Internet en aparte file transfers via gigabit, hoe snel?

Pagina: 1
Acties:

• Laurens-O
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01-2023
Dag iedereen,

Ik ben wel redelijk handig met veel dingen, maar het volgende begrijp ik nog niet helemaal:

Ik heb zojuist een gigabit switch besteld, ik ga hier meerdere pc's op aansluiten die allemaal ook op gigabit niveau kunnen lullen (i.v.m. videobewerking en compositing). Maar: Er moet ook internet overheen.
Op de switch gaat dus een uplinkje komen van mijn modem, maar jah, die is natuurlijk maar 100 Mbit.

En dan nu de brandende vraag van vandaag: Hoe zit het nu als ik met een van die pc's en ga internetten en ook ff toevallig tegelijkertijd een bestandje van 8 Gb wil overzetten naar een andere pc (dit zou toch tegelijk moeten kunnen?), zal nu alles op 100 Mbit blijven hangen vanwege mijn modem? Of zorgt de switch ervoor dat alles een soort van "gemerged" en uiteindelijk verder verstuurd wordt op gigabit niveau? Of lul ik nou gewoon compleet slap uit m'n nek?

Ik heb al in vele threads zitten zoeken, en wel een beetje vaag hierover wat gevonden maar in dat geval sprak iedereen elkaar steeds tegen, ook geen touw aan vast te knopen dus...

Kan iemand mij hier wat meer duidelijkheid over geven?

Bedankt!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 08:21
Je switch en de computers die je daar op aansluit werken gewoon op 1Gb. Je modem zit in de uplink dus die heeft daar nix mee te maken.
Je hebt dus gewoon voor de comp's volledige snelheid en je modem ligt daar helemaal buiten

who put a "stop payment" on my reality check

• Laurens-O
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01-2023
Toppie! Bedankt voor deze snelle reactie!