fan op de asus en7600GT vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-07 23:58
Ik heb op de hcc dagen een nieuwe videokaart gekocht, de asus en7600GT

deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://image.thethirdmedia.com/upload/200608/06080921062035.jpg

echter maakt de fan die erop zit mij wat teveel lawaai, nu heb ik van mijn oude videkaart nog een fan liggen die ik toen speciaal gekocht had van artic cooling namelijk deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.artic-cooling.com/pics/products/62_big.jpg

en wat wil nou, die past ook precies op mijn nieuwe asus (en7600gt)
echter het stekkertje niet...

Op de kaart zit origineel een klein stekkertje met 3 pin's.
de stekker aan de artic cooler is er een met 2 pins en een slagje groter.

de oplossing zou zijn, even zo'n stekkertje regelen met 3 pin's en daar de 2 die nodig zijn voor power aansluiten de 2 draden richting de fan.

echter, kan het kwaad als die 3e draad (ik denk toerentalmeting ofzo?) niet aangesloten is?
Ben er wel beetje huiverig voor, maar wil weer mijn stille pc terug, kamer, snachts, slapen etc you know :P

en dan nog een 2e vraag (heb nog niet gezocht ga ik zo ook even doen, maar wat raden jullie aan als drivers? nieuwste Nvidia, of de originele asus drivers die toch net iets aangepast zijn voor deze kaart?

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-06 13:57

lampie1979

Hoepla!

Neen kan je zo aansluiten dan is die alleen neit regelbaar. je kan het ook met een verloopje (b.v. van zalman) direct aan de voeding van de pc hangen.

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• Jackbq
maar dat betekend dus dat tie altijd op full speed draait eigenlijk?
of zou dat al op een of andere manier ingebouwd zitten in die koeler van artic-cooling?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 09:46

TommyGun

Stik er maar in!

jackel7007 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:28:
maar dat betekend dus dat tie altijd op full speed draait eigenlijk?
of zou dat al op een of andere manier ingebouwd zitten in die koeler van artic-cooling?
Tja of je moet hem aan 5v of 7v hangen ipv aan 12v.

Afbeeldingslocatie: http://www.gamergun.com/files/1/Fan%20Volt.jpg

(Polen kunnen verschillen per fan)

[ Voor 12% gewijzigd door TommyGun op 28-11-2006 21:31 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Jackbq
maar goed dat betekend dat tie dat vroeger op de gigabyte kaart waar die op zat ook deed, en dat geluid was wel erg minimaal te noemen :-)...
of kan het zijn dat de regeling voor die fan al op de kaart geregeld werd en aan de hand daarvan de koeler harder of zachter ging? ookal had deze enkel een voeding?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 09:46

TommyGun

Stik er maar in!

Gewoon testen anders. Kabeltje om de toeren enzo te lezen kun je zoiezo niet gebruiken als je hem op een molex aan gaat sluiten.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Jackbq
wil hem niet op de molex aansluiten, gewoon op de kaart zelf, echter vraag me af of het geen kwaad kan...

Verwijderd

TommyGun schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:29:
[...]

Tja of je moet hem aan 5v of 7v hangen ipv aan 12v.

[afbeelding]

(Polen kunnen verschillen per fan)
woei bedankt voor de pic daar zocht ik al een tijdje naar _/-\o_

• Jackbq
en hoe zit het met die drivers? (zie mijn startpost onder de regel)

Verwijderd

heb zelf ook een asus kaart en heb beide drivers geprobeert, maakte geen verschil

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-07 13:26

woutur

Klauwtjes uit!

Sorry voor de posters hierboven maar d'r zit teveel onzin tussen.
1) Ik kon op mijn 6600GT het witte gedeelte van de stekker zo van de kaart aftrekken met een puntbektangetje. Dat kan ongetwijfeld ook met jouw kaart. Moet je alleen even kijken waar zwart en rood van de originele koeler zat.
2) Met wat zoekwerk op google kan je wel een ventilatorsnelheidsregelaar vinden waarmee je kloksnelheden en vent. snelheden in 2d en 3d kan regelen. Ikzelf gebruik hier een tool van Gainward Experttool geloof ik voor icm met een Zalman v700cu .

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Zalman fanmate that is ;)

Is een pot-meter waarmee je dmv een draaiknop de snelheid kan bepalen. Nee het kan geen kwaad als je de 3rde draadje (het toerental-draadje) niet meekoppelt. Hij zal gewoon niet gemeten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 11:01 ]

• Jackbq
dus dat betekend dat de toeren van de koeler geregeld worden via de stroom en daarbij die toerental meter overbodig is....

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Had een soortgelijk probleem met mijn V9999/TD en Arctic Accelero X1.
Asus heeft natuurlijk weer aparte connectors, waardoor die van mijn X1 niet pas op mijn vga.
Gelukkig past hij wel gewoon op het mobo. Weliswaar niet zoals het hoort, maar er gewoon opgeschoven. Nu hangt hij aan een Zalman fancontroller en kan ik hem nog regelen ook. _/-\o_

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-07 13:26

woutur

Klauwtjes uit!

Tja, bij mij gaat alles automatisch via software. Take your pick, zou ik zeggen.

Klik hier voor de tool der tools.

[ Voor 37% gewijzigd door woutur op 30-11-2006 14:59 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Pagina: 1