Duron 1200 met 512MB SDR geheugen krachtig genoeg voor HTPC?

Pagina: 1
Acties:

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Al een tijdje ben ik aan het overwegen om een HTPC te bouwen. Binnenkort wil ik TV gaan kijken via de satelliet, dus het is de bedoeling dat er twee DVB-S kaartjes inkomen. Nu mag kwaliteit best wat kosten, maar bij voorkeur zou ik hardware willen (her)gebruiken die ik nog heb liggen. Helaas heb ik geen idee of het geheel wel krachtig genoeg is voor mijn plannen.

Het betreft een Duron 1200 met 512MB SDR geheugen en een Radeon 8500LE. Die grafische kaart blijft zoiezo, ook als ik de rest moet upgraden. Dit omdat de Radeon 8500 de snelste kaart is die nog door de open source drivers in Xorg wordt ondersteund. Wederom vanwege de prijs zou ik het liefst DVB-S kaartjes nemen met MPEG-2 decodering in software. Mocht dit op deze gebrekkige hardware niet kunnen, dan moet ik maar een wat duurdere kaart met hardware decodering aanschaffen.

Hebben jullie enig idee of bovenstaande hardware het allemaal wel kan trekken? Dus bijvoorbeeld tegelijk iets opnemen en naar een andere zender kijken, idealiter ook nog met timeshifting? Als dit alleen met twee dure DVB-S kaarten met hardware decoding kan, dan moet dat maar. Dit is nog altijd goedkoper dan een geheel nieuw systeem. Maar ik ben bang dat zelfs deze combinatie teveel vraagt van een Duron 1200.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 18:26

EMP

Krulloos!

Dingen als time shifting en encoding kosten best wat cpu power. Als je time shifting geheel op CPU doet heb je aan een P4-3GHz zelfs eigenlijk nog niet genoeg, laat staan een Duron 1200.

Je kunt natuurlijk dingen in de hardware oplossen, voor encoden zou dit wel gaan, maar of er kaarten zijn die time shifting ondersteunen, dat weet ik niet...

Mijn HTPC heeft ook een tijdje op 1200 MHz gedraaid (AMD XP 2000+ met temp probleempje, dus ondergeclocked ;)), dit speelde alles af (met radeon 9200, dus alles ge decodeerd in de SW) maar opnemen/time shifting heb ik er niet mee gedaan.

Als je je duron wilt houden, zullen de speciale features in de hardware moeten zitten, maar ik denk dat je er niet slecht aan doet om een goedkoop modern systeem samen te stellen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Op de site van MythTV heb ik dit gevonden:

* A PIII/733MHz system can encode one video stream using the MPEG-4 codec using 480x480 capture resolution. This does not allow for live TV watching, but does allow for encoding video and then watching it later.
* A developer states that his AMD1800+ system can almost encode two MPEG-4 video streams and watch one program simultaneously.
* A PIII/800MHz system with 512MB RAM can encode one video stream using the RTjpeg codec with 480x480 capture resolution and play it back simultaneously, thereby allowing live TV watching.
* A dual Celeron/450MHz is able to view a 480x480 MPEG-4/3300kbps file created on a different system with 30% CPU usage.
* A P4 2.4GHz machine can encode two 3300Kbps 480x480 MPEG-4 files and simultaneously serve content to a remote frontend.

* A Celeron 450 uses 2% CPU for encoding a 480x480 16Mbps MPEG-2 stream.

* An Athlon 1800XP can decode a 720x480 8Mbps MPEG-2 file using 10% CPU
* An Athlon 1GHz can decode a 720x480 16Mbps MPEG-2 file using 30-50% CPU, can decode a 480x480 16Mbps MPEG-2 using 30% CPU and approximately 30% for Live TV at 416x480.
* A P3-550 can decode a 480x480 16Mbps MPEG-2 file with 55% CPU.
* A Celeron 450 (no SSE) can decode a 480x480 16Mbps MPEG-2 file with 80% CPU.