Windows vista 64 of 32 bit in combinatie met Pentium D CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 639 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr. Jibe
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben de eigenaar van een pc met een Pentium D 3.2 Ghz processor. Deze processor heeft de gekende 64 bit extensies. Nu wil ik dit weekend mijn windows xp eraf halen en op deze pc windows vista installeren. Nu was mijn vraag of ik hierop de 64 bit vista kan installeren. En wat eventueel de voor- en nadelen zouden zijn?

grt,

Lieven

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

minpunt1: alleen signed drivers kunnen installeren....
minpunt2: geen 16-bits apps meer kunnen draaien (geloof ik)

[ Voor 41% gewijzigd door Raven op 28-11-2006 19:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Mijn ervaring is dat je beter XP x64 kunt draaien, als je 64-bit wilt.
De driver-support is vooralsnog beter, en omdat het minder afwijkt van de gewone XP, werken de meeste applicaties ook gewoon. Bij Vista kreeg ik nog niet zo heel veel applicaties aan de praat (ook niet in de 32-bit versie overigens, ik hou het sowieso nog even bij XP).

Ik zou sowieso aanraden om XP niet eraf te halen, maar Vista danwel XP x64 op een andere partitie erbij te installeren. Ik hou zelf ook altijd nog een gewone XP achter de hand, want je komt zo nu en dan toch applicaties tegen die niet willen werken.... of je kunt ergens geen 64-bit driver voor vinden ofzo.

• Mr. Jibe
  • Niet online
Bedoel je nu dat de 64bit nauwer aansluit bij windows xp? Want zo lees ik het precies wel? Ik zou het omgekeerde verwachten.
Het feit dat alle drivers ondertekend moeten worden in de 64bit versie lijkt mij wel een probleem te zijn. Ik heb hier bv een smartcard reader, op het eerste gezicht zal die dus zeker niet meer functioneren in de 64bit versie. Ik denk dus dat ik dit weekend de 32 bit versie zal installeren. Thanx

Verwijderd

Bedoel je nu dat de 64bit nauwer aansluit bij windows xp?
Ik heb geen idee wat je daarmee bedoelt.

Bij Vista heb je trouwens sowieso het probleem met drivers en compatibiliteit van software, of je nou 32-bit of 64-bit gebruikt.
XP x64 heeft als voordeel dat er al meer drivers voor zijn (en niet zo nodig WHQL hoeft), en dat het verder qua ontwerp bijna identiek is aan de gewone XP, waar Vista allerlei nieuwe veiligheidsfoefjes heeft etc, waardoor oude applicaties vaak niet meer functioneren.

• Mr. Jibe
  • Niet online
Mijn excuses, ikzelf had uw eerste zin in uw eerste post niet goed gelezen. Het is mij zeker niet te doen om een 64bit os te hebben. Ik ben echt benieuwd naar Vista en wil dit zo vlug mogelijk uitproberen.
Ik installeer het dit weekend en laat ons hopen dat de meeste applicaties die ik gebruik zullen werken en dat ik al mijn hardware geinstalleerd krijg.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhm een PentiumD is toch totaal niet 64bit? puur een paar extenties uit het 64bit systeem, maar nog lang niet volledig, dus gaat 64bit Vista ook niet werken daarop.
Voor 64bit moet je volgens mij een Core2Duo of Athlon64 hebben.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Wat een onzin.
Pentium D is gewoon EM64T, wat volledig compatible is met AMD64.
M'n broer heeft Vista RC1 x64 op z'n Pentium D 950 draaien, evenals XP x64, geen probleem.
Sterker nog, de Pentium D boekt vaak meer winst bij een 64-bit versie van een programma dan mijn Core2 Duo.

Maar als je voor Vista gaat, maakt het volgens mij niet veel uit of je voor 32-bit of 64-bit gaat, afgezien van de signed-driver kwestie (in 32-bit kun je forceren om toch een unsigned driver te installeren, in 64-bit niet).
Ik zou dan voor de 64-bit versie kiezen. Die is net even wat sneller in gebruik, en biedt de mogelijkheid om ook 64-bit software te draaien, die hopelijk binnen korte tijd in groten getale gaat verschijnen.
Ik denk dat veel mensen met Vista de overstap naar 64-bit gaan maken, en dat daardoor compatibiliteitsproblemen en driverrproblemen gauw tot het verleden behoren.
Met XP x64 was dat niet het geval, omdat veel mensen niet eens van het bestaan weten, of geen interesse hadden, omdat het verschil met XP maar marginaal is.

Verwijderd

d8 ik ook:O mijn centrino duo t2050 is ook geen 64 bit, tenminste kon geen vista 64 bit instaleren

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
McKaamos schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:30:
Uhm een PentiumD is toch totaal niet 64bit? puur een paar extenties uit het 64bit systeem, maar nog lang niet volledig, dus gaat 64bit Vista ook niet werken daarop.
Voor 64bit moet je volgens mij een Core2Duo of Athlon64 hebben.
Pentiums uit de 6XX serie zijn dan volgens jouw ook geen 64 bitters, hmmmm?

Stug, hier draait XP-64bit en Vista 64bit gewoon op een Pentium 640.

Check eerst eens je info voor je jezelf zo af laat gaan. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:47:
d8 ik ook:O mijn centrino duo t2050 is ook geen 64 bit, tenminste kon geen vista 64 bit instaleren
Centrino Duo is inderdaad geen 64-bit, maar dat is ook geen Pentium, dat is Core.
Core2 is altijd 64-bit, evenals alle Pentium Ds, en alle Pentium 4s met modelnummer 6xx of hoger. Sommige 5xx zijn ook 64-bit (ik meen als het modelnummer 5x1 is, ipv 5x0). Ook de nieuwere Xeon-varianten van de Pentium-architectuur zijn allemaal 64-bit.
Ook sommige Celerons zijn 64-bit (Celeron D 3xx).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 23:56 ]

Verwijderd

Centrino Duo is inderdaad geen 64-bit
Hoho, op mijn laptop zit toch echt Centrino Duo sticker én hij is 64-bit (T5500 cpu)

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 21:15
De Centrino 2 Duo is 64 bit, de Centrino Duo niet

Centrino Duo T2****
Centrino 2 Duo T5***,T7***

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
McKaamos schreef op woensdag 29 november 2006 @ 23:30:
Uhm een PentiumD is toch totaal niet 64bit? puur een paar extenties uit het 64bit systeem, maar nog lang niet volledig
De enige processoren die ik ken die volledig 64-bit zijn, zijn de Itaniums (en dat is een compleet andere klasse van processoren).

De Athlon 64's, Pentium D's en Core 2 Duo's hebben idd de 64-bit extensie, maar kunnen daarmee prima 64-bits OS'en draaien, zoals Vista x64 of XP x64 :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Ben geen enorme computer expert maar als ik dit zo lees dan heb ik ook een 64-bit proc?
Centrino Duo is inderdaad geen 64-bit, maar dat is ook geen Pentium, dat is Core.
Core2 is altijd 64-bit, evenals alle Pentium Ds, en alle Pentium 4s met modelnummer 6xx of hoger
Heb een:
Pentium4 530 LGA775 3Ghz 1mb L2-cache, 800mhz FSB
Productcode: BX80547PG3000ESL7KK

Want dan zou ik dus ook op de Vista64 bit kunnen overstappen.....?

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Ik denk dat het signed driver probleem in vista64 zowieso niet heel lang zal voortduren, het is toch de keuze van de consument zelf of ze een stabiel systeem willen of niet :P

Ik denk dat als Vista voor de consument echt uit is er wel een work-around/crack gevonden zal worden om Unsigned drivers te draaien (miss zelfs maar driver.dll uit vista32 de driver.dll uit vista64 laten overschrijven ofzoiets stoms)

*disclaimer: fictief voorbeeld :9 *

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:47:
Heb een:
Pentium4 530 LGA775 3Ghz 1mb L2-cache, 800mhz FSB
Productcode: BX80547PG3000ESL7KK
Nee, die is geen 64-bit, dacht ik.
Je kunt het eventueel testen met een programmaatje als CPU-Z: http://www.cpuid.com/cpuz.php

Kijk of er in het rijtje 'Instructions' EM64T tussen staat. Dan heb je de 64-bit extensies.
Maar volgens mij zou je dan een 531 moeten hebben, niet een 530.

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 10:24

Akino

Dr. Opteron

Kijken bij de producent op de support pagina lost vaak al de helft vaan de problemen op,(of de Balus C server)

Intel Processor spec finder

De Intel 530 is een normale Prescot op een S775 voetje,zonder EMT64

Dus helaas,daarmee kun je geen 64 bit OS draaien

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Verwijderd

met vista x64 kan je toch ook gewoon unsigned drivers laden???

tijdens het opstarten gewoon op f8 en dan kiezen voor load unsigned drivers (oid) maar dat werkt alleen voor die sessie...

er is ook de mogelijkheid dit altijd in te schakelen... dit doe je zo:

maak een shortcut naar cmd.exe op je bureaublad en rechtsklik daarop, kies voor run as administrator & geef je admin wachtwoord in...

toets dan bcdedit.exe -set nointegritychecks ON en reboot

install je drivers en het zou moeten werken... was in ieder geval wel zo met x64 RC2 :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

anandus schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:32:
[...]
De enige processoren die ik ken die volledig 64-bit zijn, zijn de Itaniums (en dat is een compleet andere klasse van processoren).

De Athlon 64's, Pentium D's en Core 2 Duo's hebben idd de 64-bit extensie, maar kunnen daarmee prima 64-bits OS'en draaien, zoals Vista x64 of XP x64 :)
Euhm, hier zit ook jij er redelijk naast...

64-bit gaat in deze context over het gebruik van 64-bits getallen en addressen. In die context zijn Core2Duos en consorten met EMT64 en AMD CPUs met x86-64 net zo "volledig 64-bit" als een Itanium dat is.

Het verschil is dat een Itanium vanaf het eerste begin ontworpen is om zo te werken, terwijl het bij de x86 CPUs als een latere cludge is toegevoegd - maar als dat geen "volledig 64-bit" is, dan is alles vanaf de i386 niet "volledig 32-bit" omdat het daar ook als een kludge op de originele 16-bit architectuur van x86 geplakt is 8)7

Verder ken je blijkbaar weinig processoren, want nagenoeg alles buiten x86-bereik is al jaren volledig 64 bit - denk aan de Ultrasparcs, MIPS sinds iirc de R4000-reeks (anno 1991 geintroduceerd...), de DEC Alpha, latere PA-RISC CPUs en natuurlijk de latere vertegenwoordigers van de IBM Power-serie :z

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 03-12-2006 15:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 03 december 2006 @ 15:45:
[...]
Euhm, hier zit ook jij er redelijk naast...

64-bit gaat in deze context over het gebruik van 64-bits getallen en addressen. In die context zijn Core2Duos en consorten met EMT64 en AMD CPUs met x86-64 net zo "volledig 64-bit" als een Itanium dat is.
Tuurlijk, en dat zeg ik ook door te zeggen dat 64-bits OS'en er prima op draaien? :)
Het verschil is dat een Itanium vanaf het eerste begin ontworpen is om zo te werken, terwijl het bij de x86 CPUs als een latere cludge is toegevoegd - maar als dat geen "volledig 64-bit" is, dan is alles vanaf de i386 niet "volledig 32-bit" omdat het daar ook als een kludge op de originele 16-bit architectuur van x86 geplakt is 8)7
Dat bedoelde ik :)
Verder ken je blijkbaar weinig processoren, want nagenoeg alles buiten x86-bereik is al jaren volledig 64 bit - denk aan de Ultrasparcs, MIPS sinds iirc de 4000-reeks (anno 1994 geintroduceerd...), de DEC Alpha, latere PA-RISC CPUs en natuurlijk de latere vertegenwoordigers van de IBM Power-serie :z
Ik wilde niet te ingewikkeld gaan doen :+
Al kon ik alleen verder de Alpha noemen :X

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1