Het gaat hier om een MSI S260 laptopje. Ik ben de laatste dagen bezig met het uitproberen van diverse OS'en en zo ook vandaag weer. Op een bepaald moment was het nodig om even te starten van een floppy en dus duik ik de bios in om deze in de boot-volgorde op te schuiven. Na het opslaan van de instellingen start mijn systeem netjes op maar fdisk kan ik niet starten, wat wil nu het geval: het toetsenbord geeft geen enkele reactie meer. Welke toets ik ook indruk, geen reactie.
Als gevolg hiervan een Ubuntu cd gepakt en een herstart gedaan om weer in de bios te gaan. Dit lukt nu ook niet meer, del DEL-toets schijnt niet meer te werken. De selectie van startopties voor Ubuntu is ook niet mogelijk, de enige optie is dus het wachten van 30sec. totdat Ubuntu gaat starten. Maar nu het vreemde verschijnsel: in Ubuntu werkt het toetsenbordje perfect, sterker nog: alle toetsaanslagen die voor de start zijn gedaan worden nu plots uitgevoerd.
Waar ik aan zat te denken was de USB keyboard legacy support die misschien op disabled staat, maar voor zover ik weet en ook na heb gevraagd is dit toetsenbordje niet USB. Daarbij komt: hoe krijg je die instelling terug als hij verkeerd staat en je dus je bios niet meer in kan. Deze laptop heeft tenslotte geen PS/2 aansluiting. Ook de default instellingen terugzetten gaat wat moeilijk als de bios onbereikbaar is. Ondertussen heb ik het volgende al gedaan:
• extern keyboard via USB, werkte niet
• biosflash uitvoeren die ook de CMOS etc. cleared, werkte wel mocht echter niet baten (afudos /biosfile /n /pnbc )
• veel gezocht, maar helaas niks kunnen vinden op de bekende plaatsen
Is dit toetsenbordje nu kapot? Het lijkt er wel op maar hoe kan het dan dat het prima werkt op het moment dat een OS geladen is?
Gegevens die verder nog relevant kunnen zijn:
• HDD is 100% leeg, niet bootable
• CD-ROM is 1e bootdevice
• Bios staat nu weer op default instellingen
• Er zit nog volledige pick-up&return garantie op, maar dat duurt weer zo lang
Als gevolg hiervan een Ubuntu cd gepakt en een herstart gedaan om weer in de bios te gaan. Dit lukt nu ook niet meer, del DEL-toets schijnt niet meer te werken. De selectie van startopties voor Ubuntu is ook niet mogelijk, de enige optie is dus het wachten van 30sec. totdat Ubuntu gaat starten. Maar nu het vreemde verschijnsel: in Ubuntu werkt het toetsenbordje perfect, sterker nog: alle toetsaanslagen die voor de start zijn gedaan worden nu plots uitgevoerd.
Waar ik aan zat te denken was de USB keyboard legacy support die misschien op disabled staat, maar voor zover ik weet en ook na heb gevraagd is dit toetsenbordje niet USB. Daarbij komt: hoe krijg je die instelling terug als hij verkeerd staat en je dus je bios niet meer in kan. Deze laptop heeft tenslotte geen PS/2 aansluiting. Ook de default instellingen terugzetten gaat wat moeilijk als de bios onbereikbaar is. Ondertussen heb ik het volgende al gedaan:
• extern keyboard via USB, werkte niet
• biosflash uitvoeren die ook de CMOS etc. cleared, werkte wel mocht echter niet baten (afudos /biosfile /n /pnbc )
• veel gezocht, maar helaas niks kunnen vinden op de bekende plaatsen
Is dit toetsenbordje nu kapot? Het lijkt er wel op maar hoe kan het dan dat het prima werkt op het moment dat een OS geladen is?
Gegevens die verder nog relevant kunnen zijn:
• HDD is 100% leeg, niet bootable
• CD-ROM is 1e bootdevice
• Bios staat nu weer op default instellingen
• Er zit nog volledige pick-up&return garantie op, maar dat duurt weer zo lang
To be determined...