Toon posts:

[MCE] low budget mediacenter

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een low-budget mediacenter te maken in een "custom"behuizing. Hier wou ik van begin af aan jullie bij betrekken :P . Vanaf het uitzoeken van de hardware, tot aan het feilloos draaien van mijn systeem.

Wat wil ik er mee doen?

Het is de bedoeling dat ik er tv mee kan kijken, en tegelijk ook kan opnemen. We hebben nu nog analoge tv, en ik denk niet dat daar heel snel verandering in gaat komen. Althans die plannen heb ik nog niet bij mijn ouders vernomen. Verder wil ik mijn muziek via dit systeem kunnen afspelen, en natuurlijk films kunnen kijken. Ik heb zelf nog een Sanyo tv uit het jaar NUL, dus superdeluxe resoluties hoef ik niet te kunnen halen. Mischien in de toekomst wil ik het gaan koppelen met het X10 protocol, maar dat is nu nog niet van toepassing.

Ik heb mijn specs aangepast!

Behuizing:
Defecte High End DVD speler PIONEER DV 717 Champagne gold
- 41,8 cm breed
- 36 cm diep
- 12,4 cm hoog

Waarom: Ik vind de bestaande mediacenter behuizingen te duur, dus opzoek gegaan naar een defect "apparaat". En het was liefde op het eerste gezicht :P.

http://i17.tinypic.com/4g7alfl.jpg

Moederbord:
Asrock MBA ALive NF6G AM2

Waarom:
M-ATX lijkt mij wel een vereiste in mijn behuizing. En verder een mooi goedkoop bordje, waar al een videokaart geintregreert zit.

Geheugen:
2x Crucial 256MB DDR2 667Mhz

Waarom: Als ik het goed heb ondersteunt het moederbord dualchannel, vandaar 2x 256 mb.

HDD
Seagate Barracuda HDD 250GB 7200rpm SATA II 8Mb cache

Waarom: ik geloof dat ik hier wel genoeg aan heb, en dacht dat seagate wel aardig stil was?

Videokaart:
Niet nodig geloof ik?

PCTV kaart:
Hauppauge WinTV PVR500 MCE Dual Tuner PCTV kaart PCI

Waarom: Omdat ik toch wel wil kunnen tv kijken als ik opneem.

Processor:
AMD Sempron 3400+ 1.8GHz (socket AM2)

Waarom: mooi goedkoop.

Dit was zo ongeveer het belangrijkste, verder natuurlijk muis/toetsenbord/dvdbrander/etc. maar dat vind ik voor dit moment even niet belangrijk.

Waar vooral mijn belangstelling naar uit gaat, is wat jullie over het moederbord+processor denken. Ik weet dat ik een goeie ondersteuning van S3 standby moet hebben, en ik geloof dat dit moederbord dat heeft. Ook qua warmte en geluidsproductie, zou ik graag jullie gedachtengang willen horen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2006 11:03 . Reden: Nieuwe specs! ]

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-01 00:23
Ik zou persoonlijk niet zo'n processor erin steken. Mijn voorkeur zo uitgaan naar een wat minder heet beestje.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:04
TVkaart: Ik gebruik zelf een 500 voor de doelen die je aangeeft en daar heb ik nooit enig probleem mee. Denk er overigens over na dat je bij twee kaarten een splitterbus achter je PC creert, met alle bijpassende signaalstoringen. En 1*500 is nog goedkoper dan 2*150 ook.

Ik ken de P4 niet goed (althans, nooit gebruikt), maar lees op HTPC fora wel veel enthousiaste verhalen over de AMD 64 series en hun Cool&Quiet functie. (en alweer: die gebruik ik zelf ook naar alle tevredenheid). Je kan eens kijken naar een relatieve budgetproc, de Athlon 64 3000+ zit ongeveer in jou prijsklasse.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
onkl schreef op woensdag 29 november 2006 @ 16:39:
TVkaart: Ik gebruik zelf een 500 voor de doelen die je aangeeft en daar heb ik nooit enig probleem mee. Denk er overigens over na dat je bij twee kaarten een splitterbus achter je PC creert, met alle bijpassende signaalstoringen. En 1*500 is nog goedkoper dan 2*150 ook.
[..]
De 500 heeft een interne splitter die ook nogal wat demping schijnt te veroorzaken, schijnt dus weinig verschil te maken.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Ik zou er een amd 3500+ of zo in doen. Heerlijk snel en goedkoop :Y .

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het 1 en ander wat aangepast, toch maar voor socket AM2 gekozen, en dat 2dehands moederbordje laten varen. Voor die 10 euro goedkoper toch een hoop nadelen.

Ik geloof dat dit wel aardig te doen is?

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 15:06

Dentheman

Zie signature

kijk eens naar een amd 64 met cool 'nd quiet functie zoals onkl zei, net iets sneller en veel stiller (minder warm en dat is wel lekker als ik je behuizing zo zie)

en als hd zou je ook naar een samsung spinpoint kunnen kijken, die zijn ook lekker stil :)

Zie ondertitel

Verwijderd

Topicstarter
Dentheman schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:18:
kijk eens naar een amd 64 met cool 'nd quiet functie zoals onkl zei, net iets sneller en veel stiller (minder warm en dat is wel lekker als ik je behuizing zo zie)

en als hd zou je ook naar een samsung spinpoint kunnen kijken, die zijn ook lekker stil :)
ik ben dit in een topic hier op Tweakers tegen gekomen: Voor de Sempron wordt Cool'n'Quiet ondersteunt vanaf de D0 revisie maar geldt enkel voor de 3000+ en hoger. Voor de Opteron, zie PowerNow! hierboven.

Dus ik geloof dat die Sempron dat ook ondersteunt.

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52

Q-bone

Dusss...

zo'n systeempje lijkt mij ook wel wat, echter hebben wij dus wel digitale tv... is het dan ook mogelijk om op te nemen? want volgens mij krijg ik via een scart kabel signaal....

bla?

Verwijderd

Topicstarter
digitale tv moet wel kunnen, je kunt het via een hauppage kaartje doen, maar dan krijg je gewoon analoog binnen geloof ik. Er zijn wel speciale kaartjes op de markt, DVB-C is dat geloof ik. Maar correct me if I'm wrong!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Hoe zit dat met het opnemen van je tv signaal? is daar een topic over
worden die bestanden niet heel erg groot?

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 18:57

pbd

koekoek2003nl schreef op zondag 03 december 2006 @ 13:27:
Hoe zit dat met het opnemen van je tv signaal? is daar een topic over
worden die bestanden niet heel erg groot?
uitzending van 2 uur is ongeveer 10GB in beste kwaliteit

Hoe ga je trouwens de pc aansluiten op je tv? Heb hiervoor zelf een low budget agp kaartje voor gebruikt om via een tvout naar scart kabel de boel aan te sluiten. Ik heb de Club 3d Ati Radeon 9550SE 128MB omdat dat een 'low profile' kaartje is.
Kan ook via je standaard vga aansluiting maar weet niet of je zelf een custom kabel wil gaan solderen.

[ Voor 43% gewijzigd door pbd op 03-12-2006 22:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
^HomeY^ schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:48:
[...]

uitzending van 2 uur is ongeveer 10GB in beste kwaliteit

Hoe ga je trouwens de pc aansluiten op je tv? Heb hiervoor zelf een low budget agp kaartje voor gebruikt om via een tvout naar scart kabel de boel aan te sluiten. Ik heb de Club 3d Ati Radeon 9550SE 128MB omdat dat een 'low profile' kaartje is.
Kan ook via je standaard vga aansluiting maar weet niet of je zelf een custom kabel wil gaan solderen.
Ja klopt, heb hier al wat over gelezen. Ik wil eerst zelf proberen iets in mekaar te solderen, mocht dit niet lukken, of dat ik hier niet uitkom, kan ik altijd nog een goedkoop videokaartje kopen met tv-out.

Gisteren naar de stad geweest om de boel te kopen (was immers koopzondag) is natuurlijk de winkel waar ik het wil halen dicht! :( dus straks direct uit stage maar even heen denk ik.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:35:
[...]

ik ben dit in een topic hier op Tweakers tegen gekomen: Voor de Sempron wordt Cool'n'Quiet ondersteunt vanaf de D0 revisie maar geldt enkel voor de 3000+ en hoger. Voor de Opteron, zie PowerNow! hierboven.

Dus ik geloof dat die Sempron dat ook ondersteunt.
Mijn media PC/server pc heeft een Semperon 64 2800+ (1,6 ghz) en 512mb geheugen. Draait prima allemaal, en zelfs CnQ (Cool n Quiet) wordt ondersteund waardoor hij gewoon onhoorbaar is met stockcooling.

Alleen ik ben gegaan voor 512mb geheugen in 1 reep, want ik verwacht in de toekomst er nog 512 bij te doen. Gezien 1gb voor de meeste dingen bijna een vereiste is.

Bij HDD's zijn Samsung ook erg stil. Ik vind die harde schijven zeer zeker aan te raden. En zorg dat je TV kaart hardware matig decodeerd/encodeerd, anders heb je er nog niets aan.

[ Voor 10% gewijzigd door AvanCade op 04-12-2006 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
AvanCade schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:00:
[...]

Mijn media PC/server pc heeft een Semperon 64 2800+ (1,6 ghz) en 512mb geheugen. Draait prima allemaal, en zelfs CnQ (Cool n Quiet) wordt ondersteund waardoor hij gewoon onhoorbaar is met stockcooling.
hmm, nu breng je mij weer aan het twijfelen. Zit nog te dubben tussen of 40 euro meer een een AMD Athlon 3500+ / of een AMD Sempron 3000/3200+ en dan 40 euro goedkoper. :?

• onkl
Als ik daartussen zat te twijfelen zou ik voor de Sempron gaan. Het is natuurlijk allemaal niet het beste van het beste, maar dat is voor deze situatie (en je budget) ook niet nodig. Eerlijk gezegd denk ik dat het zwakste onderdeel je videokaart is.
Misschien is het een idee nog iets besparen op je MB door een versie zonder ingebouwde GPU te nemen en met die E40 en die twee tientjes die daaraf te sprokkelen zijn een Radeon X1300 te nemen. Die heeft iets als Avivo, een set features speciaal voor mediacenters (accelereren van het decoderen van H.264 bijvoorbeeld). Ikzelf koop altijd Ati, maar als je liever nVidia hebt, zoek dan naar iets met purevideo, wat ongeveer hetzelfde is. deze kaart is bijvoorbeeld veelgenoemd voor mediacenters (Vooral vanwege de passieve koeling), maar misschien iets te duur. (ik denk/ben bang dat de EUR 48 van EMPC een typefoutje is)

Verwijderd

nVidia 6150 heeft ook PureVideo, ding zit onboard in een paar Asus mobootjes. A8N CSM VM ofzo heeft ook nog TV-out.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond 5 uur vrij van stage, en als een gek naar de stad gereden! kwart voor 6 kwam ik bij de winkel aan, en mijn hele zooitje gekocht. dit is het geworden tot nu toe:

- Asrock NF6G m-atx (socket AM2)
- AMD Athlon 64 3500+ (socket AM2)
- 512 mb Crucial DDR2 op 800 mhz
- Samsung 160 gb 7200 rpm Sata2
- Sweex ATX miditower incl. 300 watt voeding
(was voor mooi spotprijsje, kan ik mooi de backplate e.d. gebruiken)

Verder nog niet begonnen met modden en dergelijke, want er moest nog gedicht worden :(

*en ik geloof dat dat ook in een ander forum thuis hoort :9

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 15:06

Dentheman

Zie signature

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 09:33:

- Sweex ATX miditower incl. 300 watt voeding
(was voor mooi spotprijsje, kan ik mooi de backplate e.d. gebruiken)
Als je maar niet de voeding gebruikt :X

Zie ondertitel

Verwijderd

Topicstarter
Dentheman schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 09:57:
[...]

Als je maar niet de voeding gebruikt :X
haha, nee, ik ben nog opzoek naar een mooie fanless voeding. Zo blijft men kastje mooi stil!

Verwijderd

misschien nog een tip
de mce500 is best een hoge kaart en in combinatie met een moederbord is ie zeker hoger dan 12 cm dus zal je daar nog iets op moeten verzinnen

• gwystyl
  • Laatst online: 13:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik zie dat je analoog signaal gebruikt. Ik hoop dat je bekend bent met het feit dat dat signaal vanaf 11 december op zwart gaat? Dan krijg je alleen nog ruis of misschien een regionale omroep. Als je dus over een week niet zonder beeld wil zitten zou ik kijken of er op deze manier ook via digitale bron opgenomen kan worden. Lijkt me geen probleem, maar ik heb er echt de ballen verstand van. Verder is het natuurlijk nog afhankelijk van of je ouders een keer wat anders willen zien dan sneeuw (de mijne wachten het iig ook nog af |:()

• onkl
gwystyl schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:14:
Ik zie dat je analoog signaal gebruikt. Ik hoop dat je bekend bent met het feit dat dat signaal vanaf 11 december op zwart gaat? Dan krijg je alleen nog ruis of misschien een regionale omroep. Als je dus over een week niet zonder beeld wil zitten zou ik kijken of er op deze manier ook via digitale bron opgenomen kan worden. Lijkt me geen probleem, maar ik heb er echt de ballen verstand van. Verder is het natuurlijk nog afhankelijk van of je ouders een keer wat anders willen zien dan sneeuw (de mijne wachten het iig ook nog af |:()
Alleen het analoge ethersignaal verdwijnt. De kabel (ook analoog) blijft het gewoon doen, dus geen paniek. Het laatste wat men natuurlijk wilt is dat er vijf minuten na het begin van GTST op 11 december een volksrevolte van epische proporties losbarst, dus pakken ze het digitaliseren (of beter: het ont-analogiseren) van de kabel iets langzamer aan.
@TS: Veel plezier met je nieuwe spullen :)

• gwystyl
  • Laatst online: 13:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

onkl schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:44:
[...]

Alleen het analoge ethersignaal verdwijnt. De kabel (ook analoog) blijft het gewoon doen, dus geen paniek. Het laatste wat men natuurlijk wilt is dat er vijf minuten na het begin van GTST op 11 december een volksrevolte van epische proporties losbarst, dus pakken ze het digitaliseren (of beter: het ont-analogiseren) van de kabel iets langzamer aan.
@TS: Veel plezier met je nieuwe spullen :)
Goed punt... ik dacht dat hij met analoog het ethersignaal bedoelde, maar kabel kan inderdaad ook nog.

Verwijderd

Topicstarter
Jaa klopt, je kan idd. nog gewoon via de kabel tv kijken. Zou anders wel mooie boel wezen, dat ze de boel er zo snel afgooien!

Ik heb alleen nog geen kaartje hiervoor gekocht. Ik wil eerst kijken wat mijn ouders gaan doen. Heb ze laten zien dat zo'n pakket met 3 in 1 toch een behoorlijk sommetje geld bespaardt op jaar basis.

Als daar wat meer duidelijkheid is kijk ik wat voor kaartje ik aanschaf. Eerst zo alles maar es in de behuizing krijgen.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Uh, volgens mij heeft dat bordje helemaal geen TV-out?

• pbd
  • Laatst online: 09-01 18:57

pbd

Dreamvoid schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 17:08:
Uh, volgens mij heeft dat bordje helemaal geen TV-out?
Klopt, maar hij heeft in een eerdere post al aangegeven dat hij zelf een vga to scart kabel gaat solderen :z

Lijkt een aardig setje zo. Heb mce2005 zelf draaien op een hp d510 sff (pentium iv 2,0 ghz met 769MB), verder nog een hauppauge 150mce kaartje, een trust 7.1 sound kaart (digutaal coax over spdif voor DD geluid) en de al eerder genoemde Radeon 9550 SE. Samsung Spinpoint hd erin om het helemaal geluidsarm te maken. Draait perfekt hier. Moest alleen aardig wat tunen om de set goed in S3 standby mode te krijgen (moederbord ondersteunde wel maar heb wat met registertweaks moeten werken om hem er goed in en uit te krijgen). Mocht je daar ook tegen aan lopen dan moet je het hier maar posten.

Succes met je spulletjes en het spelen :9 .

[ Voor 55% gewijzigd door pbd op 05-12-2006 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aan het software matige gedeelte ben ik nog lang niet toe geloof ik. Gister avond na de nodige gedichten gehoord te hebben nog even snel een beginnetje gemaakt met de mce. Ik geloof dat ik me toch een beetje verkeken heb op de ruimte binnen in de kast. Na een vluchtige poging gisteraaf es te kijken of alles mooi paste kwam ik erachter dat er toch het 1 en ander met de dremel moet gebeuren :P

Maar ik denk dat ik daarvoor maar een ander topic open. Ik zit nu nog op stage, maar ik zal vanavond wel het 1 en ander toelichten met foto's! :*)

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 08:33
Heel leuk project, ik zelf ben ook met een mediacenter bezig, maar vind de behuizing ook aan de prijzige kant. Zou het leuk vinden je topic te volgen, misschien trekt mij dat ook over de streep.
ps. post je de link, mocht je dit in een ander topic voortzetten.

Verder, is de diepte wel groot genoeg? dit probleem ondervind ik namelijk zelf.

[ Voor 13% gewijzigd door Moffin op 11-12-2006 17:46 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Een complete pc met maar 35 Watt energieverbruik?
Lees mijn ervaringen met de NF6G-DVI op deze pagina.

• Jazzper
  • Laatst online: 26-01 12:29

Jazzper

BB4E^Guerilla

hoe is het met je MCE? Ik ben ook aan het plannen voor een MCE on the cheap dus volg dit topic reeds, maar het is een beetje stil nu :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Pagina: 1