[Excel] Horiz.zoeken met een MIN-waarde...

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 16:08
Ik heb in Excel verschillende kolommen, waarvan ik een totaalberekening maak.
Laten we ze voor het gemak A tm E noemen.
Hier komt dus een totaalwaarde in cellen uit.

Ik wil in een cel de kolomnaam van de kolom met de laagste waarde plaatsen.
Alleen lukt dit me niet.

Voorbeeld:

ABCDE
1ABCDE
...
2062345
21ABCDE

• Rij 1 is de kolomnaam
• Rij 2 tm 19 zijn de waarden die geteld worden (verwaarloosbaar voor het voorbeeld)
• Rij 20 is het totaal van de waarden 2 tm 19
• Rij 21 is nogmaals de kolomnaam, deze kan ik later verbergen, maar deze gebruik ik zo om horiz.zoeken wat makkelijker te maken

Ik heb hiervan de minimale waarde berekend, geen probleem:
=MIN(A20:E20)

=> 2

Maar wanneer ik met deze uitkomst Horizontaal wil gaan Zoeken, dan gaat het verkeerd.
=HORIZ.ZOEKEN(X1,A20:E21,2)

=> #N/B

Cel X1 is in dit geval de cel waar de berekende minimale waarde staat.
Ik zoek horizontaal binnen de matrix A20 tot E21 naar de waarde van X1 (=2), en wil dan datgene dat in de 2e rij staat getoond hebben in m'n cel.

Maar dat vertikt ie dus. :(

[edit] >>>

Ik zie net dat het niet (direct) met het minimale te maken heeft.
Als ik op deze matrix een zoekactie doe met een vaste waarde (2) gaat het ook verkeerd.

=HORIZ.ZOEKEN(2,A20:E21,2)

geeft ook als resultaat => #N/B

Vreemd, want ik zie die 2 toch echt staan. En ook maar eenmaal, daar zit ook geen probleem.

<<< [/edit]

Het probleem lijkt te zitten in de volgorde.
De getallen zoals ze in Rij 20 staan, zijn niet in volgorde, oplopend, aflopend oid.

Iemand een idee of dit ook daadwerkelijk het probleem is?
Is hier eventueel een oplossing voor, zodat ik wel de juiste uitkomst voor m'n zoekopdracht heb?

De getallen (Rij 20) in een juistere volgorde zetten is niet aan de orde, omdat ze het resultaat zijn van de voorliggende rijen. Dit kan dus elke keer verschillen.

Leeg - Sinds 20180907

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Weet niet of het met horizontaal zoeken ook zo werkt, maar met verticaal zoeken moet je aan het einde de optie onwaar meegeven als het geen geordende lijst is. En tegen mensen die ik vert.zoeken moet uitleggen zeg ik dus ook gewoon dat ze altijd onwaar het einde moeten hebben staan ( iets te vaak meegemaakt dat mensen denken het goed gedaan te hebben, maar hun lijst van 1000 rijen is toch niet helemaal geordend dus kregen ze een ander resultaat als ze onwaar weglieten )

dus jouw formule zou worden ( als het werkt )
horiz.zoeken(2,a20:e21,2,onwaar)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ja dat werkt met horizontaal zoeken ook zo en het staat letterlijk en uitgebreid in de help beschreven. Dus op F1 rammen was in dit geval beduidend sneller geweest.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 16:08
Ah, jullie hebben gelijk.
Nu lijkt het allemaal een stuk beter te werken *D

my bad voor niet opletten in de Help ;)

Leeg - Sinds 20180907