Toon posts:

PC (voeding) - Brandgevaar ?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Ik zwerf hier al enkele jaren post-loos door deze geweldige database aan informatie,
maar nu is er toch iets dat ik graag wil delen met jullie.

Sinds 1 jaar gebruik ik thuis een AMD 1.7Mhz/512mb ram pctje als file server.
specs: 2 maxtrors 120 gig in raid 1
Nvidia gforce 4 / 64mb
Sound blaster 4
PCI USB 2 kaartje
PCI wireless kaartje
en als voeding een 1 of andere FSP group inc. (Max output 250watt)

note: Deze pc heb ik eerst enkele jaren gebruikt als full time desktop.

Maar sinds enkele dagen had ik last van een totale lockup van het hele systeem.

Zelfs nadat ik de gebuikelijke onderdelen vervangen had voor zo een storing bleef de pc "vast lopen"

Dan als laatste eens de voeding van nader bekeken en jawel hoor, dit had ik nog nooit gezien (in een PC systeem dan), enkele kontactpunten van de 20pins connector (aan mobo) verbrand ?

Hier enkele foto's:

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7 (mobo)
Foto 8 (mobo)

Wat denken jullie dat hiervan de oorzaak kan zijn ?
Want voor de reparatie wil ik toch eerst de oorzaak vinden.

Mvg,

edit: het is telkens de 5volt lijn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is niet heel abnormaal. Waarschijnlijk heeft je mobo teveel aan de 12V lijn gevraagd, waardoor die heet is geworden en is gaan smelten. Dit komt vaker voor, zeker als de ATX stekker niet helemaal lekker contact maakt en de stroom dus over een zeer klein contactpunt gaat. Zeker als er veel gevraagd wordt kan dit min of meer fataal zijn.

Kijk maar naar de oude Tyan Tiger MP bordjes (dual Athlon dingen zonder extra 12V lijn) die dingen fikten massaal door op de ATX connector.

Bord en voeding vervangen is de oplossing in elk geval :). Mocht je de voeding willen blijven gebruiken kun je ook een nieuwe stekker erop zetten. Heb dat ooit met een 350W antec gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door TERW_DAN op 28-11-2006 17:00 ]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Als het daar verbrand is, betekent het dat de stroom daar doorheen is gegaan. Dus over je moederbord (misschien ook nog andere onderdelen). Dit gebeurt altijd, maar nu blijkbaar meer dan gewoonlijk. Kortsluiting is dus waarschijnlijk ook niet in je voeding maar bijvoorbeeld op je moederbord zelf. Ik zou dus zelf even goed op het moederbord zelf kijken (en ook videokaart enzo).

• Martijn13
  • Laatst online: 13-02 01:41
Heb ik ook gehad met mijn P4 connector. Zie ook hier :)

Een nieuwe connector solderen (of een 16A 230v kabeltje rechtstreeks naar het mobo) heeft het bij mij opgelost.

[ Voor 32% gewijzigd door Martijn13 op 28-11-2006 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Martijn13 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 16:59:
Heb ik ook gehad met mijn P4 connector. Zie ook hier :)

Een nieuwe connector solderen (of een 16A 230v kabeltje rechtstreeks naar het mobo) heeft het bij mij opgelost.
Dit lijkt mij ook de goedkoopste oplossing :)

Dus die lockup kwam omdat de 5volt lijn niet meer goed doorkwam ?
En dit kwam dan weer omdat het mobo ergens de 5volt lijn te zwaar heeft belast ?
Dus waarom begeeft die 5volt het opeens na al die jaren dienst ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 17:03 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Sja, d'r loopt nu eenmaal best een grote stroomsterkte door die draadjes. En als er dan één kabeltje een beetje slecht contact maakt krijg je een grotere weerstand wat dan weer verkoold wat weer een grotere weerstand veroorzaakt. Net zolang tot 't kabeltje niet meer meedoet, waardoor de andere kabeltjes te zwaar worden belast waardoor deze ook half smelten. Beetje vicieuze cirkel. 'k Zou igg bij mezelf nagaan of reparaie nog rendabel is. Waarschijnlijk nieuwe mainboard en eventueel voeding, afhankelijk van je soldeer kunsten.

• Martijn13
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:00:
[...]

Dit lijkt mij ook de goedkoopste oplossing :)
Zorg er voor dat je er zeker van bent dat het geen kortsluiting is geweest!! Anders gebeurt het dadelijk weer... 8)7

Als het alleen maar 3.3v, 5v of 12v lijntjes zijn is een nieuwe connector/kabel solderen geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:02:
afhankelijk van je soldeer kunsten.
Dat loopt wel lekker.

To Do: na het nakijken op een korstluiting > solderen.

Bedankt voor de snelle reacties.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 17:06 ]

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 23:25
Ooit heb ik dit ook een keer meegemaakt. Zie: Moederbord voedingsconnector "verbrand"

Ik had toen de P4 stekker niet op het moederbord aangesloten omdat deze simpelweg niet aanwezig was op die voeding. Het geheel had daarvoor al een jaar of wat goed gedraait toen het opeens gebeurd was met de pc. Veel vastlopers e.d. net als wat jij hebt.

Na een grondige reinigingsbeurt van de ATX connector heb ik er een nieuwe voeding aan gehangen (deze keer wel met een extra P4 aansluiting :) ) en het geheel werkte weer als vanouds.

• Martijn13
Dit is waarschijnlijk een kortsluiting, kijk maar naar deze datasheet... 2x ground, -12v en 3.3v doorgebrand...

Afbeeldingslocatie: http://www.marnscda.com/Guide/ATX_20Pin.jpg

EDIT: natuurlijk weer niet goed gekeken |:(

Het was de 5v lijn, overbelasting dus :)

[ Voor 21% gewijzigd door Martijn13 op 28-11-2006 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Martijn13 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:13:
Dit is waarschijnlijk een kortsluiting, kijk maar naar deze datasheet... 2x ground, -12v en 3.3v doorgebrand...
Hm morgen eens aandachtig nakijken dan, ik vind het wel raar dat ze kleur rood voor een ground draadje nemen.

toch vreemd dat de pc gewoon blijft werken ?, niet al te lang weliswaar.
Ik dacht steeds dat de voeding weigerde te draaien bij kortsluiting?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 17:19 ]

• Martijn13
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 17:17:
[...]

Hm morgen eens aandachtig nakijken dan, ik vind het wel raar dat ze kleur rood voor een ground draadje nemen.
Zie hierboven 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Na wat soldeerwerk draaid alles terug als een zonnetje _/-\o_
Pagina: 1