Toon posts:

Koolance Liquid vervanger

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al enige jaren heb ik een Koolance watergekoeld systeem maar helaas is ongeveer 1,5 jaar geleden mijn laatste voorraad Koolance koeling erdoorheen gegaan :( Nu is het echter wel aan vervanging toe (veel lucht in het systeem, bruin water, etc.) dus ik denk ik ga is kijken bij Mycom of ze nog navulling hebben maar helaas.

Kortweg komt het erop neer dat bijna nergens hier in de buurt (Utrecht) meer Koolance Liquid te vinden is, op internet bestellen kost me al gauw 15 euro voor de Liquid en dan nog 10 euro verzendkosten.
Maar... zo speciaal zal het spul toch niet zijn? Is er niet een vervangend goedje wat ik gewoon wat dichterbij huis kan halen?

Iemand die er toevallig ervaring mee heeft?

Verwijderd

Mijn systeem draait al dik een half jaar @ auto koelvloeistof ( op glycol gebasseerd ) ;)

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
water+waterwetter?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
houd het wel bij gedestileerd water en ga er geen kraanwater ingooien anders kan je over 3 maanden een nieuw water setup halen

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Autokoelvloeistof werkt best. Heeft wel een wat lagere warmtecapaciteit, maar niet noemenswaardig veel minder.
Je kan ook gaan kijken naar andere watertoevoegingen. Er zijn er genoeg die net als de standaard koolance vloeistof anticorosief zijn. Kijk maar eens bij winkels als Freezinghardware.nl.
Gewoon mixen met gedemineraliseerd water (bij de betere bouwmarkt wel te krijgen afaik) en je hebt weer goed koelwater voor je setup.

edit
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=2938&c=93
voor nog geen 6 euro en je kan er meer vloeistof mee aanmaken dan in de meeste liquid setups gaat.

edit2: je zou ook voor Dangerden's FluidXP kunnen gaan. Dat gaat ongemengd in je koelsysteem, maar er zit helemaal geen water in, hoewel het wel een groot deel van de eigenschappen heeft, die ook nuttig zijn voor koelen.
Grootste voordeel er aan, is dat het helemaal niet geleid, dus als het lekt, blijft je hardware werken.
Zit wel een stevig prijskaartje aan...
http://www.dangerdenstore...oductid=228&cat=63&page=1 dus, 35 dollar voor een fles.
http://www.dangerdenstore...oductid=144&cat=63&page=1 en deze voor 21 dollar per fles, en kan ook nog eens tot -5 graden celcius (leuk als je een waterchiller setup hebt, -40 variant is er ook)

[ Voor 87% gewijzigd door McKaamos op 28-11-2006 22:22 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de tips!
Dan ga ik maar eens op jacht naar die anticorosief vloeistof, kijken of die een beetje in de buurt te krijgen is. Gedemineraliseerd water moet ik is ff kijken nog, maar moet wel lukken :)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Als je klein beetje WC-eend zou toevoegen aan demi-water (bouwmarkt), zou dat niet een goede ontkalkende werking hebben?
De blauwe kleur is wellicht ook cool; zeker in combinatie met UV licht.
't Is maar een ideetje...

[ Voor 5% gewijzigd door JJ Le Funk op 28-11-2006 22:26 ]

d:)b :henk d:)b

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 16:59

MF

Take a Seat

MrJayMan schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:26:
Als je klein beetje WC-eend zou toevoegen aan demi-water (bouwmarkt), zou dat niet een goede ontkalkende werking hebben?
Het zou zomaar het plastic van je WC (in dit geval dus watercooling :+ ) kunnen aantasten met alle gevolgen van dien.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MrJayMan schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 22:26:
Als je klein beetje WC-eend zou toevoegen aan gedestilleerd water, zou dat niet een goede ontkalkende werking hebben?
WC eend is denk ik juist erg slecht voor de slangen e.d.
Daarnaast is het niet anticorosief, waardoor aluminium aangetast zal worden door het koper (jah via het water).
WC eend is gewoon een bleekmiddel oplossing afaik, dus denk niet dat je dat in je sytem moet stoppen.
Als je moet ontkalken is het misschien handig om wat onderdelen in de WC eend te gooien.
Maargoed, als je het goed doet hoef je niet te ontkalken want in demi-water (gedemineraliseerd water dus) zit geen kalk ;)

edit: oh en als je een kleurtje wil, kan je best een marker met vloeibare inkt open zagen en de inkt in je setup doen (heb het meermaals hier op GoT langs zien komen, kan gewoon). Of je koopt natuurlijk gewoon een kleur additief bij een shop die waterkoel stuff verkoopt :P

edit: owjah, ruitensproeier anti-vries is ook een goede vervanger voor standaard koelwater. is eveneens kalk en alg-loos, anti-corosief en kost geen drol ;)

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 28-11-2006 22:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Ter info, ik heb nu autokoelvloeistof (puur) gemengd met gedemineraliseerd water (verhouding 3/10) en tot op heden koelt het prima.

Voordeel vooral is dat gedemineraliseerd water me 0,49 per liter koste en koelvloeistof 3,50 per liter. Gaat ongeveer 350 ml in mijn setup dus ik kan weer wat jaren vooruit voor weinig :P
Pagina: 1