Ik ben pas begonnen met C#, en ben nu aan het OOP hoofdstuk toe.
Nu wilde ik een class maken met MSSQL functies, verbinding, query's etc.
maar nu heb ik het volgende probleem.
MSSQL.cs
Nu init. ik hem vanuit Form1:
en dan maak ik de verbinding:
Dit gaat goed, alleen wanneer ik nu een query wil uitvoeren vanuit Form1 met:
zegt hij uiteraard dat Conn 'niks' is. (The name 'Conn' does not exists in the current context.)
Hoe zorg ik ervoor dat Conn wordt meegegeven aan de functue query(), Global, of aan de functie meegeven, of ...
Bij voorbaat dank,
Nu wilde ik een class maken met MSSQL functies, verbinding, query's etc.
maar nu heb ik het volgende probleem.
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| class MSSQL { public bool _connected = false; public string _error = ""; //SqlConnection Conn; public bool dbconnect() { try { SqlConnection Conn = new SqlConnection("server=PCLAPTOP\\SQLEXPRESS;integrated security=true;database=test;"); Conn.Open(); } catch (System.Data.SqlClient.SqlException ex) { this._error = "Error tijdens de database verbinding.\n\n" + ex.Message + "\nNr: " + ex.Number; return false; } return true; } public bool query(string MSSQLCommand) { try { SqlCommand cmd = new SqlCommand(MSSQLCommand, Conn); cmd.ExecuteReader(); } catch (System.Data.SqlClient.SqlException ex) { this._error = "Error tijdens query.\n\n" + ex.Message; return false; } return true; } } |
MSSQL.cs
Nu init. ik hem vanuit Form1:
C#:
1
| MSSQL SQL = new MSSQL(); |
en dan maak ik de verbinding:
C#:
1
| SQL.dbconnect(); |
Dit gaat goed, alleen wanneer ik nu een query wil uitvoeren vanuit Form1 met:
C#:
1
| SQL.query(textBox1.Text); |
zegt hij uiteraard dat Conn 'niks' is. (The name 'Conn' does not exists in the current context.)
Hoe zorg ik ervoor dat Conn wordt meegegeven aan de functue query(), Global, of aan de functie meegeven, of ...
Bij voorbaat dank,