beginnersvraagje asp.net

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• Clyde Barrow
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-03-2022
Ik ben van plan een beetje asp.net te gaan leren, maar het eerste probeersel loopt al mis.
Ik heb windows XP pro als besturingssysteem, heb hierop IIS geïnstalleerd en het .net framework versie 1.1 staat er ook op.
Had een testscriptje gedaan en dit in de map hallo van inetpub op C-schijf gestopt.

dit is het scriptje:

Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<% page language="VB" debug="true" %>
<html>
  <head>
    <title>Hello and Welcome page</title>
  </head>
  <body>
    <center>
      <% dim textsize as integer %>
      <% for textsize = 1 to 7 %>
        <font size = <%textsize%>
          Hello and Welcome!<br>
        </font>
      <% next %>
    </center>
</body>
</html>

Het geeft alleen maar 1X "hello and welcome" weer en geen 7X. Met andere woorden: het script wordt niet uitgevoerd... Wat zou hiervan de oorzaak zijn?
Is het mogelijk dat ik visual basic moet installeren op mijn pc of zo??

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 28-11-2006 22:14 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ten eerste wil ik je graag wijzen op het gebruik van code-tags (zie hier, puntje 4). Dat maakt je post al een stuk duidelijker. Ik heb het even voor je gedaan.

Verder is het zowieso aan te raden je code in te springen (zal ik zometeen even voor je doen) en maak je gebruik van deprecated tags zoals de font-tag (maar dat zal wel voor het voorbeeld zijn ;) )

Second; hoe heet het bestand dat je hebt opgeslagen? Is dat .html toevallig? ;) Weet je zeker dat het uberhaupt geprocessed wordt door de ASP.Net engine? En als je "view-source" doet in je browser, wat zie je dan?

Ik zie trouwens nu dat je de <font tag vergeet te sluiten; dat heeft er vast ook iets mee te maken als het script wel verwerkt zou worden ;) :P

[edit]
En ik zie nu ook dat je <%textsize%> gebruikt waar dat <%=textsize%> zou moeten zijn en ik mis een @ bij de <%@page language...

[ Voor 35% gewijzigd door RobIII op 28-11-2006 22:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Heeft het bestand wel de extensie .aspx? Heb je misschien het .NET framework geinstalleerd nadat je IIS hebt geinstalleerd? In dat geval moet je nog even aspnet_regiis.exe draaien in %windir%\Microsoft.NET\Framework\v1.1432nogwat\

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:39

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Heb je uberhaupt wel .Net en IIS geinstalleerd en gebruik je een pad binnen de webroot?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Clyde Barrow
.net en iis ie uberhaupt wel gïnstalleerd.
Het bestand heeft ook de extensie .aspx.
het .net framework stond er al op voordat iis geïnstalleerd was (dit was wel de versie 1.1 die bij vb.net zat).

mijn excuses overigens dat ik geen codetags gebruikte, in de toekomst zal ik hierop letten.
Ook alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 24% gewijzigd door Clyde Barrow op 28-11-2006 22:20 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Toch mankeert er nogal wat aan je code, zie mijn edit(s) mocht je die gemist hebben. Bij wijze van uitzondering (normaliter kauwen we niet (graag) voor) zal ik de gefixte code posten:

Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<%@Page Language="VB" Debug="true" %>

<html>
  <head>
    <title>Hello and Welcome page</title>
  </head>
  <body>
    <center>
      <% dim textsize as integer %>
      <% for textsize = 1 to 7 %>
        <font size = <%=textsize%>>
          Hello and Welcome!<br>
        </font>
      <% next %> 
    </center>
  </body>
</html>

Wat heb ik gedaan:
• Regel 1: De @ toegevoegd
• Regel 11: De = toegevoegd
• Regel 11: De > toegevoegd

Wat ik niet begrijp is waarom je geen dikke vette error krijgt als 'ie door IIS geprocessed wordt als zijnde een ASPX pagina. Weet je heel zeker dat de pagina geprocessed wordt? Of krijg je doodleuk de <% tags te zien als je view-source in je browser doet?

[ Voor 81% gewijzigd door RobIII op 28-11-2006 22:27 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• Clyde Barrow
ik krijg gewoon 1X "hello and welcome" te zien.
Ik veronderstel dat hij gewoon de html code uitvoert, maar niet het script.

Ik heb nu het programma aangepast zoals je aangeeft, maar het blijft precies hetzelfde.

Ondertussen ben ik nu aan het proberen .net-famework 2.0 ipv 1.1 te installeren.
Misschien dat daar de oorzaak ligt?

[ Voor 22% gewijzigd door Clyde Barrow op 28-11-2006 22:36 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Clyde Barrow schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:35:
ik krijg gewoon 1X "hello and welcome" te zien.
Ik vraag toch duidelijk wat je ziet als je de source van de (al dan niet gegenereerde) pagina bekijkt? Doe nou gewoon eens "view-source" in je browser; dan weet je het zeker.
Ik veronderstel dat hij gewoon de html code uitvoert, maar niet het script.
Bij programmeren heb je niks aan veronderstellingen; je moet het zéker weten.
Ik heb nu het programma aangepast zoals je aangeeft, maar het blijft precies hetzelfde.
Dikke vette kans dus dat je .aspx niet geprocessed wordt dus.
Ondertussen ben ik nu aan het proberen .net-famework 2.0 ipv 1.1 te installeren.
:D Hakken met een botte bijl heet dat :P
Misschien; maar heb je dan niet veel liever uitgezocht waar het aan ligt/lag in plaats van gewoon lomp een compleet framework ("opnieuw") installeren?

Over mij

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

is asp.net niet van .net Framework 2?

1.1 = asp ?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Snakiej schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:43:
is asp.net niet van .net Framework 2?

1.1 = asp ?
Nope. ASP wordt wel eens "ASP Classic" of "ASP 1.0 / 2.0 / 3.0" genoemd, ASP.Net zit al sinds 1.0 in het .Net framework.

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Server_Pages

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 28-11-2006 22:45 ]

Over mij

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Uhm, paar op- en aanmerkingen:

*) ASP.Net 1.1 wordt door menig developer op het MS platform op dit moment als "bejaard" beschouwd. Nieuwe projecten worden tegenwoordig vaak opgepakt met .Net 2.0 (en wie helemaal hip wil zijn 3.0 aka .Net 2.0 met een Vista/Longhorn sausje). .Net 1.1 wordt in principe alleen nog vaak bij onderhoud/uitbreiding gebruikt óf in projecten waar om voor een zware reden .Net 2.0 of hoger niet kan worden gebruikt. ASP.Net 2.0 is (imho dan) ook een stuk prettiger om mee te werken dan ASP.Net 1.1 (en daarnaast qua architectuur / IDE support ook een stuk beter in elkaar gezet).

*) ASP.Net != ASP. Met andere woorden: stop met inline scripting, en maak (tenzij het absoluut niet anders kan) gebruik van controls en codebehind. Het is even wennen (zeker als je bijv. uit de PHP/ASP hoek komt) maar als je het eenmaal door hebt hoe het in elkaar zit wil je niks anders meer ;)

*) VB.Net (en voorvader) nodigt uit tot slecht en ranzig programmeerwerk. Met C# is die kans ook wel aanwezig maar wordt je toch wel wat meer gepushed om zaken wat netter in elkaar te zetten.

*) De debugger is (of wordt) je favoriete vriend.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
mindcrash schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:46:
*) ASP.Net 1.1 wordt door menig developer op het MS platform op dit moment als "bejaard" beschouwd.
Bull. Ik ben het met je eensch dat het bejaard is, maar er zijn nog zat websites (ook nu nog) die in classic ASP worden opgeleverd en ASP.Net 1.1 zal voorlopig ook nog wel even mainstream zijn/blijven.
Nieuwe projecten worden tegenwoordig vaak opgepakt met .Net 2.0 <snip>
.Net 1.1 wordt in principe alleen nog vaak bij onderhoud/uitbreiding gebruikt óf in projecten waar om voor een zware reden .Net 2.0 of hoger niet kan worden gebruikt.
Heb je daar een bron van? Of roep je maar wat?
ASP.Net 2.0 is (imho dan) ook een stuk prettiger om mee te werken dan ASP.Net 1.1 (en daarnaast qua architectuur / IDE support ook een stuk beter in elkaar gezet).
Wat heeft een IDE nou met een platform als ASP.Net te maken? Voor hetzelfde geld werkt de TS in notepad. Dat werkt net zo goed als VS2005 hoor ;)
*) VB.Net (en voorvader) nodigt uit tot slecht en ranzig programmeerwerk.
Bull. In iedere taal kun je ranzig werken. Hoewel Classic ASP (=VBScript) wellicht wat meer "forgiving" is (lang leve o.a. Option Explicit) valt er prima mee te werken en kun je in iedere taal ranzige code maken. Ik vind dit zo'n non-argument. Los daarvan is VB.Net net zo strict af te regelen als C#.
En VBScript != VB.Net ;)
Met C# is die kans ook wel aanwezig maar wordt je toch wel wat meer gepushed om zaken wat netter in elkaar te zetten.
Wie heeft het over C#? ASP.Net != C# ;)

Iets met een klok/klepel ;)

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 28-11-2006 23:00 ]

Over mij

• Clyde Barrow
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen programmeur of ICT'er of zo. C# hiervoor gaan leren gaat me wat te ver. Maar toevallig ken ik een beetje vb, vandaar dat ik dat wil gebruiken.

Ik wil gewoon een paar dingen in asp doen om mijn website dynamisch te maken. Ik hoef er niet alles van te leren, gewoon de grondbeginselen. Begrijp niet waarom ik hem niet aan de praat krijg.

Waarom ik die code gebruik: hij staat zo in het boek dat ik aan het doornemen ben (asp.net for dummy's). Volgens dat boek moet dit werken mits .net-framework geïnstalleerd is en IIS. Daarom vind ik het vreemd dat de code het niet doet. Het is overigens een boek van 2002, maar dat maakt me niet uit, ik hoef enkel een kleine basis van asp te weten om wat dingen op mijn site te kunnen aanpassen, snap je?

[ Voor 7% gewijzigd door Clyde Barrow op 28-11-2006 22:56 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Clyde Barrow schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:55:
Ik wil gewoon een paar dingen in asp doen om mijn website dynamisch te maken. Ik hoef er niet alles van te leren, gewoon de grondbeginselen. Begrijp niet waarom ik hem niet aan de praat krijg.
Als je geen antwoord geeft op vragen die we je stellen kom je er nooit achter...
Clyde Barrow schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:55:
Waarom ik die code gebruik: hij staat zo in het boek dat ik aan het doornemen ben (asp.net for dummy's). Volgens dat boek moet dit werken mits .net-framework geïnstalleerd is en IIS.
En je weet zéker dat de punten waar ik je op wees niet in je boek staan? Lijkt me eerder dat je het fout hebt overgetyped dan dat het verkeerd in je boek staat ;)

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 28-11-2006 23:09 ]

Over mij

• Clyde Barrow
Als je geen antwoord geeft op vragen die we je stellen kom je er nooit achter...
tja... Ik krijg gewoon geen broncode te zien in mijn explorer... Hoe dat komt weet ik niet...
ga even hitman pro draaien, mss is het dan opgelost.

Ik haat computers! 8)7

• Clyde Barrow
En je weet zéker dat de punten waar ik je op wees niet in je boek staan? Lijkt me eerder dat je het fout hebt overgetyped dan dat het verkeerd in je boek staat ;)
met het '=' teken en @ heb je gelijk. Vreemd genoeg moet die font blijkbaar niet afgesloten worden... Als ik hem wel afsluit zoals je zegt krijg ik in de uitvoer op het scherm gewoon dat '>' teken te zien.

ik ben lastig he... |:(

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Clyde Barrow schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:12:
[...]

Als ik hem wel afsluit zoals je zegt krijg ik in de uitvoer op het scherm gewoon dat '>' teken te zien.

ik ben lastig he... |:(
Dat is niet vreemd... Je ASP wordt namelijk niet geprocessed waardoor de tweede < door IE genegeerd wordt en de eerste > als afsluiting van de font-tag wordt gezien. Hierna wordt de 2e > gewoon behandeld als tekst.

[ Voor 37% gewijzigd door Room42 op 28-11-2006 23:15 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Clyde Barrow schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:09:
tja... Ik krijg gewoon geen broncode te zien in mijn explorer... Hoe dat komt weet ik niet...
ga even hitman pro draaien, mss is het dan opgelost.

Ik haat computers! 8)7
Ik heb het ook eens gehad; kwam door een snelkoppeling naar notepad op mijn desktop 8)7 En anders effe zoeken ;)
Anyway, als dat niet werkt installeer je FF (heb je meteen een échte browser ;) ) en weet je in no-time alsnog te vertellen wat nou eigenlijk de output is ;)
Clyde Barrow schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:12:
met het '=' teken en @ heb je gelijk. Vreemd genoeg moet die font blijkbaar niet afgesloten worden... Als ik hem wel afsluit zoals je zegt krijg ik in de uitvoer op het scherm gewoon dat '>' teken te zien.
Dan wordt je ASP dus inderdaad niet geprocessed ;)
En dan moet die font tag dus wel degelijk "afgesloten" worden, maar ook dat staat vast goed in je boek, net als de @ en de = waar ik je op wees ;)
Nou ja... het begint wel een "hou mijn handje eens vast"-topic te worden en dat zien we liever niet in PRG ;)

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 28-11-2006 23:29 ]

Over mij

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RobIII schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:15:
Nou ja... het begint wel een "hou mijn handje eens vast"-topic te worden en dat zien we liever niet in PRG ;)
Dat, en je geeft zelf zo sporadisch antwoord op de vragen die gesteld worden om je verder te kunnen helpen. Je moet er wel wat voor doen, natuurlijk. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Clyde Barrow
ik heb firefox geïnstalleerd maar kom er niet uit....
Wat er gebeurt als ik het bestand met firefox probeer te openen durf ik niet zeggen haha

Hebben jullie misschien nog een tip voor een ander forum waar je met dit soort dummyvragen terecht kunt?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Clyde Barrow schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:48:
ik heb firefox geïnstalleerd maar kom er niet uit....
Wat er gebeurt als ik het bestand met firefox probeer te openen durf ik niet zeggen haha
haha :| Zo schieten we niet erg hard op. We zitten inmiddels op 20 post en zijn nog steeds bezig met de vraag beantwoorden die je als eerste reactie kreeg. Als je geen antwoord "durft" te geven op vragen die we je stellen om je verder te helpen dan weet ik het ook niet meer; er zal toch echt meer inzet van jouw kant moeten komen wil je dit tot een goed einde brengen. En ik (en wij) zijn toch écht niet van plan om je handje vast te houden bij ieder akkefietje.

Je moet het bestand niet openen met firefox (of IE for that matter) slimmerik; je moet gewoon naar je pagina surfen en "view-source" (bron weergeven) doen in je browser. Daar hebben we pas 14 keer naar gevraagd. Het hele idee achter ASP(.Net) en andere server-side scripting talen is juist dat ze server-side de HTML genereren en dat je client-side dus enkel de gegenereerde code (HTML) ontvangt; daarom zijn we daar zo nieuwschierig naar want als de ASP niet geprocessed wordt betekent dat dat je gewoon in je browser de ASP code te zien krijgt in plaats van de (bedoelde) HTML. Als het verschil server/client-side je nog niet duidelijk is dan zou ik me daar maar eens eerst in verdiepen alvorens je je op ASP.Net of andere web-scripting talen stort ;)
Buiten dat maak je me niet wijs dat daar niets over in je boek staat ;)
Clyde Barrow schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:48:
Hebben jullie misschien nog een tip voor een ander forum waar je met dit soort dummyvragen terecht kunt?
www.beginnersweb.nl ;)

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 28-11-2006 23:58 ]

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.