Verbinding 1000Mbit trager dan 100Mbit

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik heb het volgende probleem. Onze werkstations zijn aangesloten op een 100Mbit 3COM switch. Nu hebben we alle servers (6 stuks) aangesloten op een Gigabit 3COM switch, en die op 1 van de 2 Gbit poorten van de 100Mbit switch aangesloten. Op die manier kunnen mijn werkstations dus weer bij de servers, en andersom. Verkeer tussen de servers is razendsnel (vergeleken met eerst :) ). Echter van de servers naar de werkstations is langzamer geworden dan toen de servers ook op de 100Mb switch zaten.

Ik heb e.e.a. getest door grote bestanden in de verschillende configuraties te kopieren. Ik heb het gevoel dat de 100Mb switch de data van de server sneller krijgt dan hij het naar mijn werkstation kan versturen (logisch) en dat hij dat dus niet kan bufferen ofzo, en dus de data opnieuw bij de server moet gaan vragen (ff. in simpele zielen bewoordingen).

Hoe kan ik dit controleren/staven. En hoe kan ik het misschien toch nog iets beter maken?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

wat voor os heb je?
wat voor nics?
wat voor switches?

• wizl
Van alles wat :) Ik heb niet het idee dat een van die specifieke elementen de bottleneck is juist daarom.
Maar inderdaad, voor de volledigheid:

OS: werkstations, Windows XP SP2, server: Netware 6.5, Windows 2003 R2, FreeBSD 6.1, Suse Linux 10.1

Switches: Superstack 3 4250T (100Mbit, 2x Gb) en een Baseline 2816 SFP-Plus

Nics: Werkstations: Intel(R) PRO/100 onboard, Servers diverse Gb Nic's (duurt wat langer om uit te zoeken)

[ Voor 23% gewijzigd door wizl op 29-11-2006 11:23 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Staat die poort op de gigabit switch naar de 100mbps switch op de juiste snelheid en dezelfde duplex ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

wizl schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:10:
Ik heb e.e.a. getest door grote bestanden in de verschillende configuraties te kopieren. Ik heb het gevoel dat de 100Mb switch de data van de server sneller krijgt dan hij het naar mijn werkstation kan versturen (logisch) en dat hij dat dus niet kan bufferen ofzo, en dus de data opnieuw bij de server moet gaan vragen (ff. in simpele zielen bewoordingen).
Dat lijkt me technisch ommogelijk. Het tcp/ip model zorgt er voor alle verzonden data, word geverifeerd door de ontvanger. (ja niet 100% correct, maar correct genoeg voor dit :o) )

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Je hebt al enkele snelheid-tests gedaan? Wat zijn de resultaten daarvan?

Je SuperStack is overigens manageable (BaseLine niet) en heeft SNMP support. Je kunt eventueel met een pakket zoals MRTG of Cacti de uplink (1 van die 2 Gigabit poorten op de Superstack neem ik aan) monitoren.

• wizl
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:25:
Staat die poort op de gigabit switch naar de 100mbps switch op de juiste snelheid en dezelfde duplex ?
Als ik die poort aansluit dan gaan op de Gigabit switch de statuslichtjes voor 1000MB Full Duplex branden

Hmmmz, ik doe nu even een test vanaf een smb share op een van de Suse servers. Daar haal ik volgens DuMeter: average: 9,28mB/sec. Dat lijkt me prima.

Ik roep daarstraks wel dat het op al die servers langzaam is (roept mijn collega namelijk), maar als ik er goed over nadenk kan ik het narrow downen naar de Netware server :o

[ Voor 33% gewijzigd door wizl op 29-11-2006 11:33 ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03 22:02
Je moet eens proberen om alles op full duplex te zetten met de hand. Heb ook knap problemen gehad met Cisco 3750's omdat ik volledig vertrouwde op de automatisch onderhandeling -> not. Stond er mooi 1 duplex en de ander full duplex.

• wizl
Okay will do, kan nu alleen even nix testen omdat iedereen zit te werken 8)7

• TheJoxer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05-2025

TheJoxer

Nou ja, dat dus....

wizl schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:29:
[...]

Hmmmz, ik doe nu even een test vanaf een smb share op een van de Suse servers. Daar haal ik volgens DuMeter: average: 9,28mB/sec. Dat lijkt me prima.
Das dus 100mbit he....
Wat doen de servers onderling?
Als dit dus een testje is van een client naar een server.. dan klopt de speed.. +-100mbit
Pagina: 1