Audio / Video van DVD-Speler PC naar TV halen

Pagina: 1
Acties:

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:37
Wat is het probleem?
Geregeld kijk ik thuis een filmpje, die ik huur bij mijn plaatselijk videotheek. Nu is er echter een probleem, omdat daar kennelijk nogal veel gejat werd, zit er nu een strip op alle DVD's. Dit is dus zo een metalen stripje wat afgaat als die door de detectiepoorten gaat. Persoonlijk vind ik dit niet de beste oplossing, want de DVD's zijn nu uit balans en maken daardoor een herrie in mijn DVD-Speler. Nu heb ik geprobeerd ze op mijn PC te kijken, en de DVD-Lezer daarin doen ze het wel goed, alleen kijk ik natuurlijk liever op mijn televisie vanuit het bed.

Wat is de bedoeling / het idee?
Nu wil ik dus de DVD's gewoon in mijn computer afspelen, maar het beeld op mijn televisie, en het geluid via mijn 5.1 boxenset van de DVD-Speler.

Welke hardware?

Video
Ik heb gewoon een ouderwetse televisie, met enkelt 2 Scartaansluitingen en 2 aansluiten voor de Audio, audio wil ik echter apart over mijn DVD-Speler met 5.1 laten lopen. De videokaart is een XFX 7800GT met 2 DVI aansluitingen en een TV-Out uitgang. Met mijn vorige 6600GT kwam ik niet verder als zwart-wit beeld, daarom dat ik het nu hier vraag.
Audio
Ben in het bezit van een Audigy 2 ZS met de nodige uitgangen en het moet naar een Sony DAV-D150E (http://www.sony.nl/view/ShowProduct....26+DVD+Player).
Volgens mij moet je hiervoor het sigaal digitaal aansturen? Want is wel de bedoeling om bijv. DTS te houden?

Eventueele extra opmerkingen
Het is geen optie een andere videotheek te zoeken, omdat A. die veel duurder zijn, B. ik nog tegoed op mijn pasje heb staan, C. die te ver weg zijn. En het is makkelijk omdat mijn eigen DVD's nogal wat krassen beginnen te krijgen en ik daarvan dan een .iso zou kunnen maken via VirtualDrive.

Nu is mijn vraag, is dit allemaal uberhaupt mogelijk, en zo ja, hoe dient dit dan aangesloten te worden? Zelf heb ik een aantal zaken opgezocht. En voor het geluid heb ik volgens mij een SP/DIF kabel nodig?

Nu heb ik echter navraag gedaan bij iemand, en die persoon vertelde mij dat dit nooit gaat werken, omdat je altijd 2 sec. vertraging blijft houden tussen beeld & geluid ?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even 1 ding rechtzetten: je DVD-speler heeft geen boxenset. Het is hooguit een receiver met ingebouwde DVD-speler waar de speakers aan hangen :)

Je moet even kijken of dat ding een digitale (coaxiale) ingang heeft. Dus geen optische, want dat kan je audigy niet uitsturen en dan moet je met een dure converter gaan werken. Dat wil je dus niet ;)
De digitale out van de audigy sluit je vervolgens aan op de digitale in van je receiver. Die 2 sec vertraging is mogelijk, maar dat ligt een beetje aan de instellingen. Bij een beetje receiver kun je dat namelijk gewoon instellen :)
As for de video: die kun je met een TV-out kabel naar je TV laten lopen. Hoe dat moet staat in de FAQ :)

Wat ik verder wil opmerken: de DVD-speler in je PC is geschikt voor hogere snelheden, hoger als die van je hifi-set. Dat betekent met een beetje pech dat als je excentrische DVD's afspeelt, je binnen no time je DVD de soep in draait. Overigens kan ik me voorstellen dat het ook niet echt goed is voor de DVD-speler van je hifi set. Ik vraag me dan ook echt af waar die videotheek mee bezig is...ze zouden hun DVD's gewoon achter de balie moeten bewaren, en niet in de doosjes :) Dit gaat ze namelijk klanten kosten denk ik...
Ik zou als ik jou was eens goed in hun algemene voorwaarden kijken, wellicht kun je ze gewoon aansprakelijk stellen als er iets mis gaat ;)
Eventueele extra opmerkingen
Het is geen optie een andere videotheek te zoeken, omdat A. die veel duurder zijn,
Een nieuwe DVD-rom speler omdat die dvd's je oude in de soep hebben gedraaid is dat niet :?
B. ik nog tegoed op mijn pasje heb staan,
Dat zal niet zoveel zijn als een kabel van PC naar TV kost. Voor 5m kabel moet je ongeveer op 15 euro rekenen, en dan heb je gen topkwaliteit.
C. die te ver weg zijn.
Fietsen is goed voor je :)
En het is makkelijk omdat mijn eigen DVD's nogal wat krassen beginnen te krijgen en ik daarvan dan een .iso zou kunnen maken via VirtualDrive.
ISO's en kopies maken voor eigen gebruik van eigen DVD's is legaal. :) Persoonlijk gebruik ik liever Deamon tools. Aanraden is verder DVDdecrypter :)

Tot slot: hoe groot is die herrie eigenlijk :? Je kunt toch ook gewoon je geluid wat harder zetten :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Woodsy
Die herrie is dermate erg, dat ik die boxen zo hard moet zetten dat het gewoon niet prettig meer is. De voroige keer heb ik het opgelost door stukjes plakbank te plakken aan de andere zijde, zodat de DVD weer in balans is. Maar ik moet er niet aan denken als dat dadelijk in mijn dvd-speler achterblijft.

Begrijp ook niet echt waarom ze het in de PC wel allemaal doen :?

Verder maakt stukje verder fietsen niet uit, maar de andere videotheek is onlangs gesloten hier in de buurt, en de dichtstbijzijnde andere zit op 30 min. rijden (Auto). Voor weekfilms nog wel te doen, voor dagfilms is mij dat tever. Nieuwe zou om nooit kopen (prijs). 20,- euro voor eentje die ik ook kan huren vind ik het simpelweg niet waard, bovendien kijk ik niet elke maand dezelfde films (Maar dat is niet de discussie ;))

Maar heb totaal geen verstand verder hiervan, maar van wat ik tot nu toe begrepen heb is het dus nog redelijk lastig.

Binnnekort komt er waarschijnlijk wel een LCD TV, gaat het hiermee beter lukken? Of zit het probleem hem niet zozeer in een wat oudere tv zonder aansluitingen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:09

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Beeld kan redelijk simpel via de TV-out van je computer. Geluid gaat 80% zeker niet lukken via je all in 1 apparaat.

Wat ik echter neit begrijp is waarom die videotheek de DVD's op dergelijke manier molt (met een kans op het mollen van de apparatuur van de klant). Mijn videotheek heeft gewoon allemaal lege doosjes in de zaak staan. Zodra je een film ophaalt en afrekend wordt de daadwerkelijke DVD in het hoesje gestoken. Lijkt me een stuk goedkopere oplossing. Een grote kast en een berg van die papieren hoesjes zijn een stuk goedkopere dan strips en poortjes..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Woodsy
Wat ik eigenlijk in eerste instantie niet begrijp is waarom het allemaal nodig is...maar gratis blijft nog altijd het goedkoopste kennelijk. Jammer dat die mensen het verpesten voor andere, voor maar 10 euro mag je 10 DVD's een week houden mjah...

Die TV-Out heb ik nu even bekeken en die is het probleem dan niet meer. Nu alleen die Audio nog. Vind het zonde om alleen stereo te houden want dat is me wel gelukt, en de 5.1 van de computer doet nogal onder voor de boxen van die Sony. Bovendien staan die van de PC allemaal rond mijn bureau, en staan ze kut voor de tv (Zijn ook niet te verplaatsen).

Maar die 80% kans dat niet gaat lukken, als ik voor die 20% wel ga, in welke hoek zou ik het dan moeten zoeken want voor mij is dit momenteel wel de beste oplossing?

• The Eagle

The Eagle

Doe eens een plaatje van de achterkant van je sony-receiver. Dan kunnen wij wel aangeven welke aansluiting waar precies in moet gaan :)

Wat ik overigens ook nog even zou proberen is hoe de DVD's zich gedragen met een andere hifi DVD-speler. Kan natuurlijk ook nog altijd gewoon zijn dat je Sony een beetje brak is :)

Edit: Even gezocht, en ik vond hier de manual (PDF). Daarop staat dat ie wel een digitale ingang heeft voor audio, maar dat is een optische. Dus dan zit je A. Met een dure converter te kijken, en B. Er wordt niet gezegd dat ie op de optical ook 5.1 door kan geven, dus da's nog een twijfelgeval...

[ Voor 35% gewijzigd door The Eagle op 29-11-2006 13:13 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Woodsy
Zal vanavond even een foto schieten zodra ik weer thuis ben. En ze werken helaas bij oa. mijn vriendin ook niet. En had melding gemaakt ervan (Al 2x) omdat sommige gewoon niet te bekijken waren, hun zeiden dat ze er niks aan konden doen.

Dit is alles wat op de site van Sony te vinden is:
Volledige thuisbioscoop met DVD-speler en videorecorder
70 W X 5 (RMS) uitgangsvermogen
Dolby® Digital DTS en Dolby Prologic II Decoder
RDS tuner
5 satellietluidsprekers en 100-W subwoofer
Meer kenmerken
DVD / DVD-R/RW / DVD+R/RW / CD-R/RW / MP3 / VCD / SVCD / JPEG afspelen

[ Voor 54% gewijzigd door Woodsy op 30-11-2006 17:35 ]

• Woodsy
Heb de achterkant bekeken en hier zit alleen die digitale uitgang.

Alleen hoe kom ik nu erachter of deze inderdaad 5.1 door kan geven en waar kan ik het beste heen voor zo'n converter? Of gaat dat mij echt teveel geld kosten? Volgens mij kan ik namelijk beter zoiets zeker weten en bij een goede zaak halen dan dat ik het bijv. een verkoper van de Dixons moet vragen.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Woodsy schreef op donderdag 30 november 2006 @ 17:37:
Heb de achterkant bekeken en hier zit alleen die digitale uitgang.

Alleen hoe kom ik nu erachter of deze inderdaad 5.1 door kan geven en waar kan ik het beste heen voor zo'n converter? Of gaat dat mij echt teveel geld kosten? Volgens mij kan ik namelijk beter zoiets zeker weten en bij een goede zaak halen dan dat ik het bijv. een verkoper van de Dixons moet vragen.
Die digitale ingang geeft alles door wat je er in stopt, vervolgens zal de decoder van je Sony dit signaal kunnen interpreteren (99,9% zeker), of dat nou gewoon stereo (PCM) is, of DTS en DolbyDigital 5.1.

Dus op zoek naar een coxiale-optische converter. Ik weet niet hoe handig je bent, hij is relatief eenvoudig zelf te maken. Ik heb dit reeds verschillende malen gedaan, hier staat een schemaatje (knullig, maar werkt en begrijbaar voor 'leken' denk ik :P ). Wellicht kan een lokale electronicaboer dit voor je in elkaar flansen. Dixons kan dit niet ;)

Als je op zoke bent naar een kant en klaar kastje, zou je deze kunnen nemen. Eerder werd gezegd; duur, ik vind 19 euro best meevallen.....

• The Eagle

The Eagle

kaajee schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 10:55:
[...]

Die digitale ingang geeft alles door wat je er in stopt, vervolgens zal de decoder van je Sony dit signaal kunnen interpreteren (99,9% zeker), of dat nou gewoon stereo (PCM) is, of DTS en DolbyDigital 5.1.

Dus op zoek naar een coxiale-optische converter. Ik weet niet hoe handig je bent, hij is relatief eenvoudig zelf te maken. Ik heb dit reeds verschillende malen gedaan, hier staat een schemaatje (knullig, maar werkt en begrijbaar voor 'leken' denk ik :P ). Wellicht kan een lokale electronicaboer dit voor je in elkaar flansen. Dixons kan dit niet ;)

Als je op zoke bent naar een kant en klaar kastje, zou je deze kunnen nemen. Eerder werd gezegd; duur, ik vind 19 euro best meevallen.....
Mja, maar 19 euro uitgeven omdat de videotheek weigert zijn DVD's fatsoenlijk te verhuren en je dus tot zo'n aanschaf dwingt vind ik ook weer zoiets. Aan de andere kant: die dingen kunnen ook wel op andere manieren van pas komen, dus proberen kun je het iig :)

• Woodsy
The Eagle schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 12:20:
[...]

Mja, maar 19 euro uitgeven omdat de videotheek weigert zijn DVD's fatsoenlijk te verhuren en je dus tot zo'n aanschaf dwingt vind ik ook weer zoiets. Aan de andere kant: die dingen kunnen ook wel op andere manieren van pas komen, dus proberen kun je het iig :)
Mjah aan de andere kant heb ik voor 20 euro niet eens een fatsoenlijke DVD als ik ze zou moeten kopen 8)7

Dan zit ik nu alleen nog met de vertraging tussen beeld en geluid. Zal eens kijken wat hieraan in te stellen is. Zo'n converter zal ik wel eventjes voor naar een speciaalzaak gaan dan. Er zit hier wel zo'n zaak waar mijn broertje ook al zijn audioapparatuur haalt (DJ). Denk dat dat hoogste kans heeft. Anders online bestellen.

• kaajee
Woodsy schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 16:42:
[...]
. Zo'n converter zal ik wel eventjes voor naar een speciaalzaak gaan dan. Er zit hier wel zo'n zaak waar mijn broertje ook al zijn audioapparatuur haalt (DJ). Denk dat dat hoogste kans heeft. Anders online bestellen.
Ik zou dat laatste maar meteen doen, ik heb ze nog nooit ergens goedkoper gezien. In een speciaal zaak vragen ze idd een vermogen voor die kastjes. En tja, anders ff de soldeerbout ter hand nemen. Dan kost ie je nog geen 5 euro!

• Woodsy
Even een schaamteloze schop! De situatie is namelijk ondertussen gewijzigd. Probleem met zwart-wit beeld is nu opgelost doordat er een nieuwe televisie is gekomen.

Onlangs heb ik een 32" LG (LC25R) scherm gehaald. Een LCD, HD-Ready. Nu ben ik gelijk even het internet opgedoken om wat 720p content te downloaden om die op het scherm te kunnen bekijken. Heb de hem gewoon aangesloten met een VGA kabel.

Alleen nu wil ik nog steeds het geluid van mijn Audigy 2ZS naar mijn Sony Reveiver + boxenset halen. Nu beschikt mijn monitor wel over een HDMI aansluiting en mij zoekwerk vertelde dat dat audio + video is. Maar is deze audio dan stereo, want mijn televisie heb natuurlijk maar 2 boxen? Of is het mogelijk dat mijn televisie dat signaal weer gaat doorgeven aan de receiver? Bovendien moet ik daar dus een nieuwe Ati videokaart voorhalen, want mijn 8800 kan alleen beeld doorsturen? Volgens mij zit ik tot zover goed.

Ik doe nu dus DVD's bij mijn computer erin, en speel die af op mijn televisie zodat lekker vanuit bed kan kijken. Het geluid zit dan echter nog op mijn el-cheapo boxen van de computer. Bovendien staan die boxen niet goed ingesteld omdat mijn PC en televisie in een andere hoek staan. Hierdoor klinkt het geluid natuurlijk verkeerd, omdat het uit verkeerde hoeken komt.

Is er dus een mogelijkheid om van mijn Audigy 2ZS het geluid digitaal (met behoud van DTS / 5.1) door te sturen naar mijn receiver (die beschikt over digitale optischi ingang). Hierdoor kan ik namelijk ook lekker van 720p kunnen genieten. Dan zou ik de Bluray's kunnen downloaden, en het orgineel kopen in de winkel O-)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Even een terzijde :

een onbalans van een CD/DVD in een drive is NIET goed voor zowel de drager als de speler ervan. Het gaat gegarandeerd krassen, en je loopt kans dat de CD/DVD in je speler explodeert omdat deze met hoge snelheid niet recht spint.

• kaajee
Woodsy schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:00:
Even een schaamteloze schop! De situatie is namelijk ondertussen gewijzigd. Probleem met zwart-wit beeld is nu opgelost doordat er een nieuwe televisie is gekomen.

Onlangs heb ik een 32" LG (LC25R) scherm gehaald. Een LCD, HD-Ready. Nu ben ik gelijk even het internet opgedoken om wat 720p content te downloaden om die op het scherm te kunnen bekijken. Heb de hem gewoon aangesloten met een VGA kabel.

Alleen nu wil ik nog steeds het geluid van mijn Audigy 2ZS naar mijn Sony Reveiver + boxenset halen. Nu beschikt mijn monitor wel over een HDMI aansluiting en mij zoekwerk vertelde dat dat audio + video is. Maar is deze audio dan stereo, want mijn televisie heb natuurlijk maar 2 boxen? Of is het mogelijk dat mijn televisie dat signaal weer gaat doorgeven aan de receiver? Bovendien moet ik daar dus een nieuwe Ati videokaart voorhalen, want mijn 8800 kan alleen beeld doorsturen? Volgens mij zit ik tot zover goed.

Ik doe nu dus DVD's bij mijn computer erin, en speel die af op mijn televisie zodat lekker vanuit bed kan kijken. Het geluid zit dan echter nog op mijn el-cheapo boxen van de computer. Bovendien staan die boxen niet goed ingesteld omdat mijn PC en televisie in een andere hoek staan. Hierdoor klinkt het geluid natuurlijk verkeerd, omdat het uit verkeerde hoeken komt.

Is er dus een mogelijkheid om van mijn Audigy 2ZS het geluid digitaal (met behoud van DTS / 5.1) door te sturen naar mijn receiver (die beschikt over digitale optischi ingang). Hierdoor kan ik namelijk ook lekker van 720p kunnen genieten. Dan zou ik de Bluray's kunnen downloaden, en het orgineel kopen in de winkel O-)
Er is aan het hele bovenstaande verhaal geen drol veranderd. Qua geluid dan......
Dus lees het nog maar eens door het is nog steeds 1-op-1 van toepassing.........

Je hebt een nieuw scherm, geen nwe geluidskaart, dus aan de bron is niets veranderd, alleen aan de andere kant, het einde heb je voor het beeld nu iets anders, maar alleen voor het beeld, niet voor het geluid. Daar veranderd ook HDMI niets aan.......
Pagina: 1