Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Iemand leren fietsen.

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03 00:32

Erycius

I came on Eileen.

Topicstarter
Wij nemen vanaf morgen voor een week of drie een Chinese vriendin van me op in ons huis, omdat ze uit haar kamers is gezet omdat de huisbaas verbouwingen wil doen. Nu kennen jullie waarschijnlijk allemaal wel die beelden van Peking en zo waar duizenden fietsers op een foto staan, maar zij is nu één van die vele Chinezen (ik kan niet zeggen: weinige, want Chinezen zijn altijd met veel :p ) die nog niet kan fietsen, en ze heeft me gevraagd of ik het haar zou kunnen leren. Ik heb al ja gezegd, maar zonder daar bij na te denken hoe ik dat zou aanpakken.

Hoe leer je in godsnaam eigenlijk een 35-jarige vrouw fietsen? Ik woon alvast in een klein doodlopend straatje en ik heb wel een (kleinere) vrouwenfiets, dus dat is al geen probleem.

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-11 15:34

ADH_ED

Hoogbevaagd

Zijwielen kopen (die zijn er ook voor volwassen fietsen meen ik). En daarna laten proberen en op een gegeven moment zonder zijwielen laten fietsen.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Gewoon naast haar lopen. Zorg wel dat je haar zadel wat laag hebt, zodat ze met beide benen bij de grond kan. Of je zou iets met zijwieltjes moeten beginnen..

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-11 01:19

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Zijwieltjes? :P

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

haar er op zetten, ze moet zelf haar evenwicht leren bewaren.
kwestie van trappen eigenlijk. de centrifugale kracht van de wielen houd je overeind.
oftewel: niet te langzaam proberen, meteen goed gas geven, want dan blijf je beter overeind.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08 21:32
Misschien heb je een parkje in de buurt met veel gras, dan valt ze niet zo hard.
Bij ons hier in het park leren ook de Turkse vrouwen fietsen op het gras, gewoon zonder zijwielen.

En volgens mij gaat dat best wel aardig, maar het zal wel lachen worden ;)

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 20:17

ALH

Ja of als je een straat met een goot hebt in de goot, dit corrigeert wel aardig.
Heb het zelf ook zo geleerd :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Verwijderd

fietscursus

Verwijderd

McKaamos schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:23:
haar er op zetten, ze moet zelf haar evenwicht leren bewaren.
kwestie van trappen eigenlijk. de centrifugale kracht van de wielen houd je overeind.
oftewel: niet te langzaam proberen, meteen goed gas geven, want dan blijf je beter overeind.
Groot misverstand: het is niet de centrifugale kracht die de fiets rechtop houdt. Het heeft meer te maken met het sturen. Laatst een stukje over gelezen in de Delta (TU Delft wekelijkse krant) en ik ken een gast die erop is afgestudeerd. Je houdt je evenwicht doordat je constant corrigeert met je stuur. Bij lage snelheden is dit instabiel, bij meer dan 5 km/u is dit al aardig stabiel. Hoe harder je fietst, hoe gemakkelijker je overeind blijft.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 22:49
Mijn vader leerde me fietsen door een lange stok achter in de fiets te steken. Even flink aanduwen mbv die stok, ff vasthouden voor evenwicht en daarna loslaten. Werkt perfect, ik kon het in een keer. 8)

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Laat haar een te grote trui aan trekken.
Op deze manier kan je haar vasthouden (bij schouders bijv).
Op deze manier heeft ze genoeg "ruimte" om toch te kunnen fietsen en jij kan haar tegenhouden cq opvangen als het fout gaat....
Als ze het een beetje wil oppikken kan ze binnen een half uur fietsen....

Disclaimer: dit heb ik bij mijn dochter en neefjes/nichtjes gedaan maar deze waren waarschijnlijk een stuk kleiner maar vooral lichter dan degene die jij wil leren fietsen.., dus ik hoop dat dit werkt....

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-11 01:19

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:38:
[...]

Groot misverstand: het is niet de centrifugale kracht die de fiets rechtop houdt. Het heeft meer te maken met het sturen. Laatst een stukje over gelezen in de Delta (TU Delft wekelijkse krant) en ik ken een gast die erop is afgestudeerd. Je houdt je evenwicht doordat je constant corrigeert met je stuur. Bij lage snelheden is dit instabiel, bij meer dan 5 km/u is dit al aardig stabiel. Hoe harder je fietst, hoe gemakkelijker je overeind blijft.
Daarom blijf ik rechtop als ik zonder handen fiets? 8)7 Ik zit bijna nooit aan m'n stuur, alleen als ik haast heb, of veel stoplichten onderweg heb. Dus dan zou ik alle andere keren moeten omvallen?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

^^Met angeloonie. Hoe werkt het zonder handen dan?
Ik zou dan ook regelmatig op mijn plaat moeten gaan, maar de laatste keer dat ik op mijn plaat ging was bij een aanrijding (jah wel handen aan het stuur toen :+ )

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Nee, want door te gaan hangen en je gewicht te verschuiven corrigeer jij jouw stuur ook.

Verwijderd

Angeloonie schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:33:
[...]

Daarom blijf ik rechtop als ik zonder handen fiets? 8)7 Ik zit bijna nooit aan m'n stuur, alleen als ik haast heb, of veel stoplichten onderweg heb. Dus dan zou ik alle andere keren moeten omvallen?
Door naar een kant te hangen veranderd je stuur van positie.

Klasgenoot kon een keer niet geloven dat je op mijn fiets niet met losse handen kon fietsen (dat was mijn stelling), dus hij ging aantonen dat het kon.

Waarom kon het niet?
Mijn stuur bleek dusdanig verroest te zijn dat je lichte druk moest uitoefenen om het van positie te veranderen. Door simpelweg naar een kant te hangen veranderde het stuur dus niet van positie, maar flikkerde je dus gewoon om :D

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:38:
[...]

Het heeft wel te maken met de centrifugale kracht ;)
Je bent in feite een grote gyroscoop. En juist daardoor is het sturen makkelijker. :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:37:
[...]

Door naar een kant te hangen veranderd je stuur van positie.

Klasgenoot kon een keer niet geloven dat je op mijn fiets niet met losse handen kon fietsen (dat was mijn stelling), dus hij ging aantonen dat het kon.

Waarom kon het niet?
Mijn stuur bleek dusdanig verroest te zijn dat je lichte druk moest uitoefenen om het van positie te veranderen. Door simpelweg naar een kant te hangen veranderde het stuur dus niet van positie, maar flikkerde je dus gewoon om :D
Waarom vloog er (lang geleden dat wel) een keer bij mij over het schoolplein een fiets zonder bestuurder, gewoon op z'n wielen? (en nee, geen zijwielen)
Het ding legde makkelijk een meter of 100 af zonder om te vallen.
Maakte wel een bocht en klapte uiteindelijk tegen de muur op. Toen viel het ding pas om (gebrek aan snelheid => gyro kracht)

Verwijderd

McKaamos schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:47:
[...]

Waarom vloog er (lang geleden dat wel) een keer bij mij over het schoolplein een fiets zonder bestuurder, gewoon op z'n wielen? (en nee, geen zijwielen)
Het ding legde makkelijk een meter of 100 af zonder om te vallen.
Maakte wel een bocht en klapte uiteindelijk tegen de muur op. Toen viel het ding pas om (gebrek aan snelheid => gyro kracht)
Als de fiets omvalt zwaait het stuur om en corrigeert zo de val. Totdat de fiets te langzaam gaat en het stuur niet snel genoeg omvalt.

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03 00:32

Erycius

I came on Eileen.

Topicstarter
Voor zover ik weet is de gyroscopische kracht van veel minder belang dan de correctie door het "vallen" van je stuur.

Maar weet nog iemand tips voor het leren fietsen? :)

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

Verwijderd

http://www.jimloy.com/physics/bicycle.htm
Google is your friend!

Een beetje van beide dus wegens de gyroscopische krachten en de vorm van de wielen. Met het stuur vervorm je de effecten op je fiets en ga je om de hoek in plaats van op je waffel. Het gyroscopische effect houdt je overeind doordat je de wielen in de richting houdt waar je heen moet gaan.

Beide ongelijk dus, in de hoek en de muts op, gij Google-lozen ;)

Oh ja, leren fietsen: bij volwassenen die je niet kan tillen (Australische kenissen in mijn geval) simpelweg ernaast lopen, overeind houden en telkens een beetje harder gaan lopen tot je los kunt laten. Niet duwen, dan pleurt men om.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 14:08 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:17

-tom-562

Oliesjeik

hoe werkt 't dan bij een eenwieler (ik kan eenwieleren, ik heb 't zo'n 8 jaar gedaan bij een kunstrijwielvereniging)

Vaak bu'j te bang!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:42
evenwicht op een fiets komt voor het groostste gedeelte door gyroscopische precessie. Daarom val je ook zo moeilijk op een fiets, motorfiets oid. Racefietsers hebben namelijk op zo'n triathlon stuur heel erg weinig controle over de gewicht verdeling en het stuurvermogen.

afijn hier is een voorbeeldje van gyroscopische precessie om het wat duidelijke te maken.

http://static.howstuffworks.com/mpeg/gyro.mpg

[ Voor 7% gewijzigd door justice strike op 29-11-2006 17:04 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Vraag me af of gyroscopische precessie een grote rol kan spelen, aangezien dat effect groter wordt met het gewicht en de rotatiesnelheid van het wiel, en beide bij een fietswiel niet erg groot zijn. Terwijl de kracht op het wiel wel snel groot wordt zodra de fiets een beetje overhelt, dit omdat er een relatief tot het wiel groot gewicht op de fiets zit...

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:42
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 17:02:
Vraag me af of gyroscopische precessie een grote rol kan spelen, aangezien dat effect groter wordt met het gewicht en de rotatiesnelheid van het wiel, en beide bij een fietswiel niet erg groot zijn. Terwijl de kracht op het wiel wel snel groot wordt zodra de fiets een beetje overhelt, dit omdat er een relatief tot het wiel groot gewicht op de fiets zit...
met snelheid komt ook meer gyroscopische kracht. je merkt ook wel dat als je langzaam fietst je bijna geen kracht hebt om overeind te blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 29-11-2006 17:11 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 16:19

Elwood Blues

87167191

Haha wel grappig wat voor wetenschappelijk geneuzel je hier krijgt als iemand vraagt "hoe leer ik iemand fietsen" 8) Een willekeurige vrouw zou zeggen "je moet het gevoel krijgen, dus gewoon vasthouden in het begin, en langzaam leren :P En iets als "Gelijk Hard fietsen? Nee dan val je veel harder!" :P

* Elwood Blues vindt al die wetenschap wel interessant ;)
Pagina: 1