Stotterend geluid bij applicaties switchen

Pagina: 1
Acties:

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-02 09:59
Beste mede forummers,

Ik zit met het volgende probleem, en hoop dat een van jullie misschien het antwoord weet.
Sinds ik geupgrade heb van mijn P4 3.2 naar een AMD 4000+ heb ik last van stotterende geluid.
Even een voorbeeldje: Ik speel NFS Carbon, en winamp draait voor de muziek mee met windows. ik wil naar een ander nummer, dus doe even alt-tab. dan happert dus mijn geluid. ook soms uit het niets komt dat happerend geluidje voor.

wat ik allemaal geprobeerd heb:

nieuwe bios versie
nvidia kaart omgewisseld voor ati kaart.
andere drivers
andere afspeelprogramma's ipv winamp (WMP 11, VLC, Eerdere versies van Winamp)
Verschillende besturingssystemen (windows xp pro sp2, 32 en 64 bit, Vista build 6000, 32 en 64 bit editie)
Mijn volledige specs:

AMD 4000+
A8R32-MVP Deluxe
1024 DDR400 in Dual Channel
2x 36GB Raptor in raid stripe
250 gb data schrijfje

Het zit allemaal aangesloten op een Celestion 5.1 speakerset, via de onboard geluids-chip
(ADI AD1986A SoundMAX High-Definition Audio, 6-kanaals CODEC)

heb er nu dus even een ati x1300xt in zitten, had eerst een 6600gt

ik denk dat dit wel genoeg info is

BVD _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door CarJunkyXL op 29-11-2006 00:11 ]

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:27

DJ Vincento

1422055

Beetje logisch hè. Als je(zelfs op een goede computer) een mediaspeler ofzo tegelijk geopend hebt met een computerspel wat een betteje veel vraagt,heeft je computer er meestal wel veel moeite mee.
Het geluid gaat dan erg snel stotteren.

Ook switchen van een game naar windows vraagt altijd zeer veel moeite van een computer.
Speel je ook eens muziek af tijden een schijfdefragmentatie,dan weet wat echt haperen en stotteren is.

Dus je vraagt gewoon echt een betteje teveel van je PC. Of zie ik nou wat over het hoofd?

Ik heb dus iets over het hoofd gezien,zie ik net. Ik neem aan dat je NFS in dolby surround speelt,vanwege de 5.1 bonkset, als je naar je mediaspeler switcht krijg hoor je je mp3 of wat voor files ook afspeeld in gewoon stereo,als je daar tussen switcht gaat het ook stotteren lijkt me.

Dus van dolby naar stereo en weer terug= stotteren
En van windows naar spel en terug= stotteren

Trouwens,als je bijvoorbeeld op msn zit, blijft het geluid als iemand wat zegt bijvoorbeeld ook steeds haperen,ook al heb geen andere grote programma's aan staan?
Daar heb ik namelijk wel last van,dat geluidje als iemand wat zegt gewoon 5 seconden door blijft stotteren. Maar ik heb ook maar een 1,4 Ghz :+

[ Voor 41% gewijzigd door DJ Vincento op 29-11-2006 19:02 ]

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:07

HaterFrame

Well... Poo came out!

Eerst een tip: Check ff of je de laatste drivers hebt voor je geluidskaartje.

Maar anzich is het idd niet vreemd dat hij gaat stotteren tussen een game en windows in, overigens denk ik niet dat Carbon gebruikt maakt van 5.1 geluid (kan het mij niet herinneren iig).

Neem een media toestenbord met van die media knoppen.maak een lekkere playlist en klaar ben je.

* HaterFrame heeft ook altijd muziek aan staan tijdens gamen en zo werkt het prima (Logitech G15 is een aanrader!)

I am the great Cornholio!

• CarJunkyXL
ja, maar bij mijn p4 had ik het dus niet. had toen een msi 875p neo fis2r deluxe geval.
maar heb alles gewoon even op audio gezet, en het is nog steeds.... en zo zwaar is het niet hoor. het is ook maar 2 seconden MAX. maar toch zwaar irritant....

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Winamp tegelijkertijd met een game? :/

Ooit weleens erover nagedacht dat je systeem het dan wel erg druk krijgt, sowieso met het correct aansturen van je geluidskaart? Sowieso vind ik het opvallend dat er geen optie in NFS zit waarbij je je eigen muziek kunt laden, maar goed, wie ben ik...
m.lammers schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:45:
ja, maar bij mijn p4 had ik het dus niet. had toen een msi 875p neo fis2r deluxe geval.
maar heb alles gewoon even op audio gezet, en het is nog steeds.... en zo zwaar is het niet hoor. het is ook maar 2 seconden MAX. maar toch zwaar irritant....
Het gaat om het proces van het omschakelen, niet om hoelang je daadwerkelijk in Windows zelfs blijft. Allerlei processen en prioriteiten moeten opeens bepaald en verschoven worden binnen het systeembeheer, niet bepaald één van de lichtste klussen voor je OS.

[ Voor 51% gewijzigd door TimMer op 30-11-2006 03:22 ]

Verwijderd

Wat misschien in ogenschouw genomen mag worden is dat Intel iets beter presteert in multitasking dan een AMD cpu. Verder, je gebruikt de onboard soundchip, die doet ook een aanslag op je CPU, daar waar een stand alone geluidskaart met een eigen chip erop beter zal presteren. Andere soundkaart of geheugen uitbreiding kan je probleem oplossen. Ik zou beiden doen.

Overigens snap ik niet waarom je van CPU bent overgestapt, never change a good thing :)

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:45
mijn server 2003 had een sounddriver bug/update fix.
realtek driver
chk microsoft / update

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-02 15:08
Ik heb dit ook wel eens meegemaakt en ik vermoed ook sterk dat dit met performance te maken heeft. Pas had ik het hier op mijn C2D zelfs en toen bleek Explorer 100% CPU te trekken. Je moet dan ook niet vergeten dat het soms erg veel van je computer kan vergen om te switchen tussen games en je desktop. Zeker ook als je ze op verschillende resoluties draait!

Je zou natuurlijk kunnen proberen of het helpt om de buffer van winamp groter te zetten.
Ctrl+p > Output > DirectSound output > Configure > Buffering

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 09:20
Drivers voor de geluidskaart maken hier volgens mij het grootste verschil.
Op m'n Athlon 64 3000+ komt winamp quasi nooit boven de 1% in de task manager, geluid spelen op zich verbruikt dus tegenwoordig echt geen cpu power meer.
Wat van belang is zijn dus de prioriteiten en buffer-methodes van de sounddriver zelf. Vermits je on-board geluid gebruikt, en bent overgegaan van 1 moederbord naar een ander lijkt de kans me dus wel groot dat je ook andere drivers gebruikt nu.
Veel meer als de buffers en decode-prioriteit aanpassen in winamp bijvoorbeeld kan je dus niet doen.

Met een andere geluidskaart is de kans ook wel groot dat het probleem opgelost is.
TimMer schreef op donderdag 30 november 2006 @ 03:20:
Winamp tegelijkertijd met een game? :/

Ooit weleens erover nagedacht dat je systeem het dan wel erg druk krijgt, sowieso met het correct aansturen van je geluidskaart? Sowieso vind ik het opvallend dat er geen optie in NFS zit waarbij je je eigen muziek kunt laden, maar goed, wie ben ik...
Op zich zou het spelen van muziek via NFS of via winamp niet veel verschil maken in cpu usage.
Verder vind ik het zelf ook meestal fijner om winamp aan te zetten ipv binnen het spel geluid te kiezen. Zelfs als je er je eigen muziek kan kiezen wordt het toch vaak verbroken als je weer naar het menu gaat ofzo.

[ Voor 35% gewijzigd door Adion op 30-11-2006 18:16 ]

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• CarJunkyXL
bedankt voor het beantwoorden, heb het aantal mogelijke oplossingen geprobeerd, maar ben het zat, en ga vanmiddag wel een x-fi kaartje halen. ik laat jullie weten of het dan is opgelost.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En, opgelost?
Pagina: 1