[mySQL/symantec] DB crash door virusscanner

Pagina: 1
Acties:

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Topicstarter
Ik heb een tooltje in delphi 7 geschreven wat data wegschrijft in een mysql 4.1.21 database (myISAM) Dit process draait nogal lang, en spuwt redelijk wat data, ik denk zo'n 10 inserts/updates per seconde. Iedere avond om 23:41 crashed de mySQL server. Mijn tooltje genereerd dan de volgende foutmeldingen:

[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.20a-nt-log]Table 'mapping' is read only

Hierna herstart mijn tooltje zich een aantal keren om te proberen verder te gaan waar het gebleven was. Dit lukt en dan na enkele minuten de volgende foutmelding:

[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.20a-nt-log]Can't open file: 'mapping.MYI'. (errno: 145)

Na wat zoeken heb ik het volgende gevonden, de virusscanner (symantec client securtity) gaat op die tijd updaten en scannen. Het geheel draait op windows 2003 server. Ik heb de virus scanner uitgeschakeld en nu werkt mijn tooltje en ongeveer 15% sneller en crashed niet meer. Is dit een bekend fenomeen? Het uitgeschakeld laten van de virusscanner vind ik niet zo ideaal, heeft iemand een idee wat er precies gebeurd? en wat een eventuele oplossing zou kunnen zijn?

Ik hoop dat ik deze post op de juiste plaats heb neer gezet omdat er 3 variabelen zijn, mijn zelf geprogrameerde delhi tooltje, mysql en de virusscanner.

alvast bedankt!

Are you following me, Are you following me?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je kunt die bestanden excluden van de virusscanner. Het lijkt me redelijk nutteloos dat de virusscanner de tabelbestanden gaat scannen aangezien daar heel lastig uitvoerbare code (ie een virus) in kan zitten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Topicstarter
Janoz schreef op woensdag 29 november 2006 @ 10:59:
Je kunt die bestanden excluden van de virusscanner. Het lijkt me redelijk nutteloos dat de virusscanner de tabelbestanden gaat scannen aangezien daar heel lastig uitvoerbare code (ie een virus) in kan zitten.
Ik heb de de map met de database bestanden ge-exlude, maar dit levert nog steeds een crash op, het de-installeren van de virusscanner lijkt tot nu toe alleen nog het juiste effect te geven.

Het rare is dat als ik handmatig een scan aanzet er helemaal geen problemen zijn, ook handmatige updates van de virusscanner zijn geen probleem.

Zolang de virusscanner geinstalleeerd is crashen de tabellen van mijn programmaatje tussen 23:40 en 23:50 iedere avond op nieuw. Ik heb in de virusscanner zelf al aangegeven gehad dat er op andere tijden gescand en geupdate moet worden maar dit heeft geen effect, de boel loopt toch stuk op die tijd. Er is ergens een ander proces van de virusscanner dat dit veroorzaakt lijkt mij, alleen heb ik geen idee welk proces dit is. Iemand nog een idee?

Are you following me, Are you following me?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

OMdat er in DTE weinig reacties komen en het toch een software probleem lijkt (van de virus scanner) verplaats ik dit topic naar CSA.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Echter draait Mysql meestal op een server, en een virusscanner ook wel dus dank ik Janoz voor z'n voorzet, en trap ik het topic door naar Windows Servers en Server-software :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters