[VS 2005] Database in class diagram

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:29
In een ASP.NET project heb ik een 3 lagen structuur zitten die alsvolgt is opgebouwd:
- Data Access Layer met TableAdapters / DataTables
- Business Logic Layer met C# classes
- ASP.NET interface layer

Dit werkt op zich prima; ik gebruik de Data Designer om de TableAdapters weer te geven en aan te passen; en de Class Designer omdatzelfde met de BLL te doen. Maar hoe krijg ik nu een klassendiagram van mijn gehele applicatie tevoorschijn? De BLL classes staan zo goed als los van elkaar, behalve dat ze uiteraard gerelateerd zijn aan de DAL objecten. Die relaties kan ik op geen enkele manier gevisualiseerd krijgen. Is er een betere applicatie om op deze manier je ontwerp te maken, of is er een rede waarom dat niet gaat? Het liefste maak een groot meerlagen diagram waarop ik kan inzoomen, waar wat mij betreft dan ook de database zelf nog inzit: maar dat lijkt onmogelijk?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bij mijn weten is dat onmogelijk in VS2K5. Je zou eens kunnen kijken naar Visio. Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat die ook klassediagrammen van VS kan inlezen; dan zou je daaraan weer je DAL objecten kunnen koppelen / tekenen. Dat wordt dan waarschijnlijk wel handwerk, want ik geloof niet dat Visio dat automatisch kan.

Dit alles onder voorbehoud; het zou kunnen dat het wel mogelijk is met VS2K5, maar dan weet ik er dus niets van ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• jsiegmund
Tja in Visio is dat niet zo'n probleem natuurlijk; maar dan raak ik de koppeling kwijt die nu juist zo praktisch werkt. Ik ben er overigens achter dat je het databaseobject wel in 1x naar de designer kunt slepen, maar dan krijg je 'm dus inderdaad ook als 1 object waarin alle dataTables & adapters een property zijn. Leuk, maar niet wat ik zoek.

Je zou toch zeggen dat meer mensen hier tegenaan lopen. Wat dat betreft vond ik het ontwerp gedeelte van bijvoorbeeld JBuilder toch fijner werken.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Je zou de Database Professional edition voor VS Team Edition kunnen proberen.
Die is nu nog in CTP/RTM, maar de final zit eraan te komen.
Met Database Professional kun je de structuur van een DB importeren in de vorm van een DB Schema, waarin de tabellen, views, stored procedures etc. als objecten(!) zichtbaar zijn. In VS krijg je dan een nieuwe explorer erbij, namelijk de Schema explorer.
Die DB objecten worden dan onderdeel van je solution als een nieuwe layer in plaats van als een monolytisch .mdf bestand. Afzonderlijke tabellen worden door .sql create scripts in je project vertegenwoordigd.
Het handige ervan is dat je eigenlijke database ongemoeid blijft, het geimporteerde DB schema functioneert als een sandbox omgeving.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• jsiegmund
Team Edition zou onderweg moeten zijn, dus daar ga ik eens naar kijken zodra het er is. Even een aansluitende vraag: kan iemand me eens voorzien van een goed voorbeeld van een UML opgezette 3-tier applicatie in ASP.NET? Ik kan het database diagram wel maken, maar voor de Business laag kom ik niet veel verder als een boel losse klasses die verder niet gerelateerd zijn aan elkaar, maar alleen een soort-van interface voor de datalaag bieden. Geen idee waarom, maar ik heb het idee dat daar nog iets niet klopt. En hoe raar dat ook mag zijn: ik kan echt 0 fatsoenlijke voorbeelden vinden van een paar mooie UML klasse diagrammen voor een webbased applicatie in ASP.NET met wat code uitwerking erachter.

Zie ook: \[.NET] Relationele DB i.c.m. ADO.NET, zoals u ziet ben ik ermee aan het stoeien!

• jsiegmund
Het blijft me nog een beetje onduidelijk allemaal.

Kan iemand misschien eens vertellen wat een veel gebruikt traject is om een web applicatie te ontwikkelen, welke fases daarbij komen kijken en hoe je modelleert/ontwerpt?

Ik ben gewend om het te doen met V-model / RAD, UML diagrammen en Java/C in normale omstandigheden. Het ontwikkelen van een webbased iets is toch wel even een andere dimensie. Heb inmiddels ook UML WAE gevonden, maar echt een duidelijk verhaal is dat ook niet. Misschien een goed boek waarin een project van fatsoenlijke afmetingen uitgewerkt wordt om te illustreren welke stappen je nou precies zet?
Pagina: 1