Toon posts:

x800 pro alweer artifacts

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb sinds 2maanden een x800 pro. in het begin liet die artifacts zien (voltlijnen waren goed) maar die waren later weg door de molex anders aan te sluiten. nu, na 2 maanden, laat hij weer artifacts zien (kan de voltlijnen niet controleren, heb geen multimeter). ik heb andere molexen geprobeerd, werkt niet. drivers eraf gegooid en weer de nieuwe werkt ook niet. ik zelf denk dat het niet ligt aan me videokaart want hij heeft het zeker 1 maand zonder artifacts gedaan.
temps over het algemeen komen niet boven de 45 graden idle.

specs:
3.00Ghz. pentium 4 socket 478
512mb ram
casefan
lancard
combo drive, dvd-rw en cd-rw
80 gb
diskette station
x800 pro
300 watt component pro.

Licht het aan me voeding denken jullie of is het iets anders?

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07 17:31
Voeding is erg krap.. probeer het eens met een andere voeding.

Anders is het denk ik je Graka-geheugen kapot

Verwijderd

Topicstarter
dan denk ik dat ik maar eens een nieuwe voeding ga kopen.
ik heb 2 voedingen gezien op internet. allebei van het merk huntkey.

deze:
http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=1029

en deze:
http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=1024

alleen welke is beter? me budget is 40 euro mag wel iets hoger zijn liever niet.
als jullie andere anraden dan hoor ik die graag.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de videokaart zonder kabels gekregen(wist dat natuurlijk wel van tevoren) en ik heb wel een plaatje bijgekregen van dat ik een molex moest hebben die ik in me HDD moest stoppen en in me voeding. dus van de videokaart moet 1 kabel naar de HDD en andere kabel naar voeding. Ik heb een loshangende molex gepakt en die aangesloten op me videokaart.

Verwijderd

ik zou voor de: Huntkey LW6400HG 400W gaan, want deze heeft een vrij hoge efficiency, maar bijv deze: http://www.friesland-computers.nl/shop_detail.php?id=263 is ook wel goed voor wat je er mee wil denk ik,

maar kiezend uit die 2 die je aangaf zou ik dus voor de Huntkey LW6400HG 400W gaan (bovenste link, die groene),

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 19:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
de spire rocketeer is hier bij ons in de buurt voor 30 euro alleen is dit wel een goeie voeding? ik kan de efficientie niet vinden en is dit ook een A-merk want volgens mij was de huntkey een A-merk.

ik heb deze ook gezien waarbij je geen verzend kosten hoeft te betalen:
http://www.gratisverzende...424c046b2de71f9c92ab11211

dat is de zelfde als de tweede huntkey die ik hierboven had genoemd.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 19:09 ]

Verwijderd

Er zijn bios-versies , waar als je kaart boven een extreme-temperatuur uitkomt, de fan nog niet sneller gaat draaien. Of dit een bug is of was weet ik niet, maar met een tool zoals rivatuner de fansnelheid forceren naar een hogere waarde heeft bij mij wel gewerkt.

Die voeding die hij heeft moet al voldoende zijn voor een X800pro hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
de Huntkey LW6400HG is dit:

Voltage +12V1 +12V2 +3.3V +5V -12V +5Vsb
Maximum load(A) 14 15 30 28 0.3 2.0
Minimum load(A) 1 1 0.5 0.3 0 0

Efficiency exceeds 85% (at full load)

de Huntkey LW6450H3 is dit:

Voltage +12V1 +12V2 +3.3V +5V -12V +5Vsb
Maximum load(A) 15 17 30 35 0.5 2.0
Minimum load(A) 1 1 0.5 0.3 0 0

Efficiency 70%Min.at full load 230VAC/50Hz 55%Min.at 30W load 230VAC/50Hz

ik heb ze vergelijkt alleen de een is 400 watt(de bovenste) en de ander 450 watt(onderste). de ampere lijnen van de 450watt is hoger alleen die heeft een lage efficiency. maar is nou een hogere ampere beter of slechter? en welke van de twee kan ik toch beter nemen?

PS: Lukt het ook met me eigen voeding :) , ik heb atitool en daarmee draait hij op 67% tot 65 graden na 65 graden draait hij op 80 procent.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 11:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de rocketeer II gekocht ik ga hem zo aansluiten en schrijf hier of de videokaart geen artifacts meer laat zien.
alleen als die het goed doet zou ik hem laten of zal ik toch voor de huntkey gaan? (ivm hoge efficiency)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07 15:50

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 16:11:
ik heb de rocketeer II gekocht ik ga hem zo aansluiten en schrijf hier of de videokaart geen artifacts meer laat zien.
alleen als die het goed doet zou ik hem laten of zal ik toch voor de huntkey gaan? (ivm hoge efficiency)
Geen idee wat hoge efficiency precies inhoudt, maar de Rocketeer II (en opvolgers ook) krijgt hier wel een goede review.
Dus als alles naar behoren werkt dan zou ik 'm gewoon houden.

Hou er wel rekening mee dat het misschien niet je voeding is en je met deze nog steeds dezelfde problemen hebt. Als dat het geval is zou je wat dingen kunnen proberen:

• Bij volle belasting gewoon even aan je heatsink voelen of deze heel heet wordt.
• Sowieso even in AtiTool instellen dat de fan altijd op 100% draait en even testen. Misschien dat je core gewoon niet zo tolerant is als de waardes die daar staan.
• Als je de mogelijkheid hebt, even de kaart in een ander systeem testen. Misschien is 'ie gewoon wel stuk.

@lism >>> De voeding zou op zich net genoeg zijn. Maar dan gaan we er wel van uit dat het een redelijk nieuwe en stabiele voeding is. Misschien is het wel een 3 jaar oude prutvoeding.

[ Voor 3% gewijzigd door KneoK op 30-11-2006 17:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie, maar moet ik hem constant 100% laten draaien?

ik heb de spire rocketeer geinstaleerd de eerste ding wat ik deed is meteen atitool openen en artifacts controleren, ik krijg dan dit: http://img342.imageshack.us/img342/3986/naamloosja8.jpg en dat blijft maar oplopen. Heb ik nog steeds artifacts of is het gewoon niks ernstigs? ik heb de fan ook 100% laten draaien maar dat helpt niet veel, de waarden die daar komt gaan niet omlaag.
ik heb ook ff een spel gespeeld (scarface) en ik zag geen strepen of puntjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 18:00 ]

Verwijderd

Atitool is vaak buggy met het vinden van artifacts, bijv bij mij treedt dat op in een scherm vol + vastloper.

Zolang je games het maar goed doen is er niks aan de hand. Ik hoop voor je dat je probleem nu ook opgelost is met die nieuwe PSU, en als dat niet het geval is nou zonde van je geld ;)

Verwijderd

Topicstarter
oh gelukkig maar
Ik hoop voor je dat je probleem nu ook opgelost is met die nieuwe PSU, en als dat niet het geval is nou zonde van je geld
ja klopt alleen zou ik deze PSU laten of moet toch gaan voor de huntkey? want ik mocht hem terug brengen naar die gasten. deze heeft een 70 voor de effitiency en die huntkey een 85 voor de effitiency.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 18:18 ]

• tinus89
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-07 08:31
als het van hun OK is zou ik hem zeker terugbrengen en ruilen voor de huntkey, omdat ik nooit weg ben geweest van Spire..... En met Huntkey zit je gewoon zowieso goed.

Verwijderd

Topicstarter
ok dan ga ik de huntkey bestellen, bedankt voor jullie reacties. Ter duidelijkheid, die plaatje geeft geen artifacts weer, toch?

BVD

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:56:
bedankt voor je reactie, maar moet ik hem constant 100% laten draaien?

ik heb de spire rocketeer geinstaleerd de eerste ding wat ik deed is meteen atitool openen en artifacts controleren, ik krijg dan dit: http://img342.imageshack.us/img342/3986/naamloosja8.jpg en dat blijft maar oplopen. Heb ik nog steeds artifacts of is het gewoon niks ernstigs? ik heb de fan ook 100% laten draaien maar dat helpt niet veel, de waarden die daar komt gaan niet omlaag.
ik heb ook ff een spel gespeeld (scarface) en ik zag geen strepen of puntjes.
Waarom zo'n oude ATi tool? Neem liever de nieuwste ATi Tray Tools. Hier kun je de videokaart tot in de puntjes regelen.

Daarbuiten vermoed ik dat je videokaart wel degelijk defect is. Dit is een geheugenkwestie.
Het kan ook zijn dat het ribkoelertje van de smalle chip naast het geheugen eraf gevallen is. Dit is de regulator en als deze te heet wordt is het hek van de dam. Een zwak punt bij X8nn kaarten (ik heb er zelf een x850xtpe). Dit ribje kan eraf vallen bij montage of erg grote temperatuursverschillen in dat gebied.

• KneoK

KneoK

@atjelie >>> Je hoeft je fan niet continu op 100% laten draaien. Puur om te testen of de artifact dan weg zijn. Dan zou je kunnen concluderen dat de kaart te warm wordt en extra koeling aan moet schaffen. Casefans, een nieuwe koeler voor de videokaart om maar wat te noemen.
En als je de problemen met deze nieuwe voeding nog steeds hebt dan kun je bijna uitsluiten dat het daar aan ligt en moet je het echt bij de videokaart gaan zoeken.
Maar of AtiTool nou buggy is of niet, dat ziet er niet best uit. Maar je moet natuurlijk niet alleen van dat ene schermpje uitgaan. Speel gewoon eens wat spellen. Draai wat 3dMark's. Houd het beeld gewoon in de gaten, kijk of je soortgelijke artifacts in je spellen hebt.
Temps van 45 graden idle zeggen overigens ook niets. AtiTool artifact tester gooit mijn core temperatuur ook binnen no-time van 40 naar dik 65 graden. Dan slaat de fan wel wat harder aan en blijft de kaart op die temperatuur stabiel, maar het verschil kan heel groot zijn tussen idle en load, laat staan onder full-load van een next-gen spel bijvoorbeeld.

• KneoK

KneoK

...

late dubbelpost :X

[ Voor 99% gewijzigd door KneoK op 30-11-2006 18:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus me videokaart is toch wel defect? ik moet hem dan maar eens gaan terug sturen. (ik heb hem via internet gekocht) die ribje is er niet afgevallen ofzo want ben heel voorzichtig geweest met de installatie van de videokaart.

ik zal even 3dmarks gaan draaien.

Verwijderd

Topicstarter
bij mij gooit atitool ook binnen een notime de temps omhoog. maar wat me opviel was dat die puntjes pas na 50 graden komen en dan alleen maar oplopen. maar zo'n kaart moet toch makkelijk 60 graden aankunnen, zonder problemen? ik heb hem ook niet eens overgeklokt, of iets dergelijke.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 11:04:
bij mij gooit atitool ook binnen een notime de temps omhoog. maar wat me opviel was dat die puntjes pas na 50 graden komen en dan alleen maar oplopen. maar zo'n kaart moet toch makkelijk 60 graden aankunnen, zonder problemen? ik heb hem ook niet eens overgeklokt, of iets dergelijke.
Klopt, een ATi chip moet 65 graden kunnen hebben voordat er problemen 'mogen' optreden. Jouw temperaturen zijn heel normaal.

Verwijderd

Topicstarter
dus wat zeggen jullie, moet ik de kaart terug opsturen? als dat de oplossing bied dan doe ik dat wel.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 11:24:
[...]

Klopt, een ATi chip moet 65 graden kunnen hebben voordat er problemen 'mogen' optreden. Jouw temperaturen zijn heel normaal.
Correctie: Een GPU/core mag boven de 100 graden komen (125 dacht ik om precies te zijn) voordat ie moeilijk mag gaan doen. :)
Verwijderd schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 11:43:
dus wat zeggen jullie, moet ik de kaart terug opsturen? als dat de oplossing bied dan doe ik dat wel.
Niet geschoten is altijd mis. ;) Overleg is eerst met diegene?

[ Voor 30% gewijzigd door MensionXL op 01-12-2006 13:11 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de kaart gekocht uit amerika en ik mag hem terug sturen en diegene stuurt een nieuwe weer terug. Het is een bedrijf waarvan ik hem had gekocht.
dus hij gaat weg, bedankt voor de reacties.

Verwijderd

MensionXL schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 13:10:
[...]

Correctie: Een GPU/core mag boven de 100 graden komen (125 dacht ik om precies te zijn) voordat ie moeilijk mag gaan doen. :)

[...]

Niet geschoten is altijd mis. ;) Overleg is eerst met diegene?
Wacht even. De innercore mag 100 graden worden, maar aan de buitenkant is 65 graden de limit. Het verschil tussen de innercore en de buitenkant kan heel groot zijn omdat de temperatuursschommelingen in de core gigantisch zijn. De gemeten chiptemperatuur is altijd vertraagt vergeleken met de innercore.

En dan nog iets. 100 graden kan een GPU hebben, maar voor hoelang en tegen welke prijs die je uiteindelijk betaald? Een auto kan ook net de 200 halen en hoelang gaat dat goed? Extreem veel korter dan wanneer die auto 120 zou rijden.

Een AMD64 mag bijvoorbeeld slechts 68 graden hebben. Dit is een chiptemperatuur. De verbindingen in een CPU kunnen 150 graden halen voor nanosecondes. Als de soldeerpunten in een CPU van tin waren geweest zou je systeem nooit opstarten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2006 18:37 ]

Verwijderd

@atjeli

Mijn systeem moet ook in dezer weken naar een speciaalzaak toe voor reparatie. Ik kan wel 10x systeembeheerder zijn, maar er is één probleem wat ik heb: gebrek aan gereedschap.

We kunnen elkaar de hand geven ;)

Verwijderd

Topicstarter
@Exuimtum

schut de hand ook. me kaart heb ik pas 1 maand gekocht en hij liet in het begin ook artifacts en later weer niet en nu weer wel. (ik ben begonnen met het spelen van een aantal spellen).
Pagina: 1