[Frame] Vraag 999

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dag mensen

Met deze website ben ik bezig.

Nu heb ik daarvoor 4 frames gebruikt (links, rechts, header en main). Met de bedoeling dat elke link in de main geladen wordt, en de linker en rechter frame ervoor moeten zorgen dat de pagina in het midden blijft. Bekende koek dus.
Ik dus gemaakt. Maar blijkt (zo begrijp ik uit andere topics) dat het niet mogelijk is om alle frames met elkaar te laten scrollen.
Ik wil dus net zoiets bereiken als deze site.
Ik begrijp dus dat ik niet met frames moet werken
Mijn vraag is dus: hoe dan wel?
Iemand had het over CSS, een ander weer over iFrames, een weer een ander tabellen
Tabellen snap ik volgens mij wel, maar ik vraag me af hoe je dan een nieuwe pagina laad (dan laad toch de hele pagina inclusief header enzo toch weer opnieuw?) Of zijn daar weer trucjes voor
En zijn tabellen nou hetzelfde als iFrames (zoals ik op internet lees) of juist niet (wat ik ook lees)

Kortom, wie kan mij even wat advies geven hoe nu verder. En blijven houden dat de site gecentreerd wordt, en als het even kan, de header niet elke keer hoeft te laden. En (indien nodig) 1 verticale scrolbalk

Ps. Ik gebruik Dreamweaver, maar een beetje script veranderen in kladblok lukt ook nog wel. Als je duidelijk erbij wil zeggen hoe het moet xD

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 23:35
Cheesy schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:52:
Ik begrijp dus dat ik niet met frames moet werken
Mijn vraag is dus: hoe dan wel?
div-jes? zoek eens naar 'css layout' of 'div layout'. De zogenaamde 'One true layout' werkt ook goed (wel voor de meer gevorderden, vind ik)
En zijn tabellen nou hetzelfde als iFrames (zoals ik op internet lees) of juist niet (wat ik ook lees)
Nee, tabellen zijn voor data weer te geven in... tabelvorm. Je kunt tabellen gebruiken voor layout, maar da's niet 'netjes'.
iFrames zijn eigenlijk 'vakjes' in een website, waarin je een gehele andere pagina kunt laden. Voor de meesten ook een no-do.
Kortom, wie kan mij even wat advies geven hoe nu verder. En blijven houden dat de site gecentreerd wordt, en als het even kan, de header niet elke keer hoeft te laden. En (indien nodig) 1 verticale scrolbalk
Met div-jes kun je centreren en slechts 1 scrollbalk krijgen (sterker nog: er is maar 1 scrollbalk). De header slechts 1 maal laden wordt lastiger... Dan zul je met AJAX moeten gaan werken, maar gezien je ervaring met scripten lijkt me dat geen goed plan ;)

Verwijderd

Ik denk dat je frames een beetje in de war haalt met elementen op een pagina, normaal gebruik je een frame (tegenwoordig vaker iframes) voor het weergeven van content die afhankelijk is van de sectie die op dat moment wordt bekeken. Zodat dit dus feitelijk los komt te staan van de rest van de lay-out, er is namelijk niets irritanter dan bij een statische pagina op elke pagina bepaalde gedeeltes aan te passen.

Wat je wil is denk ik 1 iframe gebruiken voor de content, en de knoppen een pagina met alleen tekst en plaatjes en whatever, laten openen in dat iframe.

De rest van de lay-out kan je dan opmaken met tabellen (beetje "ouderwets") of op een geavanceerdere manier. Een vaak gerefereerde site op GoT voor lay-out opbouw en juist gebruik van html elementen:

www.modernmarkup.nl

verder zal je toch echt zelf wat moeten klooien...

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Superbedankt. Kheb al veel info ontvangen ;)
Dit heb ik ook beetje bereikt met experimenteren enzo.
Dus ik ga vrolijk verder

Nog even op die tabellen terugkomend:
http://www.slicingguide.com/
Op die manier plakken ze echt alles in tabellen.
Is dat nou nog de bedoeling?

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 11:22
Cheesy schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 18:40:
Superbedankt. Kheb al veel info ontvangen ;)
Dit heb ik ook beetje bereikt met experimenteren enzo.
Dus ik ga vrolijk verder

Nog even op die tabellen terugkomend:
http://www.slicingguide.com/
Op die manier plakken ze echt alles in tabellen.
Is dat nou nog de bedoeling?
Ik kan me geen voorbeeld bedenk waarbij een netjes geschreven site compleet in een tabel staat :S. Hier wordt imo ook overbodig veel gebruik gemaakt van tabellen, en als ik zo snel kijk ontgaat het nut van de meeste tabellen me al direct.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Nope, een tabel is voor tabulaire data. Dus dan alleen maar tabulaire data, geen hele site.

Wat betreft die slicing website: het menu en de artikelen zijn dus eigenlijk lijsten. Alle losse blokken van de site (menu balk, content, header) zijn blokken, dus daar gebruik je blokelementen voor. Er zijn heel veel artikelen over de semantiek van html geschreven. Dus: welk blok gebruik ik voor wat weer te geven, "wat is de functie van deze tag".

Verder zijn iframes nu eigenlijk alleen goed geschikt voor wrappers; op een website een stukje andere site laten zien. Wat jij wilde namaken, kan je ook zien met rechtermuis->bron ;)
Dan zie je dat CHiNo4ReaL.nl ook div elementen gebruikt :)

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ik ga dit maar eens sluiten denk ik, TS heeft genoeg info verzameld om zelf verder te kunnen. het is een beetje basis, nietwaar.

Stoer; Marduq

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.