[PHP] Mail header en bounce mail

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Op tweakers von dik al een paar linkjes, die me iets meer vertelden over de werking van de PHP headers.

Echter als ik deze adviezen opvolg, wordt mijn probleem niet verholpen.

Ik zit met het volgende, ik gebruik onderstaande mail headers. Als ik een mail stuur naar webmaster@domein.nl komt hij aan. (via outlook en via php script)

Stuur ik een mail naar bestaatniet@domein.nl dan krijg ik via outlook een bounce mailtje dat ie niet bestaat. Via het php script krijg ik echter _geen_ bounce mail terug.

Weet iemand wat er fout gaat?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$mailheader = "From: Domein <webmaster@domein.nl>\n";
$mailheader .= "Reply-To: <webmaster@domein.nl>\n"; 
$mailheader .= "X-Sender: domein <webmaster@domein.nl>\n";
$mailheader .= "X-Mailer: PHP\n"; 
$mailheader .= "Return-Path: <webmaster@domein.nl>\n"; 
$mailheader .= "Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1\n";
$mailheader .= "MIME-Version: 1.0\r\n"; 
mail ('bestaatniet@domein.nl', 'test onderwerp','test bericht',$mailheader);

Het mailen werkt met deze headers verder prima.
Weet iemand hoe ik het zover krijg dat ik wel een bounce mail krijg, in andere topics staat dat je return path moet gebruiken, die zit er in, maar er komt geen bounce mail aan. Op de knop reply drukken in outlook geeft wel een net bericht terug.

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sowieso 'hoor' je een 0x13 0x10-regeleinde te gebruiken in het SMTP-protocol. (A.K.A. CRLF en \r\n.) Zie ook 't kopje additional_headers in de mail()-functie-manual op PHP.net. Je doet 't bij de laatste wel goed, maar bij de rest niet. :+

Verder stuurt PHP het waarschijnlijk via de `sendmail`-applicatie van je server. Nu weet ik niet of je (root-)toegang hebt tot de server, maar 't zou de moeite lonen om even de logs in te duiken. De `sendmail`-applicatie (daar kan iedere MTA achter zitten overigens, hoeft niet per see 'sendmail' te zijn.) is verantwoordelijk voor 't versturen van het mailtje, maar ook verantwoordelijk voor het al dan niet bouncen van een bericht en het versturen van een dergelijk bounce-mailtje.

Bovenstaande is wel met een grote mits: mits je een Linux (of vergelijkbaar)-server draait. Bij Windows moet je een SMTP-server opgeven in `php.ini` en zul je dus bij die server moeten zoeken naar logs eventueel.

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 29-11-2006 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik je voor bestaatniet@domein.nl, hetzelfde domein als voor webmaster@domein.nl, of betreft het toch een andere... je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je stuurt naar: sadjhasd@jdasjdlksad.nl... overigens, de opmerking van Osiris is volgens mij niet op alle linux servers van toepassing, als ik bij mij /r/n gebruik, klop\pen de headers van geen kant meer! Alleen /n gebruiken werkt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het is niet direct een antwoord op je vraag, maar in het verleden heb ik ook veel zelf met mail gedaan in PHP en ik ben erachter gekomen dat er behoorlijk wat haken en ogen zitten aan het oplossen van diverse issues omtrend SMTP mail.

Sinds een paar jaar gebruik ik echter PHPMailer en ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt. Het framework voorziet in vrijwel alles wat je maar wilt doen met mail en laat je ook zelf je transport kiezen (sendmail, SMTP relay, etc) kiezen zonder de mail logica aan te hoeven passen. In mijn ervaring is deze mail class heel degelijk en erg goed doorgetest voor gebruik op meerdere platformen en PHP versies.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als je na $mailheader nog de parameter -fwebmaster@domein.nl toevoegd (en je apache user trusted is door je sendmail) werkt het wel, via headers de reply-to zetten wordt idd tegengegaan.