[Debian] WD1600JB in Apple G3

Pagina: 1
Acties:

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 17:11
Hoi,

Vanmiddag heb ik een Western Digital 160GB harddisk gekocht. Deze heb ik in mijn Apple G3 B/W bak gemonteerd. Ik draai Debian en kan de schijf uitlezen met 'smartctl' (SMART Tools) maar wanneer ik er een partitie op aanmaak (met fdisk en cfdisk geprobeerd) blijft deze niet op de schijf staan :? En ja, ik kies er wel voor om deze ook daadwerkelijk weg te schrijven naar de schijf.

Wanneer ik fdisk dus sluit en weer opstart krijg ik de melding:

Unknown partition table type
Do you wish to start with a zero table [y/N] ?

Ook wanneer ik de partitie probeer te formateren krijg ik de melding:

server1:~# mke2fs -j /dev/hdd1
mke2fs 1.37 (21-Mar-2005)
mke2fs: No such device or address while trying to determine filesystem size
server1:~#

Hulp! :'(

• Tomaat
*subtiel schopje*

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Kan die mac wel overweg met een dergelijk grote schijf? een G3 is nogal oud en qua hardware redelijk (voor zover een mac vergelijkbaar is met een PC) vergelijkbaar met een Pentium 2, die niet overweg kan met een 160GB schijf.
Op een pc kan je eromheen komen door de schijf in de BIOS uit te zetten, en de hardware detectie van Linux hem te laten vinden, maar hij kan dan niet als boot-disk gebruikt worden.
Nu heb ik onlangs redelijk wat kunnen stoeien met een G3, en die heeft (voor zover ik heb kunnen nagaan) geen BIOS zoals die op de pc zit. Je kan daardoor bepaalde hardware ook niet in of uitschakelen.

Ik kan je wel 1 ding met zekerheid zeggen, en dat is dat dit niet OS gerelateerd is, maar hardware. Ik denk dat je ook meer kan op succes hebt op een mac-forum ipv hier.

Een laatste redmiddel is natuurlijk altijd nog om een cycle-limit in te stellen op je schijf met een jumper (staat wel op de schijf zelf aangegeven), maar daarmee verlies je een groot deel van je opslagcapaciteit en daar zit je, neem ik aan, niet op te wachten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
"herlaad" de kernel wel de partition table van die schijf? Reboot desnoods even.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

There are four ways you can use a drive over 128 GB in older Macs and access their full capacity, and this article examines three: Intech's drivers, third-party IDE PCI cards, and external FireWire enclosures. For the fourth, see Is Serial ATA a Viable Alternative to Ultra ATA and FireWire?
Volledige tekst op:
How Big a Hard Drive Can I Put in My iMac, eMac, or Power Mac?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2006 11:29 ]

• Tomaat
Hmm volgens die site zou er dus maximaal een 128GB schijf in kunnen. Nu heb ik er tijdelijk een 80GB schijf ingezet en die geeft precies dezelfde problemen! Ook op deze schijf kan ik geen partities aanmaken.. :/ En de Apple Extended partitie die erop staat ziet ie ook niet..hij zegt dat de schijf geen partities bevat.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ik denk dat je met een hardware probleem zit, en dat je beter je probleem in een mac-forum kunt stellen.
Probeer desnoods een diagonose te draaien. Als het goed is zit er een diagnose programma op een installatiecd van OS9 en OSX waarmee je het één en ander kan testen, maar vraag me niet om details.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1