Vragen over netwerkopstelling voor lanparty

Pagina: 1
Acties:

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Elk jaar organiseren we 1 á 2 keer een lanparty. Gezellig, met bekenden, een stuk of 20 tot 30 meestal. Nu hebben we altijd problemen. Iemand kan niet op het netwerk komen of bij het leechen van elkaar, is er altijd iemand de klos. Bijvoorbeeld dat 10 man van één persoon zit te leechen.

Nu hebben we in januari weer een nieuwe lanparty en ik wil er nu voor zorgen dat het eens een keer goed geregeld is. Of in ieder geval beter geregeld.

Wat we iig tot onze beschikking hebben is het volgende:

- 2 x 24 poorts 3Com superstack II 3300 (10/100) met gigabit fiber uplink
- 1 x 24 poorts Linkpro switch 10/100 (niet manageable) met 2 poorten 1000
- In ieder geval één server met Windows 2003 erop, XP1800+ en met 1 GB geheugen.
- En nog een andere server, XP1800+, rest onbekend.
- In principe geen internetverbinding.

Nu lees ik hier en daar dat je eventueel DHCP kan gebruiken, maar anderen raden het af. In principe doen wij altijd briefjes met hier is je ip adres, maar misschien is DHCP wel beter. En over hacking / mensen met eigen DHCP etc hoeven we niet echt bang te zijn want is toch vriendenclubje en bekenden (dus vriendelijk vragen om iets uit te zetten) en als iemand loopt te kloten gaat hij, met z'n pc het raam uit :P

De opstelling die we hebben is als volgt.

- De 2 servers met ieder een 10/100 netwerkkaart, direct op één van de 2 3Com switches.
- De switches worden over de zaal verdeeld en zijn met die fiber uplink met elkaar verbonden.
- De rest maakt verbinding met de switches / vult ip in en dat zou voldoende moeten zijn.

Voor het beter beheer van het leechen hadden we in gedachten om dit keer met Direct Connect te gaan werken. Ik heb dit ooit een keer gezien op Networking Day en dat ging op zich wel redelijk goed.

Dus we installeren op één van die servers een Direct Connect hubje en geven iedereen de clientsoftware en laten het instellen en dat zou voldoende moeten zijn.

Echter dan zit je nog steeds dat mensen per computer aan het connecten zijn (maar nu kan je door DC een maximaal aantal connecties laten instellen). Echter is het niet zo dat als iemand een file wilt downloaden dat deze dan ook gelijktijdig bij anderen gedownload wordt (als Emule/Kazaa) om zo betere verspreiding van de bandbreedte te krijgen.

In sommige gevallen is de afstand van de servers naar de 3Com switch te lang dat we dan die andere 24 poorts er tussen zetten, dat werkt wel maar volgens mij is dat niet echt handig. Lijkt erop dat het dan iets trager gaat.

Mijn vragen zijn dan ook:

1) Is de opstelling van het netwerk nu een juiste, kan dit beter, misschien moeten we denken aan meer netwerkkaarten op een server voor grotere bandbreedte, deze is in principe genoeg voor 20 man op één server. We spelen bijna nooit dubbele servers, dus dat er meerdere spellen tegelijkertijd gespeeld worden.
2) Is of DHCP misschien wel handiger? Dit zouden we kunnen doen met Windows 2003 of is een routertje er tussen hangen beter?
3) Is Direct Connect een juiste keuze of zijn er andere, betere (ala Emule) programma's om van meerdere pc's hetzelfde bestand te downloaden/
4) Zijn er dingen waar we nog meer aan kunnen denken?
5) Verdere vragen die n.a.v. dit topic naar boven komen drijven.

Verwijderd

1) Wij werken bij onze LAN op dezelfde manier en met 100+ gamers werkt het nog prima... :)
2) DHCP werkt bij ons ook altijd en werkt perfect, maarja we hebben dan ook nog nooit lastige mensen gehad die het vertikken om DHCP uit te zetten op hun machientje ;)
3) DC++ is jouw prog! :P
4) Eeeuhm, weet ik zo niet... :)
5) Ik zie ze wel verschijnen! ;)

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-03 15:53

Eijkb

Zo.

Neem een fileserver op in je netwerk. 1 oude computer met genoeg schijfruimte waar iedereen zijn of haar zooi heen kopieert (FTP is sneller overigens) via netwerk connecties. Iedereen haalt dus de zut van de file server af en niet van elkaar's PC. Dat gaat inderdaad traag. Zoals gezegd is FTP connectie het snelste (Gezien je dan niet de overhead hebt van het windows netwerk protocol).

.

Verwijderd

Dan is DC++ nog altijd sneller en effectiever, want je kunt als user zelf instellen wat jij wilt dat mensen kunnen gebruiken van jouw upload en hoeveel mensen tegelijk etc... :)

EDIT: Niet sneller dan FTP denk ik... :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 12:36 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

DHCPd onder linux is easy in te stellen, zoek maar eens een tutorial ;)

Kun je ook je DC++ wel op draaien denk ik.
Kun je ook mooi een intranet mee bouwen met apache enzo...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb afgelopen keer voor het eerst DC++ gebruikt op onze (kleine) LAN en dat was echt een _verademing_ (hiervoor gebruikten we altijd Windows-shares :')). Zeer aan te raden, zeker als je niet even een paar honderd GB aan harde schijven over hebt voor een servertje.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
ik mag aannemen dat de 2 3com's via glas op die linksys zitten ?
maw: die linksys zit er in 't midden tussen ?
(ster figuur)

waarom gebruik je die linksys dan niet voor je servers ?
en de 3com's voor de gebruikers ?
heb je't achter ook makkelijker als het groter wordt:
- meer servers moeten maar ingeplugd worden in die linksys...
- je heb een centraal punt waar je de trafiek een beetje in 't oog kunt houden (hacking enzo)
- je kan er bij groei onmiddellijk een "crew-hoek" van maken.

(of heb je op dit moment die linksys niet in gebruik ?)
btw: zijn de instellingen van die 3com leeg - standaard ?

het niet kunnen leechen bij de andere heeft mss te maken met het domein of werkgroep de pc's zitten ? -> op te lossen door je w2k3 als dhcp-server in te richten...
(en lange lease tijden instellen bv)

(en een dc-hubje of ftp-server te gebruiken daarvoor - met dat laatste heb je achteraf zelf voordeel: leechen hoeft niet echt meer omdat alles toch al op je server verschijnt :+ )

ps: wel oppassen met zoiets te adverteren - in belgie vallen ze er voor binnen, en in Nederland kan dat ook wel eens gaan gebeuren (mits uploaden illegaal is - jullie hebben 't voordeel met 't downloaden...)

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
soulrider schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:50:
ik mag aannemen dat de 2 3com's via glas op die linksys zitten ?
maw: die linksys zit er in 't midden tussen ?
(ster figuur)
Nee, de tussen de 3 Com's zit glas. Switch is Linkpro, maakt verder niet uit, maar die zit er meestal niet tussen.

Dus:

code:
1
server 1 + 2 (gezamelijk) -- 3 Com (1) - glas - 3 Com (2)

En ieder prikt op één van die 2 switches zijn pc.
waarom gebruik je die linksys dan niet voor je servers ?
en de 3com's voor de gebruikers ?
heb je't achter ook makkelijker als het groter wordt:
- meer servers moeten maar ingeplugd worden in die linksys...
- je heb een centraal punt waar je de trafiek een beetje in 't oog kunt houden (hacking enzo)
- je kan er bij groei onmiddellijk een "crew-hoek" van maken.
(of heb je op dit moment die linksys niet in gebruik ?)
Nou omdat naar mijn beleving, 2 servers op één eigen 10/100 switch, die vervolgens naar de 3 Coms gaan, dus over dat ene lijntje dus 2 servers gaan. Als je direct op de 3 Coms zitten, dan is er 2 x 100 verbinding, en niet 1 verbinding waar de 2 servers op een 10/100 poortje zitten.
btw: zijn de instellingen van die 3com leeg - standaard ?
Haha ja had daar een hele tijd geleden al problemen mee gehad, maar met nulmodem een keer ingelogd en alle poorten default gezet en nu werkt alles gewoon op 10/100 etc.
het niet kunnen leechen bij de andere heeft mss te maken met het domein of werkgroep de pc's zitten ? -> op te lossen door je w2k3 als dhcp-server in te richten...
(en lange lease tijden instellen bv)
Dát zullen we dan eens gaan instellen op die server, misschien voorkomt het ip geneuzel.
(en een dc-hubje of ftp-server te gebruiken daarvoor - met dat laatste heb je achteraf zelf voordeel: leechen hoeft niet echt meer omdat alles toch al op je server verschijnt :+ )
FTP server hebben we soms, voor de updates/nieuwste drivers etcetc. Maar niet genoeg ruimte om die terabytes aan 'velletjes met nulletjes en eentjes' op te zetten. Dus toch van elkaar leechen is de bedoeling. En dan nog is het dat stel men gaat met z'n 20-en op de FTP server, dat er dan toch een bottleneck ontstaat. Dus vandaar DC++ de keuze. Maar deze is ook individueel per pc, niet een totaalaanbod en van meerderen tegelijk downloaden.
ps: wel oppassen met zoiets te adverteren - in belgie vallen ze er voor binnen, en in Nederland kan dat ook wel eens gaan gebeuren (mits uploaden illegaal is - jullie hebben 't voordeel met 't downloaden...)
;) Maar is natuurlijk ook meer die gig's aan mappacks en updates die verspreid moeten worden :P ;)

Maar als ik zo hoor is DC++ wel the way to go....

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 17:20
Geef de deelnemers wel even van tevoren door dat ze dc moeten installeren op hun pc. Zou jammer zijn als je de hele party bezig zijn met het hashen van de eentjes en nulletjes die ze willen delen...

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat kost inderdaad behoorlijk wat tijd. Zeker even van tevoren (laten) doen.
Pagina: 1