Toetsenbord werkt enkel nog in een OS

Pagina: 1
Acties:

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:15

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Het gaat hier om een MSI S260 laptopje. Ik ben de laatste dagen bezig met het uitproberen van diverse OS'en en zo ook vandaag weer. Op een bepaald moment was het nodig om even te starten van een floppy en dus duik ik de bios in om deze in de boot-volgorde op te schuiven. Na het opslaan van de instellingen start mijn systeem netjes op maar fdisk kan ik niet starten, wat wil nu het geval: het toetsenbord geeft geen enkele reactie meer. Welke toets ik ook indruk, geen reactie.

Als gevolg hiervan een Ubuntu cd gepakt en een herstart gedaan om weer in de bios te gaan. Dit lukt nu ook niet meer, del DEL-toets schijnt niet meer te werken. De selectie van startopties voor Ubuntu is ook niet mogelijk, de enige optie is dus het wachten van 30sec. totdat Ubuntu gaat starten. Maar nu het vreemde verschijnsel: in Ubuntu werkt het toetsenbordje perfect, sterker nog: alle toetsaanslagen die voor de start zijn gedaan worden nu plots uitgevoerd.

Waar ik aan zat te denken was de USB keyboard legacy support die misschien op disabled staat, maar voor zover ik weet en ook na heb gevraagd is dit toetsenbordje niet USB. Daarbij komt: hoe krijg je die instelling terug als hij verkeerd staat en je dus je bios niet meer in kan. Deze laptop heeft tenslotte geen PS/2 aansluiting. Ook de default instellingen terugzetten gaat wat moeilijk als de bios onbereikbaar is. Ondertussen heb ik het volgende al gedaan:
• extern keyboard via USB, werkte niet
• biosflash uitvoeren die ook de CMOS etc. cleared, werkte wel mocht echter niet baten (afudos /biosfile /n /pnbc )
• veel gezocht, maar helaas niks kunnen vinden op de bekende plaatsen

Is dit toetsenbordje nu kapot? Het lijkt er wel op maar hoe kan het dan dat het prima werkt op het moment dat een OS geladen is?

Gegevens die verder nog relevant kunnen zijn:
• HDD is 100% leeg, niet bootable
• CD-ROM is 1e bootdevice
• Bios staat nu weer op default instellingen
• Er zit nog volledige pick-up&return garantie op, maar dat duurt weer zo lang

To be determined...

Verwijderd

Vreemd :|

Werkt je numlock/capslock/scrollock lampje nog?
Is er geen toets die misschien vast zit (door geknoei of een kruimel ofzo). Misschien dat er zoiets aan de hand is, waar dan 2 toetsen tegelijk ofzo gedrukt worden wat zonder driver (dus voordat Linux/OS gestart is) niet functioneert maar wel met een driver functioneert.

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Nou die locks doen het ook niet, echt geen enkele toets. Voor zover ik kan zien zitten er geen toetsen vast, dit lijkt me trouwens iets dat problemen zou geven in Ubuntu. Heb daar een tekstverwerker gestart om wat te typen maar hij deed zeker niks uit zichzelf. Bovendien is het toetsenbord nagenoeg schoon en nieuw. Laptop is nu misschien 1,5 maand oud en daarvan is hij al een keer terug geweest voor RMA.

To be determined...

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ok, dus al zit je bwvz te wachten op de POST als je je laptop net aanzet en je drukt je CAPS of zo aan/uit dan doet het lampje het ook niet :? :o (ja, ik weet dat je dit al zegt, maar je hebt het over 'locks' dus even voor de zekerheid)

Zitten er geen rare 'FN' instellingen op je flaptop? Je weet wel, zodat je bijv met FN+F1 je geluid kan dempen en dat je dan met het lettergedeelte nummers kan typen alsof het een numpad is?

[ Voor 49% gewijzigd door DeMoN op 29-11-2006 15:47 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Als ik de laptop aanzet, dan verschijnt er een mooi MSI logo etc. en de mogelijkheid om op DEL te drukken. Als ik tijdens deze post op bijvoorbeeld caps-lock druk dan gaat dat lampje niet branden, ook ná de POST doet hij het niet tot het moment dat het OS (in dit geval Ubuntu) de nodige drivers heeft geladen.

De Fn-toets is aanwezig, niet gebruikt voor zover ik weet en het is ook een instelling die na een herstart als het goed is ook weer teruggezet wordt.

Edit2:
Het meest vreemde vind ik nog wel dat een extern toetsenbord dus ook niks doet. De lampjes gaan even aan en uit maar dat was het verder. Heb het dan over een USB keyboard want een PS/2 kan niet aangesloten worden.

[ Voor 38% gewijzigd door MaNdM op 29-11-2006 15:57 ]

To be determined...

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.cablesdirect.com/prodimages/USB-PS2F_LR.jpg
Misschien kun je aan zoiets komen? En dan via een PS/2 tobo bijvoorbeeld nieuw BIOS erin flashen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 16:25:
[afbeelding]
Misschien kun je aan zoiets komen? En dan via een PS/2 tobo bijvoorbeeld nieuw BIOS erin flashen?
Dat maakt waarschijnlijk weinig uit. Immers, de USB poorten sturen dan nog steeds je keyboard aan en niet de PS/2 poort (dus kun je net zo goed een USB keyboard gebruiken).

Mocht Michiel het willen proberne moet hij maar even langskomen, heb nog zo'n USB->2xPS/2 ding liggen.

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 16:25:
[afbeelding]
Nou zoals al in de SP staat, ik héb de bios al geflashed en daarmee ook meteen de defaults terug laten zetten door een aantal switches mee te geven. Een keyboard aan de USB hangen werkt niet, tot het OS geladen is.

Dit heb ik namelijk al geprobeerd.

To be determined...

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Kleine update:
De laptop gaat vandaag RMA naar Duitsland, dus zodra deze terugkomt zal ik uitzoeken wat het probleem was en dat hier even erbij posten.

To be determined...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En even als aanvulling daarop, gisteren hebben we gepoogd met een los USB keyboard te starten, maar dit ding reageert ook totaal niet. Een ATX reset haalde ook totaal niets uit, het ding reageerde totaal nergens op.
Enige dat we konden bedenken was dat de legacy support voor het keyboard uitstaat in de bios (die optie zit erin, dat hebben we op mijn S260 gechecked). Het vreemde is alleen dat je dan altijd nog in de bios zou moeten kunnen komen.

Bij het booten een shitload een toetsen ingedrukt houden om een stuck-key te triggeren hielp ook totaal niet, het ding reageerde gewoon niet.

en tot overmaat van ramp is MaNdM ook z'n adapter nog eens vergeten mee naar huis te nemen :z

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Topicstarter
Update:

Ik heb vandaag een mailtje gekregen over wat het probleem precies was.
Hello,

It was not a failure in the bios-settings!
The bios was complete wrong (this was not a user-Failure, it was a
hardware-failure)

The Keyboard was OK, but I change it, because I want not have one more failure on your notebook again.
Het was dus een fout in de bios :/ hoewel ik dus een nieuwe bios erin geflashed heb heeft dit die fout niet verholpen.

To be determined...

Pagina: 1