Hoeveel vragen voor CD compilatie?

Pagina: 1
Acties:

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ze hebben mij gevraagd om een CD te compileren met bestaande (commerciele) liedjes en tunes die ik zelf moet maken.
Het is de bedoeling dat alles mooi aan elkaar hangt, en dat ze elke track apart kunnen selecteren maar dat hij toch doorgemixt is. Ook worden de liedjes soms gebeatmixed enzo dus daar kruipt wel wat werk in. Ook moeten de liedjes toepasselijk zijn voor het gebeuren dus er zal vooral tijd in kruipen in het zoeken van de juiste tracks.
Nu vragen ze aan mij om hiervoor eens een prijs te geven, hoeveel zou ik hiervoor vragen?
Ik heb wel al wat ervaring met die dingen, want ik heb het nog gedaan, maar toen niet betaald jammer genoeg :9
Wat denken jullie?

Techno>Music

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou zeggen, check maar eerst eens wat je zelf moet betalen om de liedjes te mogen gebruiken.

Verder denk ik niet dat we je kunnen helpen. Kijk gewoon hoelang het werk gaat duren, en spreek een reële uurprijs af.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Willen ze een all-in prijs of gaan ze de rechten voor de door jou gebruikte nummers zelf afdragen.

In het tweede geval zou ik uitrekenen hoeveel uur je er voor kwijt bent en dat vermenigvuldigen met een schappelijke uurprijs. Als zij gaan verdienen aan het handeltje zou je ook kunnen overwegen een percentage van de omzet te vragen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Een all in prijs denk ik.
Hoe het juist zit met de prijzen voor zulke nummers, en waar ik dat kan vragen weet ik niet echt.
Ik denk dat ik bij SABAM (das zoiets al brein in nederland) zal moeten navragen hoeveel dat zal kosten.
Hoeveel CD's ze juist willen weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat ze van plan zijn om maar 1 CD te latne maken en die dan zelf te kopieren.

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Daarvoor zul je bij de http://www.bumastemra.nl moeten zijn denk ik. Zal vast geen goedkoop geintje worden vrees ik..

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De af te dragen rechten zijn erg afhankelijk van hoeveel kopie-en ze gaan maken. Het lijkt me dat je daar goede afspraken over zult moeten maken. Ik zou je echter aanraden om daar je vingers neit aan te branden en duidelijk af te spreken dat het afdragen van die rechten hun verantwoordelijkheid blijft.

Voor info over die rechten moet je in nederland trouwens niet bij Brein, maar bij de Buma-Stemra zijn

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Het was misschien niet duidelijk, maar ik woon dus in Belgïe, en bij ons is dit dus sabam:
http://www.sabam.be/website/nl/009001.htm

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ook goed ;)

Het is natuurlijk allemaal de zelfde ellende. Zoek het dus effe goed uit voordat je je ergens op vastpint.

[ Voor 83% gewijzigd door voodooless op 29-11-2006 17:42 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Inderdaad veel ellende :(, al die ingewikkelde zinnen en teksten zijn niets voor mij. Ik zal morgen eens bellen.
Verder nog een vraag. Ik zal waarschijnlijk 1 CD maken en de organisatie zal die dan zelf verder verspreiden. Nu zou ik dan omdat het over meerdere exemplaren gaat dan misschien een hogere prijs vragen. Ofwel maak ik er 1 en beveilig hem goed, en zeg dat ik er per CD zoveel bijvraag ofzo. Natuurlijk is geen enkele beveiliging onfeilbaar...

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou ze sowiso geen AUDIO-CD geven als het af is, maar eerder een CD-ROM met de data. Kun je beter beveiligen en data is minder foutgevoelig.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:00
Lastig....

Aan de ene kant: jij steekt er wel veel tijd en werk in. Daarnaast zal jij eventueele heffingen moeten betalen wat de kostprijs van het cdtje omhoog gooit.

Anderrzijds zou ik niet meer dan 15 a 20 euro per cd willen betalen. Dat is immers de gemiddelde prijs voor cd's die je ook bij de mediamarkt/freerecordshop koopt. Nu is dit wel een cdtje wat "op maat" is gemaakt dus 5 euro extra kan dan nog wel. Maar echt niet meer.

Kijk in iedergeval eerst naar wat je kwijt bent aan rechten. Als dat onder de, ik noem maar even wat, 10 euro is (onwaarschijnlijk, maargoed :9 ) dan kan je zelf bepalen of je voor 5 a 10 euro extra al die moeite van het mixen wil nemen (verkoop cd 20 euro => rechten 10 euro / mixwerk 10 euro)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Hmm, hoe bedoel je dan?Een CD-rom met een iso erop ofzo?
Maar hoe beveilig je die dan?
Zou ik dan niet beter 1 audio cd vragen die makkelijk te kopieren is, en dan een meerprijs vragen?

edit:
ik heb het naar mijn opdrachtgever gemaild. Heb hem de keuze gelaten of ik 1 cd maak en ze hem kunnen kopieren maar dat dan de prijs wat hoger ligt dan voor een normale cd, oftewel maak ik een beveiligde versie en betalen ze per CD.

[ Voor 39% gewijzigd door Lima op 29-11-2006 18:12 ]

Techno>Music

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

L i m a schreef op woensdag 29 november 2006 @ 17:56:
Hmm, hoe bedoel je dan?Een CD-rom met een iso erop ofzo?
Maar hoe beveilig je die dan?
Zou ik dan niet beter 1 audio cd vragen die makkelijk te kopieren is, en dan een meerprijs vragen?
Nee, ik gewoon in FLAC erop zetten, en dan inpakken met beveiliging.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Weinig nut lijkt me. Zij willen hem immers ook beluisteren. Ik zou voorstellen dat je enkel je gemaakte uren factureerd. Bij oplevering geef je de ze ook een lijst met welke nummers er gebruikt zijn. Je laat duidelijk opnemen dat zij verantwoordelijk zijn voor het afdragen van eventuele rechten van die nummers.

Dit alles werkt een stuk beter dan al die beveiligings rompslomp. Naast dat het onmogelijk veilig te krijgen is schept het imho ook een beetje de verkeerde sfeer (het heeft wat afperserigs).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou me eergelijk gezegt meer bezig houden met de rechten dan het beveiligen. Dat is namelijk het lastige. Over de rest zou ik me geen zorgen maken.

Eventueel zou je als demo natuurlijk een CD met brakke mp3 kunnen geven ;)

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ja ik zal zien wat mijn opdrachtgever zegt. Maar ik dnek dat het idd wordt de rechten voor hem, ik doe men werk, reken mijn uren aan, that's it.
Ik denk dat ik eignelijk niet zo veel zal vragen. Als ik nu 50 of 75€ zou vragen, dan denk ik dat dit redelijk is, nee?

Techno>Music

Verwijderd

Moet jij je ook houden aan 1 bepaalde label waar het muziek van af moet komen ?
vb.: alleen tracks van DigiDance en enkel die mogen gebruikt worden ?

als dat bv zo is zal je denk ik niet heel veel kunnen vangen omdat alle rechten al bij de desbetreffende label zit. Dan zou je puur gaan denken in de zin van je uurloon (10,- ofzo) x aantal werkuren.

btw, weet je ook al met wat voor tools je dit gaat doen ?

Verwijderd

Als hun het commercieel gaan gebruiken, en dus rechten afdragen aan sabam, moet je eerst gaan bedenken welke liedjes je samen op 1 cd zet, en sabam vragen of dat wel mag in die volgorde.
Niet elke band wil met andere bands op 1 cd, of ze eisen dat hun liedje als op de eerste plek staat.

Maar als jij denkt aan 75 euro, en hun het drie keer afspelen op een verjaardagsfeestje, draag je geen rechten af, kun je doen wat je wilt.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ik gebruik sony acid pro 5.0 voor het bewerken van mijn audio signalen. Ook het beatmixen kan relatief eenvoudig met dit programma.
Het is eigenlijk wel voor een grote organisatie, het zal op gymfed wedstrijden worden gespeeld waar er meestal rond de 300 a 500 bezoekers zijn.
Dus ik dacht 75€ voor mijn werk en 1keer de CD. En misschien een digitaal opgeslaan voor een backup kopie voor mij en voor hen.
De sabam kosten enzo moeten zij maar regelen. Ik zal eens kijken voor de volgorde van die artiesten ook.

Techno>Music

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jou was iig het e.e.a. m.b.t. rechten afdragen op contract laten stellen - dan heb je jezelf ingedekt.
Ik zou zelf van te voren een voorstel voor de tracklist maken (als zij dat al niet hebben gedaan). Dan hun naar SABAM laten gaan voor de rechten. In je contract laten opnemen dat zij daar voor zorg dragen!. En pas als alle rechten gefixt zijn, de CD geven (eerst in demo, later pas in master). Het mixen kun je al van te voren mee beginnen, maar hou er dan wel rekening mee dat het kan zijn dat de tracklist nog gaat veranderen omdat de rechten voro een bepaald nummer te duur zijn. Zou best zuur zijn als je de halve mix al af hebt en vervolgens blijkt dat het 2e nummer een ander nummer wordt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1