijgt (dus niks gaan bouwen enzo).

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik zou me meer zorgen maken over het geheugen in je PC. Een P4 op SDRAM is gewoon ontzettend traag.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• SOEPSTENGEL13
Ja er zit en memory leak in, maar ik krijg die patch niet geinstalleerd, ik heb alle patches al geprobeerd.

• SOEPSTENGEL13
Ik heb nog een vraag, want vanaf 1,8 GHz krijg ik geen geluid meer. Als ik hem weer lager clock is m'n geluid weer terug. Weet iemand hoe dit kan?

Verwijderd

PCI lock niet aan staan?

Als je PCI frequentie te hoog staat vallen PCI apparaten uit of werken niet goed meer

• Tim_ko
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-01 14:40
SOEPSTENGEL13 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:30:
Ik heb nog een vraag, want vanaf 1,8 GHz krijg ik geen geluid meer. Als ik hem weer lager clock is m'n geluid weer terug. Weet iemand hoe dit kan?
Dat komt waarschijnlijk omdat met je fsb ook de snelheid van de aansluiting van je geluidskaart omhoog gaat. Daarom is ook al een paar keer de suggestie van een pci/agp lock aangevoerd.
Weet je toevallig ook welk moederbord je hebt?

• SOEPSTENGEL13
Nee dat is juist het probleem ik weet absoluut niet welk moederbord ik heb, en ik weet dus ook niet of ik een PCI lock heb. Ik heb CPU-Z en daar staat niks ik weet alleen de socket: 478 en chipset: i845.

Maar dan zal ik dus geen PCI lock hebben, kan je dit welk ergens aan zetten?

[ Voor 17% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 01-12-2006 17:32 ]

• tjtristan
  • Laatst online: 12-06-2025
SOEPSTENGEL13 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 17:32:
Nee dat is juist het probleem ik weet absoluut niet welk moederbord ik heb, en ik weet dus ook niet of ik een PCI lock heb. Ik heb CPU-Z en daar staat niks ik weet alleen de socket: 478 en chipset: i845.

Maar dan zal ik dus geen PCI lock hebben, kan je dit welk ergens aan zetten?
kijk gewoon even bij everest home edition, en ga dan even kijken naar een nieuwe bios update met die functie erin (als die bestaat)

http://specs.tweak.to/15535

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Als het enkel om Roller Coaster Tycoon gaat kan je het ook op een andere manier proberen op te lossen. Volgens mij heeft Roller Coaster Tycoon 1 niet standaard de mogelijkheid om op windows XP te draaien en met de compatibileitsmodus werkt het ook niet (bij mij dan). Er is wel een patch om hem op wXP te laten werken alleen is die alleen voor de engelse/amerikaanse versie. Je kan de engelse versie van de game installeren als het niet uitmaakt of het engels is. Of je zou windows 98SE eens kunnen installeren op die pc en dan kijken of het probleem nog optreed.

Ik heb zelf ook dit probleem met de PC. Ik heb net via google deze patch gevonden en ik zal hem even testen. Hij lijkt te werken.
http://www.piggymoo.com/rct/

Als je toch graag wilt overclocken probeer dan via everest je moederbord te vinden. Of zoek naar een serienummer of in ieder geval een merk op je moederbord zelf. Dan kun je bekijken of je een PCI/AGP lock hebt en of je dus ver kunt gaan overclocken.

• SOEPSTENGEL13
Het gaat trouwens over Rollercoaster Tycoon 3, maar ik heb dus inmiddel Everest Home Edition, en heb gevraagd voor een update van m'n bios.

[ Voor 64% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 01-12-2006 19:07 ]

• Speeddragon
  • Laatst online: 00:51
dat vragen werkt niet echt super:P,,, dat is reclame, je moet de fabrikant opzoeken en naar de site van je fabrikant gaan.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• SOEPSTENGEL13
Intel dus... hmm tenminste, ik geloof dat ik intel heb.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:53
SOEPSTENGEL13 schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:55:
Intel dus... hmm tenminste, ik geloof dat ik intel heb.
Nee dat is je chipset. Intel maakt zover ik weet geen moederborden.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

ThinkPadd schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:22:
[...]

Nee dat is je chipset. Intel maakt zover ik weet geen moederborden.
Intel maakt wel moederborden. :>

@TS: Maak anders je computerkast eens open en kijk eens of er niet een typenummer op je moederbord staat. Vaak staat dit tussen de PCI sloten.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Pagina: 1