[FreeBSD] fallback gateway maken

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Is het mogelijk om op FreeBSD een fallback gateway aan te geven. Dat de machine dus automatisch een andere default gateway kiest als de eerste niet (meer) bereikbaar is. Het enige dat ik kan vinden
is CARP, maar dat gaat over failover van een hele machine. In mijn geval blijft de machine draaien, maar
knalt de internetverbinding er op die interface dus uit. Een andere internetverbinding is dan nog wel
te benaderen via een van de andere netwerkkaarten. Wie helpt me (een klein beetje) op weg ;)

Verwijderd

Hmm eerst wat in me opkomt..kun je dit niet oplossen door een extra static route 0.0.0.0 te maken met een andere metric :) ? Dit zou moeten werken als een priority/cost principe zodat je de route met de laagste metric altijd eerst geprobeerd wordt...is die er niet dan wordt de 2e route (jouw fallback ) genomen...

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:38

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 12:24:
Hmm eerst wat in me opkomt..kun je dit niet oplossen door een extra static route 0.0.0.0 te maken met een andere metric :) ? Dit zou moeten werken als een priority/cost principe zodat je de route met de laagste metric altijd eerst geprobeerd wordt...is die er niet dan wordt de 2e route (jouw fallback ) genomen...
Static route ? metric ? Is geen Cisco hoor :+

Probeer eens OpenBGPD officieel geschreven voor openBSD maar zou ook moeten werken op FBSD

EDIT :

/usr/ports/net/openbgpd

zit zelfs gewoon in de porttree van FreeBSD

Have Fun

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Verwijderd

Is het niet gewoon een heel stuk makkelijker om een cronscripje elke 5 minuten je gateway te laten pingen en als dat niet werkt het script je default gateway veranderd naar het alternatief? En weer terugverandert naar gateway 1 zodra deze weer pinged? Een bgp server is misschien wat te complex voor zo iets simpels.

Als beide gateways verkeer vanaf het ip van jouw machine doorlaten zou dat gewoon moeten werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 14:02 ]