[on stage] low-budget in-ear monitoring?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
M'n vriendin speelt harp in een tweetal bands. De bands spelen versterkt en de harpist heeft per se een monitor nodig om de rest van de band te kunnen horen (ze zit naast de drummer dus hoort de zangers echt niet).

Het probleem is dat het vrijwel onmogelijk is om een harp te versterken zonder verschrikkelijk last van feedback te krijgen. Ik heb dus het idee gekregen om eens een keer te experimenteren met in-ear monitoring, kijken of het beter gaat (klinkt) als je de floormonitor weghaalt. Echter van de prijzen van in-ear monitoring systemen valt mijn mond open. Vandaar dus dit topic.

Mijn suggestie is als volgt: ik heb thuis een mengpaneeltje staan (Yamaha MG 10/2). Ik plug dan het monitorsignaal, dat ik van de FOH aangeboden krijg, in één van de line-ins. De harpist krijgt oordoppies aangesloten op de headphone-out van de Yamaha, en zij kan zo dus zelf haar monitor bedienen.

Gaat dit werken? Ik heb geen flauw idee op wat voor manier monitors worden aangesloten. Ten eerste: wat voor signaal is het monitorsignaal? Balanced/unbalanced? En wat voor level?

Ten tweede: wat voor connector gebruikt een technicus om monitors aan te sluiten? XLR-male? Indien ja, kan ik dat dan in de (XLR-female) mic-input van de Yamaha pluggen? Of moet ik een adaptertje kopen om het signaal om te zetten naar 1/4" phone voor de line-input van de Yamaha?
Of kan ik beter een DI box kopen om line-signaal om te zetten naar mic-signaal?

Ten derde: als ik het monitorsignaal in de mic-in kan inpluggen, hoe zit het dan met phantom power? Blaas ik de FOH console op als ik dat aanzet? :o

Tot slot: ik ben me ervan bewust dat er honderden FOH consoles op de markt zijn, en honderden monitorsystemen, en dat ze waarschijnlijk niet allemaal op dezelfde manier werken...

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
in principe werken de meeste geluidsmensen met balanced XLR.

check deze site eens. Iets uit de psm serie lijkt me wat je zoekt. De meeste geluidstechnici hebben vaak dit soort apparatuur al tot hun beschikking. Onze zangeressen en onze drummer spelen ook met in-ear, en die hebben altijd alleen hun oordopjes bij zich.

Het is verder een kwestie van proberen of je gewoon walkman dopjes of gegoten oordopjes wilt gebruiken. Ik speel zelf wel eens met in-ear, en omdat ik keyboard speel is de monitor mijn enige referentie. Voor mij voldoen simpele oordopjes al.

En een laatste advies: niet schrikken van die prijs! hoeveel kost een harp? die heb je toch ook altijd bij je? Als dergelijke apparatuur nodig is om een beetje fatsoenlijk op een podium te kunnen werken moet je daar gewoon in investeren. Het is net als de harp zelf een van de onderdelen die noodzakelijk zijn om op het podium te kunnen presteren.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Die PSM serie heb ik idd al bekeken. Wat me trouwens opviel is dat een draadloos systeem niet eens zo heel veel duurder is dan een bedraad systeem. Vreemd.

Wat betreft de vraag of het "erbij hoort": de huidige situatie, waarin de geluidsmensen voor een floormonitor zorgen, is in principe gratis. Deze situatie werkt, maar neit optimaal. En om nou een hele smak geld neer te leggen voor een (misschien wel vrij kleine) verbetering van die situatie...
Punt twee is dat m'n vriendin en ik beiden studeren dus dat een profi systeem er de komende paar maanden gewoon niet inzit. Die ~20 euro voor een optreden is leuk maar zet weinig zoden aan de dijk. :-)

Anyway, dan blijf ik met m'n vraag of je die balanced XLR van de geluidsman (m/v) in een standaard mengpaneel kan/mag prikken, en zoja: hoe dan?

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:11
Kan, gewoon in een mic-in waarbij je de gain enorm omlaagtrekt (uitgang van een mixer is eigenlijk altijd line-niveau) of, als je hem hebt, een gebalanceerde line-in.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
en inderdaad niet aan de phantom komen!

Daar kun je geluidsmensen heel verdrietig mee maken.

ps: probeer eens te expreimenteren met de plek van de monitor, zet hem eens op oorhoogte, of boven oorhoogte.

zet hem eens een halve meter dichterbij, of wat ook vaak werkt: een halve meter verder weg

[ Voor 52% gewijzigd door pianoman op 30-11-2006 15:13 ]