SNMP uitlezen te zwaar voor ZyXEL modem?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik heb sinds een aantal weken TweakDSL, 24Mbit via bbned. De lijnsnelheid is prima, maar de betrouwbaarheid niet. Om de zoveel tijd, wllekeurig als je het mij vraagt, moet de modem weer gereset worden (aan/uit knop) om de verbinding weer voort te kunnen zetten.

Heel veel oorzaken hebben we al uit zitten sluiten, echter 1 nog niet. En dat is dat we een server af en toe de SNMP waardes laat uitlezen voor statistieken. Ik vind het namelijk handig en leuk om af en toe eens een blik te werpen op het dataverbruik van de 10 mensen die hier achter Internet zitten. De interval stond eerst op 15 seconden, maar doordat hij er steeds uitklapt heb ik deze interval nu teruggezet naar 60 seconden. Ik kon net thuis en kan wederom aan de grapher zien wanneer de modem weer eens dienst heeft geweigerd. Kortom: 60 seconden is ook al niet goed.

Mijn vraag in die zin is dan ook: kan de ZyXEL 2602R-61 dit niet hebben? Loopt een of andere buffer vol en geeft ie dan niet meer thuis? Misschien is het een idee om iemand met eenzelfde modem ook eens een dag of wat dmv SNMP de stats bij te laten houden, puur om te kijken of het een algemeen probleem is met het modem of dat wij een slecht exemplaar hebben. Het zou zo jammer zijn als we helemaal geen stats kunnen bijhouden van wat er zoal gebruikt wordt.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 23:57

TeeDee

CQB 241

Bij veel van dit soort tooltjes worden de SNMP waardes om de 5 minuten uitgelezen. Waarom jij 'm op 15 / 60 sec. zet is me een raadsel.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Acolyte
TeeDee schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:16:
Bij veel van dit soort tooltjes worden de SNMP waardes om de 5 minuten uitgelezen. Waarom jij 'm op 15 / 60 sec. zet is me een raadsel.
Waarom niet? Je krijgt er immers een gedetailleerdere grafiek mee als je de waardes vaker uitleest toch?

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Acolyte schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:29:
[...]

Waarom niet? Je krijgt er immers een gedetailleerdere grafiek mee als je de waardes vaker uitleest toch?
Als je die SNMP statistieken 24 uur uitzet, presteert die router dan beter ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Acolyte
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 29 november 2006 @ 00:40:
[...]

Als je die SNMP statistieken 24 uur uitzet, presteert die router dan beter ?
Een voor de hand liggende test, en zojuist uitgevoerd: tevergeefs. Net een half uurtje eerder weer moeten resetten. Ik mag daarmee wel aannemen dat het geen kont uitmaakt of ik wel zit te snmp'en of niet... :/

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 22:34

IEF

Why so serious?

Lijkt me duidelijk dat er meer aan de hand is dan alleen SNMP.

Wellicht handig om te kijken bij de status van je ZyXEL om te kijken wat de uptime is van je signaal?

Dit kun je in elk geval zien via telnet, onder menu 24.1

Node-Lnk Status TxPkts RxPkts Errors Tx B/s Rx B/s Up Time
1-ENET Up 2289 797 0 0 0 9:00:16

in mijn geval is de zyxel net aan en uit geweest ;)

• Acolyte
IEFtm schreef op woensdag 29 november 2006 @ 01:50:
Lijkt me duidelijk dat er meer aan de hand is dan alleen SNMP.

Wellicht handig om te kijken bij de status van je ZyXEL om te kijken wat de uptime is van je signaal?

Dit kun je in elk geval zien via telnet, onder menu 24.1

Node-Lnk Status TxPkts RxPkts Errors Tx B/s Rx B/s Up Time
1-ENET Up 2289 797 0 0 0 9:00:16

in mijn geval is de zyxel net aan en uit geweest ;)
Vraagje: hoe vaak reset jij je modem? 9 uur vind ik idd niet een bijster lange uptime. Ik (wij) heb het probleem dat dit reset-euvel elke 24 tot 36 uur moet plaatsvinden, iets wat ik totaal niet vgewend ben bij ZyXEL modems. Mij mijn moeder staat een zyxel 650 series en die is sinds het aanzetten (jaartje geleden) niet meer aangeraakt. Doet zonder morren zijn werk.

Ook in de logs zie ik niets vreemds. Ik heb sowieso het loggen van veel dingen gewoon uitgezet, leek ie ook niet tof te vinden. Alleen system errors en info. Niets vreemds. Althans niet tot de crash. Tijdens en vlak na de crash is er uiteraard niets te bekijken.

Verwijderd

Ik had vroeger een ZyXEL 650, deze was lekker stabiel. Mijn huidige ZyXEL 2602 is echt rete onstabiel.

Soms pleut de hele routing table om, waardoor portforwards niet meer goed door komen. Soms werkt beheer via http niet meer, soms de telnet niet meer (of allebij tegelijk). En wel andere vage kuren.
Pagina: 1